Platoon - když napalm padá z nebes

• 3
Nezdá se vám, že toho válčení bylo na monitorech již dost? Že ne? Tak to jistě uvítáte novou hru Platoon od maďarských vývojářů z Digital Reality. Tato hra, lehce inspirovaná filmem Četa, nás totiž zavede do válečného pekla ve vietnamských džunglích. Ve dvanácti misích se zúčastníte největších bitev této války a věřte, že vystřílíte spoustu nábojů...
PlatoonTak se zdá, že "obyčejná" druhá světová válka již dnešním vývojářům nevoní. Přestože tento konflikt bude ještě nějaký čas kralovat v pomyslném žebříčku nejzpracovávanějších válek, sem tam už vystrčí růžky i hry z ozbrojených konfliktů, které jsou poněkud méně okoukané. Jistě jste například zaregistrovali článek o vyvíjeném Vietcongu. Do prostředí Vietnamu je rovněž zasazen děj hry Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam. To je ovšem zhruba vše, čím se tyto hry podobají.

Platoon začíná v roce 1965, kdy je Martin Lionsdale vyslán na svou první misi. Postupně tenhle zelenáč získá pověst a bude nasazován do těch nejtěžších misí. Ale to je ještě daleko a mnohé se do té doby změní. Tři roky ve válce totiž zanechají vrásky na každém a ani Lionsdale nezůstane ušetřen. Vše se dozvíte během hry prostřednictvím zápisků v diáři, kam si poznamenáváte nejen chystané akce, ale i zprávy z domova (někdy dost trapné - o manželce, trhání pout, rozchodu, odloučení od děťátka…), čímž chtěli asi autoři dosáhnout zlidštění svého hrdiny. Bohužel, příběh a soukromý život je vše, co se ve hře vyvíjí - narážím na slibovaný vývoj postav a jejich zlepšování. S ničím podobným se během dvanácti misí v kampani nesetkáte, ale o tom později.

Platoon Vaši četu řídíte jednoduše pomocí myši, kde levým tlačítkem, jako obvykle, potvrzujete nějakou akci a pravým vybíráte vojáky. Samozřejmostí je tvorba skupin, což velmi usnadňuje ovládání, zvláště u početnějších skupinek. Rychlý přehled o stavu vaší družiny znázorňují ikony vpravo nahoře, kde rychle zjistíte jak jsou na tom jednotliví členové se zdravím. I když je Platoon real-timovou strategií, nechybí ani možnost zastavení hry. Bohudík za to, protože díky tomu se z Platoonu nestala jen zuřivá akce, kterou jsme viděli již stokrát. Během pauzy můžete obhlédnout situaci a zadat jednotkám úkoly. Snadno tak zjistíte kde se nachází nepřítel, kde vaše jednotky, jak jste na tom s životem, či kolik máte ještě granátů. Dalším plusem hry jsou značky, které vyznačují budoucí umístění jednotek. Tedy kam dojdou až se zastaví. Dobře tak můžete předem poupravit jejich směr, aby třeba nepřišly příliš blízko k nepřátelské základně.

Celou hru sledujete své jednotky volně pohyblivou, otočnou a zoomovatelnou kamerou. I když je její pohyb omezen terénem (tedy např. kopce neumožní příliš „položit“ kameru), vždy si najdete vhodný pohled na dokonalé zvládnutí jednotek. Věřte, že kvůli hustým džunglím budete často hledat ten správný úhel, abyste viděli, kde přesně své muže máte. Samo sebou, i 3D kamery přináší také nějaké ty nevýhody, mezi něž rozhodně patří ztížená orientace a někdy zdlouhavé natáčení pro lepší pohled. Ale pro tuto hru si vážně nedokáži představit použití pevného pohledu. Terén je často velmi členitý a bez možnosti „kouknout se za kopeček“ byste se zkrátka neobešli.

PlatoonO vhodnosti či nevhodnosti 3D kamery by se možná dalo diskutovat, ale co jistě nikdo z vás neodsoudí je grafické zpracování. To se totiž opravdu povedlo. Však jste si již určitě prohlédli nějaké obrázky ze hry, a tak nemusím příliš dodávat. Ale vězte, že v pohybu to vypadá ještě lépe. Krajina, ve které se budete pohybovat, je výborně vymodelovaná a nejrůznější kopečky či lesní porosty přímo svádí k strategickému využívání terénu. Rozpohybování vašich pěšáků se povedlo rovněž na jedničku. Je totiž pravdou, že Platoon je jednou z mála her, ve kterých veškerý pohyb působí opravdu realisticky. Rovněž rychlá jízda obrněných transportérů, či majestátní pohyb těžkých tanků reagující na veškeré nerovnosti, působí opravdově. A to jste ještě neviděli efekty výbuchů. Exploze, oheň, dým, odletující tráva a opálená zem. Škoda jen, že povrch se nikterak nedemoluje, po výbuchu tu je místo placky jen opálená placka. No, člověk nemůže chtít všechno. Snad vám tento neduh vynahradí odrazy v kalužích či hladině řeky(bohužel se odráží jen obloha), perfektně vypadající stromy mnoha druhů, ke všemu pohybujících se ve větru, nebo efekty jako déšť či mlha. Krajina tu ovšem není jen pro pokochání, ale hraje velmi důležitou strategickou roli.

Platoon O úspěchu či neúspěchu mise často rozhodne vhodná volba cesty nebo místa k boji. Povrch země je rozdělen na několik typů, a každý z nich vykazuje jiné vlastnosti. Tak například džungle. Je logické, že pohyb v ní je méně nápadný než pochod po silnici a rovněž poskytuje bonus k obraně. Taktéž vysoká „sloní“ tráva nebo buš je lepší místo k úkrytu nežli holá pláň. Využívání bonusů(džungle +50% k obraně, buš +38, cesta -25…), které vám přináší jednotlivé prostředí, je vlastně základem veškeré strategie, kterou můžete ve hře uplatnit. Ovšem výhodu úkrytu v džungli nemáte jen vy, ale také nepřítel. Často se vám tak stane, že budete napadnuti nepřítelem, kterého nevidíte. Mnohdy zase takto můžete zlikvidovat velkou přesilu i vy. Ovšem v okamžiku zahájení útoku nečekejte, že budou napadení vojáci jen tupě čučet odkud lítají kulky. Můžete si být jisti, že se vydají vaším směrem a dříve nebo později vás najdou a zahájí palbu také, ale to už pro ně bývá mnohdy pozdě. Trochu rozporuplně ale působí možnost vyslat jednoho průzkumníka v před, ten jen odhalí vojáky a vy z dálky zahájíte palbu. Takto totiž vojáci opravdu jen čekají až padnou k zemi mrtví. Jak průzkumník předá polohu nepřítele odstřelovačům vzadu řešit nebudeme, nicméně bez toho by mnoho misí bylo nesplnitelných.

>PlatoonS průzkumem souvisí ještě jedna dovednost vojáků. Zvolit můžete mezi třemi typy pohybu - chůzí, během a plazením se. Vleže zvyšujete bonus k obraně a jste méně vidět. Běh pochopitelně urychluje pohyb a často se díky němu ztratíte nepřátelům v hustém porostu. Chůze je velmi důležitá při odhalování min, a také jako jediný režim neunaví vaše vojsko. Výdrž je totiž první ze dvou ukazatelů stavu vaší posádky. Tím druhým ukazatelem není nic jiného než život. Výdrž ubývá při běhu i při plazení, neubývá při chůzi a získáte ji zpět při stání, nebo ještě o něco rychleji vleže. Ovšem ne všechny jednotky mají stejnou fyzičku, na což musíte stále myslet. Pokud vyčerpáte svou energii, nemůžete běžet, jen jít, a to samozřejmě v krizových okamžicích nemůžete potřebovat. Vojáci s těžšími zbraněmi se navíc pomaleji pohybují, ale také se dříve unaví.

A takových je tu hned několik. Přeci jen bazuka či těžký kulomet M60 se nese hůře, než medikovi jeho brašna či lehké pušky M14 nebo M16 pěchotě. Krom nich ve vaší posádce časem najdete také odstřelovače, komando, granátometčíka, inženýra a samozřejmě velitele Lionsdala, který je samostatnou unikátní jednotkou. Vojáci s puškami M14 a M16 máte vždy ve skupině čítající 3 až 6 mužů, pohybujících se společně (nelze tedy poslat jen jednoho člena zvlášť). Většinu „práce“ zastanou právě tito obyčejní pěšáci. Inženýr vládne trhavinami, dokáže pokládat a odstraňovat miny a házet granáty. Navíc ho občas využijete při zneškodnění podminovaných mostů a budov. Komando svede to samé co inženýr, ale má více života, výdrže a také velmi účinnou pušku. Tato jednotka plní své úkoly osamoceně a pokud možno nikým nepozorována.Platoon Kulomet M60 má drtivou kadenci a obsluhovat ho můžete jen vleže, nelze se s ním rovněž plazit. Velmi účinná je také bazuka, ale ta má omezeně nábojů, stejně tak jako má omezeně granátů inženýr, sniper nábojů či medik injekcí. Funkce posledních dvou je snad zřejmá. Asi ve dvou misích narazíte také na speciální jednotku: minomet. Ten nemáte od počátku, ale až v průběhu mise. Je to jednotka nepohyblivá s ohromným dostřelem a účinností a také má omezeně střel. Lionsdale se od ostatních liší zvýšeným počtem životů, navíc může přivolat v několika misích letecký útok.

V některých náročnějších misích dostanete k dispozici také obrněné vozy či tanky. APC M113 je rychlé obrněné vozítko se silným kulometem v otočné věži nahoře, které dokáže pojmout do svých útrob až 5 mužů. Tohle vozítko vám dokáže vyhrát bitku i proti velké přesile. Tank M48 Platton získáte pod svou kontrolu ve dvou misích. Je to stroj na zabíjení malých vietnamských lidiček i velkých tanků. Sice má omezený počet střel, ale ty vám, vždy i s rezervou, na danou misi vydrží. Na straně nepřítele se setkáte s podobnými jednotkami, odpovídající zhruba těm vašim. Místo M16 mají ale v ruce spolehlivé AK47, používají jiné tanky a chybí na jejich straně například APC a granátomet.

Platoon Během 12 akcí v kampani využijete postupně všechny svoje jednotky a s většinou nepřátelských se setkáte rovněž. Mise postupně popisují vývoj vietnamského konfliktu a zabojujete si v nejdůležitějších bitvách této války. Téměř vždy vás bude čekat hned několik úkolů. O některých víte hned na začátku, některé přibudou postupně a některé naopak ztratí časem smysl. Velmi dobrým příkladem rozmanitostí jednotlivých misí je záchranná výprava pro havarovaného pilota bombardéru. Nejprve se komandem dostanete do jedné vesničky, kde získáte informaci o pravděpodobné pozici pilota. Když ho najdete, přivoláte ostatní členy týmu a medika. Po ošetření se od pilota dovíte o bombách v letadle. Budete muset tedy objevit vrak a inženýrem bomby zneškodnit. Součástí každé mise je také přesun na evakuační místo, což není někdy zrovna nejlehčí část. Úkoly jednotlivých map jsou opravdu rozmanité, ochráníte konvoj, zachráníte zajaté vojáky, zabráníte přechodu nepřátel přes důležitý most a mnohé další. Rozmanitost také zajišťuje druh a počet přidělených vojáků.

Jak tedy vidíte, tvůrci maďarské společnosti Digital Reality odvedli dobrou práci. Pochopitelně se nevyhnuli ani některým chybám, ale vesměs jsou to jen maličkosti, však posuďte sami. Například reakce vojáků na příkazy jsou trochu opožděné, a tak se vám občas stane, že než vojáci na váš příkaz zastaví, uběhnou ještě pár kroků a mohou tak být zpozorováni nepřítelem.Platoon Nebo třeba APC a jeho útěk z palby, to je něco neuvěřitelného. Vozidlo za normálních okolností reaguje bezchybně a jede tou nejkratší cestou, ale běda, když vjede do hloučku chlapíků s kulomety. Je až k neuvěření, kudy se APC vydá a jak dlouho se dokáže sprchovat v proudu z kulometů. Trochu sporným záporem je absence ukládání pozice během hry. To na jedné straně nutí hráče k větší opatrnosti a zamezuje bezhlavým zkouškám, ale na straně druhé by rozhodně v dlouhých a těžkých misích, a těch je většina, nevadilo jedno uložení řekněme po splnění poloviny úkolů. Pochopitelně se vám takto často stane, že jednu akci hrajete hned několikrát, což nikdy není zrovna vrchol zábavy. Mise jsou ale předem nadefinované, to znamená, že vždy na stejném místě je stejný počet nepřátel či miny najdete zakopány vždy na téže pozici. To zvyšuje pravděpodobnost úspěchu při opakování, ale při téže situaci je to také zdrojem jistého stereotypu bez jakéhokoliv překvapení.

Něco jsme tedy našli, ale nejde o nic tragického. Možná, že někdo očekával od Platonu trochu více a po přečtení některých článků a údajných hlavních rysů hry se ani nelze divit. Bylo totiž slibováno ještě o dost více, než jste nakonec dostali. Tak třeba tohle:Každý voják je jedinečnou osobností, jeho reakce a schopnosti jsou taktéž osobité a nebo Úroveň zkušeností ovlivňuje vojákův výkon na bitevním poli, což jsou holé nesmysly. S ničím takovým jsem se ve hře nesetkal, ale kdo toto vlastně vymyslel nevím. Platoon Zda to bylo původní zbožné přání autorů, nebo jen reklamní trik prodejců? Faktem je, že do každé mise jdete s jinými vojáky, jen někteří specialisté zůstávají. Třeba inženýr O’Brady či komando Mitchells. Ale úspěch misí s nimi je podmíněn jejich přežitím a rozhodně mi nepřipadalo, že by v další misi uměli více. Ostatní obyčejní vojáci vám mohou během hry klidně umřít, nic se neděje, protože ani s těmi přeživšími se již nesetkáte a nějaké vylepšení také nehrozí. Prostě žádné hlídání a pečování o každou jednotku.

Na závěr ale musím říci, že mě Platoon celkově mile překvapil. A to především vyvážeností taktické a akční složky hry a dobře vymyšlenými zábavnými misemi. Co vás při hraní dále potěší jsou nejrůznější hlášky a výkřiky vojákům, které spolu s hudbou umocňují již tak výbornou atmosféru. Milovníky multiplayerových klání zase jistě potěší několik map pro vyřádění, přičemž zahrát si můžete jak za jednu, tak za druhou stranu. A to je pak zase Platoon ještě o něco lepší. Co bych naopak změnil, to je rozhodně systém ukládání pozic, přičemž ten á la Mafia, tedy po dokončení některé části mise, by mi vyhovoval asi nejvíce. Co by také nebylo na škodu je větší počet misí pro jednoho hráče. Naopak bych možná trochu ubral obtížnosti. Mám trochu strach, že méně zkušení hráči mohou mít problémy i na nejnižší ze tří stupňů.

Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam
Výrobce: Digital Reality
Vydavatel: Monte Cristo games