Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítačem řízený bojovník chce porazit lidský mozek. Soupeří o 137 tisíc

aktualizováno 
Bojovníci ovládaní umělou inteligencí se v každoroční soutěži pokoušejí ošálit lidské rozhodčí. Úkolem sudích je totiž rozhodnout, kteří válečníci ve střílečce Unreal Tournament 2004 jsou skuteční lidé, a které ovládá počítač. V uplynulých čtyřech ročnících soutěže se to zatím žádné umělé inteligenci nepodařilo. Jejich autoři však věří, že se to může změnit.

Ilustrační obrázek z titulu Unreal Tournament 2004, ve kterém probíhá soutěž o nejlepší umělou inteligenci.

První cenou v soutěži je sedm tisíc dolarů, tedy zhruba 137 tisíc korun. Podmínky pro výhru však doposud nikdo nesplnil. Sponzor soutěže totiž vyžaduje úspěch v upravené verzi testu známého jako Turingův test.

V původní verzi lidští porotci diskutují s lidmi i umělou inteligencí. Cílem je posoudit, kteří z respondentů jsou skuteční lidé. Vědcům se však doposud nepodařilo vyvinout program, který by sudí zcela ošálil.

Pro soutěž nazvanou BotPrize pak týmy programují válečníka pro střílečku Unreal Tournament 2004. A úkolem rozhodčích je posoudit, kteří z účastníků virtuálního zápasu jsou skuteční lidé.

Soutěž Bot Prize

Cílem soutěže je podpořit vývoj programů, které zvládnou pohyb v prostoru podobně jako lidé. Takovou umělou inteligenci je pak možné využít v počítačových hrách, ale i při simulaci davu v nouzových situacích.

Pokud žádná z umělých inteligencí porotce dostatečně nepřesvědčí o své lidskosti, vyhrává program, který porotci nejčastěji vyhodnotí jako člověka.

Horkým kandidátem na vítěze letošního ročníku je program nazvaný Neurobot, jehož algoritmy simulují fungování lidského mozku. Neurobot loni skončil na druhém místě.

Neurobot simuluje dvacet tisíc neuronů i elektrický proud, který mezi nimi plyne. Vzniká tak 1,5 milionu spojení. Takové číslo však představuje zlomek lidské kapacity, kterou tvoří zhruba 120 miliard neuronů.

V případě Neurobota jsou virtuální neurony rozděleny do různých skupin určených pro zpracovávání rozličných vjemů i odlišné akce. Jedna skupina například zpracovává smyslové informace, třeba cizí pohyb v zorném poli. Jiná skupina neuronů pak vyhodnocuje různé akce, jakými jsou například orientace, pohyb či střelba.

Umělá inteligence tak sama volí reakce na konkrétní situace a ani její autoři nevědí, proč se v libovolný moment rozhodne pro danou akci. "Netuším, proč se rozhodne střílet, když střílí," řekl autor programu Zafeirios Fountas pro časopis New Scientist.

Největším Neurobotovým soupeřem letos bude program ICE-CIG2012, který se soutěže zúčastní s taktikami, které se v minulosti naučil od lidských hráčů. Loňský ročník soutěže ostatně vyhrála právě tato umělá inteligence. Autoři Neurobota však letos do svého výtvoru vkládají značné naděje.

Autor:


Témata: Robot, virtuální


Nejčtenější

Injustice 2
Takhle se to dělá. Injustice 2 je nejlepší mlátička posledních let

Pokračování komiksové bojovky Injustice: Gods Among Us přináší bohatý obsah, několik lákavých novinek i spoustu zajímavých postav.  celý článek

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 se odkládá na jaro 2018, obrázky jako útěcha

Studio Rockstar odložilo připravovaný western Red Dead Redemption 2 na jaro 2018. Jako kompenzaci se můžete podívat na sadu nových obrázků.   celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Gesto Inkling Girl před patchem
Tohle se nepovedlo. Nintendo muselo odstranit ze hry obscénní gesto

Společnost Nintendo v novém patchi odstraňuje vítězné gesto jedné z herních postaviček, protože je v některých státech vnímáno jako silně urážlivé.   celý článek

Resident Evil (2002)
Tak to netrvalo dlouho, filmový Resident Evil dostane reboot

Zombie podívaná Resident Evil bude oživena dříve, než se čekalo.  celý článek

Další z rubriky

Crossout
Postapokalyptická automobilová akce Crossout vyjde již na konci května

Na hru více hráčů zaměřená akce, která bude k dispozici zdarma, se po dlouhém vývoji konečně otevře široké veřejnosti. Postavte si vozidlo podle vlastních...  celý článek

Oxygen Not Included
Nádherná strategie Oxygen Not Included vstoupila do Early Access

Do režimu předběžného přístupu na Steamu se ve čtvrtek zařadila budovatelská strategie s prvky her na přežití. Na první pohled zaujme nádherným komiksovým...  celý článek

Resident Evil (2002)
Tak to netrvalo dlouho, filmový Resident Evil dostane reboot

Zombie podívaná Resident Evil bude oživena dříve, než se čekalo.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.