Po české Mafii jakoby se ve světě slehla zem. Proč?

Po české Mafii jakoby se ve světě slehla zem. Proč?
Přesně před dvěma měsíci zaútočila na světový trh česká 3rd person akce Mafia od brněnských vývojářů z Illusion Softworks. Její útok byl nepostřehnutelný, vmžiku se prostřílela na první místa světových žebříčků prodejnosti. V některých státech Evropy jí k tomu stačily dokonce pouhopouhé 3 dny (pátek - neděle). Dnes, 8 týdnů po vydání, však Mafii na prvních příčkách evropského ani amerického žebříčku nenajdete a kralovat bude zřejmě pouze u nás (soudě dle stále skvělých říjnových výsledků na GameStore).
Co způsobilo tento rychlý vzestup a pád lze těžko objektivně posoudit, já osobně si troufám tvrdit, že jde o nepodařený marketing vydavatelské společnosti Take 2 Interactive. Ta uplatňuje takzvaný block-out marketing, kdy na hru navnadí hráče, potom o ní zatvrzele mlčí a pár týdnů/měsíců před vydáním titulu začne uvolňovat obrázky, videa a další materiály. U Mafie to ovšem bylo trošičku jinak, Take 2 stále měnil termíny vydání, popostrkoval Mafii tak, aby mu nekazila prodeje vlastní podobné GTA3 a s těmi informacemi to taky nebylo zase tak žhavé, jak by se mohlo v případě špičkového titulu zdát. I přesto byli hráči natěšeni a Mafia se jim líbila, o čemž svědčí špičkové prodeje v prvních dvou, třech týdnech od vydání titulu. Hra vyšla, souběžně s ní se objevovaly pochvalné recenze (nejprestižnější herní magazíny z celého světa Mafii hodnotily kolem 90%, čímž se mnoho her věru pochlubit nemůže), reklamy se však až na pár vyjímek před vydáním hry Mafia nedočkala a brzy se na ni zapomnělo.
Přístup Take 2 mě trošku mrzí a vůči špičkové práci vývojářů mi přijde hodně nefér, o tom že Mafia si zaslouží pozornost svědčí její úspěchy alespoň u nás. V Čechách zná totiž Mafii díky reklamní kampani i pozornosti médií asi opravdu každý. Alespoň jeden billboard Mafie minete snad na každém hlavním tahu, na nádraží nemůžete přehlédnout lavičky, v metru zase plakátky, reklamy se nevyhnuly ani herním médiím. O tom, že měla strategie úspěch, svědčí široké povědomí hry i tam, kde byste to nečekali. Jeden příklad za všechny - v době Invexu pořádal mobilní operátor Oskar party pro zhruba dvacítku novinářů z odborných telekomunikačních a stylových magazínů a všeobecných deníků. Když jsem na ni stylově přišel v tričku Mafia, každý věděl, o co se jedná a většina lidí se se mnou dala do řeči, přičemž čekali odborné rady na jejich zákysy ve hře. Marně, v době, kdy se oni či jejich ratolesti pohybovali zhruba v polovině hry, měl já zvládnutý pouze tutorial a první misi.
Jak z toho ven? Mafia je bezesporu kvalitní titul a rozhodně by byla škoda, kdyby se na něj zapomnělo. Take 2 a jeho nadržování vlastní GTA, pro kterou je Mafia více než důstojnou konkurencí, možná v souvislosti s úmyslným nezvládnutím marketingu křivdíme, třeba je to tak, že se čeká na konverze hry na všechny herní platformy, pro které byla oznámena (PlayStation 2, Xbox, GameCube). Uvidíme, nás může každopádně těšit, že u všech, kdo Mafii mají, slaví tahle hra úspěch, posiluje dobré jméno české vývojářské školy a alespoň v Čechách slouží v těchto měsících jako magnet pro neherní veřejnost k tomu, aby se ponořila do víru elektronické zábavy právě s tímto titulem.
No a pokud Mafii náhodou neznáte, pak vám jistě pomohou odkazy na recenzi, intro, videa + trailery, hudbu + dabing a screenshoty, nebo online rozhovory o Mafii s producentem Lukášem Kuře či šéfem týmu Danem Vávrou - starší, novější. Závěrem by vás mohlo zajímat, že na GameStore můžete zakoupit klasickou verzi hry za 999,- Kč a také posledních pár kousků speciální edice za 1399,- Kč, uživatelé BonusWeb PROFI pak mohou v obou případech uplatňovat 5% slevu.

Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty