Torment: Tides of Numerea

Torment: Tides of Numerea | foto: BW

Torment: Tides of Numenera je hrou, která neměla vzniknout

  • 22
Duchovního nástupce legendárního Planescape: Torment si zafinancovali sami fanoušci, vydavatelé by to neudělali.

Při práci na duchovním nástupci hry Planescape: Torment je hranice mezi sebevědomím a sebepřeceněním velmi tekutá. Originál totiž vedle Baldur’s Gate 2 platí za to nejlepší, co se v devadesátých letech událo v žánru her na hrdiny (RPG). Podle řady hráčů navíc vypravuje ten nejlepší příběh, jaký se kdy v tomto médiu objevil. Na pokračování jsou tak logicky kladena extrémní očekávání.

Ve středu nového příběhu, který Torment: Tides of Numenera vypráví, stojí „poslední vypuzený“, finální inkarnace prastaré bytosti, která zvláštním způsobem získala nesmrtelnost. Jeho vědomí se neustále rodí v nových tělesných schránkách. Tato bytost, zvaná také jako „proměnlivý bůh“, ale netuší, že zneužitá těla se poté, co je opustí, probouzí bez vzpomínek na svou minulost.

Ústřední otázka Planescape: Torment zněla: Co může bytí člověka změnit? V Tides of Numenera zní takto: Jakou hodnotu má jeden život? Ten je v případě posledního vypuzeného v ohrožení, protože činy proměnlivého boha upoutaly pozornost ještě mocnější bytosti, která ho chce spolu s jeho „kreacemi“ nadobro zničit.

Torment: Tides of Numenera

Od konce crowdfundingové kampaně na Kickstarteru přibližně před rokem pracovali tvůrci na příběhu takřka nepřetržitě. Ačkoliv neměnili základní premisy, výrazně ho přepracovali tak, aby nebyl jen osou pro dění typu „jdi tam a udělej tohle“.

Po důkladném zvážení ale došli také ke kompromisům. V původním návrhu měl být jeden z celkem osmi spolubojovníků hlavního hrdiny ve skutečnosti úhlavní nepřítel, který skupinu infiltroval. Tuto myšlenku autoři nakonec opustili, protože by podle nich narušovala vztah k ostatním postavám.

Nejočekávanější hry na hrdiny roku 2014

 Populární hry na hrdiny, v nichž se hráč stará o jednu nebo více postav, zažívají podle mnohých krušné časy. Nemůžeme souhlasit. Rok 2014 vypadá prozatím velmi slibně (přehled).

Parťáci budou stejně jako v Planescape: Torment tvořit velmi důležitou část hry, která jí dodává grády. Ať už vtipnými, či naopak filozofickými průpovídkami, nebo vlastními, obsáhlými příběhovými osami, které přinesou dvě postavy. Těm můžete buď pomoci, nebo je naopak zcela zničit.

Hráč může mít ve skupině najednou maximálně tři spolubojovníky, ty však půjde takřka libovolně měnit. Jednotlivé postavy jsou založeny různým způsobem. Některé patří mezi násilníky, jiné by naopak páchaly jen dobro. Bude proto obtížné, ne-li nemožné, vyjít se všemi. Záležet navíc bude především na vašich činech, nikoliv slovech.

Torment: Tides of Numenera

Pokud v rozhovoru prohlásíte, že zabíjení dětí je hrozné, a pak půjdete a nějaké dítě zabijete, budete se muset vypořádat s důsledky svého činu. Nemělo by tak jít o průhledný morální systém, který lze cílenými kroky oklamat jako například u řady her od BioWare. Hra vás bude kontinuálně stavět před tak ošidná rozhodnutí, která vás chtě nechtě ve vztahu k parťákům vystaví do kontroverzních pozic.

Torment: Tides of Numenera nebude z licenčních důvodů ukotven ve stejném univerzu jako Planescape: Torment. Obě hry tak budou spřízněny spíše duchovně a také tím, že budou hodně jiné.

Novinka staví na deskové hře Numerana, která shodou okolností vznikla také díky financování prostřednictvím Kickstarteru. Hlavní designér hry Colin McComb herní svět popisuje jako „v supervzdálené budoucnosti se odehrávající science fantasy o umírající zemi“.

Vzhledem k tomu, že Torment: Tides of Numenera jsou nezávislou hrou a autoři jsou odpovědní pouze vůči fanouškům, kteří jejich projekt zafinancovali, snaží se maximálně vyjít vstříc jejich představám. Proto hra opět nabídne osvědčený tahový bojový systém s důrazem na taktiku a využití maxima předností hlavního hrdiny i parťáků.

Torment: Tides of Numenera je svým způsobem úžasný projekt, který by bez Kickstarteru nebyl myslitelný. Jeho univerzum je na míle vzdálené mainstreamovým představám, titul se nehodí na konzole a všude na vás vykukuje nějaký text.

Jenže právě bez těchto propriet, které masové hry neobsahují, nebo jen velmi málo, nejde vytvořit jedinečnou záležitost, která pro mnohé hráče formuje jejich vztah k počítačovým hrám. Takovou záležitostí Planescape: Torment byl a doufejme, že jí bude také Tides of Numenera.