Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokud chcete prorazit u her, začněte vyvíjet modifikace

aktualizováno 
Mnozí autoři amatérských modifikací známých her prorazili do velkého světa herního vývoje. A někteří šli dokonce i opačným směrem.

Studio Valve loni oznámilo, že vytvoří pokračování amatérské modifikace Defense of the Acients pro Warcraft III. Fanoušci původní modifikace rozpoutali vášnivé diskuze nad oprávněností takového kroku, řada z nich Valve upírá právo na vytvoření komerční verze hry. S Valve na tomto titulu spolupracuje Icefrog, který je jedním z autorů původní modifikace.

Není to první takový kariérní postup a splněný sen úspěšného amatéra. Právě naopak, kdo chce ve vývoji her něco dokázat, měl by začít právě tvorbou modifikací neboli modů.

Modifikace, krev herní scény

Se zvyšujícími se rozpočty velkých herních projektů se snižují i šance na úspěch malého studia. Existují výjimky, které však toto pravidlo spíše potvrzují (viz. nezávislý Minecraft). Jedním z mála způsobů, jak na sebe upozornit, je tak právě tvorba modifikací.

Herní modifikací se rozumí jakákoliv neoficiální úprava vydaného titulu. Může to být odlazování chyb, tvorba nových map, ale i kompletní předělání původní hry. Střílečka se tak z druhé světové války může přesunout kupříkladu do budoucnosti.

Mekkou všech modifikací je server moddb.com, kde talentovaní amatérští vývojáři pracují na hrách s náměty či zpracováním, jež velká studia vytrvale odmítají. Objevíte zde pestrou sestavu: od originálních logických či hororových her až třeba po hratelné přepracování seriálu Hvězdná brána. Tato díla si přitom po vizuální stránce v ničem nezadají se současnými komerčními tituly. Modeři zaplňují díru na trhu a hráče přitom nic nestojí.

Byť dnes řada prodávaných her svou upravitelnost limituje, právě případ Defense of the Ancients je dokladem potenciálu a fantazie často přehlížených amatérských vývojářů.

Stargate: Pegasus Chronicles


Valve, Counter-Strike a ti druzí

Herní mody se už ostatně nesmazatelně zapsaly do análů interaktivní zábavy. Ač se na to mnohdy zapomíná, skvostná týmová akce Counter-Strike začínala jako modifikace pro první Half-Life. Úprava vytvořená v roce 1999 Minhem Le a Jessem Cliffem převálcovala v popularitě i původní Half-Life a oba autoři získali místo přímo u Valve.

Úspěch Counter-Striku byl svého času tak markantní, že způsobil lavinu "napodobovačů" a modifikací originálu. I mnohá velká studia vášnivě implementovala prvky, které vymysleli Le a Cliff. Pro oba to byl start do světa "velkých" her. Mihn Le je v současné době v Koreji a pracuje na týmové akci Tactical Intervention.

Další legendární úpravou, nejprve pro první Quake a následně i Half-Life, byla Team Fortress (TF). V době populárních on-line bitek "všichni proti všem" Team Fortress vylepšil hru více hráčů přidáním specializovaných povolání. Špión umí to, kulometčík zase tohle, a tým tak musel dokonale spolupracovat. A nejen to. Dnešní samozřejmost v akčních hrách, totiž zásahy do hlavy, byl vynález právě vývojářů Team Fortress, Robina Walkera, Johna Cooka a Iana Caughleyho.

Tři roky po vydání Team Fortress pro Quake se jejím vývojářům ozvalo studio Valve. Následovala úprava původní TF na verzi Classic a mnohaletý vývoj Team Fortress 2 do podoby, kterou známe dnes.

Historie se ale neopakuje jen s Defense of the Ancients či Counter-Strikem. Pro původní autory též nemusí mít tak krásný happy end v podobě lukrativní spolupráce s velkým studiem.

Counter-Strike


Když jsou modeři přebyteční

Na jednu stranu je zřejmé, že schopní modeři se sice nakonec dostanou do velkých studií, na druhou stranu mnohdy nevyjdou ze stínu svého prvního hitu. Ale může být i hůře. Snad nejznámějším případem je modifikace Desert Combat pro Battlefield 1942. Tato předělávka změnila prostředí druhé světové války na moderní kulisy irácké války.

Autory z Trauma Studio čekala radostná spolupráce s firmou DICE na vývoji v moderním světě zasazeného Battlefieldu 2. Tentokráte ale s už poněkud méně radostným finišem. Po půl roce spolupráce, během které Trauma poskytli své tvrdě získané znalosti dobové techniky, konceptů a game designu, je DICE bez pardonu vyhodilo s odvoláním na vnitřní reorganizaci společnosti. "Shodou okolostí" se tak stalo krátce před vydáním Battlefieldu 2.

Kvůli tomu nemělo dvanáct členů z Trauma nárok na 200 000 dolarů obsažených v původní smlouvě a na úspěch BF2 se mohlo jenom zpovzdálí dívat. S touto hořkou zkušenost sice Trauma Studio získalo smlouvu na vývoj battlefieldovsky laděné týmové akce Frontlines: Fuel of War, ale bez DICE jejich novátorský výtvor zůstal ve stínu Battlefieldu.

Desert Combat


Velká studia loví talenty

Jako jiný typický příklad moderů, kteří se úspěšně dostali nahoru, poslouží Jon Shafer, jenž ve studiu Firaxis vedl vývoj v lecčems revoluční Civilization V. Původně je to ale autor vesmírného modu Final Fronrier pro Civilization IV.

Nejsou to jen lidé z Firaxis, kdo si všiml rozmanité fantazie a schopností amatérů v Civilization komunitě. Derek Paxton vytvořil epickou fantasy modifikace Fall from Heaven pro Civ4, a loni v říjnu díky ní dostal nabídku na vytvoření komerční verze. Vznikl tak Fall from Heaven pro fantasy hru Elemental: War of Magic.

Civilization

Začarovaný kruh her

Důležitost "amatérských" modifikací utěšeně vzrůstá. Obzvláště v tomto roce, kdy je snad každá velká komerční hra pokračováním, slibuje moderská scéna alespoň nějaké zvlnění stojatých vod. A snad i maják naděje pro mladé tvůrce.

Server gamecareerguide.com dokonce vývojářům radí začít s tvorbou her právě prostřednictvím modifikací. Bez pořádného portfolia jinak budou mít se sháněním práce značné problémy. "Zásadním pravidlem k získání práce v herním průmyslu je znalost tvorby her. Je to začarovaný kruh: bez zkušeností nemůžete získat práci, ale bez práce zase nemůžete získat zkušenosti."

Až příště budete naříkat na ztrouchnivělé komerční hry a nespravedlivou dominanci Activision Blizzard (nebo EA), zkuste zabrouzdat do alternativní scény nebo sami přiložit ruku k dílu. Třeba právě vaše jméno tu za pár let budeme opěvovat jako nového mesiáše interaktivní zábavy.

Autor:






Nejčtenější

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek

Neverwinter Nights
Stáhněte si kompletní Neverwinter Nights zdarma. Ale pospěšte si

A máme tu další hru zdarma. Tentokrát je to legendární hra na hrdiny Neverwinter Nights, a to v kompletní edici se všemi datadisky.  celý článek

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.