Pokud chcete prorazit u her, začněte vyvíjet modifikace

Mnozí autoři amatérských modifikací známých her prorazili do velkého světa herního vývoje. A někteří šli dokonce i opačným směrem.

Studio Valve loni oznámilo, že vytvoří pokračování amatérské modifikace Defense of the Acients pro Warcraft III. Fanoušci původní modifikace rozpoutali vášnivé diskuze nad oprávněností takového kroku, řada z nich Valve upírá právo na vytvoření komerční verze hry. S Valve na tomto titulu spolupracuje Icefrog, který je jedním z autorů původní modifikace.

Není to první takový kariérní postup a splněný sen úspěšného amatéra. Právě naopak, kdo chce ve vývoji her něco dokázat, měl by začít právě tvorbou modifikací neboli modů.

Modifikace, krev herní scény

Se zvyšujícími se rozpočty velkých herních projektů se snižují i šance na úspěch malého studia. Existují výjimky, které však toto pravidlo spíše potvrzují (viz. nezávislý Minecraft). Jedním z mála způsobů, jak na sebe upozornit, je tak právě tvorba modifikací.

Herní modifikací se rozumí jakákoliv neoficiální úprava vydaného titulu. Může to být odlazování chyb, tvorba nových map, ale i kompletní předělání původní hry. Střílečka se tak z druhé světové války může přesunout kupříkladu do budoucnosti.

Mekkou všech modifikací je server moddb.com, kde talentovaní amatérští vývojáři pracují na hrách s náměty či zpracováním, jež velká studia vytrvale odmítají. Objevíte zde pestrou sestavu: od originálních logických či hororových her až třeba po hratelné přepracování seriálu Hvězdná brána. Tato díla si přitom po vizuální stránce v ničem nezadají se současnými komerčními tituly. Modeři zaplňují díru na trhu a hráče přitom nic nestojí.

Byť dnes řada prodávaných her svou upravitelnost limituje, právě případ Defense of the Ancients je dokladem potenciálu a fantazie často přehlížených amatérských vývojářů.

Obrázek není k dispozici

Valve, Counter-Strike a ti druzí

Herní mody se už ostatně nesmazatelně zapsaly do análů interaktivní zábavy. Ač se na to mnohdy zapomíná, skvostná týmová akce Counter-Strike začínala jako modifikace pro první Half-Life. Úprava vytvořená v roce 1999 Minhem Le a Jessem Cliffem převálcovala v popularitě i původní Half-Life a oba autoři získali místo přímo u Valve.

Úspěch Counter-Striku byl svého času tak markantní, že způsobil lavinu "napodobovačů" a modifikací originálu. I mnohá velká studia vášnivě implementovala prvky, které vymysleli Le a Cliff. Pro oba to byl start do světa "velkých" her. Mihn Le je v současné době v Koreji a pracuje na týmové akci Tactical Intervention.

Další legendární úpravou, nejprve pro první Quake a následně i Half-Life, byla Team Fortress (TF). V době populárních on-line bitek "všichni proti všem" Team Fortress vylepšil hru více hráčů přidáním specializovaných povolání. Špión umí to, kulometčík zase tohle, a tým tak musel dokonale spolupracovat. A nejen to. Dnešní samozřejmost v akčních hrách, totiž zásahy do hlavy, byl vynález právě vývojářů Team Fortress, Robina Walkera, Johna Cooka a Iana Caughleyho.

Tři roky po vydání Team Fortress pro Quake se jejím vývojářům ozvalo studio Valve. Následovala úprava původní TF na verzi Classic a mnohaletý vývoj Team Fortress 2 do podoby, kterou známe dnes.

Historie se ale neopakuje jen s Defense of the Ancients či Counter-Strikem. Pro původní autory též nemusí mít tak krásný happy end v podobě lukrativní spolupráce s velkým studiem.

Obrázek není k dispozici

Když jsou modeři přebyteční

Na jednu stranu je zřejmé, že schopní modeři se sice nakonec dostanou do velkých studií, na druhou stranu mnohdy nevyjdou ze stínu svého prvního hitu. Ale může být i hůře. Snad nejznámějším případem je modifikace Desert Combat pro Battlefield 1942. Tato předělávka změnila prostředí druhé světové války na moderní kulisy irácké války.

Autory z Trauma Studio čekala radostná spolupráce s firmou DICE na vývoji v moderním světě zasazeného Battlefieldu 2. Tentokráte ale s už poněkud méně radostným finišem. Po půl roce spolupráce, během které Trauma poskytli své tvrdě získané znalosti dobové techniky, konceptů a game designu, je DICE bez pardonu vyhodilo s odvoláním na vnitřní reorganizaci společnosti. "Shodou okolostí" se tak stalo krátce před vydáním Battlefieldu 2.

Kvůli tomu nemělo dvanáct členů z Trauma nárok na 200 000 dolarů obsažených v původní smlouvě a na úspěch BF2 se mohlo jenom zpovzdálí dívat. S touto hořkou zkušenost sice Trauma Studio získalo smlouvu na vývoj battlefieldovsky laděné týmové akce Frontlines: Fuel of War, ale bez DICE jejich novátorský výtvor zůstal ve stínu Battlefieldu.

Obrázek není k dispozici

Velká studia loví talenty

Jako jiný typický příklad moderů, kteří se úspěšně dostali nahoru, poslouží Jon Shafer, jenž ve studiu Firaxis vedl vývoj v lecčems revoluční Civilization V. Původně je to ale autor vesmírného modu Final Fronrier pro Civilization IV.

Nejsou to jen lidé z Firaxis, kdo si všiml rozmanité fantazie a schopností amatérů v Civilization komunitě. Derek Paxton vytvořil epickou fantasy modifikace Fall from Heaven pro Civ4, a loni v říjnu díky ní dostal nabídku na vytvoření komerční verze. Vznikl tak Fall from Heaven pro fantasy hru Elemental: War of Magic.

Civilization

Začarovaný kruh her

Důležitost "amatérských" modifikací utěšeně vzrůstá. Obzvláště v tomto roce, kdy je snad každá velká komerční hra pokračováním, slibuje moderská scéna alespoň nějaké zvlnění stojatých vod. A snad i maják naděje pro mladé tvůrce.

Server gamecareerguide.com dokonce vývojářům radí začít s tvorbou her právě prostřednictvím modifikací. Bez pořádného portfolia jinak budou mít se sháněním práce značné problémy. "Zásadním pravidlem k získání práce v herním průmyslu je znalost tvorby her. Je to začarovaný kruh: bez zkušeností nemůžete získat práci, ale bez práce zase nemůžete získat zkušenosti."

Až příště budete naříkat na ztrouchnivělé komerční hry a nespravedlivou dominanci Activision Blizzard (nebo EA), zkuste zabrouzdat do alternativní scény nebo sami přiložit ruku k dílu. Třeba právě vaše jméno tu za pár let budeme opěvovat jako nového mesiáše interaktivní zábavy.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...