Post Mortem - část #1

  • 67
Po fantastické Syberii společnost Microids vytvořila další povedenou adventuru, která je tentokráte mnohem temnější a pojednává o rituálních vraždách, jež byly spáchány před osmdesáti lety v Paříži. My jsme si pro vás připravili dvoudílný návod, který vás touto nelineární a komplikovanou hrou provede od začátku až do konce.
Vítejte v první části návodu na NOIR adventuru Post Mortem. Adventuru, která se může pochlubit velkou nelinearitou. A ta zpravidla znamená pro autory návodů přímo pekelný problém. Abych totiž podchytil pokud možno všechny možné způsoby řešení úkolů a odhalil všechny větve, v nichž se děj rozděluje, musel jsem některé pasáže Post Mortemu odehrát snad desetkrát. A až nyní jsem si uvědomil, jak nepříjemný je fakt, že rozsáhlé herní dialogy nelze přeskakovat… Vzhledem k tomu, že mi na konci hry zbylo v inventáři pár předmětů, pro které jsem nenašel uplatnění, jsem patrně neodhalil všechny skryté možnosti, ale drtivou většinu z nich v tomto návodu naleznete. Snad se mi popis řešení jednotlivých herních úkolů podařilo seřadit dostatečně přehledně, abyste se v nich dokázali zorientovat :o).

Hned po úvodní animaci se nabízí první možnost větvení děje, v němž záleží na tom, jakým způsobem zakázku na detektivní práci od půvabné Sophie Blakeové přijmete.

a) přijmutí případu jednoduchou cestou:

  • Případ je možno přijmout okamžitě ve vašem ateliéru. Podstatné je se během rozhovoru chovat k Sophii vstřícně. Hned na začátku rozhovoru ji pozvěte dovnitř, pak na její nabídku kývněte a zeptejte se jí na podrobnosti. Před odchodem vám Sophia dá svoji navštívenku.

    b) přijmutí případu složitější cestou:

  • K Sophii se naopak musíte chovat odtažitě. Dovnitř ji nepouštějte a řekněte jí, že jí nemůžete pomoct. Sophia odejde, ale ještě předtím vám předá svoji navštívenku.
  • Použijte telefon na zdi v ateliéru a zavolejte Sophii – smluvíte si s ní schůzku v restauraci Chez Alexandre.
  • Přes mapu Paříže se vydejte do restaurace. Uvnitř můžete jít přímo do salónku, kde sedí Sophia, nebo se k ní můžete nechat odvést majitelem restaurace, který stojí v recepci.
  • Promluvte si se Sophií. Tentokrát se můžete vykrucovat jak chcete, ale případ už vzít musíte.

    Nepovinný úkol: Telefonicky můžete poslat telegram svým přátelům do Států a zeptat se jich na info o Sophii Blakeové. Telegram dorazí až v druhé polovině hry, naleznete ho na rohožce u dveří ve svém ateliéru.

    Jakmile se se Sophií dohodnete, objeví se na mapě Paříže dvě nové lokace – Policejní stanice a Hotel Orphée. V tuto chvíli se též můžete věnovat dvěma záležitostem – pokusu o identifikaci podezřelé osoby nebo pokusu o získání přístupu na místo činu. Oba úkoly lze řešit souběžně, ovšem kvůli přehlednosti návodu je rozdělím.

    Získání policejní zprávy: Ze všeho nejdříve se pokusíme vytáhnout nějaké informace z policie.

  • Na policejní stanici si promluvte se strážníkem, ale nic kloudného z něj nevytáhnete… kromě toho, že má děsnou žízeň a má rád víno.
  • V hotelu Orphée vejděte do kavárničky a promluvte si s barmanem. Moc informací z něj sice nevytáhnete, ale podstatné je vzít si od něj lahvinku červeného vína.
  • Na policejní stanici si znova promluvte se strážníkem a nabídněte mu víno – výměnou za něj dostanete policejní zprávu, KTEROU SI DŮKLADNĚ PROČTĚTE!!! (obsahuje pitevní zprávu, výslech svědků a zprávu komisaře Lebruna). O obsahu zprávy si můžete pohovořit s policejním strážníkem, ale není to nutné.

    Nepovinný úkol: Po pročtení zprávy se na mapě objeví nová lokace – kancelář Dr. Kaufnera. Toho můžete navštívit i vícekrát a konzultovat s ním nově zjištěné informace.

    Vražda se stala v Hotelu Orphée, takže tam zajděte. Úkol číslo jedna je dostat se přes recepci do nitra hotelu. Opět jsou k dispozici dvě možnosti, které závisí na průběhu rozhovoru s recepčním Petitem.

    a) proniknout do hotelu jednoduchým způsobem:

  • Promluvte si s recepčním a během rozhovoru mu řekněte, že jste z pojišťovny (věta 1), že zastupujete dámu, která se zde chce ubytovat (věta 2) a že se chce vaše klientka přesvědčit o bezpečnosti (věta 3). Recepční Petit vás okamžitě odvede do pokoje č. 505, který sousedí s pokojem 507 (kde se stala vražda), a nechá vás v něm o samotě.

    b) proniknout do hotelu složitějším způsobem:

  • S recepčním veďte jakýkoliv jiný dialog, který skončí tím, že se s vámi odmítne bavit.
  • Pokud jste již získali zprávu od policie a přečetli si ji, měla by stát v recepci před schody velká bedna. Vlezte do ní – hotelový poslíček vás i s bednou odtáhne do pátého patra hotelu.

    Úkol číslo dva je dostat se do zamčeného pokoje č 507, v němž se stala vražda. Možnosti jsou opět dvě:

    a) dostat se do pokoje 507 přes zamčené dveře v pokoji 505: !!! Tento způsobe je možný jen tehdy, pokud jste pronikli do nitra hotelu výše popsaným jednodušším způsobem, tedy pokud vás do jinak zamčeného pokoje 505 odvedl recepční Petit !!!

  • V pokoji 505 není nic zajímavého, kromě zamčených dveří. Prohledejte prostor pode dveřmi a klíčovou dírku, v níž je z druhé strany zasunutý klíč – řešení se nabízí samo.
  • Když z pokoje vyjdete, pozve si vás do svého pokoje madam Loiseauová (pokud tak neučiní, zaklepte na dveře 506). Promluvte si s ní a volte vždy v pořadí první otázku či odpověď (Zeptejte se, odkud ví, že jste detektiv; pak jí řekněte, že jste taky jasnovidec; zeptejte se, jestli taky měla vidění vraždy a nakonec jí nabídněte ke koupi svůj obraz) – dostanete od ní magický talisman. Je dobré si s madam promluvit i na jiná témata, ale to není pro postup ve hře důležité. Poznámka: Pokud se vám nepodařilo magický talisman z madam vytáhnout a do pokoje se již nelze dostat níže popsanou metodou pomocí paklíčů, měla by se na stole dole v recepci objevit tužka, která funkci magického talismanu zastoupí.
  • V recepci hotelu seberte z pohovky vedle schodů noviny.
  • V pokoji 505 prozkoumejte škvíru pode dveřmi a strčte tam noviny. Pak prozkoumejte klíčovou dírku a strčte do ní magický talisman – klasickou metodou tak získáte klíč. Tím dveře odemkněte a dostanete se tak na místo vraždy.

    b) dostat se do pokoje 507 hlavními dveřmi pomocí sady paklíčů:

  • Nejprve je nutné prohledat na chodbě hotelu zámek na dveřích do pokoje 507.
  • Když budete odcházet zpět do recepce hotelu, pozve si vás do svého pokoje madam Loiseauová (pokud tak neučiní, zaklepte na dveře 506). Promluvte si s ní o čem chcete, v tomto případě není průběh rozhovoru důležitý.
  • V hotelové kavárničce si promluvte s barmanem - měli byste z něj dostat 2 informace: jednak popis podezřelé osoby a druhak to, že se podezřelý bavil s jistým Maletem, který tráví čas v bistru Alambic. Lokace bistra se objeví na mapě. Označené neshody na obraze
  • Vypravte se do bistra Alambic (u vchodu potkáte servírku Bébé). Uvnitř bistra se vydejte k baru – narazíte na majitele bistra Holuta, jak hraje karty s vámi hledaným Maletem. Za okamžik si budete s Maletem povídat, na volbě otázek nezáleží – stejně se nic nedozvíte. (jak získat sadu paklíčů od Hulota)
  • Promluvte si s Hulotem, který stojí za barem, a poproste ho, jestli by vám nepomohl z otevřením zamčených dveří. Hulot vám pomůže, ale něco za něco: Dá vám dva obrazy, originál a kopii, a chce po vás, abyste mezi nimi našli nějaké rozdíly.
  • V inventáři obrazy použijte a na kopii označte pět chybějících detailů (řešení: viz obrázek).
  • Znova si s Hulotem promluvte a řekněte mu, že je práce hotová. Pokud jste označili všech pět míst na obraze správně, dostanete od něj sadu paklíčů.
  • V hotelu prozkoumejte zámek na dveřích do pokoje 507 – paklíče by již měly být připravené k použití. (postup odemykání dveří pomocí sady paklíčů) Odemykání zámku pomocí paklíčů
  • K dispozici máte 5 paklíčů. Do zámku lze vložit jen čtyři. Úkolem je vložit správný paklíč do správné pozice v zámku a pak ho ještě nastavit do jedné ze tří možných poloh (střed-nahoru-dolů nebo střed-doleva-doprava).
  • Postup: Do zámku vložte 4 libovolné paklíče. Když nyní stisknete kliku nad zámkem, paklíče se začnou pohybovat a podle jejich pohybu lze poznat, zda jsou vloženy na správné místo a nastaveny do správné polohy. Když se paklíč kvedlá hodně, je vložený do špatné pozici. Pokud se kvedlá málo, je ve správné pozici, ale nastavený ve špatné poloze. No a pokud se nekvedlá vůbec (je v klidu), je ve správné pozici i ve správné poloze. Cílem tedy je, aby se po stisknutí kliky žádný z paklíčů nekvedlal, čímž se zámek odemkne.
  • Konkrétní umístění paklíčů je zobrazeno na obrázku. Jen doplním, že paklíč A je ve střední poloze, paklíč B v dolní poloze, paklíč D v horní poloze a paklíč E v pravé poloze.

    Co dělat v pokoji 507:

  • Jakmile se dostanete dovnitř pokoje, prohledejte krb a seberte z něj snubní prsten.
  • Na zemi před postelí prozkoumejte střepy a pár skleněných úlomků seberte.
  • Zajděte do koupelny, kde prozkoumejte umyvadlo s černou barvou na vlasy.

    Sestavení portrétu podezřelého pachatele: Portrét podezřelého Místo činu je tedy prohledané, dále je zapotřebí identifikovat podezřelou postavu. Popis podezřelého získáte jednak od barmana v hotelové kavárně, další dva popisy jsou součástí policejní zprávy, kterou jste získali od strážníka na policejní stanici. Z těchto informací bude třeba sestavit portrét.

  • Na stole ve vašem ateliéru leží náčrtník, který seberte.
  • Když náčrtník v inventáři otevřete, objeví se na obrazovce nedokončený portrét, který lze skládat z několika vzorů vlasů, očí, nosů, uší, brýlí, brad, knírků a úst. Využijte informací o podezřelé osobě a pokuste se portrét složit. Pomocí ikonky v dolní části obrazovky můžete portrét v jakékoliv fázi načrtnout a ukázat (prostřednictvím dialogu) buď barmanovi v kavárně, nebo Maletovi v bistru Alambic. Ti postavu buď identifikují, nebo ne (správný portrét – viz obrázek).
  • Jakmile složíte správný portrét a ukážete ho Maletovi v bistru, nastane patová situace – do bistra vstoupí muž z portrétu, kterého hledáte. Následuje honička pařížskými ulicemi, která však skončí neúspěšně.

    Zjištění totožnosti podezřelého (po honičce v ulicích):

  • Druhého dne ráno (po jistě příjemně strávené noci s Bébé :o)) se vydejte na policii, promluvte si se strážníkem a řekněte mu, že máte portrét vraha. Strážník v něm pozná jistého Hellouina a pošle vás za inspektorem do kanceláře.
  • Na chodbě vejděte do inspektorovy kanceláře a promluvte si s ním. Volte jakákoliv témata, až do chvíle, kdy vám inspektor řekne, že se mu pletete do vyšetřování. Nyní máte dvě možnosti: a) Říct mu, že se mu jen snažíte pomoci. Inspektor změkne, prozradí vám, že podezřelá osoba je soukromý detektiv Hellouin a poví vám i jeho adresu. b) Drze odvěťte, že nebýt vás, ničeho by se nedopátral. Inspektor se urazí a vyhodí vás. Promluvte si tedy se strážníkem a zeptejte se ho na podezřelého z portrétu, načež se dozvíte jeho jméno i adresu.
  • Přes mapu Paříže se vypravte do Hellouinovy kanceláře. Vstupní dveře do kanceláře jsou však zamčené a bude je třeba otevřít. Způsob jejich otevření závisí na tom, jakým způsobem (nebo zda vůbec) jste vnikli do pokoje 507 v hotelu.

    a) dostat se do Hellouinovy kanceláře pomocí sady paklíčů: Odemykání zámku pomocí paklíčů (možno v případě, že jste do pokoje 507 vnikli přes pokoj 505, nebo jste do něj nevnikli vůbec)

  • Nejprve je třeba získat sadu paklíčů od Hulota v bistru Alambic. Způsob již byl popsán výše v odstavci s tučným nadpisem „jak získat sadu paklíčů od Hulota“.
  • Jakmile získáte paklíče, prozkoumejte zámek na dveřích do Hellouinovy kanceláře a pomocí paklíče zámek odemkněte. Způsob odemykání zámku paklíčem byl opět popsán výše v odstavci s tučným názvem „Postup odemykání dveří pomocí sady paklíčů“. Umístění paklíčů v zámku a nastavení jejich polohy je totožná, jako v uvedeném případě.

    b) dostat se do Hellouinovy kanceláře pomocí kladiva: (možno v případě, že jste do pokoje 507 vnikli pomocí sady paklíčů)

  • V recepci hotelu, na podlaze u tašky vedle výtahu, leží kladivo. Seberte ho.
  • Použijte kladivo na dveře Hellouinovy kanceláře, čímž rozbijete sklo a dveře otevřete.

    Uvnitř kanceláře prohledejte šuplíky u stolu. Ve spodním je jen zamčený trezor, v horním nějaké dokumenty. Jeden z dokumentů seberte (dopis od de Allepina) – v tu chvíli do pokoje vstoupí Hellouinova matka. Po skončení rozhovoru (nezáleží na tom, co jí řeknete) vás odvede na půdu, kde se Hellouin skrývá. A ten vám začne vyprávět svoji verzi příběhu…

    HRAJEME ZA HELLOUINA:

  • Přes mapu Paříže se vypravte k apartmánu Eatonových.
  • Vstup do domu blokuje domovnice. Promluvte si s ní, ale ať jí nakukáte cokoliv, dovnitř vás nevpustí.
  • Vejděte na venkovní dvorek a v jeho zadní části seberte červený míč.
  • V jednom z oken na dvorku stojí květináč. Hoďte po něm míčem, čímž přilákáte domovnici a vchod do domu tak bude volný.

    Co dělat v bytě Eatonových: (Dá se zde nalézt a prozkoumat hromada věcí, nicméně co nenajdete nyní s Hellouinem, budete mít možnost dohledat později s MacPhersonem)

  • V hlavním pokoji seberte ze skříňky pod obrazem vizitku psychiatra a papír s poznámkami o Bratrstvu. Obojí si v inventáři pročtěte – na mapě se objeví dvě nové lokace – Sídlo Bratrstva a kancelář Dr. Kaufnera.
  • Na stěně též visí plakát s nápisem „Bistro Alambic EXPOSITION“. Prozkoumejte jej (na mapě se objeví lokace Bistro Alambic) a odhrňte levý dolní roh plakátu – objevíte ukrytý klíček od truhlice, který seberte.
  • V zadní ložnici seberte ze skříňky jízdenku do Le Havre.
  • V přední ložnici otevřete přístěnek a prozkoumejte zamčenou truhličku. Odemkněte ji klíčkem od truhlice a obsah truhlice seberte (pasy, dopis od Sophie Blakeové, náčrtek podivné sochy).

    Nepovinné úkoly: V tuto chvíli můžete navštívit strážníka na policejní stanici a Dr. Kaufnera v jeho kanceláři. S oběma si lze popovídat, ale nic zásadního se nedozvíte.

    Poznámka: Na půdě v Hellouinově kanceláři lze sebrat plechovku se sušenkami, nicméně se mi nepodařilo zjistit, k čemu se dá použít.

    Odemykání zámku pomocí paklíčů Zaskočte do bistra Alambic, kde potkáte Bébé. Během rozhovoru z ní vytáhněte informaci, že majitel bistra Hulot odjel s Eatonovými do nějaké restaurace a že si její adresu poznamenal na papír. Nyní máte dvě možnosti, jak adresu restaurace zjistit. a) Přímo v bistru jděte k baru, na jehož okraji leží zápisník. Prozkoumejte jej, uchopte tužku a jezděte s ní po pravém dolním okraji zápisníku – na listě je vytlačená adresa Chez Alexandre. b) Vypravte se na lokaci Sídla Bratrstva. Pokuste se vejít do sálu, načež se objeví sluha, z něhož adresu restaurace vytáhnete.

  • V restauraci Chez Alexandre si promluvte s majitelem v recepci – řekne vám, že Eatonovi jsou ve skutečnosti Whyteovi a že bydlí v hotelu Orphée.
  • Zamiřte tedy do hotelu. Promluvte si s recepčním Petitem, moc se toho od něj nedozvíte.
  • Po rozhovoru vás kontaktuje poslíček Malet a pozve vás do kavárny. Vejděte do kavárny a usaďte se ke stolu. Během dialogu s Maletem se dozvíte číslo pokoje Whyteových, vydáte se do něj a budete svědky vraždy.

    Následně Hellouina zatkne policie a my dostaneme pod kontrolu opět MacPhersona. Policie považuje případ za uzavřený, jenže my víme, že Hellouin je nevinný! Přece to tak nenecháme! Pokračování hledejte zde :o).