Praetorians – za císaře!

  12:00
Realtimová strategie od tvůrců legendárních Commandos a atraktivní prostředí starověkého Říma, plné krvavých střetů legionářů proti barbarům a Egypťanům. Dobrý základ pro skvělou hru. Nebo snad ne?
75

Praetorians

Platforma: PC
Výrobce: Pyro Studios

Herní karta

PraetoriansRealtimová strategie Praetorians patřila bezesporu k nejočekávanějším titulům svého žánru, o čemž vypovídá i článek z loňské výstavy E3 a pozdější nadšené dojmy z demoverze. Není taky nic tajného, že hru vyvíjeli Španělé z Pyro Studios, známí svým hitem Commandos. Jejich zkušenosti a zajímavý námět starověkých bojů dávají dohromady pestrou kombinaci, která dobře vypadá a dobře se i hraje, jenže se od ní očekávalo trochu víc.

Děj je zasazen do dob římských vzestupů a pádů pár desítek let před naším letopočtem. Stále se rozpínající říše hltá nová území, a navíc musí čelit mnoha útokům zvenčí i zevnitř. Mocná císařská vojska se vypravují za hranice barbarských kmenů, do vyprahlého Egypta a na území samotného Říma, zmítaného neklidnými rebeliemi. Třebaže některá data a místa vůbec nekorespondují s historicky podloženou realitou a hra nemá se skutečnými Pretoriány vůbec nic společného (původně elitní garda, bezprostředně chránící císaře a s právem kdykoliv vkročit do Říma), atmosféra člověka přímo vtahuje o dva tisíce let zpátky.

PraetoriansUž od prvního úkolu bude mít leckdo pocit, že se na římských kulisách odehrává vynikající přestavení. Pěkné filmečky a profesionálně pojaté brífinky s poměrně originálním pojetím dělají svoje a člověk si ani neuvědomí, že jednotlivých dvacet misí nepojí vlastně žádná výraznější dějová linka. U RTS se ale hlavně cení originalita a únik od obyčejné plytkosti „vybudovat základnu, vycvičit padesát chlapů s největšími štíty a jde se vraždit“. Praetorians na to jde jinak, uvolňuje z jakéhokoliv stavění nebo těžení a soustředí se hlavně na taktiku. Do misí vstupuje určitý počet oddílů, sem tam se nabízí možnost obsadit nějakou vesničku a naverbovat z ní nové síly, nicméně taktika stohlavého davu hozeného do chumelenice dlouho nevydrží. Zásoba vlastních mužů a rekrutů totiž při špatném postupu padne během chvilky a posily přijdou zřídkakdy.

Nezbytnou součást vojska tvoří vojevůdci a centurioni, kteří jako jediní umí v obsazené vesničce zjednat pořádek a vycvičit z místních tvrdé vojáky. Jediným limitem je počet obyvatel a zkušenost. K vytrénování těch nejlepších pěšáků se ještě musí přidat pár zkušeností z bojů, a tak se nedá hned ze začátku pustit do Praetoriansnepřítele se třemi legiemi plnými elitních bojovníků, jako jsou pretoriáni nebo gladiátoři, schopní své protivníky spoutat do sítě. Strategicky důležitý prvek představuje prostupnost lesů a bohatě strukturovaný terén. Pěší jednotky se mohou kdykoliv vydat do hustého porostu, překvapit nepřítele a třeba skupinka lučištníků schovaná mezi stromy a na vyšší úrovni, než na jaké se hýbe cíl, může proto za pár sekund nadělat slušnou porci mrtvol, aniž by ji někdo spatřil. Jedinou nápovědou jsou průzkumníci s vlkem nebo s jestřábem a ptáci, kteří se při hluku v lese vyplaší.

Římané mají oproti nepřátelským dvěma civilizacím (barbaři a Egypťané) výhodu v tom, že se jejich jednotky sami srovnávají do formací, jež se dají libovolně přeskupovat a upravovat. V boji se ovšem rozdíl mezi zformovanou a chaoticky seřazenou skupinou nepozná a ostatně i diference mezi jednotlivými stranami jsou minimální. Římané ovládají pár speciálních schopností navrch (například legionáři se bleskurychle zabalují do slavné želvy, v níž se ze všech stran chrání před palebným krupobitím). Nicméně počet typů jednotek není nijak slavný – celkem něco kolem dvanácti kusů za každou civilizaci, přičemž dobrá polovina má stejné schopnosti, využití a liší se jen v názvu.

PraetoriansI když ve hře nejsou klasické budovy, nejzákladnější pěchota dokáže bez nároků na suroviny postavit těžké zbraně (balista, beranidlo atp.), obrannou věž nebo přistavět k vesnici pevnost, čímž začíná možnost rekrutovat vojáky. Pokud lehká pěchota během bojů pomře, není problém si ji z nějaké jiné jednotky udělat tím, že se jí odebere hodnost, a tím se přemění právě na pěchotu. Autoři trochu uletěli při vyvažování zbraní a takový katapult, mimochodem velmi přesně střílející katapult, sejme jednou ranou dokonce VŠECH třicet chlapů v jednom oddílu. Naštěstí se vojáci kromě běžného vycházkového tempa dají popohnat k rychlejšímu klusu (než jim ale klesne výdrž úplně na nulu), čímž mnohokrát stačí před palbou utéct.

Náplň misí se střídá od základních úkolů „vyvraždit všechno“, přes eskortovaní důležitých jednotek, až po dobývání a bránění pevností. Tady Praetorians ukazuje svou největší sílu: vydržet pod náporem nepřítele a zachránit si život v ne moc rozsáhlém opevnění bývá to nejnapínavější a taky nejzábavnější. Útočníci se hrnou v obrovských kvantech, beranidla drtí hradby, žebříky hladově šplhají nahoru a jízda čeká, až bude moct vtrhnout dovnitř. Někdy se role prohodí a římská armáda má za úkol se zmocnit cizí tvrze. Vyváženost misí Praetoriansovšem není nijak slavná – obtížnost kolísá od dětinsky lehoučkých úkolů až po ty skoro nesplnitelné. Nikdo si nedal práci s tím, že by se náročnost postupně zvyšovala. A například zatímco jde jedna z posledních misí splnit za nenáročnou půlhodinku, zhruba v druhé čtvrtině kampaně začíná fantastické a místy neprostupné peklo.

Síla hry je ale především v multiplayeru a skirmishi, kde naplno vyniknou originální nápady a herní systém. Honba za prázdnými vesnicemi, pochodující legie a čekání na vycvičení těch nejsilnější mužů je něco nového a svěžího, co Praetorians odlišuje od zbytku současných RTS. Protože síly jednotlivých stran nejsou kumulovány v nějakých základnách, bojuje se po celé mapě, pořád se něco děje a hra nutí k rychlým rozhodnutím. Vojska se rozlézají do všech koutů a hlavními místy střetů jsou roztroušené vesničky, představující jediný zdroj nových sil. Ztráta dvou tří dědin může být rozhodující a v tom se Praetorians přibližuje legendární hře Z, která byla postavena na potyčkách o klíčová území s továrnami, v nichž se vyráběly jednotky.

PraetoriansUmělá inteligence v kampani a ve skirmish módu jsou dva rozdílné pojmy. Zatímco v misích s konkrétními úkoly nepříteli vůbec nevadí, že osádka opuštěného katapultu zrovna dostává na zadek nebo že se přes nechráněnou část pevnosti valí jeden útok za druhým, ve skirmishi si drze stojí za svým a nenechá se jen tak porazit. Při nastavení nejtěžší obtížnosti se rozbíhá válka o každý metr a každou volnou vesnici. Nepřítel se rychle rozprchne po celé mapě a brzy postaví početně silnější armádu. Zde už opravdu nezbývá nic jiného, než se pustit do plánování a naplno využít strategických variant, které poskytují formace a prostupnost lesů.

Po stránce technického zpracování a ovládání je Praetorians podařený kousek. Sympatická hudba a zvuky mečů, odrážejících se od výzbroje, doplňují atraktivní grafiku, plnou sněhových nebo písečných bouří, padajícího deště a reálně vypadajícího světa s ptáky, lesními stezkami i obrovskými pevnostmi. Někdy by se hodilo zatočit s kamerou a změnit jeden ze tří předdefinovaných pohledů, nicméně přehlednost zůstává zachována i při kompletním 3D zpracování. PraetoriansOstatně přestože je ve hře spousta různých funkcí, ovládání se podařilo vymyslet co nejjednodušeji.

Praetorians spadá stejně jako například hra Impossible Creatures do kategorie strategií, na kterých si primárně pošušňají lidí, kteří podobné hry nehrají. Oproti současné realtimové špičce vyniká Praetorians v nápaditém pojetí, ale příběh, singleplayer, odlišnosti mezi rasami a mnoho dalšího jasně zaostává. V souvislosti s formacemi a omezenou možností rekrutovat nové síly je třeba připomenou hru Warhammer: Shadow of the Horned Rat, která v daleko lepší atmosféře a v mnohokrát propracovanějších bojích nabízela úplně to samé už před sedmi lety. Hra Praetorians rozhodně stojí za vyzkoušení, navíc se u nás bude prodávat s českými texty, leč nic převratného by od ní raději nikdo čekat neměl.

Praetorians
Minimum: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta, 600 MB HDD
Optimum: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty / in-game video
Výrobce/distributor: Pyro Studios / Eidos Interactive
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: Homepage
Verdikt: Zábavná a pěkně vypadající RTS. Jinak nic převratného.
Hodnocení: 75%
Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 705 čtenářů

Témata: Hluk
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...