Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

  12:00aktualizováno  10. července 2001 10:41
Máme tu Štědrý den a s ním i recenzi na hru, jejíž námět po několik let neodmyslitelně patří k tradicím českých vánoc. Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce byla bezesporu nejočekávanější českou hrou tohoto roku a již nyní vám snad mohu prozradit, že až na jednu výjimku splnila naše očekávání naprosto bezezbytku.

Namyšlený bohatýr Ivan se vydává do světa hledat si nevěstu

Ustupte, jen ustupte, nebuď prašná, cestičko. Dobrý junák teď tebou jde, chce svět poznat maličko. Před naší, za naší, cesta má ať nepráší. Hej!

Dokáže si někdo z vás představit vánoce bez Mrazíka? Asi těžko. Tato klasická ruská pohádka se pro nás všechny stala jakýmsi vánočním symbolem a spousta lidí rok co rok zasedá k televizním obrazovkám, aby se na ni mohla opět podívat, přestože ji zná nazpaměť od úvodních až po závěrečné titulky. Nesmírné popularity Mrazíka si všimli i lidé ve společnosti Bohemia Interactive Studio a rozhodli se ji přenést na monitory našich PC ve formě počítačové hry. A tak se začalo počátkem roku 2000 pracovat na klasické kreslené adventuře nazvané Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce (dále jen Mrazík), která se díky svému námětu brzy stala nejočekávanější českou hrou tohoto roku. A teď, přesně o vánocích, jsme se konečně dočkali její finální verze a my jsme nemohli jinak, než publikovat recenzi přesně na Štědrý den…

Dá se říci, že tahle hra je šitá na míru každému, kdo ve filmovém Mrazíkovi naleznul alespoň trochu zalíbení (a ruku na srdce, najde se mezi vámi někdo, kdo by ho alespoň jednou neviděl a nepobavil se u něj?). Základ příběhu počítačového Mrazíka se totiž přesně drží své filmové předlohy; Ivan v celé své kráse… tentokráte ještě (nebo už) bez medvědí hlavy Setkáme se zde s milou Nastěnkou týranou zlou macechou a nevlastní sestrou Marfušou, chybět samozřejmě nemůže ani bohatýr Ivan, který se vydal do světa hledat si nevěstu… Stejně jako film, i hra popisuje vzájemné seznámení Ivana a Nastěnky, jejich následné rozdělení a strastiplnou pouť světem zakončenou v… no, tuhle věc bych za normálních okolností neměl v recenzi prozrazovat, nicméně v tomto případě si to jistě většina z vás dokáže sama domyslet… prostě hra končí známým happyendem v Mrazíkově ledovém paláci. I když se nyní může zdát, že je počítačový Mrazík pouhým plagiátem filmové předlohy, není to tak úplně pravda. Hra nám totiž nabízí mnohem více, než jsme měli možnost shlédnout ve filmu.

Jedním z prvních bonbónků, jimiž nás Mrazík obdarovává, je bezesporu vítaná možnost odehrát si celý spletitý příběh zároveň s oběma hlavními hrdiny, tedy jak s Nastěnkou, tak i s Ivanem. Hra se, podobně jako film, skládá z několika částí, jež jsou od sebe odděleny krátkými úseky, v nichž stará babička vypráví příběh pohádky o Mrazíkovi svým vnoučatům. V každé části pak hrajete za jednu postavu, a to vždy v odlišném herním prostředí - zatímco Nastěnka řeší své problémy ve vsi a jejím blízkém okolí, Ivanovým teritoriem je temný les a močály. Sžít se s oběma hrdiny není vůbec žádný problém, k čemuž nemalou měrou přispívá jejich kvalitní namluvení. Ivana se skvěle zhostil Josef Zíma a jsem si jist, že nabídku po letech znova nadabovat tuto legendární postavu přijal s otevřenou náručí. Francouzský malíř v Ruské zemi? Toho bych se nikdy nenadál! Nastěnka je taktéž namluvena velice slušně; sice ne stejnou herečkou, která jí propůjčila hlas ve filmu, nicméně její vrozená naivita zůstala díky dobrému výkonu dabérky Kláry Sedláčkové zachována.

Příběh a děj počítačového Mrazíka je mnohem komplexnější a rozvětvenější něž tomu je u jeho filmové předlohy. Není se ani čemu divit - kdyby se autoři drželi pouze a jedině událostí z filmu, hrací doba by jistě nepřesáhla ani dvě hodiny. Abych ale byl trochu konkrétnější, tvůrci si pro nás připravili například velmi komplikované shánění copu a čelenky pro Nastěnčinu sestru Marfušu, během něhož zachráníte chuďase od vlezlé Bídy, nebo musíte pro místního rybáře sehnat speciální návnadu (žížalu zvanou „půlnoční chyták“) od nočních duchů. S Ivanem potom, mimo jiného, pomůžete hřibu Satanovi uvařit boršč a dědečkovi Hříbečkovi najít jeho ztracené kouzelné větvičky. Samozřejmě, spousta nových příhod se vkusně mísí s těmi filmovými, takže nepřijdete ani o nezapomenutelné scénky, jako jsou například Marfušiny nezdařené námluvy nebo Ivanova návštěva u Baby Jagy v chaloupce na kuřích nožkách.

Mrazík je koncipován jako hra pro celou rodinu, což je na jedné straně jeho silnou stránkou, však kamenem úrazu na straně druhé. Začínající hráči nízkou obtížnost herních úkolů jistě uvítají s otevřenou náručí, Shlédnout půlnoční vyvolávání duchů, to opravdu stojí zato! avšak pro nás, „herní veterány“, kteří si rádi namáháme mozkové závity nad komplikovanějšími hádankami, to má jeden nepříjemný dopad… O něm se ale rozepíšu až v závěru recenze, protože už mám ve zvyku si vždycky to nejhorší nechávat až na konec. V každém případě je ale nutné uznat, že hra na motivy nejpopulárnější ruské pohádky si dokáže získat příznivce i mezi těmi, kdož doposud ke hrám vzhlíželi jen s opovrhováním v očích. Důkazem toho budiž moje máti, která mě při hraní se zaujetím chvíli pozorovala, a nebo Vrecova přítelkyně. Ta prý Mrazíka, narozdíl od Vreca, dohrála až do konce, ačkoliv má prý jinak k počítačovým hrám vyložený odpor! (sorry, Vreco, ale já to na tebe musel prásknout, že je tvoje druhá polovička zdatnější pařanka než ty :-)). (Není zdatnější pařanka, jen mě se slovy: „ty u toho stejně sedíš pořád,“ vyhodila od počítače a neodešla od něj, dokud to sama nedohrála, což bylo někdy v noci, kdy já už jsem spal :-))

Jelikož lze Mrazíka považovat za klasickou point-and-click adventuru, čeká na vás hlavně sbírání a používání užitečných předmětů a konverzace s herními charaktery. Těmi však, jako v každé správné pohádce, nejsou pouze lidé, ale i zvířata a kupříkladu u rozhovoru s krákajícím havranem nebo šišlajícím netopýrem se skvěle pobavíte. Rozhovory probíhají velmi jednoduše - ve spodní části obrazovky se vždy objeví několik obrázků vyjadřujících různé tématické okruhy. S tím ale souvisí jeden menší problém, Tak copak to máme pěkného v tom našem inventáři? jelikož při opakovaném rozhovoru s kteroukoliv postavou se již vyčerpaná témata obnoví a to i v případě, že už nejsou vůbec aktuální. Obzvláště pro začínající hráče tak mohou nastat dosti matoucí situace, kdy například i po zdárném osvobození jednoho mladíka ve vsi vám věštkyně neustále tvrdí, že ho musíte stůj co stůj zachránit. Holt, jasný důsledek nedokonalého betatestingu…

Velmi příjemné a jednoduché ovládání hry je vloženo do „vínku“ kurzoru ve tvaru vločky, která se na interaktivních místech na obrazovce začne otáčet. Následným kliknutím levého myšítka provádíte úkoly, pravým myšítkem pak objekty prozkoumáváte. Sebrané, a mimochodem velmi pěkně prokreslené předměty se ukládají do plynule rotujícího inventáře v horní části obrazovky.

Mrazík je snad první česká adventura, která se za nemusí stydět za své technické zpracování. Všechno, počínaje grafikou pozadí a konče zvukovými efekty, je minimálně na nadprůměrné úrovni. Kvalita backgroundů sahá od několika méně pohledných obrazovek až po řadu naprosto úchvatných scenérií, za jejichž vrchol považuji třeba interiér kostela, exteriér Ivanova stavení nebo malebný lesík u vsi. Díky zdařilosti většiny herních lokací si možná ani neuvědomíte, že hra běží pouze v rozlišení 640x480… Tento menší nedostatek však grafici a programátoři vyvážili velmi působivým Chaloupko, tak je mi vhod! K lesu zády, ke mně čelem ať je tvůj vchod! čtyřvrstvým paralaxním scrollingem a spoustou jiných grafických efektů, jako je například stínování postav, déšť či blesky osvětlující okolní krajinu (ani se mi nechce věřit, že i ve 2D jde něco podobného udělat). Po některých lokacích se navíc budete moci projít jak ve dne, tak i v noci, případně je shlédnete v různých ročních obdobích a pokaždé budou vypadat trochu jinak, ale vždy stejně nádherně.

I když hezká grafika má velký vliv na vytváření podmanivé atmosféry hry, nemůže se jí to nikdy podařit bez pomoci hudby a zvukových efektů. V Mrazíkově případě se jí však dostává takové pomoci, o jaké se všem předešlým českým adventurám ani nesnilo. Celou hrou se prolínají nádherné a podmanivé ruské melodie, které mají místy dokonce i v kladném slova smyslu míněný „rušivý“ vliv, jelikož vás od hraní odpoutají a přinutí se do nich alespoň na chvíli nerušeně zaposlouchat. Hudbě zdárně sekundují i zvukové efekty, kterých je velká spousta a svou širokou škálou sahají od šplouchání vody přes šumění listí v korunách stromů, hluk na návsi, bučení krávy, kejhání kachen („po modrém nebi letí hejno husí, v jedné z nich tajemství ukryto být musí,“ ty kachno :-) - by Vreco) až po přirozené šlápoty hlavních hrdinů odlišných podle typu povrchu (tráva, hlína, dláždění, dřevěná podlaha…). K již dříve zmíněným informacím o dabingu ještě dodám, že se na něm kromě Josefa Zímy a Kláry Sedláčkové podílelo ještě dalších patnáct protagonistů, jejichž výkony jsou vesměs na velice slušné úrovni a kdybych měl jedno z těchto jmen vyzdvihnout, Nastěnka u jezírka se svým novým kamarádem pařezem Pařezem byl by to bezpochyby Martin Dejdar, který v roli Baby Jagy zdárně nahradil již zesnulého, avšak nezapomenutelného Františka Filipovského.

Na závěr sekce věnované technickému zpracování jsem si nechal animace, k nimž jediným bych si dovolil vyřknout několik výtek. Přeskočím nyní řadu vydařenějších drobných animacích, které mají za úkol oživovat statické herní lokace (pasoucí se zvířátka, plápolající louče, pohupující se hladina vody v jezírku…) a přistoupím rovnou k rozanimování postav, které mi dokázalo částečně zkazit jinak skvělý vizuální dojem ze hry. Vlastně je to docela paradoxní, protože Bohemia Interactive se hlasitě chvástala použitím moderní technologie snímání pohybů (Motion Capture), jenže výsledek tomu vůbec neodpovídá. Jediné dvě postavičky, které se ve hře pohybují (tím myslím jejich chůzi), jsou naši dva hlavní hrdinové. Všechny ostatní charaktery se sice všelijak pohupují a kroutí, nicméně neustále stojí na jednom místě jako přibití. Nejvíce mě ale zamrzela nepochopitelná omezenost animací Ivana a Nastěnky, které sestávají prakticky pouze z chůze a maximálně nějakého sehnutí k zemi či natažení ruky. Žádné speciální animace, jež hráč od hry s využitím Motion Capturingu očekává, se nekonají. Tak například když Nastěnka sype slepicím zrní, popisuje svoji činnost pouze slovy a ani se přitom nehne! To je snad takový problém nasnímat pohyb postavy rozhazující rukou zrno? A nebo si představte absolutně nehybně sedícího rybáře na břehu jezírka, který barvitě popisuje, jak právě loví rybu a jaká je to fuška ji z té vody vytáhnout… Ani zpovědi v kostele se během hraní Mrazíka nevyhnete Nakonec se vám bez sebemenšího mrknutí rybáře objeví jím chycená ryba sama v inventáři… Kdepak. Motion Capturing nezanechal na Mrazíkovi vůbec žádné stopy a informace o jeho využití je hře spíše na škodu, jelikož jinak bych k jejímu rozanimování nebyl ani zdaleka tak kritický.

Vem ale čert animace postav - z jiných českých adventur jsme zvyklí na mnohem horší rozpohybování hlavních hrdinů a z tohoto pohledu lze i to, co Mrazík předvádí, považovat za klad. Mrazík ale bohužel ztroskotává na něčem jiném a to tak, že velmi. Už jsem to v recenzi nakousl - je totiž zatraceně krátký. Jeho dva stříbrné kotouče jsem dostal od šéfredaktora se slovy, že se mám připravit na hrací dobu okolo deseti hodin, což už je samo o sobě dost málo. Do hry jsem se pustil v pravé poledne a jistě si dovedete představit mé zklamání, když jsem již krátce po šesté večer (téhož dne, samozřejmě :-)) shlédnul závěrečnou animaci a titulky. Ach jo… Tak skvělá hra, a tak krátká… Když už se někdo snaží vytvořit hru pro širokou veřejnost, musí respektovat jedno pravidlo: co uberu na obtížnosti, to musím přidat na rozsáhlosti. Lidé v Bohemia Interactive se ale tímto pravidlem evidentně neřídili. Jejich hra obsahuje pouze čtyřicet lokací, necelou osmdesátku inventářních předmětů a sice padesát interaktivních postav, avšak většina z nich zastává jen epizodní role. Je mi to moc líto, ale nedá se nic dělat. Krátká hrací doba je jediným důvodem, který mi zabránil dát Mrazíkovi hodnocení přesahující osmdesát procent.

A kdy ty klacky spadnou? Počkejte do zimy, loupežníčkové!

Jak tak koukám, popsal jsem ve své recenzi celou hru od hlavy až k patě, ale ještě jsem zde nikde neuvedl, jestli mě Mrazík dokázal pobavit či nikoliv. Dovolte mi tedy, abych své pochybení napravil. Dokázal. A to přímo královsky! I když byly herní úkoly na můj vkus místy až příliš jednoduché, tak svým pojetím, decentním vtipem, pohádkovým zaměřením a v neposlední řadě i přísnou logičností jsem se během hraní bavil o poznání více než před měsícem u konkurenčního komediálně zaměřeného Poldy 3. Mrazík je prostě okouzlující, a to jak na televizních obrazovkách, tak už i na počítačových monitorech.

Tuhle vánoční recenzi uzavřu zcela netradičně poděkováním. Děkuji Bohemii Interactive, že tuhle hru vyrobila, děkuji Vrecovi, že mi Mrazíka přidělil k recenzi, ale hlavně děkuji tobě, můj milý Ježíšku, žes mi ještě před štědrým dnem naježil tu nejkrásnější, nejpohádkovější a nejzábavnější českou adventuru, jaká doposud spatřila světlo světa. Jen kdyby nebyla tak krátká…

PS: Nestačí-li vám tyto informace, pak vám můžeme nabídnout ještě obrazového průvodce hrou, profily hlavních postav či hratelnou demoverzi.

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce
Výrobce: Bohemia Interactive Studio
Distributor: Bohemia Interactive
Oficiální homepage: www.bistudio.cz/mrazik/
Hratelné demo: BonusWeb.cz
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 8x CD-ROM, 100 MB HDD
Doporučená konfigurace: Celeron 300 MHz, 64 MB RAM, 16x CD-ROM, 320 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Jednoznačně nejkvalitnější česká adventura, jaká byla doposud vytvořena. K dokonalosti jí však chybí adekvátně dlouhá hrací doba.
Hodnocení: 75%

Autor:




Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.