Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scénáristka Tomb Raideru vysvětluje, proč hry často mají bídný příběh

  16:00aktualizováno  16:00
Loňský titul Rise of the Tomb Raider posbíral rozličné herní ceny za děj. Mezi jeho autory patří i spisovatelka Rihanna Pratchettová, která je dcerou Terryho Pratchetta, autora knižní série Zeměplocha. A ta poodhalila, jak vznik scénářů ve videoherním průmyslu funguje.

Rise of the Tomb Raider | foto: Microsoft

„Když jsem začínala, příběhové hry existovaly. Ale za poslední dekádu a půl se toho strašně moc změnilo,“ řekla Pratchettová v rozhovoru pro server Gamasutra.

„Vydavatelé, vývojáři i novináři se nyní mnohem více soustředí na děj. Každý si nějakou hru zamiloval kvůli příběhu. Během mých začátků to tak nebývalo.“

Tvůrci her prý v minulosti k ději chovali mnohem menší respekt. Scénáře proto často byly, a u leckterých her dodnes i jsou, dodatkem, jenž vzniká na poslední chvíli. A výsledek tím trpí. Podle Pratchettové je pak vytváření scénáře často jako lékařská práce, při které opečováváte krvácejícího.

„Když jsem začínala, lidé z odvětví často přemítali nad tím, jestli spisovatele vůbec potřebují. Ale využívali přitom zkušené grafiky. Proč byste pro tvorbu své hry na něco nechtěli využít profesionála?“ podivuje se Pratchettová.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider - Xbox One
Rise of the Tomb Raider - Xbox One

Situace se údajně lepší a děj čím dál tím častěji vzniká od úvodních fází projektu, bývá tak výsledkem kreativní spolupráce vývojářů a spisovatelů. Přesto však řada studií scénáristy najímá na poslední chvíli a to je práce, kterou Pratchettová v posledních letech začala odmítat.

„Některé nabídky práce naznačují, že vývojáři nemají žádnou úctu k psaní a ani vědomosti o oboru. Když někomu dáte dva týdny na sepsání sta tisíc slov, nepovede to k dobrému výsledku,“ říká Pratchettová.

Jedním z důvodů, proč bývá příběh titulu Rise of the Tomb Raider vyzdvihovaný, je opatrnější přístup ke vzniku děje. Podíleli se na něm hned čtyři scénáristé, kteří se také účastnili testování hry, byli v kontaktu s herci a příběh intenzivně diskutovali s vývojáři.

Autor:




Nejčtenější

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Další z rubriky

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.