Zázraky se dějí, a to i v herním průmyslu. Toto konstatování můžeme ospravedlnit mimojiné čerstvým zmrtvýchvstání kdysi velice očekávaného, ale náhle zrušeného projektu Prey. Ten byl prvně prostřednictvím na tehdejší poměry ohromujícím trailerem představen na E3 1997. O rok později následovalo ještě mnohem více slin vyvolávající video. Avšak poté přišla hodně smutná zpráva: vývoj titulu byl z důvodu nemožnosti splnění daných slibů zastaven. A kdo že byl výrobcem? Možná vás (ne)překvapí, když teď vyřkneme jméno 3D Realms, autorů neustále piplaného Duke Nukem Forever. Ačkoliv tento titul nespatří světlo světa ani tento rok, takže by se dalo předpokládat, že mají tvůrci plné ruce práce, počastovali nás další překvapující zprávou: práce na Prey už jsou nějakou dobu zase v plném proudu. 3D Realms v tomto případě plní sice pouze funkci produkční a dozorčí, o samotný vývoj se starají Human Head Studios (zodpovědní za povedenou rubačku Rune), ale někdejší sliby by měly být takřka do puntíku naplněny. Jen s mnohem lepším technickým zázemím. Prey je hra, kterou byste rozhodně neměli ignorovat!
Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu.
Příběh se točí především kolem hlavní postavy Tommyho, který by nejraději popřel svůj původ a s ním spojenou kulturu. Jde o bývalého rangera pocházejícího z Cherokeejské rezervace v Oklahomě. Celý svůj život bojoval se svým osudem, jenž se mu zdál být nepříznivý. Myslel si, že právě armáda je cestou ven, cestou, jak se z indiána stát normálním Američanem. Ale ne všechno vyšlo podle jeho vysněných představ. Po skončení jeho služby se Tommy vrací zpět do rezervace přesvědčit svou sličnou přítelkyni Jenny, aby se s ním vydala do světa. Avšak ta se cítí být s indiánským kmenem silně spojena a odmítá. Rovněž Tommyho dědeček se svého vnoučka snaží přivést k tomu, aby si začal vážit Cherokeejského dědictví. Zdánlivě banální téma, kterému však notně přidá na obrátkách návštěva mimozemské civilizace právě v rezervaci. Ta si ze zdejšího obyvatelstva evidentně chce udělat svačinku na dlouhou mezigalaktickou cestu a unáší veškeré Tommyho příbuzenstvo, slečnu i dědu a v neposlední řadě také našeho hlavního hrdinu. Ten je ale, řádně nasupen, připraven zlikvidovat všechno, co se postaví do cesty mezi něj a jeho milé. Příběhová linie se drží linearity a dramatičnosti, v jejím průběhu tak dostanete jen minimum prostoru k volbě. Na druhou stranu má být vyprávění jedním z nejintenzivnějších herních zážitků poslední doby, o což se postarají i četné in-game sekvence, na které byste údajně neměli tak jednoduše zapomenout.Indiánské obyvatelstvo se ocitá na obří mateřské lodi designované jako tzv. Dyson-sféra. Tommy se jako jediný zvládne osvobodit ze zajetí a jde na věc. Zpočátku se do akce vydává pouze se šroubovákem v ruce, aby nejdříve osvobodil svoji dívčinu. Podle autorů padne první třetina hry z celkového počtu solidních dvaceti hodin na záchranu Jenny. Poté přijde na řadu obligátní vymýcení podlých bytostí, jejich bosse, čímž v podstatě zachráníme svět. Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu. To by mohlo působit trochu stereotypně, pročež si grafici dávají skutečně záležet, aby vytvořili pestré prostředí, jež nás dokáže udivit i překvapit. Najdeme zde pořádnou spoustu odlišných prvků: netradiční aliení architekturu, temné chodby oplývající neuvěřitelnými technologickými vymoženostmi, podíváme se i na asteroidy nacházející se uvnitř Sféry a narazíme i na množství indiánských symbolů, které mimozemšťané vcucli společně s lidmi.
Aby nebyly cesty v obřím korábu příliš dlouhé, dají nám tvůrci možnost po většinu herního času využít menší modul, s nímž si o hodně zkrátíte nudné pochody. Tato pomůcka bude vybavena palubním kanónem i zvláštním paprskem a měla by hrát velkou roli při plnění některých hádanek. Vedle poletujícího modulu slouží coby zkratky i všude možně rozmístěné portály na bázi teleportů. Většina z nich je otevřená, ovšem některé před použitím musíte aktivovat. Každopádně vás dopraví na kompletně odlišná místa plavidla a tím vlastně i do dalších levelů. Takřka geniálně působí střelba a házení granátů skrz tyto portály. Často se také kolem vás nečekaně otevřou teleporty nové, z nichž vyskočí nějaké to monstrum. V případě, že se vám ho podaří rychle zlikvidovat a do jen po krátkou dobu otevřeného portálu skočíte, můžete se začít těšit z nabytého vybavení a bonusů. Pozor si musíte dávat na jednosměrné portály. Lepší orientaci dopomáhá duch sokola, který s vámi neustále cestuje, ukazuje tlačítka, teleporty, zastavuje se u tabulí popsaných mimozemským písmem a překládá je.
Bezejmenní mutanti jsou nenažraní, navíc skvěle technicky vybavení. Rušivé fyzikální jevy jako je například gravitace mohou na své lodi libovolně měnit. Protivníci, ale i Tommy tak chodí po zvláštních osvětlených trasách na stěnách a problém netvoří ani procházka po stropě. Tato vlastnost pojmenovaná Wall Walk dodává hře zcela nový rozměr, doufejme, že se jí autorům podaří dostatečně vyladit. Pokud se to skutečně povede, máme se nač těšit. Představte si třeba situaci, kdy se hezky procházíte na stropě, když se pod vámi otevře portál a z něj vyskočí rozhlížející se nepřítel. Vy ho vidíte, ale on vás ne – ideální situace pro překvapivý a efektní útok. Avšak je třeba si uvědomit, že pro procházky po stěnách je třeba energie a ta může kdykoliv vypadnout nebo být vypnuta. Některé lokace tvůrci nadesignovali přímo na míru této vychytávce. Dobře mířenou střelou do vypínače tak v největší vřavě můžete všechno přehodit. Tímto způsobem se rovněž dá obstarávat dobré krytí nebo vyhledávání cesty dál.
Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů.
Wall Walk, gravitace, speciální schopnosti – s těmito přísadami už se dá namíchat prvotřídní přemýšlecí koktejl. A také, že ano. Akce bude tvořit jen zhruba polovinu hratelnosti, tu druhou obstarají jednodušší formy hádanek, takže nečekejte žádné adventuření, spíše originální a chvilkové zádrhely. Oba elementy, tedy střílení a záludnosti se mají nenásilně doplňovat, podobně jako v Metroid Prime, což je jedna z nejlepších akcí poslední doby napříč platformami. Kolem a kolem chtějí autoři hráčům dávat pořád více fint, triků či schopností a zároveň před ně stavět čím dál tím těžší hádanky.
Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů. Hodně zajímavě zní monstra sestavená ze všech ras, jež mimozemšťané stačili dobýt. A samozřejmě nesmí chybět ani pořádně vypečení bossové. Autoři na rovinu přiznávají, že engine DOOMa 3, který při tvorbě používají, zvládá ve vysoké kvalitě zobrazovat pouze čtyři monstra najednou. Nepůjde tedy o haldy jako v Serious Samovi, o to chytřejší však protivníci budou – schovávají se za bednami, hlídají ozdravovací místa a umí využívat Wall Walk i změnu gravitace.
Ačkoliv si chvíli zašpásujete pouze se šroubovákem, nebude trvat dlouho a najdete si první pořádné zbraně – pistole, brokovnice, samopaly a další lidské zbraně se dostaly i na mimozemskou palubu, avšak mnohem zajímavější je samozřejmě výbavička domácích. O aliení výbavě toho zatím mnoho nevíme, snad jen, že si jí budete muset zasloužit. Tak třeba rotační kulomet. Abyste ho mohli roztočit ve vlastních rukou, budete muset nejdříve zabít monstrum, které ho nosí jako doplněk na rameni. Věřím, že po této stránce nás čekají četná překvapení a netradičních kvérů nebude poskrovnu. Dočkáme se i sekundárního módu: tak třeba raketomet obstará štít, granáty zase zůstanou přilepeny na stěnách. V průběhu hry program vyhodnocuje, jakou výbavu byste mohli potřebovat a v případě, že otevřete skříňku, často jí tam najdete. Záleží samozřejmě i na zvolené obtížnosti.
Přestože se Tommy svůj původ snaží zapírat, v boji s mimozemšťany se mu duchovní svázanost s jeho kmenem bude zatraceně hodit.
Dočkáme se samozřejmě i multiplayeru, který však, stejně jako v DOOM 3, bude mít striktní limit na počet hráčů. Tentokrát se jich bude moct utkat osm, přičemž hratelnost se od klasických stříleček bude v mnohém lišit. Mapy mají být designované na míru vychytávkám jako je Wall Walk nebo měnitelná gravitace. Zajisté vám v hlavně vyvstává otazník, zda to vše nebude příliš složité. A skutečně, stejný problém měli i tvůrci, ale podle jejich slov se jim podařilo vše ukočírovat a předloží nám vyvážené a hlavně hratelné úrovně. Jak už bylo řečeno, o grafiku se stará špičkový DOOM 3 engine, jemuž se v míře detailu nemůže nic rovnat. Mnohé obrázky jako by titulu iD Software z oka vypadly, ale narazíme prý i na úplně jiný design lokací.
Na internetových fórech jsou slyšet hlasy: „takhle měl vypadat DOOM 3!“ a nejsou tak úplně vedle. Zatímco pokračování praotce stříleček mnoho nového nepřineslo, tváří se Prey jako akce s vlastním stylem a hlavně mozkem. Ne vše bude možné řešit střelbou, což je samozřejmě dobře, zvláště, když tvůrci dokáží nejen adventurní prvky zatraktivnit inovativními serepetičkami, jimiž je Prey prošpikován. A dočkáme se i slušné dávky humoru! Momentálně pracují v Human Head na balancování a skriptovaných sekvencích. Jako termín vydání bylo stanoveno obligátní „when its done“, ale s největší pravděpodobností se hry dočkáme v nedalekém horizontu začátku příštího roku, tedy pokud ji nebude pronásledovat podobný osud jako Duke Nukem Forever.
Index očekávání: 90%