Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Valve opět otočilo. Příběh prokletých placených modifikací pokračuje

aktualizováno 
Předchozí pokus o zpoplatnění uživatelského obsahu na Steamu skončil neslavně. Možnost nabízet modifikace hry Skyrim za peníze před rokem na internetu vyvolala vlny kritiky a Valve raději od nápadu upustilo. Již tehdy však tvrdilo, že koncepce může být prospěšná nejen pro autory uživatelského obsahu, ale i hráče.

Ilustrační obrázek z modifikace pro Skyrim

Vrací proto způsob, jak vývojáři modifikací mohou ze své tvorby profitovat. Tentokrát je to v podobě Custom Game Passů, které stojí 0,88 eura (24 korun) za měsíc a projekty jsou dostupné i bez nich.

Pokusným pískovištěm se tentokrát stala hra DOTA 2 a využívání systému bude Valve jednotlivým modifikacím schvalovat. Chce tím zajišťovat kvalitu, první projekt Roshpit Champions se však neobešel bez komplikací. Zahrnuje totiž obsah, který porušuje cizí autorská práva.

Valve tvrdí, že se Custom Game Pass kupuje na měsíc, aby vývojáři měli motivaci své projekty průběžně aktualizovat, a bojovali tak o přízeň hráčů. Peníze utratíte zvlášť za každou vytouženou modifikaci, je to však jen cesta k výhodám. V základu budou komunitní projekty i nadále zdarma.

V případě Roshpit Champions za peníze získáte dodatečnou truhlu na předměty a více políček pro výbavu postavy. Právě Roshpit Champions je však projekt, který přilákal hráčskou kritiku. Bez povolení totiž využívá cizí obsah. To ostatně nepředstavovalo problém, dokud se za modifikaci neplatilo.

Například ikona pro předmět Crusader Boots využívá obrázek z ilustrace k World of Warcraft, k čemuž se i jeden z autorů Roshpit Champions přiznal.

Roshpit Champions
Roshpit Champions

Prvním placeným projektem se stala modifikace Roshpit Champions.

V reakci na diskusním serveru Reddit pod přezdívkou Chalky_brush napsal: „Nemyslel jsem si, že otisk obrazovky v malém rozlišení bude problém. Ta ilustrace je stejně strašná a pravděpodobně je třeba ji nahradit. Záleží na tom ale Blizzardu (jako vlastníkovi práv)?“

„Ve finále má jedině Blizzard nárok na to, aby si stěžoval na využití nekvalitního obrázku v rámci tohohle malého podsvěta DOTY 2,“ dodal.

Kromě toho Roshpit Champions obsahují například domy z cizí DOTA 2 mapy. To však Chalky_brush hájí tvrzením, že veškerý obsah ve Steam Workshopu je vlastnictvím Valve, a autoři modifikací tak mohou navzájem využívat prvky ze svých výtvorů.

Diskutující Darkswordfish však zmiňuje e-mailovou výměnu s Valve, podle které jsou majitelem práv autoři komunitního obsahu. V době psaní článku ale byl placený Custom Game Pass pro Roshpit Champions stále dostupný.

Roshpit Champions

Roshpit Champions

Obchodní model je tentokrát odlišný

Zpoplatnění modifikací tedy nezačalo zcela bezproblémově. Oproti loňskému pojetí se však koncepce posunula odlišným směrem. Zatímco u obsahu pro Skyrim měli autoři získávat pouze 25 % z prodejů, v případě modifikací pro DOTU 2 je to údajně okolo 70 %.

Valve konkrétní čísla nezveřejnilo, zhruba o takovém podílu se ale hovoří v souvislosti s prodejem tradičních her na Steamu a procenta z prodeje Game Passů by měly být identické. Valve kromě toho zákazníkům nabízí možnost zažádat během prvních 48 hodin o vrácení peněz.

V loňském konceptu pro Skyrim navíc autoři měli mít na výběr mezi neplacenou modifikací, zpoplatněným projektem a možností vybírat nepovinné příspěvky. Stávající model Custom Game Passu oproti tomu lze považovat za hybridní model.

Firma také slibuje, že bude hlídat kvalitu placených projektů. „Opatrně budeme vybírat, které modifikace budou Custom Game Pass prodávat. Volit budeme jen dostatečně vyzrálé hry se zavedenou a početnou komunitou, které zákazníkům nabízejí uspokojivou hodnotu,“ napsalo Valve.

Autor:




Nejčtenější

The Occupation
V The Occupation budeme zachraňovat britskou svobodu

Je právě 24. října roku 1987 a hlavní hrdina, novinář, má čtyři hodiny na to, aby zabránil přijetí kontroverzního zákona.  celý článek

Lego Worlds
Odpověď Lega na Minecraft kazí ovládání a bugy. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Streets of Rogue
Tohle nezvládneš, ty nulo. Titul paroduje výukové pasáže a herní klišé

Chválí vás za nic. Přesně tak mnohdy působí výukové sekce ve hrách, kde si máte osvojit základy ovládání. Vyskočit, vystřelit, učinit krok vpřed. Nezávislý...  celý článek

ARMS
Představení postav a zbraní z neotřelé bojovky ARMS na Switch

ARMS je slibná bojovka na Nintendo Switch, která využívá pohybového ovládání. Hrát ovšem půjde i tradičně přes tlačítka. Podívejte se na hratelné postavy a...  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

Další z rubriky

Snímek z filmové ukázky k Prey (2017).
Prey se bude odehrávat ve světě, kde John F. Kennedy přežil atentát

Restart série Prey s původní hrou nemá příliš společného. Vzniká v odlišném studiu a se zcela odlišnou koncepcí. Tentokrát na něm pracuje společnost Arcane...  celý článek

Corey Bunnell
Američan si splnil dětský sen. Pracoval na jedné z her roku

V japonské společnosti Nintendo působí jen dva vývojáři ze západu. Jedním z nich je Američan Corey Bunnell, který o této pozici snil již od dětství a rozhodl...  celý článek

ARMS
Představení postav a zbraní z neotřelé bojovky ARMS na Switch

ARMS je slibná bojovka na Nintendo Switch, která využívá pohybového ovládání. Hrát ovšem půjde i tradičně přes tlačítka. Podívejte se na hratelné postavy a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.