Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohybové ovládání na PS3 a Xboxu 360 po prvním roce herně zklamalo

aktualizováno 
Kinect od Microsoftu díky reklamě na první pohled drtí Move od Sony na celé čáře, realita je ale jiná. Sony získalo hráče díky střílečkám a kreativním hrám, Microsoft to zkouší u výrobců televizí.

PlayStation Move

Už jsou s námi rok. Systémy pro pohybové ovládání her na PlayStation 3 a Xboxu 360 přišly jako opožděná reakce na fenomenální úspěch Nintenda Wii. A také jako snaha prodloužit zájem hráčů o stárnoucí hardware stávající generace konzolí.

První cíl, rozšířit zájem o hraní mezi maminky, dědečky a babičky, se Sony i Microsoftu povedl. Taneční hry a herní tréninkové programy slaví úspěch. Pohybové ovladače mizí z pultů, i když ne tak rychle, jako Nintendo Wii v prvních letech své existence.

Microsoft za první rok prodal podle Microsoftu 10 milionů Kinectů, samostatně i v balení s Xboxem 360. Sony Move, o kterém se v podstatě nemluví, zaznamenal už 9 milionů prodaných kusů. Rychlost prodeje Kinectu před rokem vedla k získání světového rekordu pro nejrychleji prodávaný kus spotřební elektroniky. 

Vánoční hit

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect

V původní rychlosti prodeje Kinectu je ale zakopaný pes. Microsoft během prvních dvou měsíců prodal 8 milionů kusů. Během dalších deseti měsíců už ale zvládl udat na trhu jen 2 miliony Kinectů.

Na propagaci Kinectu navíc firma vynaložila 500 milionů dolarů. Každý prodaný Kinect za 150 dolarů tak firmu stál dalších 50 dolarů, takže zdaleka nejde o výnosný byznys. 

Sony to s ovladačem Move má těžší. Firma má sice s pohybovým ovládáním a rozšířenou realitou zkušenosti díky EyeToy pro PlayStation 2, ale Move neměl takový marketingový rozpočet. Jeho marketingovou zhoubou je také složité nastavování před každou hrou, které je nejotravnější u jedné z nejlepších her pro děti EyePet.

I přes menší masáž médií, a bez rekordů, se ale Move uchytil. Sony prodalo 9 milionů kusů, což je na dosah Kinectu. Pravda, ve skutečnosti může být číslo domácností s Movem menší, protože Sony se neobtěžuje rozlišovat prodeje základních jednotek s kamerkou a přídavných ovladačů.

Navíc je na tom Sony s Move podobně jako Microsoft s Kinectem: prodeje dramaticky zpomalily. Sony oznámilo dosažení hranice 9 milionů v listopadu, v červnu přitom uvádělo 8,8 milionu. Za celé čtvrtletí tedy do obchodů dodalo jen 200 tisíc kusů. 

A zatímco Microsoft minulý "černý" pátek vrhl na trh další várku Kinectů s třetinovou slevou a třemi hrami v ceně, Sony podobné akce nenabídlo, takže v letošním vánočním souboji s Kinectem nejspíše opět ztratí.

Microsoft navíc chce svou technologii prosadit na Windows a také přímo do televizorů. Pak by měl větší naději na oslovení vývojářů se hrami a  aplikacemi, které potenciál Kinectu využijí lépe než Ubisoft se svými předělávkami z Wii. 

Hry, aby se neřeklo

Microsoft i Sony tvrdí, že letošní vánoční sezónu vezmou útokem s nabídkou desítek skvělých titulů. Ve skutečnosti je kvalitních her pro pohybové ovládání pár a milovníci tradičních videoher mají přes sliby Microsoftu smůlu. 

Kinectimals

Kinectimals

Podpora Kinectu v závodní Forze a předělávce prvního dílu akčního Halo je k smíchu, připlácnutá jen proto, aby šéfové Microsoftu mohli tvrdit, že pohybové ovládání funguje i s hrami pro hardcore publikum. Ve Forze se napojení na Kinect omezuje na samostatnou hříčku s točením neexistujícím volantem, Halo z Kinectu využívá omezeně možnost hlasového ovládání. Ale křičet "granát" proto, aby za pět sekund postava ve hře hodila granát, je nesmysl.

Stačí se podívat na přehledy hodnocení her pro Kinect a je zřejmé, že jediné pozitivně vnímané tituly patří do kategorie hry pro nenáročné publikum. Právě Dance Central a Kinect Sport se také pro letošní Vánoce dočkaly druhého dílu. 

Na PlayStation je situace o něco veselejší. Díky povaze Move s gyroskopy a tlačítky je pohybový ovladač možné použít i pro hraní 3D stříleček jako je Killzone nebo Resistance. Sony ale nemá dost peněz, aby zaplatilo podporu Move ve 3D střílečkách od EA a Activision. Reklama na Battlefield 3 s plastovým samopalem a Movem by přitom nepochybně zabrala. Tak třeba za rok, s novou generací. 





Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Manhunt 2
Nejvíce šokující zločiny spojované s videohrami

Videohry jsou obviňovány z velkého počtu brutálních incidentů a z některých opravdu mrazí. Podívejme se na ty nejvíce medializované.   celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.