Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor

• 88
O této hře se v herních kruzích mluví už dlouho a mnoho hráčů ji netrpělivě očekává. Převratné grafické zpracování, epický příběh, premiéra třetí edice Dungeons & Dragons a další slibované vychytávky vedly k tomu, že všichni očekávali hru, která se minimálně vyrovná legendární Baldur´s Gate. Jak je tomu ale doopravdy?
Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor

Jistě se mnou většina z vás bude souhlasit v tom, že na poli RPGček dnes kralují hry z dílny Black Isle Studios - tituly jako Baldur´s Gate, Fallout, Icewind Dale či Planescape: Torment asi nemá cenu představovat. Byly však doby, kdy se v této herní oblasti tvrdě prosazovala firma SSI, v současné době proslulá spíše svými strategickými počiny. Ve zlatém věku počítačových RPGček, tedy v první polovině devadesátých let minulého století, vznikla díky úsilí této firmy a její licenci na pravidla AD&D (neboli na druhou edici světoznámé hry Dungeons & Dragons) pěkná řádka kvalitních titulů. Mezi nejznámější, které si starší hráči jistě pamatují, patřily série Dark Sun, Eye of the Beholder a Ravenloft. A pokud zalovíte v paměti ještě hlouběji, vzpomenete si možná i na hru Pool of Radiance, kterážto byla (stejně jako další výše zmíněné tituly) ve své době dosti oblíbená. Lidé v SSI si nedávno řekli, že by nebylo špatné se k této tradici vrátit a trochu rozvlnit vody RPGčkovské scény razantním krokem. Stejně jako kdysi tedy zakoupili licenci na D&D, tentokráte na zbrusu novou třetí edici, a rozhodli se využít již známého prostředí světa Forgotten Realms. Spojili se s vývojářským týmem Stormfront Studios a s poměrně velkým humbukem se pustili do tvorby hry, která se měla minimálně vyrovnat slavnému RPGčku Baldur´s Gate. Název tohoto netrpělivě očekávaného dílka je Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor a hned v úvodu snad mohu prozradit, že se jedná o titul, který (ač by se to mohlo z názvu zdát) na již zmiňovanou stařičkou hru Pool of Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor Radiance nijak přímo nenavazuje. V USA se hra již nějaký pátek prodává a verze pro Evropu se má objevit také co nevidět.

Příběh hry se na první pohled jeví celkem zajímavě, už proto, že v úvodním filmečku vystupuje oblíbený Elminster. Chudák čaroděj má poměrně těžkou hlavu, jelikož pod velkoměstem New Phlan se dějí nepěkné věci. Příčina problému navíc vězí v magickém bazénku, který je ukryt pod ruinami elfího města Myth Drannor. Elminster sice poslal do těchto ruin průzkumnou výpravu složenou ze zkušených hrdinů, ale ta se nevrací a nevrací. Jejich úkol tedy musí převzít někdo jiný. A hádejte, kdo to bude…

V úvodním menu vás nečeká nic zvláštního - hra pro jednoho hráče, tutorial, multiplayer (až pro 6 hráčů) a nějaké ty Options. Hra začíná vcelku tradičně sestavováním družiny. Do začátku si lze vzít čtyři postavy, přičemž časem můžete dvě další přibrat. Je na vás, zda-li použijete již vytvořené postavy (což moc nedoporučuji), nebo se pustíte do tvorby vlastních. Na výběr je několik ras a povolání (podrobnější popis viz tento přehled novinek v pravidlech), čeká vás samozřejmě i rozdělení bodíků do vlastností. Už při tvorbě postavy si asi uvědomíte skutečnost, že k hrdinům nelze přiřadit žádné obličejíky, jak tomu jsme v RPGčkách zvyklí. Můžete si sice vybrat grafické ztvárnění postavy, ale to vám přeci jen neumožní sžít se s postavami jako v případě hrdinů s konkrétními tvářemi. Tolik tedy k postavám, podívejme se na prostředí, v němž se hra odehrává.

Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor

Z příběhu celkem jasně vyplývá, že drtivá většina hry se odehrává v zatuchlém podzemí, polorozbořených stavbách a podobných interiérech. Podíváte se i na slunce, ale jen občas a jedná se spíše o "mezilokace", které svým rozsahem nemohou konkurovat uzavřeným prostorám. Postup ve hře je dost lineární - po dané části podzemí se většinou sice lze pohybovat s poměrně velkou volností, ale postup dál je většinou možný jediným způsobem. PoR sice obsahuje docela dost vedlejších questů, ale jejich splnění je většinou vázáno na nějakou lokaci a jedná se obvykle o úkoly typu přines, sedni, lehni. Jelikož se příběh odehrává v ruinách, je jasné, že vaše družina nenarazí na žádný závratný počet NPCček, se kterými by mohla dát řeč. Ve hře sice je pár postav, které se k vám přidají, zaobchodují si s vámi nebo vám poradí či uloží nějaký quest, ale je jich skutečně málo a jejich výskyt v ruinách je obvykle vysvětlen nějakou dost slaboduchou historkou. Jednotlivé části ruin jsou dost rozsáhlé a i když obsahují některé zajímavé lokace, je v nich také spousta hluchých míst, na kterých se prostě jen plácáte po prázdných chodbách a občas rozseknete nějakou tu potvoru. Jednotvárnost lokací obvykle nezaplaší ani fakt, že většinu věcí (nábytek a podobně) lze rozbít. Autoři původně slibovali i možnost manipulace s takovýmito předměty, ale zůstalo jen u slibů. Největší vzrušení tak většinou slibují setkání s nepřáteli. O potvory a zlouše samozřejmě není nouze - utkáte se nejen s obligátními orky, drowy, golemy a různými nemrtvými, ale řada přijde i na méně obvyklé potvůrky, jako je například Naga, Gargoyl či Dragon-Kin.

Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor

K likvidaci nepřátel je samozřejmě možno použít celou škálu zbraní, z nichž většina má i nějaké ty magické atributy. Trochu zamrzí, že ve hře třeba vůbec nejsou kuše, ale stávají se i horší věci. Své vybavení si samozřejmě občas rozšíříte i o různá brnění, svitky, lektvary, magické hůlky, magické šperky a podobné typické věcičky. Připadá mi však, že autoři si příliš nelámali hlavu s vyvážeností zkušeností postav a silou magických artefaktů - poměrně brzy (s postavami na 2. - 3. levelu) získáte věci předměty jako Wand of Resurrection nebo Club +4, což mi připadá nesmyslné. Tyto věci se povalují v truhlách, na zemi nebo zbudou po zabití nepřátel. To se však nestává moc často a vy bohužel nemůžete sbírat věci, které nepřátelé evidentně mají u sebe - naběhne na vás skřet v brnění a s mečem, zabijete ho a nezbude po něm nic. Věci pohozené na zemi zase mají tu vadu, že všechny vypadají jako meč se štítem (všechny větší věci) nebo jako rozsypaný měšec (drobnosti jako klíče, prsteny ap.). S nalezenými předměty souvisí i inventář postav - u 3D postavy nevidíte "sloty" na brnění, zbraně a podobné nasazené věci, ale prostě je plácáte na postavičku. Vypadá to moc pěkně, ale občas je to trochu nepraktické.

Na svých dobrodružstvích si hrdinové pochopitelně musejí občas odpočinout, aby vyléčili svá zranění a doplnili magické síly. Tábořit nelze hned tak někde, ale je potřeba najít alespoň relativně bezpečné místo - obvykle nějakou uzavíratelnou místnost (kterých je v Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor podzemí habaděj). I na takových místech však může dojít k přepadení - k boji je pak obvykle připravena jen jedna postava a musí útočníky buď vyřídit, nebo vzbudit ku pomoci kamarády. Takto řešený odpočinek hrdinů se mi docela zamlouvá, stejně jako fakt, že své svěřence můžete přepnout do běžeckého módu a pohybovat se tak poměrně slušnou rychlostí.

Jak jsem naznačil již v úvodu, PoR těží z třetí edice fantasy hry na hrdiny Dungeons & Dragons (dále jen D&D3). Pokud je mi známo, tak se jedná o první počítačovou konverzi této edice a kdo je zvyklý třeba na Baldur´s Gate, tak si některých odlišností asi brzy všimne. Krokem vpřed je určitě existence nezbraňových dovedností (poslouchání, léčení ap.) a potěší i tři nová povolání (která ovšem byla obsažená již v Baldur´s Gate II). Menší změny zaznamenal i systém kouzlení. Nechci vás zatěžovat podrobnostmi o změnách pravidel, takže pokud máte zájem, mrkněte sem, kde jsou nová pravidla použitá v PoR rozebrána trochu detailnějším (i když rozhodně ne vyčerpávajícím) způsobem. Obecně mi připadá, že PoR obsahuje spoustu nových (víceméně drobných) vychytávek, na druhou stranu je však import pravidel v mnoha směrech nedotažený.

Poměrně zajímavým způsobem jsou v PoR zpracovány boje. Jedná se o tahový způsob, kdy se střídají akce vašich postav a nepřátel. Ve svém tahu může postava udělat krátký pohyb a nějakou akci (útok, kouzlo, pití lektvaru ap.), případně využít celý svůj tah k pohybu. Pohyblivost postav závisí na tom, jak jsou naložené, takže silný barbar v koženém brnění a s prázdným baťohem uběhne za jedno kolo o dost víc než bojovník v plátové zbroji táhnoucí s Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor sebou obsah pěti truhel. Pokud nastavíte v boji záda nepříteli (tj. otočíte se a chcete zdrhnout) nebo na něj z bezprostřední blízkosti kouzlíte či střílíte, má soupeř volný útok. Pravidlo o volném útoku na utíkajícího je obsaženo v D&D již od první edice, ale nevzpomínám si, že by někoho napadlo použít jej v počítačovém RPGčku. Dobře je v PoR vyřešena i střelba - luky mají normální a dlouhý dostřel, takže při střelbě na větší dálku musí střelec počítat s postihem, stejně tak je postih i za střelbu do klubka bojujících postav. Pokud životy některého hrdiny klesnou pod nulu, nemusí být ještě mrtvý. Nějakou dobu je v bezvědomí a krvácí, pokud jeho zranění nejsou smrtelná nebo pokud ho jiná postava včas vyléčí, tak se zraněný stabilizuje a po odpočinku je zdravý jako ryba. Při boji můžete pravým myšítkem zjišťovat základní informace o nepřátelích, konkrétně jejich HitDice a AC. Boje mi připadají vyřešené velmi kvalitně, ale některé jsou bohužel dost zdlouhavé. Závisí to samozřejmě na dobré volbě hrdinů na začátku hry, ale i tak se některé boje zbytečně táhnou - je to dáno i tím, že počítačoví nepřátelé příliš dlouho přemýšlejí a leckdy se pohybují jak mátohy (což bych toleroval maximálně u zombií).

Jednou z mála oblastí, které nelze mnoho vytknout, je technické zpracování hry. Prostředí je zpracováno ve 2D grafice a i když některé interiéry jsou trochu chudé na detaily, není grafika vůbec špatná. V tomto prostředí se pochopitelně pohybují vaši hrdinové i nepřátelé a NPCčka, na tom není nic neobvyklého. Zajímavější už je fakt, že autoři implementovali do 2D Pool of Radiance: Ruins Of Myth Drannor prostředí postavy, které jsou všechny zpracovány ve 3D. Všechny postavy jsou zpracovány velmi pečlivě (jejich vzhled se samozřejmě mění s výstrojí, kterou na ně navěsíte) a hodně kvalitní jsou zejména jejich animace. Po zvukové stránce hra není špatná - neobsahuje sice příliš mluveného slova, ale zvukové efekty a hudba (ač poměrně jednotvárná) jsou příjemné a vhodně dokreslují atmosféru hry.

Snad vám nebude vadit, když v závěrečném hodnocení použiji i malé srovnání s hrou Baldur´s Gate. PoR je na tom o ždibec lépe po grafické stránce, ale po stránce příběhu a rozmanitosti vedlejších questů silně zaostává, a to i ve spojitosti s přehnanou linearitou a malým počtem NPC. Vývoj postav by sice mohl být zajímavý, ale musel by být více ovlivnitelný. Ovládání je docela slabé, jelikož některé úkony (včetně kouzlení) je nutno provádět přes několik nešikovných menu a hra se tak zbytečně zdržuje. Kouzel, předmětů a potvor je ve hře sice docela dost, ale často se jedná o variaci na stejné téma (orc archer, orc shaman, orc warlock). Obecně mi připadá, že hra PoR by si zasloužila spíše označení "dungeon" než RPG, jelikož svým pojetím (když pomineme izometrický pohled a moderní zpracování) připomíná hry typu Eye of the Beholder II a potěší spíš jen hardcore příznivce žánru (pro které ovšem díky své rozsáhlosti může být slušnou zábavou opravdu na dlouho). Co se týče verze vydané v USA, zamrzí i skutečnost, že hra je poměrně dost zabugovaná a podstatné problémy provázejí nejen hraní, ale například i instalaci či ukládání pozice (ty největší instalační problémy již jsou odstraněny díky patchi 1.1). Je však pravděpodobné, že evropské vydání bude většiny těchto zbytečných chyb zbaveno. Mám-li tedy shrnout své dojmy, dlouho očekávané a mohutně hypované RPGčko Pool of Radiance mne docela zklamalo. Je sice pravda, že čím dál jsem se dostal, tím víc mne hra začínala bavit, ale to velké množství chyb a nedodělávek prostě nelze přehlédnout. Nezbývá nám než doufat, že SSI časem na tomto slušném grafickém enginu a licenci D&D postaví další, lepší, zajímavější a originálnější hru.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor
Výrobce: Stormfront Studios
Vydavatel: SSI/Ubi Soft Entertainment
Distribuce v ČR: Playman
Hratelné demo: BonusWeb.cz
Minimální konfigurace: Procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 3D karta 16 MB
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 3D karta 32 MB
Multiplayer: ano (2-6 hráčů)
Verdikt: Nadějné zpracování, solidní boje a licence Forgotten Realms nemůže vymazat nešvary, kterými jsou technické problémy, nudné interiéry, stupidní rozhovory, mezery v pravidlech a další nedostatky. Hardcore hráči ocení velkou rozsáhlost.
Hodnocení 69 %

Témata: Fallout