Včera krátce po šesté hodině ranní se na internetu usadila očekávaná hratelná demoverze lákavé first person akce Prey a donutila spoustu evropských hráčů vstávat mnohem dříve než obvykle. I my jsme se nemohli dočkat a trochu jsme si přivstali, abychom mohli tuto novinku od Human Head Studios náležitě otestovat. Přestože demo nabízí poměrně slušnou ukázku ze singleplayerové (pět levelů z kampaně) i multiplayerové (dvě deathmatchové mapy) části hry, není nijak přehnaně velké. Mile nás překvapilo, že instalační soubor má "pouhých" 449 MB - přeci jen si už pomalu zvykáme na kousky s velikostí kolem 1 GB. Díky tomu si Prey může otestovat spousta hráčů, a pokud mezi ně z nějakého důvodu nepatříte (FUP limit, nedostatečné hardwarové vybavení atd.), máme pro vás první dojmy.
Bylo nebylo...
Hlavním hrdinou Prey je Tommy, mladý indián kmene Cherokee, který by rád společně se svojí přítelkyní Jen opustil rodnou rezervaci. Postrádá jakékoliv duševní pouto ke svým předkům a indiánské zvyky jsou mu cizí. Na pravou víru jej nepřivede ani jeho dědeček Enisi, jenž vede spořádaný život a ctí tradice Cherokee. Jednoho krásného večera se Tommy poflakuje po baru své přítelkyně, když se náhle začnou dít podivné věci. Obyčejný televizní program střídá nouzové vysílání, informující o zvláštních objektech na obloze. A než se Tommy, Jen a Enisi stačí vzpamatovat, mizí v záplavě zeleného světla kdesi v útrobách obrovské vesmírné lodi, přitahováni neviditelnou silou.
Procitnutí je kruté! Obyvatele naší rodné planety unáší a vraždí podivní biomechaničtí vetřelci, neznající slitování. Tommy uniká díky neznámému cizinci, o jehož záměrech se v demoverzi pochopitelně nedozvíte. Nicméně primární úkol je jasný - zachránit Jen a nakopat řitě hnusným emzákům. Sami byste na všechno pochopitelně nestačili, takže budete muset přijmout tolik odepírané dědictví indiánských předků. Je na čase uvěřit v existenci nadpřirozených sil.
Portály a gravitace
Přestože je ve hře všechno řádně zdůvodněno a servírováno s patřičnou parádou, o příběhu se zde nebudeme dále rozepisovat. Možná se přeci jen nakonec rozhodnete Prey vyzkoušet a zbytečně byste se ošidili o překvapivé momenty. Raději si povíme, jak ve skutečnosti dopadly všechny slibované herní prvky, díky nimž se o Tommyho adrenalinovém boji od prvního okamžiku hovoří jen v superlativech. Prvním z nich je tzv. portálová technologie. Prostory základny vetřelců, jež je v podstatě jedním obrovským živoucím organizmem, jsou přímo prošpikovány různými portály. Najdete je ve dveřích, na stěnách, skryté v bednách nebo jen tak zavěšené v prostoru. Fungují jako průchody do dalších částí propleteného klubka chodeb a místností, můžete jimi probíhat a útočit skrze ně na nic netušící nepřátele. Ale pozor, ty samé možnosti mají rovněž oni a také vás mnohdy nepříjemně překvapí.
Portály jsou obrovským zpestřením a dodávají Prey tu pravou šťávu. Vypadají famózně a ruku v ruce s nimi jdou speciální antigravitační energetické plochy, které vás či vaše nepřátele udrží třeba nohama vzhůru. Připravte se tedy na situace, kdy jdete rovnou za nosem, nastoupíte na podezřele osvětlený chodníček, ujdete pár kroků, ani se nenadějete a už visíte hlavou dolů a sledujete cvrkot pod vámi. Hrátky s gravitací jsou v Prey na denním pořádku, a pokud vám natáčení prostoru nedělá dobře (jako například ve stařičkém Descentu), občas budete pěkně zmatení a možná se vám i zatočí hlava.
A to jsme se ještě nezmínili o speciálních vysílačích, které po zásahu mění gravitaci. Představte si místnost, ve které je na každé stěně jeden takový přístroj a jakmile jej trefíte, rázem se změní přitažlivost a stěna, na které je vysilač umístěn, se automaticky stává podlahou. Už se vám dělá špatně? Vždyť jsme teprve na začátku! Během hry budete muset v takovém prostředí bojovat o přežití nebo řešit různé hádanky, k čemuž potřebujete skutečně vynikající orientaci v prostoru.
Dědictví předků
Dalším skvělým zpestřením žánru klasických first person akcí jsou nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny. Tommyho duše dokáže na omezenou dobu opustit tělo a dostat se do míst nepřístupných skořápce z masa a kostí. Autoři tuto specialitku nazvali "Spirit Walk" a ve spirituálním stavu Tommyho vyzbrojili lukem, s nímž vcelku efektivně čelí krvelačným nepřátelům. Pokud se však rozhodnete opustit tělo, musíte mít nastřádáno dostatečné množství duševní energie, kterou získáváte ze zabitých nepřátel. Tuto schopnost využijete jak v boji, tak i při řešení různých hádanek, kterých je v demu vskutku úctyhodné množství. Pokud se Prey časem nezvrhne v bohapustou řežbu, snese jistě srovnání s naprostými špičkami akčního žánru.
Autoři nešetřili originálními nápady, ani co se zbraní týče. K dispozici budete mít nablýskanou výbavu vašich nepřátel, která se skládá z různých biomechanických kousků. Základní, avšak vcelku nepoužitelnou zbraní je hasák. Poté následuje jakýsi paprskomet, který v sekundárním módu můžete využít jako odstřelovací pušku. Časem narazíte na krabům podobné živočichy, které budete honit po podlaze, abyste je později použili jako účinné granáty. Dalším unikátem je například speciální zbraň, kterou na určitých místech doplníte různými náboji. Použijete-li červené ampule, budete emzáky z povzdálí kosit rychlostí blesku. Šedé jsou však mnohem zajímavější! Díky nim zbraň vypouští mrazivý plyn, který se všemi velice efektně zamete.
Se stejným nadšením se vývojáři vrhli rovněž na tvorbu různých druhů nepřátel a samotné základny (organizmu). Bestiář není v demu nijak široký, ale hrstka přítomných vetřelců je nechutně k nakousnutí. Skombinujte Doom a Quake, výsledek pomažte olomouckými syrečky, zalijte krví, nechte týden ustát na sluníčku a posádka Prey je na světě! Tak odporné bestie jste skutečně už dlouho neviděli a občas nebudete věřit vlastním očím. Prostředí je jednou velkou přehlídkou násilí a hnusu a s úspěchem vytváří děsuplnou atmosféru. Jestli nás jednou přiletí zdecimovat mimozemšťané, bude to nejspíše vypadat přesně jako v Prey a nebude to nic pěkného. Spielbergova filmová Válka světů je proti vizím zaměstnanců Human Head Studios slabým odvarem.
Již brzy!
Prey běží na modifikovaném Doom 3 enginu a ke spuštění hry s nejvyššími detaily nepotřebujete nijak závratný hardware. Portály a jejich průhledy překvapivě nijak nenarušují celkovou plynulost. Stačí, když si pořídíte kvalitní grafickou kartu a zažijete nefalšované vizuální orgie. Slabším povahám ale doporučujeme nižší kvalitu - zbytečně moc detailů by v tomto případě nemuselo dělat dobrotu. Podtrženo a sečteno, hratelná demoverze jedné z nejočekávanějších first person akcí letošního roku nás skutečně dostala. Nejenže nezklamala, ale navíc předčila naše očekávání, a tak se již nemůžeme dočkat, až otestujeme plnou verzi hry. Podle posledních informací bude k dostání již za necelé tři týdny - v pondělí 10. července 2006!