Název Prince of Persia patří k nejznámějším herním značkám. Proto před lety vzbudilo jeho vzkříšení velký ohlas. A to dokonce i po vydání prvního dílu nové trilogie, protože v tom okamžiku si všichni hráči oddechli. Dopadlo totiž nad očekávání dobře.
Podobné ambice má i nový díl s podtitulem The Forgotten Sands, třeba již jen proto, že se otevřeně hlásí k odkazu svého předchůdce Sands of Time. Na současné generaci konzolí sice již jeden Prince of Persia vyšel, ale ukázalo se, že to nebyl úplně správný krok.
Tvůrci chtěli Prince opět posunout novým směrem, což se sice podařilo, ale ohlasy daly zcela jasně vzpomenout na cimrmanovskou repliku "Tudy ne, přátelé". Všeobecné zjednodušení herních principů totiž fanoušky nijak nenadchlo a nováčky nechalo zcela chladnými.
Ve Forgotten Sands nedostanete zadarmo vůbec nic.
The Forgotten Sands se tedy vrací tam, kde jeho předchůdci dokázali zabodovat: ke schématu složeného z akčních soubojů, řešení rébusů, hledání cesty dál a vizuálně značně pohledné akrobacie.
Na předchůdce The Sands of Time ale nový díl nenavazuje jen herními principy, ale vychází z něj i po stránce příběhu. Ten je zasazen mezi díly The Sands of Time a Warrior Within. Prince se vydává za bratrem, aby následně zjistil, že bratrovo království je zmítáno útoky temných sil. Mezitím si zase někdo pohraje s Písky Času a rázem je Prince zase v akci.
V akci, která pro neznalé může znamenat slušný šok. Respektive zejména pro ty, kteří hráli pouze minulý díl. Jak již bylo řečeno, The Forgotten Sands se vrací k principům původní trilogie (respektive obnovené trilogie z předchozí generace konzolí, ale rozumíme si, že?), což v kostce znamená jedinou věc. Zatímco v předchozím dílu stačilo čas od času stisknout tlačítko a zbytek hra udělala za vás, tak ve Forgotten Sands nedostanete zadarmo vůbec nic.
Při příchodu do nové lokace vám akorát kamera naznačí, co je potřeba udělat, respektive kam je potřeba se dostat, a od té chvíle nechává vše čistě ve vaší režii. To znamená, že dokud neobjevíte místo, kudy se dá někam vylézt nebo doskákat, nebo správně nevyřešíte hádanku, případně nerozprášíte všechny nepřátele, tak se z této lokace nedostanete, ani kdybyste na kolenou prosili.
To může být na jednu stranu pro mnohé hráče frustrující, ale na druhou stranu to tak víceméně bylo i v předchozí trilogii a jaký ta měla úspěch. Ostatně, když návrat ke kořenům, tak se vším všudy.
S tím souvisí i nutnost jisté obratnosti v práci s ovladačem. Při překonávání překážek je totiž mnohdy potřeba zkombinovat několik pohybů najednou, což může méně zkušeným hráčům činit zpočátku jisté obtíže, zvláště když na ně hra klade nároky i v oblasti správného načasování.
Když se nějaká náročnější akce povede, budete odměněni nejen hřejivým pocitem z dobře vykonané práce.
Je pravda, že obecně jsou hráči sice čím dál línější a hry jednodušší, ale aspoň o malý kousek vyšší benevolence by v tomto případě asi zas tak na škodu nebyla. Samozřejmě ale obtížnost roste postupně, takže to na začátku není zas až taková hrůza.
Na druhou stranu, když se vám nějaká náročnější akce povede, budete odměněni nejen hřejivým pocitem z dobře vykonané práce, ale i velice kvalitním vizuálním zážitkem. A nejde ani tak o technickou stránku věci, která je samozřejmě na velmi slušné úrovni, ale v prvé řadě pohlednými kousky, které Prince na obrazovce provádí.
Zkombinovat ve slušném tempu například několik skoků s během po zdi a zhoupnutím na několika žerdích vypadá dobře v podstatě za jakýchkoliv okolností, ale v tomto případě vstupuje do hry i velmi slušná práce animátorů. Princovy pohyby jsou plynulé a velmi dobře na sebe navazují. Samozřejmě se najdou okamžiky, kdy to zrovna nelícuje, ale jedná se téměř vždy o akce, které nedávají příliš smysl a povedou se vám spíše omylem.
Vítaným usnadněním v časech nejhorších je návrat možnosti vracet se v čase. Díky tomu můžete ve chvilce napravit, co se vám aktuálně nepovedlo, zejména tedy různé nepovedené skoky či jiné akrobatické kousky. Padat každou chvíli do smrtících hlubin nebo muset absolvovat celou akrobatickou cestu znova od začátku by totiž nebylo úplně ideální.
K dispozici má ale Prince vedle hrátek s časem i několik dalších schopností, ke kterým se dostává průběžně při postupu hrou. Tvůrci hry to prezentují ve stylu "sepjetí s přírodou", a tak Princovy schopnosti nezřídka vycházejí z některého z přírodních elementů. Na protivníky tam může například seslat tornádo nebo zmrazit vodu tak, aby vytvořila pevné objekty, díky nimž se můžete dostat na místa, kam to předtím nešlo.
Prince of Persia: The Forgotten Sands se tak ve výsledku zatím jeví jako vyvážený mix bojové akce, průzkumu a akce akrobatické. Obtížnost se sice subjektivně zdá celkově o něco vyšší, než aby oslovila ten úplně nejširší mainstream, ale není pochyb o tom, že se bude jednat o úspěšný titul. Spokojeni tak budou pravděpodobně nejen fanoušci předchozí trilogie.
Ostatně, přesvědčit se o tom budeme moci zhruba za šest týdnů: hra vychází 28. května tohoto roku.
Index očekávání: 85%