Primitive Wars – pr(imiti)vní dojmy

  • 7
Age of Empires, Cossacks či Fate of the Dragon. Všichni je známe. Realtimové strategie zpracované v izometrickém pohledu nabízející hráčům nejen bojové řádění, ale také rozkvět a technologický pokrok zvoleného národa. Hra Primitive Wars by s těmito tituly měla mít ledacos společného, jen prostředí bude trochu netradiční.

Primitive Wars Realtimových strategií je na poli počítačových her opravdu požehnaně a nové tituly tohoto žánru často nepřinášejí vůbec nic nového. Hra Primitive Wars od firmy Wizard Soft Ltd. je sice v mnoha směrech hrou klasickou, ale přináší i ledacos zajímavého a je poměrně originální minimálně prostředím, ve kterém se odehrává. Děj hry je zasazen do pravěkého světa, který se však od pravěku známého z učebnic dějepisu lecčím liší. Najdeme v něm totiž mnoho prvků běžných ve fantasy žánru. Hra tak nabízí neobvyklou směsici pravěkých ještěrů, kouzel, démonů, draků a dalších ingrediencí.

Ostrov Primitive Island stojí na pokraji krvavé války. Křehký mír mezi elfy, tyrany a lidmi (primitivy) se hroutí a navíc umírá uznávaný vůdce Ruwataa. Jeho jediný syn Jarrmyn stojí před těžkým úkolem. V sázce není jen mír mezi obyvateli ostrova, ale blíží se také krvavý střet se strašnými démony, kteří se za pomoci své temné magie a nemrtvých služebníků snaží získat nadvládu nad ostrovem.

Co se grafiky týče, je hra Primitive Wars zpracována podobným stylem jako hry typu Age of Empires, tedy v izometrickém pohledu. Hra vypadá velmi dobře, skvěle je vykreslena hlavně pravěká krajina s mnoha stromy, keři, kostrami a dalšími detaily. Prostředí navíc není Primitive Wars mrtvé (evidentně až na ty kostry :o) - pozn. mondy), ale prohání se v něm spousta různých prehistorických „saurů“, od relativně malých zvířat až po obrovské kolosy. Některá zvířata létají, jiná se od sebe navzájem zas liší svojí agresivitou. V oblasti jednotek se sice nejedná o grafiku nijak převratnou, ale do lepšího průměru se v rámci podobných her s klidem vejde, stejně jako budovy. Každá ze čtyř ras má samozřejmě naprosto odlišné stavby a vojáky, ale to je dnes již samozřejmostí. Zajímavě se tváří i zvuková stránka hry – soundtrack ve stylu divošských rytmů a zvuky boje dobře dokreslují atmosféru hry. Fajn jsou také různé pokřiky vašich svěřenců, které samozřejmě korespondují s národem, za který hrajete. Trochu nevhodně na mě působí jen různé oznamovací hlášky, které mi zní skoro jako hlas robota, což se k pravěké fantasy hře moc nehodí.

Ve hře Primitive Wars se můžete setkat se čtyřmi válčícími národy. Elfové jsou bytosti, které známe z klasických fantasy her. Boj jako takový sice nemají příliš rádi a dávají přednost hudbě a tanci, ale v případě napadení jsou nebezpečnými protivníky. Jejich nejsilnější zbraní je mocná magie a po jejich boku navíc bojují mýtičtí tvorové, jako jsou draci, fénixové či jednorožci. Tyranové jsou mutanti – jacísi ještěři v humanoidní formě. Velmi rychle se rozmnožují a obvykle disponují velkou armádou. Jejich početné řady mohou mutovat a transformovat se v silnější jedince. Primitivové jsou národem nejvíce připomínající Primitive Wars civilizaci. Žijí ve strukturované společnosti vedenou radou stařešinů a krom jiného se spoléhají na přízeň a pomoc svých bohů. Primitivové jsou statečným národem a disponují slušným počtem pozemních i vzdušných jednotek. Démoni jsou strašlivými zplozenci pekla. Jsou vedeni hrozivým vůdcem Decou a zajímá je jen ničení. Používají temnou magii a jejich strach nahánějící bojové šiky jsou obvykle posíleny gargoylami, nemrtvými a dalšími zrůdami.

Jak už to tak bývá, celý příběh je rozdělen na jednotlivé scénáře, k jejichž zkompletování je obvykle nutné porazit protivníka po meči. Resource management je omezen na jídlo, které v podobě bobulí sbírají vaši pracanti na volně rostoucích keřích. Ke slovu přijde i lov, ale o tom až za chvíli. Každá z bojujících stran má k dispozici základní, vojenské a technické budovy, po jejichž postavení se hráči postupně zpřístupňují nové jednotky k naverbování a také se mu rozšiřuje paleta různých upgradů, kterými může zlepšit vlastnosti svých svěřenců nebo třeba urychlit sběr jedlých plodů. Představu o tom, jaký charakter mají budovy a vojáci jednotlivých bojujících stran, jste si snad udělali po přečetní odstavce o jednotlivých národech.

Primitive Wars Zatím se zdá, že strategické schéma nepřináší mnoho nového, takže ve většině misí půjde hlavně o výstavbu a obranu základny a po naverbování početného vojska k útoku na nepřítele. To sice samo o sobě není příliš originální (ono také není v žánru RTS zrovna jednoduché něco převratného vymyslet), ale hra obsahuje spoustu drobných záležitostí, pomocí nichž se autoři snaží hru co nejvíce zpříjemnit. To, že se od sebe vojáci liší hitpointy, rychlostí, obranou a útokem a že většina silnějších jednotek vládne různými speciálními a magickými dovednostmi, asi nikoho nepřekvapí, poněkud méně obvyklé je však v žánru RTS (i když v poslední době se již situace zlepšuje) získávání zkušeností. I ten nejslabší voják může poskočit o několik levelů, pokud se mu v bitvách daří. Zkušenosti lze navíc získávat nejen v boji s nepřítelem, ale také při lovu, kdy jsou vaším cílem jedinci opravdu početné fauny. Lov má navíc také ten efekt, že ze zabitých zvířat zbude maso, které si mohou vzít přímo vaši bojovníci (většinou to dělají automaticky) a ve chvilce klidu si jeho konzumací (opět automaticky) doplnit ztracené hitpointy. Zajímavé je i spojování některých jednotek Tyranů v silnější jedince, potěší i fakt, že v některých misích máte k dispozici i nějakou speciální jednotku, jakéhosi hrdinu.

Co se týče obtížnosti, těžko z několika misí v demu soudit na náročnost finální verze, ale některé scénáře v demu jsou rozhodně těžší, než bývá u úvodních misí podobných her Primitive Wars zvykem. V demu chybí možnost volby obtížnosti, ale doufejme, že do finálního produktu bude tato volba implementována. Osobně doufám, že se zlepší i AI svěřených jednotek. Nejednou se mi totiž stalo, že když na moji obranou věž zaútočil nepřítel, tlupa mých ještěrů stojící opodál se vůbec nenamáhala na nájezdníky zaútočit. Škála povelů pro vaše bojovníky je z dnešního hlediska spíše podprůměrná, sice potěší ikona pro samostatný lov zvěře, ale o nastavení nějakých formací, agresivity či pohybových módů si zatím můžeme nechat jen zdát.

Pokud vás zajímají předběžné hardwarové nároky, vězte, že nejsou nikterak přemrštěné. Minimem by měl být procesor 266 MHz, paměť 64 MB RAM a video karta s 16 MB, doporučená konfigurace by se měla pohybovat někde kolem 500 MHz a 128 MB RAM. Kromě samostatné hry bude ve hře samozřejmostí i multiplayer.

Hra Primitive Wars vypadá na první pohled zajímavě, nikde ovšem není psáno, že po zahrání několika scénářů neupadne do šedi RTSkového průměru. Jak jsem řekl již v úvodu, na poli RTS dnes není zrovna lehké se prosadit, ale hra Primitive Wars přichází s poměrně pěknou grafikou a zajímavým prostředím, takže by se jí to mohlo podařit. S konečnou platností to zjistíme už v prosinci tohoto roku, kdy by měla finální verze vyjít pod křídly distribuční společnosti Arxel Tribe.


Témata: napadení, Robot