pirátství

pirátství

Pirátství na PC je menší problém než bazarové hry pro Xbox 360

  • 35
Přirozené je neplatit a tvůrci her se musí snažit hráče k placení zlomit. U tradičních her roste důležitost hraní s ostatními přes internet, aby se omezil bazarový prodej. A firma Funcom to zkusí přes bezplatný přístup a spojení s filmem.

Co je větší problém pro tvůrce her, piráti, nebo bazary? Názory se různí, ale vydavatelé i studia stále stupňují boj proti prodejům her z druhé ruky. Jeden z hlavních vývojářů hry Fable III šel dokonce tak daleko, že bazarové prodeje označil za větší problém než pirátství. Mnohem lepší zprávou je, že Funcom vlastně podle očekávání zpřístupní svět Barbara Conana v létě bez nutnosti platit měsíční poplatky. 

Piráti lepší než bazarníci

Fable 3

Hodně zlé krve vyvolal Mike West, který má na starost návrh soubojového systému hry Fable III. Kacířství se West dopustil v rozhovoru pro server Eurogamer.net: "Pirátství na PC je v tuto chvíli menší problém než bazarové prodeje her pro Xbox 360." Toto srovnání je trochu zavádějící, protože z Xboxu 360 plynou vývojářům větší příjmy a náklady na vývoj hry se díky několika milionům prodaných kopií bohatě zaplatily.  

"Nemůžeme prodělat, ani když se naše hra bude pirátit, ale bazarové prodeje nás v dlouhodobém horizontu připravují o více peněz než pirátství," přiznal West. Pro vývojáře je PC verze vydaná s dostatečným časovým odstupem vlastně bonus. I díky tomu, že náklady na převod hry z Xboxu 360 na PC jsou nízké.

Mike West se ale nespokojil s pouhým srovnáním bazarových her a pirátství. Pokusil se myšlenku i rozvést. Podle něj je totiž pirátství menší problém, protože s pirátstvím se nedá nic dělat. Šikovní hackeři běžné ochrany proti kopírování snadno obejdou během několika hodin nebo dní.

Tvůrci her proti bazarovým prodejům bojují již osvědčenými metodami: jednorázovými on-line kódy, které je nutné použít pro přístup k hraní po internetu nebo ke stažení "bezplatných" herních přídavků, které jsou přitom poměrně zásadní pro celý postup hrou.

Dragon Age 2

Příkladem může být velké zvýhodnění hráčů, kteří si aktivovali svůj kód ve hře Dragon Age 2. Levnější nákupy, speciální vybavení, válečný pes a možnost vyrábět unikátní předměty měly jediný cíl: usnadnit průchod hrou.

Nejhorší na tom je, že vývojářům vadí sekundární prodej kvůli tomu, že z něj tyjí provozovatelé herních obchodů. Nedochází jím, že hry z druhé ruky musí někdo nejprve koupit. A že fungující trh s použitými hrami dává možnost koupit si je lidem, kteří na nové originály nemají peníze, ale nechtějí přepálenou placku.

Předplatné, anebo radši ne?
Možnost on-line klání se kvůli snaze omezit bazarové prodeje objevuje i ve hrách, které pro tuto herní variantu nejsou stavěné. To je například případ Assassin’s Creed: Brotherhood a vlastně i Uncharted 2. Na nutnost začlenit do her multiplayer, i když to plně neodpovídá typu hry, si v rozhovoru pro server Industry Gamers stěžoval například šéf kanadského herního studia Silicon Knights Denis Dyack.

Dyack přitom propagoval myšlenku "loud gamingu" tedy v podstatě digitální distribuce her, ke kterým hráč přistupuje přes internet formou předplatného. Forma předplatného pro přístup k hrám není novinkou, ale funguje jen v případech, že hráči dostávají za své peníze adekvátní hodnotu. Širokému nasazení zatím brání i nedostatečná rychlost a kapacita internetového připojení spousty potenciálních uživatelů.

Age of Conan Rise of the Godslayer

Specialisté na předplatné, on-line hry na hrdiny, od tohoto způsobu zpoplatnění ve většině případů upouštějí. Na alternativní systém placení přejde v létě další velká on-line hra, Age of Conan. To je zpráva, na kterou spousta bývalých hráčů čekala už několik měsíců. Změna obchodní strategie se zdála nevyhnutelná . Tvůrci ze studia Funcom totiž v podstatě zahájili vlnu "bezplatných" západních on-line her na hrdiny už v roce 2004.

Tehdy se rozhodli oživit zájem o sci-fi hru Anarchy Online zrušením předplatného výměnou za zobrazování reklamy. Na reklamu navázal i prodej herních předmětů a samozřejmě lákadlo přechodu na placenou verzi v podobě několika herních rozšíření s možností alternativního vývoje postavy. Výborná, i když docela složitá hra, se díky tomu dožila už deseti let, a nyní čeká na nový grafický kabátek.

Age of Conan si z Anarchy Online bere příklad v propracovaném systému mikrotransakcí a velkém množství obsahu pro neplatící hráče. Ti si budou moci užít v podstatě celou původní hru včetně setkání s králem Conanem. Zvlášť se bude platit za přístup do skupinových dungeonů, možnost jízdy na jiných zvířatech než jsou koně, nebo za možnost vytvořit si na jednom účtu více než dvě postavy.

Hráče má k návratu nalákat i spojení s filmovým Conanem. Do Age of Conan přibude nový balíček dobrodružství s postavami a událostmi přímo z filmu.

Z velkých on-line her na hrdiny původem ze západu, tedy nikoliv z Asie, se měsíčního předplatného drží jen pár statečných v čele s World of Warcraft, i když i tomuto obru začali výrazně ubývat hráči.

Novinkou, za kterou zatím hráči spokojeně platí, je Rift, ale je otázka, jak dlouho mu to vydrží. A nejzajímavější bude sledovat, jak to nakonec dopadne s on-line verzí Star Wars od EA/Bioware. Budou hráči zmlsaní bezplatným přístupem k on-line Pánu prstenů nebo Conanovi ochotní platit za podobnou zábavu?