Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset miliard přehrání. Nejúspěšnější youtuber celé dny křičí na počítač

aktualizováno 
Je to internetová senzace, kterou nikdo neumí tak úplně vysvětlit. Videa pětadvacetiletého Švéda známého jako PewDiePie na YouTube pokořila hranici deseti miliard přehání. To se zatím nikomu dalšímu nepodařilo.

Youtuber Felix Kjellberg alias PewDiePie | foto: PewDiePie

Úspěch odhalil sám PewDiePie prostřednictvím Twitteru, kde v neděli 6. září napsal: „Dnes jsme se zapsali do historie. 10 miliard přehrání. To je šílené. Všem vám moc děkuju.“

Z tichého hocha, který v sedmnácti letech trávil celé dny u hry World of Warcraft, se tak Felix Kjellberg vypracoval na pozici nejúspěšnějšího youtubera na světě. Je ovšem i častým terčem kritiky a řada lidí mu vyčítá, že jen celé dny křičí na počítač a nic ve skutečnosti neumí. Jeho sláva je totiž založená na nahrávání videí, kde komentuje svůj průchod počítačovými hrami.

Kjellbergovými silnými stránkami jsou nepopiratelné charisma a vzhled, se kterým by se v 90. letech neztratil v chlapecké popové skupině. Ostatně od té doby, co k videím připojuje záznam obličeje, tvoří téměř polovinu jeho fandovské základny dívky.

Jeho začátky však byly skromné. První videa na YouTube nahrál v roce 2010 a větší popularity se dočkal teprve díky sérii, ve které se soustředil na hororové hry. U těch totiž dramaticky vyskakuje ze židle a křičí z plných plic.

Youtube Felix Kjellberg alias PewDiePie
Youtube Felix Kjellberg alias PewDiePie
Youtube Felix Kjellberg alias PewDiePie

Kjellbergova tvorba má být především show. Občas se proto převléká do humorných kostýmů.

Jak už u podobných příběhů bývá zvykem, jeho úspěch není jen otázkou náhody. Sám Kjellberg říká, že se vždy do věcí pouští naplno. Když například v sedmnácti přestal hrát World of Warcraft, soustředil se na čas na školu a z podprůměrného středoškolského studenta se stal jeden z těch nejlepších. A ačkoliv se jeho stávajícímu platu blíží jen zlomek populace, každý den intenzivně pracuje na dalších videích.

PewDiePie se také snaží být co nejblíže své komunitě. Dokud bylo v jeho silách odpovídat na dopisy a komentáře fanoušků, reagoval na každého. První roky také trávil čtením veškerých komentářů, které mu sloužily jako hodnotný zdroj informací. Přiznává, že se komentáře často opakovaly a někdy jejich čtení bylo úmorné.

Diskutující však poukazovali na to, co se jim líbí, a Kjellberg tomu mohl přizpůsobovat obsah kanálu. Fascinující také je, že si veškerý obsah vytváří sám. Podle švédských novin Expressen přitom loni na reklamě vydělal okolo 7,5 milionu dolarů, což odpovídá zhruba 180 milionům korun. S takovými příjmy by si mohl najmout profesionální štáb a produkovat více videí či ušetřit čas.

Říká však, že pro něj není cílem maximalizovat příjmy. Důležitá je autentičnost, a proto preferuje, když si veškerý obsah zpracovává sám. Věří, že tím zůstává blíže svým fanouškům. Že je „člověkem z lidu“, který uspěl.

Prohlásit přitom, že jeho kanál roste bleskovým tempem, by bylo nepatřičně skromné. Jen za poslední rok se totiž počet odběratelů zvýšil z 27 milionů na 39 milionů.

Někteří analytici v souvislosti s tím tvrdí, že PewDiePie vydělává méně, než by se na marketingovou platformu obdobné velikosti slušelo. Reklama při pauze během americké televizní show se zlomkovou sledovaností obdobné peníze vydělá za měsíc. YouTube navíc umožňuje propagaci mnohem lépe zacílit a fanoušci Kjellbergových videí jsou velmi specificky vyprofilovaná skupina.

PewDiePie se však na rozdíl od řady kolegů drží především svého řemesla. Nezapojuje se do propagačních akcí a neprodává své jméno jako značku. Výjimkou je kniha This Book Loves You, jejímž autorem je on sám. Svazek plný inspirativních citátů doplněných o ilustrace se v knihkupectvích objeví letos v říjnu.

PewDiePie se ukazuje s novým sestřihem.

PewDiePie se ukazuje s novým sestřihem.

Romantický příběh jako z filmu

Kjellberg navíc není progresivní, jen co se týče zdroje obživy. Za zmínku totiž stojí i způsob, jakým se seznámil se stávající partnerkou Marzií Bisogninyovou. Tu na existenci šaška jménem PewDiePie upozornil její kamarád. Nebyl to však Kjellbergův obdivovatel, naopak jeho videa vnímal jako hloupá a chtěl na to poukázat.

Marzii se však videa zalíbila, a Kjellberga proto kontaktovala v době, kdy ho sledovalo jen něco málo přes tisíc lidí. Dvojice pak zůstala další dva měsíce ve spojení a PewDiePie se nakonec v rámci velkolepého romantického gesta vydal na letiště a letěl za Marzií do rodné Itálie, kde s ní strávil dva týdny.

Slečna se později za Kjellbergem přestěhovala do Švédska, na čas pobývali i v Itálii a vyzkoušeli také život v centru šoubyznysu, v Los Angeles. V současné době však bydlí v britském Brightonu, který splňuje jejich základní nároky. Je blízko velkého města, moře a mluví se v něm anglicky.

Pár v srpnu oslavil čtyři roky partnerství a Marzia se v mezičase sama stala YouTube osobností. Zaměřuje se především na ženská témata. Tedy hlavně krásu, módu a vztahy.

Když se PewDiePie vyjadřoval ke svým příjmům, reagoval na některé komentáře.

Když se PewDiePie vyjadřoval ke svým příjmům, reagoval na některé komentáře.

Hezoun s dobrým srdcem

Ať už je hlavní příčinou Kjellbergova úspěchu cokoliv, nezdá se, že by měl z veřejného prostoru v dohledné době zmizet. Problém však představuje armáda klonů, kteří bezhlavě kopírují jeho styl. Velké množství videoprůchodů hrami tak působí jako nedovařený PewDiePie a chybí jim vlastní projev.

Popularita Kjellbergova kanálu je nicméně tak obrovská, že se lidem daří vydělávat na propagacích kanálů vysílaných před jeho videi. Kjellberg odhaduje, že se před zakázáním reklamy některým lidem podaří získat pro své video i čtyři miliony přehrání. A to údajně odpovídá příjmům okolo pěti tisíc dolarů. Někteří z příživníků přitom jen zkopírují Kjellbergovo starší video.

PewDiePie však situaci bere s nadhledem. Snaží se být ke své komunitě vstřícný a pomáhat i prostřednictvím charitativních akcí. Když například vyhrál v soutěži King of the web (král internetu), věnoval hlavní cenu Světovému fondu na ochranu přírody. Částka se přitom pohybovala v přepočtu okolo 250 tisíc korun.

Vybíral také peníze pro dodávání vody do zemí třetího světa (Charity Water), výzkum dětské rakoviny (St. Jude Children’s Research Hospital) a organizaci pomáhající dětem v obtížných situacích (Save the Children). Zdá se tedy, že Kjellberg uspěl nejen jako bavič, ale také jako lidská bytost.

Autor:






Nejčtenější

Call of Duty: Infinite Warfare
KOMENTÁŘ: Manažeři herních vydavatelství by mohli začít používat mozek

Je fascinující, s jakou pýchou občas velká vydavatelství oznamují, že ke svým zákazníkům budou přistupovat odlišně. Úsměv na tváři mi vždy vykouzlí prohlášení...  celý článek

Mads Mikkelsen  v tajemném Death Strandingu
VIDEO: Hra, nebo film? Mads Mikkelsen hraje v tajemném Death Strandingu

Ukázka z připravované hry Death Stranding vypadá lépe než mnohé filmové trailery. Jednu z postav ztvárnil herec Mads Mikkelsen, kterého aktuálně známe...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.