Planescape: Torment je nový král AD&D

12:01aktualizováno  10. července 2001 10:37
Planescape: Torment je hra, při vyslovení jejíhož názvu vám musí nutně přeběhnout mráz po zádech. Autorům se totiž nejenže podařilo zdárně a takřka bezchybně přenést Planescape do počítačového světa, ale navíc je Torment snad tím nejdokonalejším RPG, které jsem kdy ve svém životě hrál. Inu, ponořte se spolu se mnou do nejtemnějšího, nejtajuplnějšího a jednoznačně nejlepšího RPG dnešní doby!
BonusWeb doporučuje!

Stalo se již v poslední době roztomilým zvykem, že veškeré hry vzešlé z dílen RPG divizí vývojových týmů Black Isle a BioWare jsou samy o sobě buď zcela revoluční, anebo 'jenom' dokonalé. No a Planescape: Torment, nový přírůstek do této královské rodiny, ono zlaté pravidlo zase jednou potvrdil.

Planescape: Torment

Musím vám říci, že když jsem se prvně doslechl, že Black Isle doopravdy vyvíjejí RPG na bázi AD&D světa Planescapu a že on to nebyl jenom laciný drb, přeběhl mi po zádech mráz. Už tehdy jsem sice věděl, že jde o tým na slovo vzatých profesionálů, kteří vědí, co dělají, a už tehdy jsem se utápěl v krásách jejich druhého Falloutu, ale v tomto případě... No, přepadly mě vcelku vážné obavy, zdali si na sebe tentokrát nevzali příliš velký úkol. Spodobnit tento komplikovaný svět se všemi jeho zákonitostmi a reáliemi na monitorech počítačů se mi prostě a jednoduše jevilo jako něco nadlidského a postupem času mě zachvacovalo takové neblahé tušení, že výsledek nebude stát za to a že půjde o jejich první šlápnutí vedle na této - doposud notně úspěšné - cestě... Cestě famózních RPG her. Paradoxně - byl jsem to já, kdo se mýlil! Mýlil jsem se tak neuvěřitelně moc, že toho ještě doposud lituji, protože autorům se nejenže podařilo zdárně a takřka bezchybně přenést Planescape do počítačového světa, ale navíc je Torment snad tím nejdokonalejším RPG, které jsem kdy ve svém životě hrál. Inu, ponořte se spolu se mnou do té nejtemnější, nejtajuplnější a jednoznačně nejlepší Role Playing Game dnešní doby!

Planescape: Torment

Začněme ale hezky od kořenů...
Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) společnosti TSR je v současnosti ta nejpopulárnější, nejpropracovanější a nejúspěšnější stolní hra na hrdiny (na způsob českého Dračího Doupěte) a v posledních pár letech zažívá velice výrazný průnik do světa počítačových her. Pomineme-li totální průšvihy v podobě her Descent To Undermountain či Birthright: Gorgons Alliance, byla to především proslulá Baldur`s Gate, kdo způsobil tak silný zájem výrobců her o tento úžasný fenomén. Hra v době svého vydání téměř naprosto přesně dodržovala původní set pravidel AD&D, což zaujalo i řady zarytých fanoušků klasické stolní hry, kteří dosud neměli s počítačovými hrami dokonce žádné zkušenosti. Baldur`s Gate se odehrávala v hráči nejoblíbenějším a tvůrci nejpodporovanějším z AD&D světů, ve středověkém Forgotten Realms, jehož kouzelná fantasy atmosféra plná udatných rytířů, trpaslíků, skřetů a skvostných venkovských scenérií hře takřka předem zaručila velký úspěch. Mimo tento zahrnuje AD&D i světy další - základní Greyhawk (což je vůbec první ze všech), hororový, neřku-li upírovitě transylvánský Ravenloft, pouštní Dark Sun, rytířský Birthright, "dračí" svět Dragonlance a ještě několik dalších, jedním z nichž je i právě ten pro nás nejdůležitější, zvaný Planescape.

Planescape: Torment

Svět, ve kterém nic není nemožné...
Planescape, to je ale něco dočista jiného než zbývající AD&D světy - je to svět úděsně bizarní, dokonce snad ještě bizarnější než hrůzostrašný Ravenloft, svět plný chaosu, zloby a utrpení, ve kterém téměř všechno, s čím přijdete do styku, je až nemyslitelně temné a morbidní. Je to bez jakýchkoli řečí nejdrsnější ze všech AD&D světů. Pokud jde o jeho princip, jeho základní koncepci, jde o spojení všech světů a jiných dimenzí do několika rovin (neboli "planes"), které se jako celek nazývají Mnohosvětem (neboli "Multiverse"). Celkově je v něm šest základních rovin - existují Roviny Vnitřní, Vnější, Elementární, Astrální, Prvotní Materiální a Éterické. Dejme tomu, Prvotní Materiální Rovina v sobě pojímá takové světy, které by jako "normální" připadaly typickému fantasy charakteru z Baldur`s Gate - jsou v ní všemožné druhy čarovných rovin a světů: od několika ve Forgotten Realms, přes např. Krynn v Dragonlance či Oerth v Greyhawku, až po takové světy, o kterých se nejspíš v AD&D literatuře nikdy ani nedočtete. Ale i ty světy, které se nachází v jedné jediné Rovině, mohou být od sebe značně odlišné - kouzla a magie v nich nemusí fungovat stejně, rasy se nemusejí vzájemně podobat apod. Ale v každém případě mají nějakou identickou vlastnost, která je všechny spojuje. Kupříkladu obyvatelé světů Prvotní Materiální Roviny jsou smrtelníci, kteří popírají existenci jakýchkoliv dalších světů, o jiných Rovinách pak ani nemluvě.

Planescape: Torment

Město Dveří
V Planescapu (pořád ještě mluvíme o stolní hře) je hráči umožněn volný přístup do všech jmenovaných Rovin prostřednictvím města Sigil ve Vnějších Rovinách. Sigil je obrovské město - je to neutrální území, které mohou navštěvovat a ve kterém mohou žít bytosti všeho původu, rasy či přesvědčení. Můžete zde potkat prakticky kohokoliv či cokoliv - od obyčejného člověka až po některého z Bohů. Někteří z nich sem putují jen proto, aby někoho či něco našli, jiní se zde chtějí usadit nadobro. Sigil je označován jako "Město Dveří". Tyto dveře, nazývané portály, mohou vést úplně kamkoliv, do kterékoliv z rovin, ale dokud je neodemknete klíčem, jsou neviditelné a nepřístupné. Tímto "klíčem" zde ale může být téměř cokoliv - buď skutečný klíč nebo nějaký jiný předmět (jako kus papíru, kniha nebo třeba obrovský menhir), konkrétní emoce či myšlenka nebo například určité slovo vyslovené třikrát po sobě a pak jednou pozpátku. Cokoliv. Tyto portály ale samozřejmě fungují i oboustranně, což znamená, že pokud vedou například někam do (hráčům Baldur`s Gate známé) vesnice Nashkel ve Forgotten Realms, může je pak odtamtud nějaký nešťastný bláhovec nechtěně odemknout, vstoupit do nich a zjevit se v tomto ohromujícím městě. Sigil jako takový by asi dlouho neexistoval - toliko různých (a někdy i nepřátelských) ras by logicky nemohlo žít ve vzájemné souladu - kdyby nad ním nevládla Lady of Pain (volně přeloženo jako "Vládkyně utrpení"), enigmatická panovnice, gigantická a tajemná, s velkými čepelemi kolem hlavy, o níž se vůbec nic neví - nikdo netuší, odkud přišla, nikdo neví, co je zač, jisté je pouze to, že kdokoli naruší "harmonii" (o tom by se vážně dalo polemizovat, ale spíš se myslí války mezi rasami apod.) města, bude krutě ztrestán.

Tolik tedy na úvod a jen doufám, že jsem vás do neobyčejně mystických a komplikovaných, přesto ale nesmírně podmanivých, reálií Planescapu alespoň částečně zasvětil. Už na začátku jsem se pln nadšení zmínil o tom, jak moc na mě zapůsobil a jak jsem byl nadobro lapen jeho fantastickou atmosférou, pročež vám musím oznámit, že v této recenzi budu hru jen a jen opěvovat! Abychom se nemuseli zabývat zbytečnými formalitami, povím, že se hra rozprostírá na 4 CD a že vám po instalaci ukousne 600 MB místa na disku. Ale nyní se tedy konečně můžeme pustit do analýzy Planescapu: Torment, skvělé nové počítačové hry...

Planescape: Torment

Nový život
"Připadám si, jako bych se vzbudil ze snu někoho jiného. Nemám ponětí, kdo jsem. Nevím, jak jsem se sem dostal a už vůbec ne, jak odsud pryč. To první, na co si vzpomínám, je, jak slézám z kovového pitevního stolu v nějaké monstrózní stavbě nazývané Márnice a jak se mě jakási poletující lebka vyptává na kupu připitomělých otázek. Ztratil jsem svou paměť, zmizely mi mé věci a jediná věc, kterou vím jistě, je fakt, že do mě můžete bodat, můžete do mě mlátit, můžete se pokusit spálit mě... a já se z toho dostanu - vrátím se zpět mezi živé. Musím zjistit, kdo jsem a jak se mi tohle přihodilo. Mám stále takový pocit, že tu něco chybí, něco hluboko uvnitř mě, ale co je to, o tom nemám ani té nejmenší potuchy."

Tak nějak by nepochybně zněla první slova vašeho hrdiny poté, co hru zahájíte kliknutím na tlačítko "Nový život". Ve hře se vžíváte do role Bezejmenného - člověka, který ztratil své vzpomínky, nepamatuje si jak své jméno, tak ani svou minulost a probouzí se celý zlámaný na chladném pitevním stole v sigilské Márnici, majetku fanatických Dustmanů. Ihned na začátku se k němu přidá jeho první společník, a to společník vskutku nevídaný - upovídaná levitující lebka Morte. Morte mu objasní velkou spoustu věcí o Márnici i o Dustmanech a také mu poví, že je celý pokryt množstvím jizev, ran a podivných tetování, z nichž jedno je vzkaz - vzkaz, ve kterém se "píše", že má najít muže jménem Pharod, který je schopen mu zodpovědět většinu jeho otázek, a rovněž to, že za žádnou cenu nesmí ztratit svůj osobní deník. Problém je v tom, že už teď ho u sebe nemá. A tak se Bezejmenný spolu se svým novým přítelem Mortem vydává zkoumat Márnici, vyzbrojen obyčejným skalpelem. Cestou obezřetně míjí hordy tlejících oživlých mrtvol i fanatické příslušníky frakce Dustmanů, setkává se s prastarým písařem Dhallem, jenž zanáší jména do knihy mrtvých (a který mu poví, že ho tu nevidí poprvé), střetne se také s duchem překrásné dívky Deionarry, která ho oslovuje "Lásko", tvrdí, že zemřeli společně, a nutí ho slíbit, aby se někdy vrátil ji vysvobodit. Jakmile se s Bezejmenným vymotáte z Márnice, ocitnete se rázem v Sigilu, kde si už vzhledem k náročnějším soubojům uvědomíte jeden podstatný fakt - Bezejmenný nemůže zemřít. Je nesmrtelný. Místo toho, aby po jeho smrti hra skončila, probouzí se opět na onom studeném pitevním stole v Márnici.

Planescape: Torment

Velkolepý příběh
Příběh Tormentu je grandiózní! Neuvěřitelně dlouhý a propletený, plný nečekaných a šokujících dějových zvratů, hluboce poutavý a podmanivý - bezvýhradně jde o jeden z nejoriginálnějších příběhů, se kterým jsme dosud měli tu čest se v RPG setkat. Poznal jsem již ve hrách spoustu originálních věcí, ale myšlenka "honby za smrtelností a identitou" Bezejmenného je absolutně inovující a zcela objevná. Postupem času ve hře potkáváte postavy, které prohlašují, že vás kdysi znaly a vracejí vám vaše osobní předměty. Objevujete stopy svých dřívějších inkarnací - v zatuchlých podzemních katakombách naleznete svou vlastní ruku (kterou můžete využít i jako zbraň!), majitel sigilského baru vám za jistou částku prodá vaše oko, po jehož výměně za to stávající (obzvláště nechutná procedura) se vám vrátí kus vašich ztracených vzpomínek. Čím více se do příběhu dostáváte, tím více se o sobě dovídáte skutečností. Docházíte na to, že byl Bezejmenný ve svých minulých životech mistrem všech řemesel - skvělým bojovníkem, mágem s neuvěřitelnou mocí i záludným a hbitým zlodějem. Měl přeohromně vysoké všechny hlavní dovednosti a byl (a stále je) schopný se regenerovat. Brzy vám bude jasné, že kdokoliv vás zabil - a pokouší se o to i nyní - to učinil navzdory těmto neobyčejným schopnostem. Jak tak hrou proplouváte, zapadají jednotlivé střípky komplikované mozaiky do sebe, aby pak ve strhujícím závěru utvořily neskutečně uchvacující umělecké dílo, nad jehož dokonalostí zůstanete stát. A aby toho nebylo dost, děj se větví a rozvíjí a má podobně jako ve Falloutu NĚKOLIK různých zakončení! Příběh Tormentu je fantastický, ale mou recenzentskou povinností není vám ho tu odhalit, toto potěšení si přeci chcete vychutnat vy sami.

Planescape: Torment

Postranní úkoly
Vedle hlavního dějství Torment oplývá také ohromným množstvím vedlejších "questů", kterých je takové kvantum, že je můžete plnit i několik dnů bez toho, abyste se zaměstnávali stěžejní příběhovou linií. Sice je těchto úkolů místy až přespříliš a někdy se vzájemně podobají, ale i přesto jde o jedny z nejnápaditějších, se kterými jsem se dosud setkal. Je zde spousta běžných úkolů typu "přines mi balzamovací tekutinu" (vůbec můj první úkol) či "vyřiď tento vzkaz tomu a tomu", ale většinou jsou mnohem originálnější - někdy budete běhat po městě a hledat zloděje, co se přestrojil za člena frakce Dustmanů, jindy budete páchat atentát na vůdce jednoho (rozhodnutí kterého je pouze na vás) ze znepřátelených gangů, dostanete také za úkol zjistit, kdo zapříčinil, že je sigilské Mauzoleum plno živých mrtvol anebo budete například vyjednávat o anulování posmrtného kontraktu jednoho Sigilana s Dustmany. Odměny, které obdržíte za jejich splnění, bývají někdy velice neočekávané (jako třeba bezplatný pobyt v hostinci) a jejich cíle rovněž nejsou vždy tak zřejmé. Jsou tu ale i místa jako nevěstinec, který vede okřídlená kněžka Fall-from-Grace, jenž se k vám odmítá přidat, dokud nesplníte přání jejích deseti studentek - toto místo je asi všemi nejkritizovanější. Ale jinak tu nemám, co vytýkat - úkoly se prostě podařily.

Planescape: Torment

Nikdy nekončící rozhovory
S příběhem a úkoly se v každém správném RPG pojí i nápadité a propracované rozmluvy s NPC postavami. A rozhovory v Planescapu jsou jedním slovem... kolosální! Tak mimořádně rozsáhlý dialogový systém jsem dosud opravdu ještě nezažil, a pokud se vám Baldur`s Gate zdála po této stránce přehnanou, pokřižujte se a připravte na to, že Planescape je v tomto směru ještě cca třikrát rozsáhlejší - autoři dokonce uvádějí přes šest tisíc stran textu! Ale jak jsou rozhovory v Planescape nekonečné, tak jsou i funkční a propracované, a jestliže umíte dobře anglicky, máte se na co těšit (zvláště pokud má váš hrdina Inteligenci na 20). Převratnou změnou je v Tormentu již samotné pojetí rozhovorů, které jsou nyní komponovány téměř "knižním stylem" - při oslovení je každá postava (řádově jsou jich stovky) uvozena 4-5 řádkovým popisem, v rozhovoru samotném pak dostáváte mezi přímou řečí informace o tom, jak postava gestikuluje, jak se tváří apod., stejně jako v knihách. Další skvělou novinkou je, že vaše odpovědi mají přímý vliv na rozvoj vašeho přesvědčení, a někdy dokonce můžete při odpovídání vybírat i mezi pravdou, lží či blafem. Občas lze při rozhovorech také provádět fyzické úkony jako třeba "Vyčkat, až se podívá jiným směrem, a pak ho zardousit." Toto všechno činí rozmluvy mnohem čtivějšími a napínavějšími. Dialogy samotné jsou pak doslova prošpikovány čistokrevným zlem, morbiditou a černým humorem, a jestliže jste fanoušci filmů typu Sedm, smlsnete si na nich! Tak nezvykle kvalitní sloh a větná stylizace jsou opravdu bezpříkladné, je vidět, že se na celém díle podíleli opravdoví spisovatelé!

Planescape: Torment

Vývoj postavy
Tvorba postavy a především její vývoj je v Tormentu zpracován jiným způsobem, nežli tomu bylo v Baldur`s Gate. Jak se dostáváte vpřed, začíná se příběh hry větvit a rozvíjet. Jakým se rozvíjí způsobem, je určováno podobně jako ve Falloutu - rozdílné hodnoty údajů ve statistikách ovlivňují vaše dialogové možnosti, určují předměty, které obdržíte či objevíte, stejně jako i které vzpomínky a za jak dlouho se vám vrátí. Bezejmenný má své údaje na počátku nastaveny na průměrné hodnotě (9) a je mu dáno 21 bodů, které mezi ně musí rozdělit. Pokud chcete být kupříkladu bojovníkem, radím vám zvýšit si sílu (strength) a konstituci, zatímco třeba mágovi bych zvednul jeho inteligenci a moudrost (wisdom). Jako bojovník ale začínáte vždy - nezávisle na tom, kolik bodů a kam jste je přidělili, protože vývoj vaší postavy probíhá v samotné hře. Na několika místech v herním světě lze nalézt tzv. "učitele", kteří vás mohou zasvětit do umění té či oné třídy, a tak vás učinit zlodějem, mágem, bojovníkem či klerikem. Po každé dosažené úrovni obdržíte jeden další bod, který můžete použít, kdekoliv se vám zlíbí, z čehož vyplývá, že jak se Bezejmenný dostává na vyšší úrovně, zvyšují se i jeho statistiky. Spolu se statistikami vás mohou učitelé trénovat i dále - zvyšovat vaše dovednosti jako třeba dovednost ovládání dlouhých mečů. Během hry dochází i k vývoji vašeho přesvědčení, na kterémž se podílejí především již zmiňované dialogy. Fanoušky Baldur`s Gate a odpůrce jejího nechutného zkušenostního limitu potěším, když řeknu, že v Tormentu se nic takového nekoná. Tedy, koná se - limit byl stanoven na 12.000.000 zkušenostních bodů, což je hodnota téměř nedosažitelná. Spokojeni?

Planescape: Torment

Interface, souboje a kouzla
Ovládací interface je stejně jako v Baldur`s Gate prostý a jednoduchý, došlo pouze ke třem kosmetickým změnám: zaprvé byl panel s portréty vašich společníků a ovládacími prvky přesunut vespod obrazovky, čímž se opticky zvětšilo herní okno a obraz působí mnohem větší. Za druhé máte v Tormentu k dispozici tzv. "pop-up" menu známé z Windows, jenž se aktivuje stisknutím pravého myšítka a které vám zprostředkovává velmi rychlý přístup k ovládacím prvkům a vše tak zjednodušuje. Třetí výraznou změnou je váš osobní deník, který se v Tormentu skládá z "bestiáře" (výpis a popis všech dosud potkaných nestvůr a NPC s pěknými obrázky), seznamu splněných a zadaných úkolů a také samotného deníku, kam se chronologicky zapisují důležitá fakta.

Systém soubojů zůstal od dob Baldur`s Gate skoro beze změn - pořád máte onu výtečnou možnost si hru stiskem mezerníku pozastavit a naplánovat pak další postup a jediným vylepšením je možnost otevřít obrazovku inventáře bez toho, aby se hra odpauzovala. Souboje samotné jsou velice dynamické a napínavé, téměř bezchybně zpracované. K čárám a magii - pokud se rozhodnete státi mágem, tešte se na výběr z více než 180 různých kouzel, kněz si pak může vybírat ze 120. Setkáte se zde jak se základními kouzly typu Blood Bridge, Ice Knife či Horror, tak i s kouzly devátého (ano, rozumíte dobře, devátého!) levelu jako např. Abyssal Fury nebo Celestial Host, což už je vážně "klasa". Úžasnou věcí na kouzlech je jejich grafické zpracování. Takto vyvedené grafické i animační efekty jsem totiž u RPG snad dosud ještě nespatřil (možná jen ve Final Fantasy VIII, ale to je 3D hra!). Namítejte si, co chcete, ale jakmile jednou uvidíte v akci kouzlo Meteorický roj, ztuhne vám samým úžasem krev v žilách...

Planescape: Torment

Nepřátelé a spolubojovníci
Pokud jde o postavy, které se k vám mohou během hry přidat, autoři za ně zaslouží velkou pochvalu, a to i přesto, že je jich pouze sedm. Už jsem se zmínil o levitující lebce Mortovi s jeho rázně ujetým pohledem na svět - mezi další, neméně vydařené společníky potom patří hořící mág jménem Ignus, šílený to pyroman, který jednou při pokusu o otevření portálu do Ohnivých Rovin zachvátil sám sebe nekonečnými plameny, dále pak to je zlodějka Annah, Pharodova dcera z rasy Tieflingů, oddaný mág Dakkon výjimečný svým "karachovým" mečem, nádherná okřídlená kněžka Fall-from-Grace, neúnavný bojovník Vhailor, no a na konec to nejlepší - "televizní" (až uvidíte, pochopíte) kreaturka zvaná Nordom. Vaše společnictvo se tedy oproti Baldur`s Gate sice "smrsklo", pokud jde o kvantitu, ale co do kvality a originality ji hravě předstihuje. Nepřátelé a nestvůry jsou jednou z nejlepších stránek Planescapu: Torment. První věcí, která vás určitě zarazí, je sám jejich počet - ve hře se totiž můžete střetnout s více než osmdesátkou všemožných druhů příšer a netvorů (krysodlaci, glabrezuové, trokopotaky, ghůlové, zombie, kostlivci, gronkové a spousta dalších), zpracovaných přesně podle jejich AD&D předlohy. Druhým překvapením je to, že jsou zpracováni opravdu kvalitně - do těch nejmenších detailů. Tak to má být.

Planescape: Torment

Čarokrásná grafika...
Grafika Tormentu je přenádherná! Black Isle pro svůj Torment využili osvědčeného Infinity Engine (použitého již v Baldur`s Gate) od BioWare, takže bylo již předem téměř jisté, že se máme co těšit na tu nejlepší dvourozměrnou grafiku v rozlišení 640x480, která snad může být. A vskutku! Grafika bude rozhodně tou první věcí, kterou vás na sebe hra upoutá - člověk až žasne, s jakou precizností a smyslem pro detail se na ní autoři "vyřádili". Celá jedna lokace může být až 8x8 obrazovek velká, herní okno se od dob Baldur`s Gate zmenšilo a vše tak působí mnohem větší, takže se připravte na okouzlující podívanou. Utvrdíte se o tom již v první lokaci, obrovité Márnici plné dřevěných polic s lahvičkami plnými různých tělních tekutin, dlouhých potrubí lemujících stěny místností, zaprášených ornamentálních dlažebních kamenů, spousty pitevních stolů s rozřezanými, rozpáranými či jinak rozhřezlými těly... a to je teprve jen začátek! Jakmile se dostanete ven, do Sigilu, nezmůžete se na víc, než na tupé zíraní do monitoru. Jeho obrovská nádvoří plná kráčejících Sigilanů, nestvůr i pouličních vrahů, sloupů a pilířů podpírajících majestátní stavby, tajemných černých monumentů, vysokých věží i domků s doškovými střechami, trsů vína rostoucí na zdech, hromad sudů a rozmanitých předmětů rozmístěných po celém městě a především pak to všudypřítomné temno a zoufalství... fantazie! A podobně jsou na tom i vzezření a animace postav. I když se mi nepodařilo rozeznat jednotlivé jizvy na těle Bezejmenného, jeho zašlý oděv je nepřehlédnutelný. Animace jsou mnohem jemnější, pohybům a úkonům postav bylo věnováno mnohem více práce a vše tak působí daleko přirozeněji. Grafické zpracování je prostě zvládnuto na jedničku!

Planescape: Torment

Precizní ozvučení
Zpracování zvuků je "tradičně" na vysoké úrovni. Standardem dnešní doby se již ve hrách stala podpora EAX, takže pokud máte v počítači instalovánu zvukovou kartu SB Live!, těšte se na znamenitý zážitek. Zvukové efekty jsou velmi povedené a je jich spousta: ve slévárně řinčí kovové nástroje, v Márnici vám za zády funí nemrtví, v krbech domků praská oheň, v katakombách piští krysy. Po ulicích Sigilu se rozléhá nepřetržité halasení davu, které dotváří silně věrohodný pocit jakési "živosti" celého města a značně se projevuje na atmosféře hry. Není možné na jednu obrazovku vměstnat 500 postav najednou, to by chod programu neuvěřitelně zpomalilo, a vy byste se v takovém davu ani nemohli pohybovat. Efekty zbraní a kouzel zní podobně, ne-li úplně stejně, jako ty v Baldur`s Gate, což ale Tormentu rozhodně neubírá nic na kráse. Hlasy postav při dialozích jsou namluveny profesionálně a působí téměř filmovým dojmem. Hudební doprovod Tormentu je rovněž brilantní! Ústřední motiv, který vyhrává v hlavním menu a vrací se později i v jiných skladbách, je velmi emotivní - jde z něj jakoby cítit ta naděje Bezejmenného v nalezení sama sebe, míšená s jeho neustálými smrtmi a neúspěchy, což v člověku vzbuzuje nezvyklé, ale pořád moc pěkné pocity. Hudba se navíc stejně jako v Baldur`s Gate dynamicky mění v závislosti na momentálním dění - při procházení ulic Sigilu vyhrává klidná a pochmurná melodie, a když na vás pak někdo zaútočí, změní se v rychlou akční skladbu. Perfect!

Planescape: Torment

Hratelnost nade vše!
Hratelnost Tormentu, vzniklá spojením všech předešlých faktorů, je fascinující, návyková a donekonečna opakovatelná! Jakmile už Torment začnete jednoho dne hrát, naprosto se vás zmocní, pohltí vás do sebe a nevyvrhne do té doby, dokud celí vyčerpaní nedojdete velkolepého finále. A i tehdy, po těch několika dlouhých týdnech velkého putování, i potom ve vás zbude sladce nebezpečná chuť pustit se do toho nanovo. Chuť znova se vypravit do velikého a pochmurného světa Planescapu, chuť pochopit všechen jeho řád a pravidla, chuť objevit, co jste předtím minuli, chuť nalézat silnější zbraně, kouzla a artefakty, chuť trénovat vašeho hrdinu na ty nejvyšší úrovně, chuť vrátit se zpět do Sigilu, chuť dýchat jím i žít - ta plamenná chuť, kterou pociťujeme vždy, když je před námi něco velkého. Planescape: Torment není jen počítačovou hrou, je to umělecké dílo. Dílo, které se tím nejčernějším inkoustem navždy zapíše do kronik slávy.

Nuže, na co ještě čekáte? Black Isle nám opět dokázali, že svému řemeslu vskutku rozumí. Na úvodní nevyslovenou otázku, zdali jde o herní převrat či o "pouhou" dokonalost, si odpovězte přímo úměrně tomu, jak dobře umíte anglicky a jak moc máte rádi všudypřítomnou temnotu a černý humor. Pokud na obojí neodpovíte kladně, seberte přesto peněženky a uhánějte si Torment zakoupit a připravte se na nejlepší RPG současnosti. A pokud na obojí kladně odpovíte, není už co řešit - Torment pro vás bude revoluční a okouzlující hrou, u které se budete navýsost bavit!

Planescape: Torment
Výrobce: Black Isle Studios
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: Pentium 200 Mhz, 32 MB RAM, 12X CD-ROM, 660 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 Mhz, 128 MB RAM, 36x CD-ROM, 700+ HDD
Verdikt: Naprosto revoluční počin na poli RPG, který si nemůžete nechat ujít. Nejtemnější pohádka s fantastickou grafikou a ozvučením, grandiózním příběhem a nekonečnými dia-logy, skvělými souboji i propracovaným vývojem posta-vy. Momentálně nejlepší Role Playing Game současnosti!
Hodnocení 97%

Témata: Humor, krb, Tetování