Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Polda 6 je jako Kameňák českého herního průmyslu

  8:31aktualizováno  8:31
Po téměř deseti letech se nečekaně vrátil kultovní hrdina Pankrác a chlubí se návratem ke kořenům. A opět skvělým dabingem v podání Luďka Soboty.
60

Polda 6

Platforma: PC
Výrobce: Zima Software

  • Pořád stejný Polda
  • Excelentní dabing
  • Trapný humor
  • Nulová výzva

Herní karta

Neočekávané vydání šestého dílu Poldy bylo stejně tak překvapující jako znepokojivé. Naštěstí se ukázalo, že není důvod k obavám. Nové dobrodružství detektiva Pankráce nabízí vše, proč naši čtenáři zvolili první díl jako pátou nejoblíbenější českou hru všech dob. Ale i vše, proč zároveň nemalá část publika nemůže sérii přijít na jméno.

Polda 6 (PC)

Polda 6 (PC)

Polda totiž už od svého prvního dílu rozděluje publikum stejně radikálně jako loňské prezidentské volby. Zatímco jedni oceňují jeho perfektní dabing, české reálie a bláznivý humor, druzí nedokážou skousnout nesmyslné hádanky a příběh bez hlavy a paty. Pravdou je, že v roce 1998, kdy adventurní žánr ještě sám nevěděl, že má zlaté časy nenávratně za sebou a ve světě vycházely zásadní pecky typu Grim Fandango, Sanitarium či Blackstone Chronicles, byl ohromný úspěch malého projektu od pár amatérů šokující.

Fotogalerie

Jenže zatímco výše zmíněné tituly překypují originalitou, komplikovanými mnohavrstevnými scénáři a nekompromisní obtížností, Polda nabídl namluvení od známých českých herců, jednoduchou zápletku a jasně pochopitelnou hratelnost. Díky tomu k počítačovým monitorům ve velkém přitáhl spoustu lidí, pro něž byly „velké“ hry příliš náročné. Docela by mě zajímalo, pro kolik našich dnešních čtenářů byl Polda tou vůbec první hrou, kterou si v životě zahráli.

Proč tak rozmáchlý úvod? Inu proto, že páté pokračování sází opět na stejné karty a místo běžných hráčů cílí především na tzv. casual publikum. Lze říci, že čím méně toho máte nahráno, tím je větší šance, že si Poldu 6 užijete.

Od slepic až do Hollywoodu

Zápletka se tentokrát točí kolem krádeže seznamu vítězů Oscarů, která může mít dalekosáhlé společenské důsledky. Prezident Barák Obama proto povolá do služby českého detektiva Pankráce, tou dobou odpočívajícího mezi slepicemi na vesnici. Ten se okamžitě vydává do Hollywoodu přijít celé záhadě na kloub.

Polda 6 (PC)

Polda 6 (PC)

Příběh je stejně hloupoučký jako kdykoli předtím a slouží jen k tomu, aby byla alespoň nějaká záminka pro parodování současné popkultury. A právě tady osobně spatřuji největší problém, protože laťka použitého humoru je nastavena proklatě nízko a přirovnáním k posledním filmům Zdeňka Trošky nebo zrušenému pořadu Tele Tele hře ještě lichotím.

Koňská dávka trapnosti spočívající v překrucování jmen celebrit á la Rafael Nadával či Johny Dread je podpořena několika přímočarými sexuálními narážkami. Dojde i na obligátní pšouknutí a manipulaci s výkaly. Ne, opravdu si tu nechci hrát na intelektuála, vždy dám přednost hospodě před kavárnou, ale při poslouchání některých replik jsem se vyloženě styděl.

Externí obrázek

Polda 6

Není mi příliš jasné, z jakého důvodu umístili autoři děj do Spojených států, protože největším tahákem Poldy jsou typicky české situace jako otevírání auta tenisovým míčkem nebo plašení slepic. Co si budeme namlouvat, hra je do zahraničí neprodejná a místo snahy napodobit Bláznivou střelu by bylo lepší vydat se cestou Slunce, seno.

Je to ohromná škoda, protože dabing od známých českých herců v čele s Luďkem Sobotou je opět famózní a je to právě jejich zásluha, že se člověk občas i skutečně zasměje. Překvapivě kvalitní je i komiksová grafika, která sice trpí nízkým rozlišením, ale jinak se dle mého názoru velice povedla.

Bez švýcaráku ani ránu

Polda 6 (PC)

Polda 6 (PC)

Kdo hrál prvního Poldu, jistě si pamatuje, že přes všechnu tu švandu byla hra proklatě tuhá a přijít na další postup chtělo spíš hodně štěstí a trpělivosti než logické myšlení. Na to by už dnes nebyl nikdo zvědavý, proto jsou veškeré hádanky poměrně jednoduché. Na můj vkus až příliš…

Poměrně brzo získáte kapesní nůž, který se zřejmě stává nejčastěji používaným předmětem v adventurní historii. Ano, jeho využití při řezání, bodání, páčení atd. vždy dává smysl, ale kde je v podobných překážkách výzva? Ještě horší jsou situace, kdy už se na obzoru rýsuje zajímavý úkol, který autoři okamžitě shodí tím, že Pankrác sám navrhne způsob jeho řešení.

Externí obrázek

Polda - tak jde čas

Hra je tak ve výsledku extrémně jednoduchá, protože pořád víte kam dál. Na jedné obrazovce seberete oblečení, na druhé obrazovce je svázaná nahá postavička, kterou osvobodíte kapesním nožem a oblečení jí předáte. Prima, ale kde je ta hra? Do konce se tak dostanete za nějakých 5, maximálně 6 hodin, pokud byste odklikávali dialogy, tak odhadem za dvě.

Hloupý, ale náš

Popularita Poldy mi byla vždycky záhadou a ve srovnání s tehdejší první ligou (Sierra, Lucas, Legend) jsem jím téměř pohrdal. Jenže čím jsem starší, tím jsem smířlivější a chápu, že co nebaví mne, může být splněným snem pro jiného. Namísto jednoznačného verdiktu tu ve vší objektivnosti, které jsem schopen, říkám – Polda 6 je nejlepší Polda, jaký kdy vyšel. Co to pro vás ve výsledku znamená, si už rozhodněte sami.
Hodnocení: 50 %

Další názor

pohledem Petra Linharta

Ať se nám to líbí nebo ne, série Polda výrazným způsobem zasáhla do formování tuzemské herní scény a patří do zlatého fondu českých počítačových her. Po nepříliš vydařeném pátém díle se tvůrci ze Zima Software ve spolupráci s JRC rozhodli vydat dlouho utajovaný šestý díl s jednoznačným cílem zaujmout fanoušky prvních dílů.

K základům se vrací i technickým zpracováním: pryč je chladná 3D renderovaná grafika, naopak je k vidění stylizované a propracované kreslené zpracování ve 2D protkané řadou povedených in-game animací, jejichž zpracování je na poměry českých kreslených her skutečně na úrovni. Po grafické stránce tedy není mnoho věcí k vytknutí, stejně dopadá i tradičně nejsilnější stránka Poldy:  kvalitní dabing v čele s Luďkem Sobotou.

I po příběhové stránce je to ten starý 'zlatý' Polda. Opět se setkáme se spoustou jednoduchého českého humoru, spoustou známých celebrit i narážek na všechno možné. Tradičně ujetý scénář (s přimhouřením oka mající hlavu a patu) je zasazen do prostředí filmového průmyslu, takže v průběhu celého příběhu si milovníci celebrit i filmů všech žánrů přijdou na své. Průběh samotného hraní je navíc tradičně ztřeštěný, Pankrác se občas chová způsobem, že i světaznalý MacGyver by se divil, co všechno je možné dát dohromady.

Je možné kritizovat jednoduchý humor, prvoplánové narážky či nesmyslné kombinace předmětů, ale právě tohle byly prvky, které formovaly hratelnost prvních dílů a dopomohly k jejich úspěchu. A většina hráčů, pro které je Polda 6 určený, tak od něj přesně takovéto chování a hratelnost očekává.

Přeci jen se ale tvůrci rozhodli pro výraznější zjednodušení, kdy se ve hře téměř nedá zaseknout a příběh plynule postupuje. Mnohdy je to až na škodu a trochu vyšší obtížnost by hře prospěla. Nejvýraznější změnou je pak úprava způsobu kombinování předmětů z inventáře: nyní je možné spojovat předměty pouze na speciálně vyhrazených místech v jednotlivých lokacích (většinou jde o stůl), čímž se výrazně eliminuje otravná kombinace předmětů v inventáři ve stylu 'všechno na všechno'.

Od prvních zmínek o Poldovi 6 bylo jasné, že se tvůrci pokoušejí zaútočit hlavně na nostalgii hráčů, kteří prošli celou sérií od prvního dílu. Tito hráči určitě nebudou zklamáni, Polda 6 jim nabízí přesně to, co očekávají, navíc k tomu ještě v opravdu líbivém technickém zpracování. Otázkou je, zda má podobně zpracovaná hra se specifickým humorem šanci zaujmout i nově příchozí hráče nezatížené nostalgií.

Hodnocení: 70 %

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 387 čtenářů



Nejčtenější

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.