Pokémon Red/Blue - povolená droga

12:00aktualizováno  27. července 2001 9:41
Kdyby mi někdo před pár dny pověděl, že budu trávit u mašinky zvané GameBoy celé dny, asi bych se mu vysmál. Přece jenom, koho by napadlo hrát si s GameBoyem jen tak - tedy alespoň já jsem ho do nynějška využíval pouze ke zkrácení dlouhé chvíle během jízdy metrem, tramvají či vlakem. Pak přišel Pokémon.
Pokémon Red/Blue

Samozřejmě, nebudeme si naivně nalhávat, že se Pokémon zrodil přes noc - do naší malé zemičky dorazil se zřetelným zpožděním. Duchovní otec celého boomu žije v Japonsku, prvotní návrhy Pokémonu vymyslel již na sklonku roku 1995. Následovalo hotové šílenství na mnoha frontách - animovaný seriál (film v přípravě), karty, plyšové hračky a samozřejmě hra. Jak jsem se dozvěděl, podle průzkumu se Pokémon stal druhou nejoblíbenější hračkou. Také mně vrtalo hlavou, o co že to vlastně jde? Přesto - příběh, motiv a principy jsou ve své jednoduchosti téměř geniální.

Pokémon Red/Blue

Vžijte se do role desetiletého chlapce, který se chce stát nejlepším trenérem Pokémonu. Pokémony bych charakterizoval jako malé obludky - některé docela roztomilé, jiné hrozivé, často se rekrutující z řad hmyzí říše. Potvůrky se vyskytují v lese či jeskyních a čekají pouze na to, až si je někdo uloví. Podle očekávání nedají svoji kůži zadarmo. Chcete-li si takového zajímavého Pokémona získat, musíte ho nejdřív oslabit soubojem (s nějakým Pokémonem ve vašem vlastnictví) a poté na něj hodit speciální Poké míček. Takto si vyzískáte a vytrénujete vcelku pohodovou armádu, schopnou utkat se s jiným lidským soupeřem. Čili, se svými Pokémony pochodujete po světě, hledáte unikátní druhy, trénujete ty stávající a konečně - když narazíte na nějakého jiného klučinu (či holčinu) ochotného zápasit, začíná bitva. Prohrává ten, jenž nemá již žádné bojeschopné Pokémony. Ale nebojte se, nezemřou a ani o ně nemůžete přijít - to by bylo hrubé porušení pravidel. Stejně jako všude, i zde si vyskytuje tajemná skupina zosobňující samotné zlo a porušující i ty nejzákladnější pravidla Pokémonu - Rakeťáci.

Pokémon Red/Blue

Chápu, že takhle to může znít docela složitě, ale pomalu se tak prokousáváme k samotné hře. Po otevření krabičky se hrou na mě vykouknul i celobarevný manuál čítající zhruba šedesát stránek. Najdete tam opravdu všechno. Příběh, vysvětlí vám ovládání, herní principy, dozvíte se několik rad a nechybí ani tabulka Pokémonů - druhů se totiž vyskytuje bezvadných 150. Přiznávám se bez okolků - nejdříve jsem nechápavě tápal, naštěstí hned po spuštění hry se vše ukázalo v přívětivějším světle. Velmi mi pomohl i právě probíhající seriál, jenž můžete sledovat v ranních hodinách v sobotu a neděli na TV N@va. Je ale nanejvýš pravděpodobné, že se tak vystavíte, stejně jako já, posměškům od zbytku rodiny. Přeci jen, v programu se jasně píše seriál pro děti, cílová skupina 10 let... ale stejně. Ať si kroutí hlavou, my jejich škodolibé úsměvy povzneseně přejdeme s elegancí Pokémonových mistrů :-).

Hru sledujete z ptačí perspektivy, šipkami ovládáte vašeho svěřence. Pokémon Red/Blue Zmáčknete-li tlačítko, vyvoláte základní menu, které obsahuje spoustu zajímavostí. V první řadě z něj spouštíte osobní přístroj Pokédex, což je vlastně souborná databáze všech Pokémonů, které jste během své cesty potkali. Během výpravy se doslova pěchuje informacemi. Kromě obrázku obsahuje i jakýsi informační souhrn a samozřejmě lokalitu výskytu. Následuje seznam vašich malých bojovníků, které máte právě u sebe. Po vybrání některého z Pokémonů zjistíte jeho aktuální stav, počet zkušeností, útočné a obranné číslo, třídu a bojové techniky jež zvládá. Počet Pokémonů je omezen na šest, zbylé si ukládáte pomocí počítače. Tím naváži na význačná místa každého z měst, jimiž procházíte. Každá víska obvykle obsahuje obchod (různé posilovače, balónky na lov atd.), gymnázium s místním přeborníkem a Pokémon Centrum. V Centru si nejen vyléčíte všechny své potvory, navíc zde obsluhujete počítač (ukládání a vybírání Pokémonů, lahviček - ve smyslu zásoby). Malé překvapení - pokud některý z vašich kamarádů vlastní odlišnou verzi Pokémonu (o čemž trochu pochybuji, u nás je rozšířená červená verze), může přes infraport proběhnout výměna. Pokémon Red/Blue Super. Rád bych se však opět vrátil k popisu herního menu - nechybí klasický inventář předmětů, informace o vaší osobě (vámi zvolená přezdívka (!), odehraný čas, počet Pokémonů v databázi) a uložení hry.

Začne-li souboj, změní se obrazovka - v popředí stojí vámi zvolený Pokémon, v pozadí pak soupeřův (předpokládám, že zápasíte s nějakým jiným lidským borcem, ne osamoceným Pokémonem). Bitva probíhá klasicky na kola, přičemž vybíráte z několika možností - použít předmět (posilovač), utéct, zvolit jiného Pokémona či zaútočit. Kliknete-li na poslední možnost (útok), menu se dále větví. Vybíráte zápasnickou techniku, jež uplatníte na oponenta. Postupem času se totiž učíte více bojových technik - záleží pouze na zkušenosti Pokémona, kolik jich má k dispozici. Zmínil jsem se též o třídách Pokémonů - každý totiž spadá do určité skupiny, například ohnivé, vodní, normální, kamenné atd. Podle tabulky v manuálu (ale i podle logické dedukce) je naprosto zřejmé, že s ohnivým Pokémonem se velmi ztěžka útočí na vodního a podobně. S upřímností v srdci vás pak v klidu porazí i o několik zkušenostních bodů horší Pokémon.

Pokémon Red/Blue

S Pokémony se též svezla i sběratelská karetní hra, kterou si můžete díky firmě Blackfire zahrát u nás. I když jsem ji ještě nehrál, předpokládám, že hráčům Magic the Gathering se rychle vsákne do krve. Sady rozšiřující hru začínají vycházet závratným tempem, k dispozici je též český manuál, takže jediný problém bych viděl se sháněním protihráče. Je to škoda, že v ČR se vždy chytne jen několik málo her, zatímco ty další, a v mnohém i lepší, prostě upadnou do stoky zapomnění. Uvidíme. Každopádně, Pokémony bych zařadil do zlatého fondu her - jsou jako droga, pořád chcete hrát dál a opravdu být tím nejlepším. Pravdou je, že přímo miluji RPG akčního rázu a Pokémoni v podstatě nejsou ničím jiným. Nechci spadnout do frázovitých klišé, ale těžko se tomu ubráním. Pokémon by totiž neměl chybět žádnému opravdovému hráči GameBoye. Vážně :-).

Témata: Fond, hračky, Tramvaj, Vlak