Je brzké úterní dopoledne a já se blížím směrem k pravému křídlu Průmyslového paláce. Nad dveřmi je vyvěšen plakát označující, že právě zde se po následující čtyři dny bude konat PG Herní Festival (PGHF). Ověšen digitálním fotoaparátem a nutným diktafonem jsem vstoupil do potemnělého areálu pravého křídla, kde již bylo vše připraveno jak pro účastníky, tak i pro ostatní fandy progamingu.
Progaming (cybersport, e-sport, apod.) zažívá na české scéně v posledních pár letech obrovský boom; akce tohoto formátu můžeme vidět v České republice stále častěji. Sponzoři již nemohli déle přehlížet toto odvětví a začali akce i soutěžící hráče (klany) sponzorovat. To přineslo potřebnou motivaci povětšinou mladým hráčům (v ČR většinou mluvíme o hráčích, hráček je jako šafránu kolem dálnice D1). Hráči berou progaming již jako zavedený sport, veřejnost se ale na tyto aktivity stále dívá skrze prsty. Oproti tomu například v takové Koreji dosahují nejlepší hráči popularity popových zpěváků či slavných fotbalistů. Jak by ne, když lístek na vlak do vagónu, kde jsou sesíťované počítače s internetem a hrami, stojí méně než hodina v české internetové kavárně. Co naplat, stále je u nás co zlepšovat.
Po vstupu do areálu se divák ocitl v rozlehlém prostoru, kde byly po pravé straně seřazeny řady počítačů. Na druhé straně se divák díval hned na dvě promítací plátna, na kterých mohl sledovat celý den ty nejzajímavější komentované zápasy. Díky velkým oknům Průmyslového paláce byly plátna hodně bledá, s blížícím se večerem se ale situace zlepšovala a diváků přibývalo. Návštěvník mohl také nahlédnout do stánků rozestavěných do řady uprostřed prostoru. Pokud měl zájem, mohl na místě zakoupit myši, hry nebo třeba počítačové časopisy. V areálu se dále nacházel stánek s občerstvením (u kterého jsem mimochodem strávil také nějakou tu chvilku) a skupinka osmi veřejných počítačů prezentujících hru Vietcong a Necromania. ProGamers připravili i turnajové klání ve hře Vietcong pro diváky, kteří se na PGHF dostavili a měli chuť si zahrát.
Návštěvníky mohlo potkat i neherní zpestření, a to pokud se ve správný čas koukali na jeviště. Každý den měli diváci možnost přiučit se lecčemus v aerobiku nebo kickboxu. Výjimkou nebylo ani vystoupení červenožlutě oděných mažoretek.
Kolem úterní desáté hodiny dopolední jsou všechny řady počítačů obsazeny a turnaj se blíží ke svému začátku. Na pořadu dne je Counter-Strike, nejhranější online hra současnosti. Klany jsou rozděleny do čtyř skupin, z nichž dvě se hrají dopoledne a dvě odpoledne. K večeru je dohráno a klany mají své umístění v pavouku. Poslední zápas v úterý se dohrává až do devíti hodin, kdy se dva klany po čtvrtém vyrovnaném prodloužení rozhodnou hru zakončit prostým systémem „kámen, nůžky, papír“. Ve středu ráno vše pokračovalo a ve finále turnaje se octl favorizovaný klan nEophyte a milé překvapení turnaje, klan xenoGens, přemožitel nejlepšího slovenského multiklanu Necroraisers. Celkovým vítězem se podle očekávání stal klan nEophyte, jež byl však ve finále klanem xenoGens značně potrápen. Po polovině hry byl stav ještě vyrovnaný. A jaké že byly ceny? Jako nejpopulárnější hra byly ceny na úrovni, za první místo si klan nEophyte odnesl 5 fotoaparátů Canon v hodnotě 9.000 Kč. Druhý a třetí tým si rozdělil 15.000 Kč, respektive 7.500 Kč. Předávání cen proběhlo ve čtvrtek a neslo se pod hávem slavnostní atmosféry.
Ještě ve středu se do „arény“ začali stěhovat hráči Star Craft: Broad War a Quake 3 a započalo hraní ve skupinách. Zápasy SC: BW stály opravdu za to. Co svým klikáním předváděly někteří hráči hraničilo až s nepochopitelností. Jak jsem již napsal výše, hráči CS byli odměněni ve čtvrtek, to ale nebylo vše, co se ten den dělo. Čtvrtek se nesl ve znamení SC: BW, Quake 3, Warcraft 3, UT 2003 i Age of Mythology. V den čtvrteční zkrátka bylo na co koukat, každý si přišel na své. V pátek se dohrávalo Age of Mythology, UT 2003 (zde se první tři pozice staly kořistí slovenského klanu Necroraisers) a Warcraft 3. Akce končila v 15:30, diváci i hráči se následně rozprchli do svých domovů a někteří do pražských hospod.
První ročník PGHF se ze strany hráčské velmi vydařil, organizace nepokulhávala a akci neprovázely žádné jiné problémy. Počítače Lynx se osvědčily a sítě 3com šlapaly naplno. Snad jen divácká návštěva by mohla být vyšší. Malá divácká účast byla pravděpodobně zaviněna tím, že PGHF se pořádal poprvé a mnoho lidí o něm ani nevědělo. Příští rok se můžeme snad i těšit na více hráčů i diváků, nechme se tedy překvapit!
Výsledky
Counter-Strike
Warcraft 3
UT 2003 |
Quake 3
Star Craft: Broad War
Age of Mythology |
Otázka pro Michala "Hobbyse" Koníčka:
BW: V červenci pořádá ProGamers akci nazvanou AMD PG Challenge, můžete nějak tuto akci charakterizovat?
Hobbys: AMD PG Challenge, ačkoliv je součástí seriálu MČR v počítačových hrách, tak je to akce svým způsobem výjimečná, je to jediná akce ProGamers, která je mezinárodního charakteru. V minulých ročnících se jí účastnilo zhruba 20 zemí Evropy, doufám, že se nám podaří alespoň podobný úspěch. Tato akce se bude konat v Karlových Varech na zimním stadionu HC Becherovka Karlovy Vary. Předpokládaná účast je 800 hráčů, předpokládaná divácká návštěva se pohybuje mezi 5000 – 10000 diváky.