Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítačové hry a umění? Machinarium je důkaz, že to jde

  0:02aktualizováno  0:02
Nezávislá česká hra svým uměleckým zpracováním s přehledem válcuje veškerou konkurenci.
94

Machinarium

Platforma: PC
Výrobce: Amanita Design

  • Umělecké zpracování
  • Náročné hádanky
  • Originální způsob vyprávění
  • Ošklivý kurzor
  • Pro někoho možná příliš těžké

Herní karta

Machinarium (PC)

Nestává se příliš často, abychom se v hlavní rubrice recenzí věnovali nezávislým indie hrám. Také se ale moc nestává, aby nějaká hra z této kategorie dokázala bez přivření oka konkurovat klasickým, plně komerčním titulům. A co nás obzvláště těší je fakt, že Machinarium mají na svědomí "zlaté české ručičky".

Jde se o klasickou adventuru, která svojí náplní nijak nevyčnívá nad dvacet let starými kusy. Čím je tedy tak výjimečná? Budete se divit, ale je to především výtvarnou prezentací.

Machinarium (PC)

Ač na Bonuswebu dáváme přednost spíše hratelnosti než grafice, tentokrát uděláme výjimku. Vizuální stránka je totiž v Machinariu tím nejdůležitějším a tvoří minimálně 60 procent celkového herního zážitku. Nepochopte to špatně, v jádru je to výborná adventura, která má co nabídnout sama o sobě. To, co z hraní činí jedinečný a neopakovatelný zážitek je ale umělecké zpracování.

Jakub Dvorský, který má celou hru na svědomí, jasně dokázal, jak zbytečné je hnát se za každou cenu za třetím rozměrem a že sebedokonaleji renderovaná scéna se nikdy nevyrovná poctivé ručně kreslené grafice. Všechny obrazy (jinak se mistrovským pozadím opravdu říkat nedá) byly stvořeny tužkou na papír a pouze minimálně upravovány pomocí počítačů. Ale co tady budu plýtvat slovy při popisech nepopsatelného – obrázky, které vidíte všude kolem, řeknou mnohem více.

Machinarium (PC)Co na obrázcích neuvidíte je dokonalá animace. Každý pohyb je vypiplaný do nejmenšího detailu, což nešlo udělat jinak než pomocí tradiční stop motion animace. Muselo to dát strašné práce, ale výsledek za to rozhodně stál.

Celkovou atmosféru dotváří zvuková stránka. O tu se postaral hudebník Tomáš Dvořák aka Floex, mimo jiné držitel hudební ceny Anděl za rok 2001. Ten vytvořil naprosto unikátní hudební kulisu, která se jen tak neoposlouchá a například skladba, kterou hraje na náměstí robotická kapela za využití bicích, saxofonu a didgeridoo je vyložená hitovka.

Machinarium (PC)Celá tahle nádhera však není samoúčelná a pod naleštěnou slupkou se nachází i skutečně propracovaná hra. Jednoduchý příběh odehrávající se na planetě obydlené pouze roboty je sice jen stokrát viděným putováním hlavního hrdiny za záchranou své vyvolené, ale díky netradičnímu zpracování to vůbec nevadí.

Na začátku hry se probouzíte na skládce za městem a teprve s úspěšným postupem hrou se retrospektivně dozvídáte, co tomu předcházelo. Tvůrcům se povedl husarský kousek, jelikož ve hře nenajdete žádné dialogy. Veškerá komunikace se odehrává pomocí komixových bublin, v nichž se přehraje kratičké video. Přes tuto maximálně zjednodušenou formu je celá zápletka napínavá a sama o sobě je dostatečným hnacím motorem vašeho postupu.

"S pohodovým vyzněním celého dílka však ostře kontrastuje obtížnost, která dá zapotit i těm nejzkušenějším."

Machinarium (PC)Díky roztomilému zpracování a snadno pochopitelnému příběhu budí Machinarium na první pohled dojem ideální hry pro dětské publikum. S pohodovým vyzněním celého dílka však ostře kontrastuje obtížnost, která dá zapotit i těm nejzkušenějším.

Jde o adventuru ze staré školy, jež spíše než na používání předmětů na správných místech vsází na nejrůznější hádanky, puzzly a hlavolamy, které rozhodně potrápí vaše mozkové buňky. Pokud opravdu nadobro zakysnete, můžete použít zabudované nápovědy, ale asi vám nemusím říkat, jak toto rozhodnutí ničí pocit uspokojení z nalezení vlastního řešení.

Od ostatních žánrových kolegů se hra liší ještě dvěmi drobnostmi. Jednak se aktivní místa zobrazují pouze ve vašem nejbližším okolí (to úspěšně znemožňuje podlou taktiku zkoušení všeho na všechno), jednak může vámi ovládaný robůtek plynule měnit svojí výšku, čehož využijete při neobvyklých řešení některých problémů.

Machinarium (PC)Blížíme se pomalu k závěru recenze a přichází tedy čas zničit vám iluzi dokonalé hry vyjmenováním jejích nedostatků. Jenže… ani po několika dnech přemýšlení jsem na žádný nepřišel.

U klasické hry bych si patrně stěžoval na celkovou pomalost hry a nemožnost přeskočit některé animace. Díky božské grafice to ale opravdu nevadí a sledovat dokonale provedené pohyby hlavního hrdiny je zábavné i postopadesáté.

Aby se ale neřeklo, že jsem se nesnažil, zmíním alespoň ošklivý kurzor, který se do jinak vymazlené prezentace nehodí. Je to samozřejmě zapříčiněné tím, že je celá hra stvořena ve Flashi (!!!).

Machinarium je naprosto unikátní titul a pokud vás o tom tato recenze nepřesvědčila, vyzkoušejte alespoň demo (35 MB). Strhující technologické provedení skrývá poctivou hru schopnou uspokojit i ty nejnáročnější. Vzhledem k nízké ceně a zanedbatelné HW náročnosti ho nemůžeme nedoporučit a to nejen příznivcům adventur, ale úplně všem. Až vám zase někdo bude tvrdit, že počítačové hry jsou pouze zábavou pro zastydlé puberťáky, Machinarium je tou nejlepší odpovědí.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

94 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 951 čtenářů

Témata: Robot


Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Konspirace
Tajný vládní experiment maskovaný jako videohra? Příběh hry Polybius

Muži v černém hlídající před vchody do heren, umírající děti a zneužívání drog. Je videoherní automat Polybius jen městská legenda, nebo skutečný vládou...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.