Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předplatné u her: je to přežitek, nebo vycházejí jen samé špatné hry?

aktualizováno 
Má ještě předplatné u her smysl, nebo je to překonaný obchodní model? Diskuzi rozproudilo blížící se uvedení velké fantasy on-line hry The Elder Scrolls Online. Podělte se o své postřehy.

Everquest Next | foto: www.everquestnext.com

ONDŘEJ ZACH

Věřím, že předplatné u her má stále smysl a může fungovat. Problém vidím v tom, že mnohá herní studia sice vytvoří úžasné herní světy, ale zapomínají na to, že pokud po hráčích požadují měsíční poplatek, musí neustále dodávat nový obsah a výzvy.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Rychle si to uvědomili vývojáři mobilních free 2 play strategií, kteří přidávají nové prvky, turnaje, zkrátka vše, co vás donutí hru spustit a možná i utratit nějaký ten peníz.

Velké on-line hry na hrdiny se nacházejí ve složitější situaci, zejména kvůli diverzitě hráčské základny a jejím rozdílným požadavkům. Zatímco jednomu stačí sbírat bylinky a rybařit (ano, i takoví hráči jsou), jiné zajímají ty nejaktuálnější výzvy a možnosti získat tu nejlepší výbavu. Všichni přitom platí ty samé peníze. A požadují svoji zábavu.

Ikonou posledních let se stal milovaný i nenáviděný World of Warcarft, který letos oslaví deset let a stále se může pochlubit pěti miliony platících hráčů, což je fenomenální a nečekaný výsledek. Obětí jeho úspěchu se však nestal ani tak on sám, jako jeho konkurenti, kteří i přes slibné starty nakonec selhali. Žánr velkých on-line her se tak za tu dobu prakticky nepohnul z místa. A pokud se nezmění, neposune dál, nevrátí se ani hráči s jejich měsíčními příspěvky. Po velkých zklamáních však bude ochota herních kolosů pustit se na neprobádané území na bodu mrazu.

Obávám se, že budoucnost není v tomto směru růžová. Jak ukazují mnohé úspěšné free 2 play hry, lidé jsou ochotní platit velké sumy za herní výhody nad ostatními, čímž je do jisté míry deformována samotná podstata hraní a fair play.

ANDREJ BRABEC

Záleží na hře a na konkrétním obchodním modelu. Osobně s předplatným problém nemám, jeho měsíční cena se pohybuje okolo jedné večeře v lepší restauraci. A odměnou zpravidla získáte vyváženou hru, ve které si lidé za peníze nekoupí výhody. Tedy alespoň si je nekoupí přímo od vývojářů. Tituly s předplatným většinou krachují spíše kvůli jejich bídné kvalitě či absenci inovace.

DOTA 2

DOTA 2

Z tohoto pohledu se model ke hraní zdarma (free2play) stal způsobem, jak zachránit katastrofální hry. Bezplatný základ titulu proto mnohdy vnímám jako zlo, které nepovedeným hrám umožní vytvářet zisk.

Existují však i etické varianty free2play, ve kterých nakupujete spíše kosmetické doplňky a neplatící hráče to nijak neobtěžuje. Výtečnými příklady jsou tituly League of Legends či DOTA 2.

Předplatné se však týká především on-line her na hrdiny a tam je stále ještě třeba experimentovat. Zajímavé řešení nabízí například titul WildStar, ve kterém lze za peníze kupovat předměty, a získat tím herní čas. Se zakoupenými předměty však můžete volně obchodovat a zvolit místo toho lze i tradiční předplatné.

JAN HANÁČEK

Pamatujete na z dnešního pohledu šíleně vysoké poplatky, které jsme museli v minulosti platit za hraní her, například za první Everquest či Asheron's Call? Povídalo se mezi hráči, jaképak to je velké gesto od provozovatelů Ultimy Online, že nechávají některé servery bezplatné a o peníze se příliš nestarají.

The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Dříve byly platby za hraní on-line her zcela běžné. Ušetříte za svačinu, dáte drobák k drobáku a paříte vesele celý měsíc dál. Jenže těch her zase nebylo tolik a každá nabízela obrovské možnosti sociálního vyžití. A to jen proto, že uživatelé se rozprostřeli mezi několik málo kvalitních a osvědčených her.

Dnes tady máme onlinovku ze světa The Elder Scrolls, další z univerza Star Wars, Star Trek, D&D a další. A všemu dává korunu post-apo hra, ve které hrajete za tupírovanou čivavu. Jenže tato svoboda, která nám dává tolik možností, nám bohužel také trošku možnosti bere. Chtít platit za hraní on-line hry v době, kdy králem parketu je free 2 play model, je krapet krátkozraké.

Ne proto, že tady je možnost hrát "něco" zadarmo, ale proto, že existuje nemalá šance, že zrovna tu vaši hru, kterou tak milujete a kterou si platíte, potopí právě ty tituly, které platit nechtějí a kterých je dnes tolik. Bohužel, dnes ani pořekadlo o množství peněz a hudbě neplatí. Za poměrně dost peněz totiž nemusíte mít vůbec žádnou muziku.

PETR ZELENÝ

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Předplatné určitě není přežitek, ale hry, které vyžadují měsíční poplatky to dnes mají mnohem těžší než třeba před pěti lety. Tehdy bylo totiž měsíční placení u velkých on-line her standardem, a tak se nad tím nikdo nepozastavoval.

Jenže doba pokročila: hráči jsou zmlsanější a trhu vládnou mikrotransakce a zadarmo hratelných titulů jsou mraky. Pokud tedy vývojáři chtějí, aby jim hráči klopili měsíční "výpalné", musí obsah dodávat kvalitní a ve velkých objemech. Jinak jim ovečky utečou jinam.

MICHAEL MLYNÁŘ

Everquest Next

Everquest Next

Asi nejsem úplně ten pravý, kdo by se k tomu měl vyjadřovat, protože hrám s předplatným se odjakživa vyhýbám. Ale vyhýbám se jim mimo jiné i proto, že tento model považuji přinejmenším za nešťastný.

Před lety, v době rozmachu on-line her, jsem jako zákazník zkrátka nechápal, proč si mám kupovat hru za plnou cenu a k tomu pak ještě každý měsíc platit za hraní, přestože rozumím tomu, že něco stála výroba a něco stojí i provoz. Dnes už tento model bývá různě modifikován, ale to nic nemění na tom, že systém předplatného mě dosud vždy spolehlivě odradil.

HONZA SRP

On-line hry nehraji, dodatečný placený obsah, pokud tedy není součástí GOTY edice, nekupuji a free 2 play model vyloženě nesnáším. Jelikož je ale názor jak díra do zadku (každý nějakou má), neodpustím si krátké zamyšlení.

The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Říká se, že čas jsou peníze, a proto je hraní zdarma, jak jej prezentuje většina současných her, nesmysl. Jaký je smysl trávit u nějakého titulu hodiny nezáživnou repetitivní činností, jen abychom ušetřili pár korun? Jakmile však člověk jednou vytáhne peněženku, je už další nákup tak snadný a rychle může vzniknout nebezpečná situace, ne úplně vzdálená od gamblingu.

Ale možná už jsem jen starý a paranoidní a model free 2 play jednou vezmu na milost. Vždyť mé názory na herní konzole či digitální distribuce byly dlouho podobně radikální a teď na ně nedám dopustit. A autoři Plants vs Zombies 2 by si přece ode mě za ty hodiny zábavy přece zasloužili alespoň pár korun.

JAN LYSÝ

Upřímně řečeno bych předplatné úplně nezavrhoval. Pokud je v přijatelné výši, která nezruinuje ani peněženky hráčů, kteří ještě nemají zrovna oslnivý stálý příjem, a jestliže dovolí hrát daný titul bez jakýchkoliv omezení, je mi to o něco bližší než nutnost platit za každou prkotinu zvlášť.

Fotogalerie

Není zase tak výjimečné, že tvůrci své dítko označí nálepkou "hratelné zdarma", ale ono je to trošku nadsazené, protože pokud nebudeme mít chuť vytasit kreditní kartu, čekají nás omezení na každém kroku.

Ideální by bylo, kdyby autoři nabídli tituly, u kterých se dá strávit kvalitní čas opravdu bez mikroplateb a investice reálné měny by byla nutná za skutečně nástavbové (ale pro hráče lákavé) služby.

Ovšem chápu, že se vývojářská studia bojí nenávratnosti investic, takže se občas nechají strhnout a žádají peníze za kdeco (nebo nabízejí za finanční obnosy přehnané výhody). Je sice zřejmé, že měsíční poplatky už jsou za zenitem, což se v posledních letech ukázalo několikrát (zdravím do daleké, předaleké galaxie), ale já jsem ochoten je v určitých případech zaplatit, pokud jde o kvalitní titul s hutným obsahem a strhující hratelností.

Autor:




Nejčtenější

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Další z rubriky

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.