Physikus - fyzika jako hra?

• 3
Zkuste být stejně dobří jako geniální ""fyzik"" MacGyver a zachraňte celou planetu před zkázou. Vždyť už Jan Amos Komenský před několika sty lety hlásal, že škola má býti hrou. Koneckonců - špatné to není.

Physikus Jan Amos Komenský před několika sty lety hlásal, že škola má býti hrou. Komenského všichni znají, jeho učení i dnes uznávají, ale až na výjimky potvrzující pravidlo se jej nikdo nedrží. Alespoň u nás v ČR ne. Podstatou našeho školského systému je stále nezáživné a únavné biflování údajů, informací a dat na které, dříve či později, většina z nás zapomene. Přitom není důvod si vše pamatovat. Žijeme v době, kdy jsou prakticky jakékoli potřebné informace k dispozici pohromadě v knižní či elektronické podobě. Stačí jen sáhnout po tom správném zdroji. Jedním z elektronických zdrojů informací je software zvaný edutainment. Ve většině případů se jedná o interaktivní encyklopedie, které požadované informace podávají takovým způsobem, aby se uživatel dozvěděl vše potřebné a ještě se při tom bavil. Obyčejná jednoduchá animace doplněná zvukem však v současné době nestačí a  popravdě řečeno nikoho neuchvátí. Uživatel musí být a chce být při získávání informaci co nejvíce aktivní. Ještě lepe, když si může právě nabyté vědomosti sám ihned ověřit. Kvůli této Physikus potřebě začaly vznikat naučné hry, kde byly informace zapracovány do klasické počítačové hry, nejčastěji do podoby adventure. Názorným příkladem podobných naučných her jsou adventury od společnosti Cryo - Cersailles, Egypt. Hráč v nich řešil klasické adventurní úkoly, odhaloval příběh a zároveň s tím získával zajímavé informace o daném tématu. Do podobné kategorie naučných adventure spadá i titul Physikus od společnosti Media Trade. Jedná se o tématicky zaměřený produkt poskytující vysoce interaktivní formou komplexní informace o všem co se týká fyziky jako vědního oboru. Jde o původně zahraniční produkt pocházející od německé společnosti, který společnost Media Trade kompletně lokalizovala do češtiny a to včetně dabingu.

Jako ve většině případů se tento dvoucédéčkový titul skládá ze dvou vzájemně propojených částí - výukové adventure a interaktivní encyklopedie rozdělené do základních fyzikálních oborů – optika, akustika, termika, elektromagnetismus a mechanika. Tato část dohromady obsahuje zhruba 50 kapitol v nichž se uživatel dozví Physikus základní a také ty nejdůležitější informace o tom jak se šíří světlo a teplo, co je to a jak vzniká zatmění slunce a měsíce, jak vzniká ozvěna, bouřka atd. O relevantnosti informací není třeba vzhledem k profesionálnímu zpracování celého produktu pochybovat a tak je podstatnější, že většinu z načerpaných informací je možné využít při řešení úkolů v naučné adventure. A ta nás zajímá především.

Každá správná adventure musí mít příběh, jehož postupné odhalování hráče motivuje k dalšímu postupu a řešení lehkých, někdy obtížnějších úkolů a puzzlů. Physikus není výjimkou. Z úvodní animace se hráč dozví, že se právě dostal na planetu, jež se po zásahu vesmírného tělesa přestala otáčet. Důsledkem je věčné léto na jedné a věčná zima na druhé straně planety. Obojí však znamená jistou smrt. Je to pouze otázka času. Obyvatelé planety se sice snažili vzniklou situaci řešit a plentu opět roztočit, ale úspěchu téměř dosáhl pouze jediný člověk. Jednomu z vědců se podaří sestrojit obrovský mechanismus, jehož zprovoznění by vyvolalo tak silný zpětný ráz, že by se planeta opět začala otáčet kolem své osy. Ke Physikus zprovoznění tohoto stroje však potřebuje dostatečné množství energie. Těsně předtím, než se zařízení podaří zprovoznit však vědec spolu se vším ostatním obyvatelstvem planetu opouští zanechávajíc zprovoznění zařízení a tím i záchranu planety na hráči. A úkol to rozhodně nebude jednoduchý. Cesta povede přes vyřešení spousty úkolů, respektive zprovoznění zařízení, k čemuž poslouží informace obsažené v encyklopedické části Physikuse. Ta je v adventurní části přístupná skrze přenosný počítač, který profesor na místě zanechal. Vždy, když si nebude vědět rady s aktuálním úkolem, stačí nahlédnout do příslušné části encyklopedie, zde si prohlédnout a poslechnout princip dané tématiky a získanou informaci aplikovat na úkol ve hře. Tato metoda může vzdáleně připomínat hraní klasické adventure podle návodu, ale je to skutečně jenom zdání. Získané informaci je vždy nutné porozumět, kdežto u obyčejného návodu stačí otrocky provádět přesně popsanou posloupnost úkonů. A to je opravdu propastný rozdíl. Úspěšné vyřešení valné většiny úkolů navíc vyžaduje Physikus pečlivé prozkoumání detailně zpracovaných lokací. Nikdy nemůžete vědět, zda profesor na místě nenechal jednu ze svých mnoha poznámek a rad, které napomáhají lepšímu porozumění dané tématiky. V žádném případě však nejde o klasické prohledávání obrazovky kurzorem políčko po políčku. Tomuto nešvaru se naštěstí tvůrci vyhnuli.

Obvyklou bolestí naučných her bývá jejich délka, respektive jejich nedostatečná délka. V tomto ohledu patří Physikus mezi nadprůměrné produkty. Počet hodin nutných k vyřešení všech úkolů a znovuroztočení planety samozřejmě závisí na individuálních vlastnostech každého hráče, ale i těm fyzikálně více vzdělaným zabere dohrání několik hodin, což je zásluha velkého množství úkolů a rozlehlosti hry. Těm, kteří budou do encyklopedie nahlížet prakticky neustále (stejně jako já) pak dohrání zabere podstatně více času. Podstatné však je, že se jak zkušení fyzikové, tak i fyzikálně méně zdatní hráči budou bavit.

Physikus Svůj podíl na velmi dobrém dojmu z Physikuse má také technické zpracování. Všechny obrazovky, každý jednotlivý objekt ve hře byl nejdříve na základě ručního nákresu vytvořen v 3D Studiu MAX a později ručně upravován, aby bylo dosaženo žádaného vzhledu. Ve výsledku Physikus připomíná adventurní klasiku Myst jen s tím rozdílem, že díky odstupu několika let je renderovaná grafika mnohem detailnější. Odpůrci renderované grafiky, kterým vadí strnulost a neživý vzhled herního světa v tomto případě se svoji obvyklou argumentací neuspějí. Fakt, že je celý herní svět (až na pohyby mechanismů) mrtvý bez pohybu je zdůvodněn již samotným příběhem.

Na velmi slušné úrovni je i zvuková stránka hry. Na pozadí zní příjemná tématická hudba a jakákoli akce je doprovázena příslušným zvukem. Objeví-li se ve hře psaný text přečte jej solidně nadabovaný mužský hlas. Jediné co by se technickému provedení hry dalo vytknout je nutnost instalace Quicktimu, který v některých pasážích hru zpomaluje.

Physikus je velmi kvalitní produkt. Ať už na něj pohlížíme jako na zdroj informací, nebo hru. Obě části jsou zpracovány velmi dobře Máte-li zájem osvěžit si své znalosti obecné fyziky a zároveň si při tom zahrát povedenou hru, je Physikus více než vhodnou možností.

Physikus