Ilustrační obrázek z projektu Skywind, který předělává svět Morrowindu do hry Skyrim.

Ilustrační obrázek z projektu Skywind, který předělává svět Morrowindu do hry Skyrim. | foto: Skywind

Placené modifikace na Steamu pomohou hráčům i autorům, tvrdí šéf Valve

  • 4
Pokud hráči chtějí kritizovat Valve jako zlou korporaci, musí si najít propracovanější teorie. To tvrdí zakladatel společnosti Gabe Newell, který se vyjádřil k funkci placených modifikací. Řada lidí je totiž vnímá negativně.

Možnost prodávat modifikace vyvolala vlnu kritiky. Tvůrci mají na výběr, zda projekt zůstane i nadále zadarmo, bude dostupný za předem specifikovanou částku, nebo hráčům ponechá svobodu v rámci dárcovského modelu.

S kritikou je spojená řada dezinformací a spekulací. Hráči se například obávají, že v budoucnu budou všechny modifikace na Steamu placené. Kromě toho však někteří lidé poukazují na skutečné problémy, které se Newell v rámci diskuze na serveru Reddit pokusil zodpovědět.

Negativně je vnímaná například 75% marže z prodejů, autorovi tedy plyne pouze čtvrtina peněz. Newell však objasnil, že procenta stanovuje výrobce hry.

Někteří autoři modifikací také věří, že by toto odvětví mělo zůstat nekomerční komunitní záležitostí. Například uživatel TheAscend na Redditu napsal: „Z proběhnuvšího dramatu je zřejmé, že rozhodnutí bude pro modifikování jedovaté, a že na něj bude mít negativní dopad.“

Cílem společnosti však je, aby situace pomohla hráčům i autorům obsahu, tvrdí Newell. „Pokud něco nepomůže, zbavíme se toho. V současné době se ale přikláním spíše k tomu, že to bude výhra pro obě strany. Vždy se však řídíme daty.“

Ve Valve totiž Steam vnímají jako sadu nástrojů pro zákazníky i tvůrce obsahu. „Se Steam Workshop jsme již v situaci, kdy komunita oblíbeným autorům platí víc než by si vydělali ve vývojářské společnosti.“ A krok proto ve firmě vnímají pozitivně.

Gabe Newell

Hráče nicméně zajímá, jestli placené modifikace budou procházet schvalovacím procesem, který ověří jejich kvalitu a stabilitu. Podle Newella společnost pracuje na krátkodobých záplatách i komplexnějších řešeních. Do jejich zavedení však tato otázka bude představovat problém.

Placení za modifikace pak Newell hájí z pohledu vývojářů. „Zhruba polovina Valve vzešla z modifikační scény. John Cook a Robin Walker vytvořili Team Fortress jako Quake mod. Iceforg vytvořil DOTU jako Warcraft 3 mod. Dave Riller a Dario Casali byli autoři map pro Doom a Quake,“ říká Newell. A vzápětí dodává: „Pracovat v palačinkárně vám nepomůže ve vytváření lepších her.“

Na Redditu se objevily i názory, podle kterých Valve funkci zavedlo jen z hamižnosti. Newell na to reagoval slovy: „Pojďme na vteřinu předpokládat, že jsme stupidně nenasytní. Placené modifikace zatím vydělaly 10 tisíc dolarů. To je zhruba 1 procento ceny za nárůst mailů, které zaměstnanci Valve kvůli službě obdrží. Ano, naštvat internet stojí milion dolarů jen během několika dní.“

„To není stupidně hamižné, to je stupidně stupidní. Pro tvrzení, že Valve je zlé potřebujete propracovanější hypotézu,“ tvrdí Newell.


Témata: Steam, Valve