Mafia Wars

Mafia Wars

Příběh úspěchů, podrazů a peněz. Facebookové Mafia Wars či Farmville

  • 102
Nejúspěšnější hry na Facebooku sázejí na lidskou hloupost, přesto jsou zábavné.

Celým světem, nejen virtuálním, hýbe obrovská kauza spojená s oblíbenými hrami na sociálních sítích. Společnost Zynga jako provozovatel populárních her Farmville, Zynga Poker/Texas HoldEm nebo Mafia Wars a Facebook jako sociální síť, ve které jsou tyto hry dostupné, dokonce čelí hromadné žalobě. Žalobci požadují odškodnění ve výši 5 milionů dolarů pro uživatele, kteří podlehli podvodným reklamním nabídkám.

Mafia Wars

I přesto patří Zynga i Facebook mezi nejúspěšnější internetové projekty posledních deseti let. A celý příběh je stejně poutavý a plný podrazů jako samotná herní náplň Mafia Wars.

Špinavé triky od prvního dne

Příběh, který vyvrcholil obrovskou vlnou protestů, překvapivým odhalením a nakonec i žalobou, začal teprve před dvěma a půl lety. V červenci 2006 založil Mark Pincus Zyngu jako svou čtvrtou technologickou firmu. Měl spoustu zkušeností, prožil si i prasknutí internetové bubliny.

Zyngu zatím nikdo nekoupil, ale i tak firma získala téměř 40 milionů dolarů na svůj rozvoj od investorů. Začátky nebyly veselé. Nebyly vůbec veselé, protože, jak se ukázalo, firma od svého počátku používala nejrůznější špinavé triky, aby si vůbec vydělala na svůj provoz. Pasti na hráče začal Pincus klást už při spuštění první hry Zynga Poker.

Její princip je jednoduchý. Hráči mají k dispozici každý den omezený počet žetonů, se kterými mohou hrát. Když je prohrají, čekají na další den. Pokud čekat nechtějí, mají dvě možnosti: přímo zaplatit reálnými penězi za další dávku žetonů, nebo získat žetony vyplněním dotazníků, nebo nákupem služeb reklamních partnerů Zynga.

A právě u reklamních partnerů je problém, který se se Zyngou táhne od počátku. Mezi partnery jsou firmy, které chtějí lidi stáhnout z kůže. Mezi prvními reklamními nabídkami Zyngy vůbec, bylo stažení toolbaru, který obsahoval malware. Potvrdil to sám šéf Zyngy na večírku pro internetové podnikatele. Otevřeně tam promluvil o tom jak "použil každý špinavý trik, který v obchodě existuje," aby firma začala generovat první tržby.

A tržby rostly, s nimi i celá firma a počet her, které provozuje. Dnes má Zynga přibližně 600 zaměstnanců, před rokem to bylo jen 45. A hledá lidi na dalších 300 pozic. Kromě toho, že to je jedna z padesáti nejzajímavějších začínajících firem podle BusinessWeeku, je Zynga největší vydavatel sociálních her, na kterého jeho nejbližší konkurence ztrácí miliony uživatelů.

Jen na Facebooku má Zynga pět her v první desítce a nejoblíbenější Farmville má více uživatelů než dvě další nejúspěšnější hry dohromady. A ty také patří do stáje Zyngy. Vlastně je zvláštní, že to všechno prasklo až teď.

Hra jako vir

Ptáte se, jak je možné založit na podrazech firmu s obratem, který se počítá v desítkách milionů dolarů? V sociálních sítích to není podle všeho až tak těžké. Hra se ale musí chovat nejen jako zábavní software, ale i jako počítačový vir nebo ještě lépe internetový červ.

Za úspěchem her od Zyngy nestojí jen převedení texaského pokeru do prostředí Facebooku nebo jednoduchý princip webových her hraných na tahy, ale to, jak se dokáží šířit mezi lidi. A to má Zynga zvládnuté tak dobře, až to štve miliony lidí. Každá sociální hra se snaží nalákat další hráče několika způsoby. Obvyklá a přitom mírně vyděračská metoda podmiňuje přístup k některým funkcím nebo zvýšení šancí na úspěch zapojením dalších lidí, kamarádů, které už člověk na Facebooku má.

Nikoho asi nepřekvapí medaile udělované za to, že má hráč tolik a tolik přátel. Ale to je jen základ. Počtem parťáků hry podmiňují i nákup zajímavých herních předmětů. Dalším "lákadlem" pro verbování nových duší jsou dárky, které si mezi sebou kamarádi ve hře mohou posílat.

Horší je to s oním virovým šířením. Při spuštění aplikace na Facebooku jí dáváte právo publikovat jako svůj status zprávy ze hry. To, že jste dosáhli dalšího levelu, že jste získali achievement, že vás někdo napadl... Takových zpráv může být za den několik desítek a vidí je všichni vaši přátelé. Tedy do chvíle, než si zprávy konkrétní aplikace zablokují.

Jenže i kdyby to udělalo 9 lidí z 10, při stovkách milionů uživatelů Facebooku řady hráčů her od Zyngy stále rostou. Jen Farmville, který hrají hlavně ženy, si každý měsíc alespoň jednou zahraje přes 66 milionů lidí a jen o pár milionů lidí méně si každý den zahraje některou z her od Zyngy. A takovou hráčskou obcí se nikdo jiný chlubit nemůže. Ani EA, ani Blizzard.

Farm Ville

Mafia Wars a ti druzí

První hrou, se kterou se běžný Čech mužského pohlaví na Facebooku nejspíš setká, jsou Mafia Wars. Patří jim třetí příčka v žebříčku popularity facebookových her, ale mezi mladými muži je to jasná jednička. Mafie má prostě svá lákadla a některé nabídky nelze jen tak odmítnout.

V případě Mafia Wars ona nabídka zahrnuje hned tři města, ve kterých je možné budovat zločineckou organizaci, páchat troufalé zločiny, prát špinavé peníze a zalehnout na matrace v případě, že naštvete konkurenční mafiánskou rodinu. Zatímco téma vypadá zajímavě a Zynga ho umí prodat, herní princip je obyčejný, nicméně prověřený časem.

Každý mafián, tedy hráč, má k dispozici určité množství energie, kterou může vynaložit na různé akce. Každá další úroveň přitom předkládá úkoly, které potřebují víc a víc energie. A ta vždycky dojde. Při běžné herní seanci na vyšších úrovních maximálně do pěti minut reálného času.

Další energie přibývá velice pomalu. Jednou denně je možné si energii doplnit na maximální úroveň díky dárkům hráčů, kteří spadají do vaší mafiánské rodiny. A pokud nechcete čekat, můžete navštívit Kmotra. A zaplatit mu. Potřebnou měnu získávají hráči částečně ve hře, jako odměnu za každý zdolaný level. Ale takových bodů je málo. Pak přichází ke slovu přímý nákup "zlaťáků" nebo využití reklamních nabídek zmíněných výše. A to už zavání průšvihem. Většina hráčů si to uvědomuje, takže pro ně Mafia Wars znamená prostě jen pětiminutovou přestávku v práci.

Na delší trávení času Mafia Wars nejsou, ani kdyby bylo energie k dispozici neomezené množství. Hra totiž postrádá jakoukoliv akci. Všechno spočívá v tupém klikání na další z tabulky úkolů, které mají sice zajímavý pokus, ale hráč nic nevidí, nic neslyší. Jen se dozví, že úspěšně přepadl sklad munice a prodejem ukradených věcí získal 100 tisíc dolarů. A kromě toho jako bonus našel brýle pro noční vidění.

V udržení pozornosti po delší dobu nepomůže ani možnost zaútočit na jiné hráče nebo přesun z New Yorku na Kubu nebo do Ruska, protože vše probíhá stejným stylem: výběr ze seznamu a přečtení výsledků.

Na stejném klikacím principu pracují i další hry, Vampire Wars, Fashion Wars... Naštěstí se i na Facebooku dají najít jiné, o něco zábavnější pro delší hraní v kuse. Už zmíněný poker například. Klasická karetní hra jen tak neomrzí a i virtuální měna do hry vnáší drobný prvek vzrušení. Zvlášť, když Zynga pořádá i turnaje, ve kterých se dá vyhrát třeba herní konzole Xbox 360 Elite.