Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

  8:10aktualizováno  10. července 2001 10:31
Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Polda

Platforma: PC
Výrobce: Sleep Team

Herní karta
Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

"Kdo je to tam? A heleme se, bezdomovec v popelnici! Okamžitě vylez nebo střelím! Cože, ty že mě udáš za brutalitu? Vždyď já si přece dělal jen legraci, tahle pistole má pojist... "PRÁSK"... A sakra... no, co se dá dělat. Aspoň tu už nebude tolik smradu..."

Už jako malé dítě (jinými slovy: právě teď - by Leech) jsem se chtěl stát policistou. No fakt, vážně! Vyšetřovat složité případy, být neustále v napětí atd. Asi proto jsem nakonec zakotvil u počítačů, respektive u adventure her. Teď jsem ale rád, že jsem se na policejní akademiI vykašlal (škoda, hodil byses tam - by Leech). Nejdřívě mi situaci u České policie osvětlila "Česká policejní akademie" s Luďkem Izerem, no a těď hra "Polda"...

Firmu Zima software na našem herním trhu nevidíme poprvé (Prokletí Eridenu, Signus, ...), nicméně jejich dosavadní produkty byly spíše podprůměrné. Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš Jejich nová věcička, první toť adventura Polda, se jeví poměrně slušně a je to zatím asi jejich největší úspěch. Pravdou ovšem je, že k ní zřejmě přišla firma Zima soft jako slepý k houslím (promiňte že vstupuju do téhle recenze, ale už od malička je pro mě spousta věcí tabu. Jednou z těch hlavních, kromě sexu samozřejmě, je přirovnání "jako slepý k houslím". Pokud někdo z vás viděl, jak příšel slepý k houslím, napište mi prosím na adresu redakce Bonusu. Díky, Leech). Hru totiž vyvinula minifirmička Sleep team. Podle závěrečných titulků se jedná o partu pěti středo/vysokoškoláků, kteří hru stvořili doslova na koleni. Musím ale říct, že vzhledem k podmínkám, ve kterých byla hra vytvářena (mimochodem, její tvorba trvala přes dva roky), se jedná o velice slušnou věc.

Polda je klasická adventura komického žánru. O průběhu hry napovídá již samotné intro, posuďte sami: V nějaké (na tomhle místě bylo slovo "prdel". Chtě nechtě jsem jej musel zcenzurovat, protože jinak by šla úroveň Bonusu pěkně do prdele - by Vreco) dojde k únosu dvou lidí a pátrání je hozeno na místního policajta, Pankráce. Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš Tento chálek už od pohledu vypadá jako vůl, ve skutečnosti to však vůl opravdu je (to je zvláštní, uvedený popis sedí přesně na Big Petera - by Leech) a hlas Luďka Soboty toto domění pouze prohlubuje (dyť říkám, celý Big Peter - by Leech). Pankrác se tedy vypraví na pátrání po zmizelých osobách způsobem opravdu velmi netradičním, nicméně velmi zábavným. Pokud byl alespoň někdo ve Sleep teamu podobný hlavnímu hrdinovi, je až s podivem, že byla hra vůbec dokončena.

Polda je něco jako mix několika starších českých her, a to 7 dní a 7 nocí, Agent Mlíčňák (to byl ale polák - by Leech) a Horké léto. Z každé si vzal něco a výsledkem je opradvu zajímavý počin. Každá akce, kterou ve hře vykonáte, je doprovázena buď nějakou jednoduchou ale humornou animací, nebo nějakým velmi vtipným textem. Samozřejmě vše má své plus a mínus. Když provádíte nějaké zábavné a vtipné úkoly, přímo z toho plyne, že logaka musí být v tu dobu někde jinde (a to určitě ne na českých policejních stanicích). A jinak tomu není ani zde. Minimálně polovina této hry je maximálně nelogická, nebo alespoň jiným způsobem obtížná. Tak například když se chcete dostat do baráku jednoho děduly: Nejdřív musíte odprásknout nějakého bezdomovce a pak ho nechat odvést popeláří na skládku, abyste si mohli vzít jeho plesnivou papírovou krabici. Pak musíte sehnat poštovního orla, několik dlažebních kostek a provaz. Kostky dáte do krabice, tu obvážete provazem a výsledek dáte orlovi, který krabici "dopraví" do otevřeného okna domu. Potom po provázku od krabice do okna vyšplháte (co je na tom nelogického? Já to tak dělám pokaždý, když si zapomenu klíčky od baráku - by Leech). Tak. A takováhle je zhruba celá hra. Akce jsou velmi vtipné, nicméně šíleně těžké, až vás to někdy přestává bavit.

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Rozsáhlost hry se může zdát být docela obstojná, ovšem opak je pravdou. Já jsem hru hrál asi 12 hodin, což sice není nijak zvlášť moc, nicméně většinu času jsem strávl používáním všeho na všechno. Když si potom k poldovi sednete podruhé, za dvě hodinky nemáte co řešit, a to je hodně málo. O této skutečnosti vypovídají i parametry rozsáhlosti - ve hře je sice slušných 75 předmětů, nicméně už jen asi 30 hovořících postav a pouho pouhých 30 lokací. Minulou českou adventuru, Posla bohů, jsem hrál o něco déle (asi 15 hodin), ale hra obsahovala 100 předmětů, 45 postav a celých 70 lokací! A to už je o něčem jiném. Polda ale herní dobu vyvažuje obtížností. Autorům je ovšem nutné poďěkovat alespoň za následující ulehčení: systém používání předmětů. Pokud jde použít jeden předmět na druhý (nebo předmět z inventáře na nějaký oběkt na lokaci), tak se vám nad daným předmětem vypíše, že zde může dojít k nějaké interakci (příkladně když najedete kondomem na ségru Lary Croftové, vypíše se vám, že ji můžete bohovsky vošukat) (ve skutečnosti se sice vypíše "spojit příjemné s užitečným", ale v podstatě je to to samý - by Leech). Ušetří se tak velká spousta klikání.

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Ovšem co je na Poldovi přímo geniální, to je dabing. Autoři, nebo spíš už distributor, se postarali o angažování takových mistrů jako jsou Luďek Sobota, Jiří Lábus, Petr Nárožný, Pavel Pípal, Petr Gelnar a Petra Hanžlíková. Výkon zejméná prvních třech jmenovaných je excelentní a dává hře takový nádech, jaký dosud žádná česká hra neměla (včetně Horkého Léta). Sobotův hlas Pankráce je skvěle přitroublý, o Nárožného dabingu bezdomovce nebo Lábusově hlasu starých hysterických babek ani nemluvím. Jedním slovem - paráda. Jen je škoda, že oněch 30 postav nadabovalo jenom těchto šest lidí - hlasy se tak často opakují.

Jinak ostatní zvuková stránka je už průměrná. Hudba je docela fajn, ale zvukových efektů zde moc nenajdete. Navíc je hra z nepochopitelných důvodů naprogramována pod DOSem, takže kvalita přehrávaných samplů (včetně dabingu) je nízká a dost to šumí.

Grafika a animace běhají v SVGA, pozadí sice moc prokreslené není, ale řekl bych, že jeho komixový styl se k tomuto typu hry hodí nejvíc. Animace postav jsou zhruba na průměrné úrovni (tím chce říct, že se postavy dokonce i hýbou! - by Leech).

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš
Výrobce: Sleep Team
Distributor: Zima Software
Minimální konfigurace: Pentium 75, 8 MB RAM, 2xCD ROM, DOS
Doporučená konfigurace: Pentium 100, 16 MB RAM, 8xCD ROM, WIN 95/98
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Jedna z nejlepších českých hurmorných adventur s vynikajícím dabingem. Jinak klasický český produkt - velmi zábavný, velmi nelogický a technicky průměrný.
Hodnocení 6/10
Polda je naprosto klasickou českou adventurou s typicky českým humorem, jehož narážky tentokráte odnesla Česká policie. Je to hra s velmi humorným příběhem, vtipnými úkoly a bezkonkurenčním dabingem, jenže je taky docela krátká, šíleně nelogická a její technické zpracování taktéž nijak nevyniká. Když veznu všechny tyhle plusy a mínusy v potaz, vychází mi z toho 6/10, i když za zábavu samotnou by to možná mohla být i 7/10, ale při hodnocení musím brát ohledy i na jíné skutečnosti. Nicméně je to podle mě jedna z nejlepších českých adventur a určitě si zaslouží vaši pozornost už jen kvůli tomu, že je v češtině a že se dá koupit za velmi nízkou cenu (posledních pár slov je docela zavádějících - přepálený Grim Fandango vás výjde levněji než originální Polda - by "nechce být jmenovaný" redaktor).

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

0 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 532 čtenářů



Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.