Pokud patříte mezi příznivce strategií, určitě znáte skvost jménem Commandos, kterým před čtyřmi lety vývojáři z Pyro Studios ukázali, že lze ještě udělat zcela originální RTS. Po obrovském úspěchu následoval datadisk, druhý díl, který rovněž sklidil zasloužené ovace, a v současnosti se pracuje na Commandos 3. Druhá hra, kterou Pyro Studios kutí, je RTS jménem Praetorians. Přestože se jedná o naprosto jiný titul než Commandos, jedno mají tyto hry společné – originalitu, nápaditost, propracované detaily a skvělou grafiku. O tom, že je to pravda, jsme se ostatně sami přesvědčili na letošní E3.
Hra Praetorians je víceméně klasická RTS, v níž velíte vojáčkům a posíláte je na smrt. Tentokrát v roli římských vojsk, jež bojují proti Galům a Egypťanům, a občas musí krvavě potlačit i vzpoury ve svých vlastních řadách. Ať už se utkáte s kýmkoliv, nikdy nepůjde o známou melu, na jejímž počátku stojí obrovská základna, dostatek surovin a vynálezy. Ve hře není tradiční stavba budov, ba ani těžba surovin. A tak si musíte vystačit s jednotkami přidělenými na začátku mise (důležité je slůvko přidělenými, jednotky totiž nepůjdou nijak kupovat). Pochopitelně, taktika – vyrobím sto vojáčku, pošlu je támhle a nemusím se o nic starat – platit nebude, neboť nepřítele početní přesilou prostě nezdoláte (pamětníci si možná vzpomenou na vynikající a nesmírně těžkou hru Warhammer: Shadow of the Horned Rat, jež se v mnohém Praetorians podobá). Před začátkem mise si musíte pečlivě prozkoumat terén, promyslet si co a jak, a ne se jen bezhlavě vrhnout do útoku. Každý voják je důležitý; vzhledem k tomu, že možnost rekrutovat další vojsko je během mise jen ojedinělá, nesmíte zbytečně plýtvat svými vojáky.
I když v Praetorians chybí základna a těžba surovin, je tu občasná možnost doplnit řady. V některých misích se na mapě rozkládají vesnice, pokud je obsadíte, můžete přibrat pár vojáků navíc. Celý proces se děje za přispění několika speciálních jednotek. Třeba lehká pěchota přiběhne k vesnici, u ní postaví jakousi věž a od té chvíle můžete nabírat nové vojáky. Nicméně jste vždy omezení populací oné vesnice. Kromě toho ještě lehká pěchota zvládá vybudovat několik obranných struktur, ale nic víc. Pár budov a možnost občas rekrutovat nové vojáky – jinak se vše soustředí na taktiku a samotný boj.
Další podstatnou změnou oproti současné paletě RTS jsou formace. Ty sice nejsou ničím novým, ale v Praetorians hrají klíčovou roli k úspěchu. Vaše vojska se nehýbou po jednotlivých vojáčcích, ale vždy jsou organizováni v kohortách, které ovládáte jako jednu jednotku. Například můžete mít sto panáčků rozdělených do skupin po dvaceti – takže celkově budete ovládat jenom pět velkých oddílů. Formace jdou různě přeskupovat, počet vojáků v jedné družině není předem daný a vy si můžete vše přizpůsobit. Zatímco v jiných RTS mají všechny druhy jednotek stejné formace, v Praetorians je variabilita vojska zdůrazněna navíc tím, že každý typ vojáků zvládá jiná postavení, čímž může ještě více využít své přednosti. Například lučištníci mají speciální formaci pro střelbu do dálky a těžká pěchota se může shoufovat třeba do známé želvy, v níž vojáci drží štíty po bocích i nad hlavami a jsou tak v bezpečí před nepřátelskou záplavou šípů.
V Praetorians se setkáte se třemi různými stranami. Valnou většinu hry budete velet římským jednotkám, které vynikají svou organizací (již zmíněné formace) a různorodostí – kromě tradičních jednotek (lučištníci, jezdci, pěchota, válečné stroje atd.) se vám pod ruce dostane třeba průzkumník, který s sebou nese jestřába. Chcete-li vidět rozestavění nepřátelských vojsk, stačí jestřába poslat a on už nepřítele objeví (pokud mu tedy někdo šípem nepropíchne křídlo). Další dvě strany – Galové a Egypťané – vesměs tvoří vaše nepřátele. Galové jsou silní a rychlí, Egypťané zase vsází na své náboženství a neobvyklý styl boje.
Kromě podstatných novinek jako jsou formace a absence základny, je v Praetorians spousta drobných vychytávek, které se už ovšem v nějakých RTS objevily: třeba můžeme zmínit to, že na začátku každé mise se obraz přepne do širokoúhlého formátu, kamera pluje nad mapou a k tomu jsou přehrávány titulky. Jde o jakousi náhražku brífinku. Taktéž během samotné akce se při důležitých událostech kamera občas proletí nad bojištěm (například se objeví záběr na valící se hordy nepřátel, které se blíží k vašemu vojsku). Nutno říct, že podobná věc byla už v Empire Earth a i další nápad – velký vliv terénu na pohyb a dohled jednotek – se několikrát někde objevil. Nikoho rovněž nepřekvapí RPG prvky, které v Praetorians sehrají taky svou roli.
A co grafika? Ta je sama o sobě dobrá, vlastně ona je výborná. Na E3 nám vývojáři ukázali různorodé prostředí, ve hře sněží, blýská se i prší - o čemž jsem se přesvědčili i z hratelné demoverze; všechny efekty vypadají skvěle a grafice není celkově co vytknout. Potěšitelné je, že ačkoliv je Praetorians kompletně 3D, s kamerou nejde nijak rotovat a natáčet – předem jsou připraveny tři pohledy na hru, ten nejbližší není moc použitelný, ale ostatní dva jsou velmi přehledné. A tak nemusíte trávit čas nad tím, jak nastavit kameru, aby se v tom dalo vyznat, a místo toho se můžete soustředit přímo na hru.
Je jasné, že Praetorians bude minimálně nadprůměrná hra. Je sice pravda, že vývojáři ze svých titulů dělají absolutní bomby a potom to dopadne všelijak. Ovšem chlapci z Pyro Studios ukázali, že umí dělat výborné hry, navíc naše dojmy z demoverze potvrzují, že se je nač těšit. Datum vydání je v současné době stanoveno na konec tohoto měsíce.