Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po pěti letech čekání stvořili hrdinu pro Microsoft. A Alan Wake boduje

aktualizováno 
Alan Wake přichází. Po pěti letech vývoje vychází akční titul s důrazem na příběh, v němž se hrůzné sny mění v realitu.
85

Alan Wake

Platforma: PC
Výrobce: Remedy

  • Nádherně ztvárněná příroda
  • Z atmosféry i v zádech zamrazí
  • Plynulá, návyková hratelnost
  • Koloběh stále stejných situací
  • Jen pár nesmělých náznaků hádanek
  • Řízení aut zjevným torzem záměru

Akční hororová hra s výborně vyprávěným příběhem, zajímavými herními nápady a nádherně potemnělou atmosférou. Občas sice ztrácí tempo a vizuálně už též nedrží krok, ale to pozitiva více než vyvažují.

Herní karta

Revoluce se nekoná. Plánovaný milník herní historie je ve výsledku spíše nostalgickým ohlédnutím. Přesto se asi většina hráčů od hraní neodtrhne, dokud nespatří finální titulky.

Alan je spisovatel strašidelných příběhů a už mu z nich hrabe. Pronásledují ho noční můry. Trpí autorskou krizí, jež mu už dva roky brání napsat další knihu. Ke všemu má manželku, která na první pohled nevypadá úplně normálně. A co byste řekli? Také má psychické problémy. Pro změnu se chorobně bojí tmy.

Aby si tahle dvojka trochu orazila, vyjede si na menší dovolenou. A kde si pocuchané nervy nejlépe odpočinou, než v tom nejděsivějším americkém vidlákově, jaký si dokážete představit?

Alan Wake

"Wake" znamená "probudit se". A to by asi Alan docela rád. Jenomže když se budí ze snů a mrákot, ocitá se pravidelně v něčem, co také nemá ke snu daleko. Ve výsledku Alan ani hráč pořádně nevědí, co se vlastně zdá a co ne.

Surrealistických her je ale hodně a jejich tvůrci se musí popasovat hlavně s tím, aby výsledkem nebyl divný zmatek. Zda se jim to v tomto případě povedlo nebo ne, je tentokrát větší otázka než obvykle. O vášnivé spory nejspíš nebude nouze.

Atmosféra hry je, slovy jistého televizního kuchaře, silná jako noha u zadnice. Stejně jako tu nohu ji můžete krájet, ale především se o ni opírá příběh, aby se úplně nerozsypal. Abyste se v ději lépe vyznali, nacházíte porůznu roztroušené stránky Alanova rozepsaného románu.

Alan Wake

Vedle atmosféry je dalším pilířem celé stavby grafika. V aktuální generaci konzolí už jsme viděli ledacos, takže nám vysloveně čelist nepadá. Ale většinou jsme velice spokojeni. Především příroda je prostě fenomenální. A co je důležité: i když se o nějakém volném bloumání krajinou nedá mluvit a postupujete ze striktně daného bodu A do neméně pevně daného bodu B, tento průchod bývá sympaticky široký. Takže si nepřipadáte jako při přestupu v metru.

Šíře koridoru pochopitelně autoři využívají. Vyplatí se lézt i tam, kam nemusíte. V zapadlých částech lokace můžete, kromě listů románu, nalézt i nějakou tu munici či jiný užitečný doplněk. Často vás k takovým nálezům navádějí i šipky viditelné pod světlem baterky. Později je cena, kterou za materiál zaplatíte, nezřídka vyšší než zisk, takže zvažujete a váháte. Většinou to stejně zkusíte. Ukládací záchytné body jsou tak blízko u sebe, že za pokus skoro nic nedáte.

Alan Wake

Jdou vám po krku

Vašimi protivníky jsou nehmotná, leč do vás hmotně bušící individua zvaná "The Taken", ve volném překladu třeba "Sebranka". Zdrojem Sebranky je Alanova imaginace. Technicky se ale rekrutuje z pracovníků v zemědělství i z dalších postav, jež se připletou do cesty: policisté, čerpadlář a podobně. Ač se směrem k vám pohybují klátivě, kupodivu mají solidní sprint, když se zkusíte obrátit zády a utéct.

Hrajte se sluchátky jako my a dupot neuslyšíte těsně za krkem, nýbrž uprostřed mozku. Perličkou jsou hlášky nepřátel. Namísto tradičních několika otravných vět hulákají nápaditě třeba návštěvní řád přírodní rezervace.

Bez vystavení intenzivnímu osvětlení jsou protivníci nezranitelní, takže se likvidují dvoufázově. K jejich předvaření slouží hlavně tři typy baterek. Využít lze i jiných zdrojů světla, od lamp veřejného osvětlení až po reflektory, jimiž otáčíte jako kulometem. Při obklíčení pomohou oslepovací granáty, vůči nimž jste naštěstí sami imunní, či světlice.

Do ručních svítilen potřebujete baterie. Ty se vybíjejí jen při využití funkce zesílení svitu. Když baterii nevybijete úplně, dokáže se dobít sama. Stejně jako vaše zdraví.

Alan Wake

Pokud světelný zdroj nebyl tak silný, že protivníky zlikvidoval sám, dorazíte je prostou střelbou. Palný arzenál není přehnaně pestrý. Konkrétně jsme napočítali revolver, dvě brokovnice a loveckou pušku. Nejde ovšem o čistokrevnou střílečku, což je dobře, neboť hororovému mrazení svědčí pocit ohrožení. Každou chvíli také o svou skromnou výbavičku přicházíte a začínáte zase od píky. Kolikrát si musíte vystačit úplně beze zbraně, takže do spásného kuželu světla vbíháte doslova s jazykem na vestě.

Záhy se ovšem vynořuje pár námitek. Klátiví rolníci, mávající zemědělským nářadím a kyji s hřebíky, či metající po vás srpy a sekyrky? Střelba bez zaměřovače, ale tam, kam míří vaše baterka? Pasti na medvědy nastražené v trávě? Podél cesty chatky a kůlny s krabičkami střeliva? Protivníci startující motorovky? Noční příjezd do lokace, provázený autonehodou? Zmizelá manželka? Neměla být náhodou tahle hra nějakým milníkem herního vývoje?

Kde jsme to jen viděli?

Zatlačme slzu a nalijme si suchého vína. Tohle není vůbec žádný milník, nýbrž sbírka nápadů, namáhavě vymyšlených, prosazených a zaslouženě proslavených KONKURENCÍ. Když budeme slušní, řekneme, že jsou vývojáři Remedy učenlivými žáky. A když nebudeme slušní? Ale my nakonec budeme: zábava je to ohromná a přibije vás k židli.

Alan Wake

Pravdou také je, že původní záměry autorů byly jiné. Mluvilo se o volně průchozím světě. Ale doba je složitá a také si bez ohledu na dobu občas někdo ukousne větší sousto, než je schopen sníst. Co zbylo z původních plánů? Kromě prostředí, jež vypadá, že mu schází jen málo, abychom se volně rozběhli po horách, například jízda ve vozidlech. Úseky, kde je nám řízení dopřáno, jsou nečetné a krátké. Lze vlézt jen do některých aut a jejich ovládání není zrovna vrcholem slasti.

A když jsme u stížností, je sice pěkné, že se hra stylizuje do televizního seriálu á la Twin Peaks. Ale není každý David Lynch. Je možné, že nás čeká davový lynč, ale císařovy nové šaty neopěvujeme.

Hru jsme dohráli v jednom zátahu za čtrnáct a půl hodiny a ke štěstí nám chybí jediné: abychom pochopili, o co tu k čertu vlastně šlo! Odvoláváme všechny námitky vůči japonským propletencům, protože tohle je vážně mazec. Napadá nás jediné srovnání: Cimrmanova hra o muži, kterému všichni lhali. Dokonce i na ten vichr z hor dojde!

Alan Wake

Paradoxně, ať už je příběh zamotaný, jak chce, hratelnost je naopak velice prostá a nekomplikovaná. Bossové neexistují, dialogy se nevětví a pár hrátek s vypínači ani nelze označit za hádanky. Hledání určeného předmětu zabere půl minuty a nalezený klíč ke dveřím svítí v rohu obrazovky jako v éře osmibitů.

Výsledný pocit však přese všechno vede k jediné možné radě: proberte se z jarní letargie a běžte si to koupit. Protože co se zdá, je sen, ale na hry, od nichž jsme nevstali od titulků do titulků, se nezapomíná. Dokud neusneme naposled.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

68 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 373 čtenářů



Nejčtenější

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.