Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohybové ovládání na PS3 a Xboxu 360 po prvním roce herně zklamalo

aktualizováno 
Kinect od Microsoftu díky reklamě na první pohled drtí Move od Sony na celé čáře, realita je ale jiná. Sony získalo hráče díky střílečkám a kreativním hrám, Microsoft to zkouší u výrobců televizí.

PlayStation Move

Už jsou s námi rok. Systémy pro pohybové ovládání her na PlayStation 3 a Xboxu 360 přišly jako opožděná reakce na fenomenální úspěch Nintenda Wii. A také jako snaha prodloužit zájem hráčů o stárnoucí hardware stávající generace konzolí.

První cíl, rozšířit zájem o hraní mezi maminky, dědečky a babičky, se Sony i Microsoftu povedl. Taneční hry a herní tréninkové programy slaví úspěch. Pohybové ovladače mizí z pultů, i když ne tak rychle, jako Nintendo Wii v prvních letech své existence.

Microsoft za první rok prodal podle Microsoftu 10 milionů Kinectů, samostatně i v balení s Xboxem 360. Sony Move, o kterém se v podstatě nemluví, zaznamenal už 9 milionů prodaných kusů. Rychlost prodeje Kinectu před rokem vedla k získání světového rekordu pro nejrychleji prodávaný kus spotřební elektroniky. 

Vánoční hit

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect

V původní rychlosti prodeje Kinectu je ale zakopaný pes. Microsoft během prvních dvou měsíců prodal 8 milionů kusů. Během dalších deseti měsíců už ale zvládl udat na trhu jen 2 miliony Kinectů.

Na propagaci Kinectu navíc firma vynaložila 500 milionů dolarů. Každý prodaný Kinect za 150 dolarů tak firmu stál dalších 50 dolarů, takže zdaleka nejde o výnosný byznys. 

Sony to s ovladačem Move má těžší. Firma má sice s pohybovým ovládáním a rozšířenou realitou zkušenosti díky EyeToy pro PlayStation 2, ale Move neměl takový marketingový rozpočet. Jeho marketingovou zhoubou je také složité nastavování před každou hrou, které je nejotravnější u jedné z nejlepších her pro děti EyePet.

I přes menší masáž médií, a bez rekordů, se ale Move uchytil. Sony prodalo 9 milionů kusů, což je na dosah Kinectu. Pravda, ve skutečnosti může být číslo domácností s Movem menší, protože Sony se neobtěžuje rozlišovat prodeje základních jednotek s kamerkou a přídavných ovladačů.

Navíc je na tom Sony s Move podobně jako Microsoft s Kinectem: prodeje dramaticky zpomalily. Sony oznámilo dosažení hranice 9 milionů v listopadu, v červnu přitom uvádělo 8,8 milionu. Za celé čtvrtletí tedy do obchodů dodalo jen 200 tisíc kusů. 

A zatímco Microsoft minulý "černý" pátek vrhl na trh další várku Kinectů s třetinovou slevou a třemi hrami v ceně, Sony podobné akce nenabídlo, takže v letošním vánočním souboji s Kinectem nejspíše opět ztratí.

Microsoft navíc chce svou technologii prosadit na Windows a také přímo do televizorů. Pak by měl větší naději na oslovení vývojářů se hrami a  aplikacemi, které potenciál Kinectu využijí lépe než Ubisoft se svými předělávkami z Wii. 

Hry, aby se neřeklo

Microsoft i Sony tvrdí, že letošní vánoční sezónu vezmou útokem s nabídkou desítek skvělých titulů. Ve skutečnosti je kvalitních her pro pohybové ovládání pár a milovníci tradičních videoher mají přes sliby Microsoftu smůlu. 

Kinectimals

Kinectimals

Podpora Kinectu v závodní Forze a předělávce prvního dílu akčního Halo je k smíchu, připlácnutá jen proto, aby šéfové Microsoftu mohli tvrdit, že pohybové ovládání funguje i s hrami pro hardcore publikum. Ve Forze se napojení na Kinect omezuje na samostatnou hříčku s točením neexistujícím volantem, Halo z Kinectu využívá omezeně možnost hlasového ovládání. Ale křičet "granát" proto, aby za pět sekund postava ve hře hodila granát, je nesmysl.

Stačí se podívat na přehledy hodnocení her pro Kinect a je zřejmé, že jediné pozitivně vnímané tituly patří do kategorie hry pro nenáročné publikum. Právě Dance Central a Kinect Sport se také pro letošní Vánoce dočkaly druhého dílu. 

Na PlayStation je situace o něco veselejší. Díky povaze Move s gyroskopy a tlačítky je pohybový ovladač možné použít i pro hraní 3D stříleček jako je Killzone nebo Resistance. Sony ale nemá dost peněz, aby zaplatilo podporu Move ve 3D střílečkách od EA a Activision. Reklama na Battlefield 3 s plastovým samopalem a Movem by přitom nepochybně zabrala. Tak třeba za rok, s novou generací. 





Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Další z rubriky

Každoroční slevy na Steamu
Připravte si peněženky, začal výprodej na Steamu

V digitálním obchodě Steam lze aktuálně nakoupit spoustu her za zlomek původní ceny. Ideální čas zásobit se na prázdniny.  celý článek

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s...
Podívejte se na nejoriginálnější vozidla vytvořená ve hře Crossout

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s nímž pak bojujete proti ostatním hráčům v postapokalyptickém světě. Po několika...  celý článek

Faceplam - Patrick Stewart
Pět největších zklamání z herního svátku E3 2017

Herní svátek E3 2017 je za námi, a tak si nejprve rozeberme to, co nás zklamalo. V sobotu se naopak podíváme na největší překvapení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.