Bylo nebylo. Jednoho krásného dne se jistý Alex Austin posadil k počítači a během několika (desítek) bezesných nocí vytvořil hru, říkejme jí třeba Bridge Builder, s velmi jednoduchým námětem - stavbou mostů. Alex se chtěl o svůj program podělit s ostatními, a tak ji umístil na web volně ke stažení. Během několika málo dnů pak skvělá hratelnost paralyzovala snad všechny firmy, kde se objevila - skoro každý technicky zaměřený jedinec totiž nedělal nic jiného než se snažil z traverz posavit co možná nejpevnější most, po kterém by mohl přejet těžký vlak z jedné strany na druhou. Obrovská popularita Bridge Buildera nedala Alexovi spát, a tak se jiného krásného dne rozhodl pověsit své dosavadní zaměstnání na hřebík, založit společnost Chronic Logic a vytvořit komerčního nástupce své původní hry s poetickým a všeříkajícím latinským jménem Pontifex.
Stejně jako u Bridge Buildera, i stavba mostů v Pontifexu začíná na schematické obrazovce s nataženou mřížkou a profilem říčního dna. Samotná stavba však s sebou přináší některá nová úskalí - již nestačí jenom "naklikat" rozložení traverz, ale je nutné zvážit i skladbu materiálu. Bylo by například velmi pošetilé šetřit na pilířích a postavit je pouze z lehké konstrukční oceli, která toho zas tolik nevydrží - nosné prvky musí být co nejpevnější a tak je jasnou volbou těžká (ale náležitě drahá) ocel. Naopak mostovka si může zachovat určitou pružnost a vzhledem k její délce je lehká ocel ideálním řešením, nehledě na to, že by těžká ocel předstaovala zbytečnou zátěž na pilíře. Skutečné terno je pak natahování nosných kabelů. Ano, nosných kabelů - velmi pružných a relativně pevných ocelových provazců, které se bez větších problémů dají natáhnout z jednoho břehu na druhý nebo úhlopříčně mezi vysokými nosníky na kraji mostu. Další (pro mnohé nepříjemnou) novinkou jsou opakované průjezdy vlaků a měnící se počet vagónů. V Bridge Builderu se často stávalo, že vlak sice dojel na druhý břeh, ale most se v zápětí zřítil, tady už musí být stavba mnohem bytelnější a symetričtější - vlaky totiž jedou dvakrát z každé strany, celkem tedy přejedou most čtyřikrát. Okamžiky, kdy postupně opdadávají prasklé příčky či kabely a vy se jenom modlíte, aby konstrukce ještě jeden rychlý přejezd vydržela, nemají zvýšenou hladinou adrenalinu daleko k závodům v GT3 (ano, novinářská verze PS2 dnes konečně dorazila do redakce).
Přechod od freeware ke komerční hře se projevil i na grafickém kabátu. Narozdíl od poměrně jednoduchého (ale naprosto účelného) 2D Bridge Buildera, je Pontifex trojrozměrný . V praxi to znamená, že se dá obrazem rotovat jak při stavbě mostu (samotné pokládání dílů je však kvůli lepší orientaci 2D - díly na odvráceném boku mostu se doplňují automaticky), tak během testovacích jízd vlaků, třešinkou na dortu je first-person pohled ze samotné lokomotivy, která celou stavbou projíždí (takový sešup do propasti po zničené mostovce, nebo cesta po rozvlněném mostě vypadají místy až příliš věrně). Z počátku může skalním hráčům Bridge Buildera dělat problémy trochu jiný způsob zobrazování výsledné kontrukce - linie natažené v editoru jsou často jen orientační - ve skutečnosti je taková jedna "čára" tvořená trojrozměrnými traverzami s malými příčkami, které mohou praskat samostatně. Nové palety barev přibyly jak samotnému mostu (každému materiálu je možné přiřadit vlastní barevný odstín - tedy například bílá pro lehkou ocel, modrá pro težkou a tmavě červená na kabely), tak schematickému znázornění tlaků a tahů uvnitř jednotlivých dílů mostní konstrukce. Kromě obligátní "roztahovací" červené se objevují i odstíny modré, které znázorňují stačující se díly. Příjemnou technickou inovací je i zvuk - od VELMI nepříjemného rupnutí, které zazní pokaždé, kdy praskne některá traverza či lano, přes rachot vlaku, až po finální žbluňknutí či potlesk, to podle výsledku testovací jízdy.
Plná verze Pontifexu stojí dvacet dolarů a je možné si ji objednat přes web Chronic Logic za cenu dvaceti dolarů. Hlavním důvodem pro koupi plné verze je především editor vlastních levelů, který se vezručných rukách dovede proměnit v ideální nástroj pro všechny hračičky, kteří mají nad postelí stavebnickou helmu a ve volném čase si stavějí buď eifellovku ze špejlí nebo mostní konstrukce ze špaget (vůbec bychom se v redakci nedivili, kdyby Pontifexe někdo použil jako praktický výukový nástroj na Fakultě stavební ČVUT - kdo neudělá během hodiny určený počet levelů, nedosal by zápočet). Ostatním bohatě stačí sedm levelů v demu (má necelý 1 MB a dá se stáhnout odsud), které vystačí na několik hodin kvalitní (a velmi levné) zábavy. Ostatně screenshoty hovoří samy za sebe...