Představovat tuhle hru nemá vůbec smysl. Jediné, co je k zamyšlení je skutečnost, proč nejnovější dobrodružství perského prince trvalo tak dlouho a proč se na handheldu neobjevila žádná z předchozích kapitol. Nu což, čekali jsme sice hodně dlouho, ale zato jsme se dočkali opravdu důstojného nástupce série, obohaceného o spoustu zajímavých prvků vylepšujících významným způsobem hratelnost. Přejděme rovnou k věci.
STARÝ PRINC, NOVÉ DOVEDNOSTI.
Hlavní hrdina vždy disponoval akurátními pohyby, které i dnes zaslouží úctu. Ale doba pokročila a se základními činnostmi z minulosti byste si v současném komplikovaném princově světě nevystačili. Vzhledem k tomu, kolik druhů pohybů budete provádět, musím smeknout před jednoduchostí celkového ovládání. Skoky, šplhání, vytahování na plošinky, ručkování, balancování na římsách, kotouly, vyběhnutí po zdech, skákání po zdech, salta vpřed a vzad a samozřejmě boj s mečem. Vše naprosto přesné a bez zádrhelu. Jedinou výtku mám k soubojům, které mi na rozdíl od starších dílů připadají velmi primitivní a postrádají tak
atmosféru. Přeci jen neustálé vyvolávání jednoho úderu mi přijde zbytečně strohé. Na straně druhé musím vyzdvihnout
různorodost a AI protivníků. Oponentů je několik druhů a jestli chcete přežít bez újmy na zdraví, musíte přijít na určitou taktiku.
Pohybových aktivit je skutečně spousta, ale až v závislosti na zisku příslušného svitku - ať už skrze poražení bosse a nebo nalezení pergamenu získáte další dovednost. Tím se dostáváme k tomu, že hra využívá jednoduchých RPG prvků. Nejedná se jen o nové pohybové kreace, ale i o zvyšování vaší energie a síly a především o originální možnost, o níž více vypovídá samotný podnázev - mluvíme o regulaci běhu času.
PÁN VEŠKERÉHO ČASU.
Čas je velmi ošemetná věc, to všichni moc dobře víme. A mít možnost alespoň na chvíli jej ovlivnit by si přál snad každý. S princem to lze. Základní dovednost máte již od samého počátku a to jednu z nejzajímavějších. Vrácení času budete ve hře využívat asi nejvíce a působí také nejefektivněji. Když si vezmete, že máte šanci uniknout kdejaké pasti, propasti a tím se vyhnout jinak jisté smrti, uzříte v tom jistou genialitu. A co víc. Po celém zdejším světě jsou roztroušené amulety, jež musíte posbírat, jenže k tomu, abyste tyto mohli získat, musíte právě použít uvedený trik s časem.
V pozdějších fázích hry naleznete dva prsteny a každý z nich disponuje jiným způsobem ovlivňování času. První vám dovolí čas zpomalit, což nejvíce využijete při bojích, a druhý vám jej zastaví úplně, díky čemuž máte možnost projít uzavřené pasti. Jenže vaše energie času není bezedná a tak k jejímu doplnění musíte odpravit pár protivníků, nalézt nějaké láhve do zásoby anebo objevit fontánky, kde lze doplnit její hodnotu.
Čas je tady skutečně nejdůležitější ingrediencí herního dobrodružství, nicméně lze využívat i jiných parametrů. Některé lokace jsou přímo koncipované pro aplikování dočasné neviditelnosti. Zde ovšem mám mírné výhrady, neboť neviditelný je princ i pro oko hráče. Je to pouze na vaší dovednosti a zvládnout se to nakonec dá.
PASTI, PASTIČKY A RŮZNÉ ZÁLUDNOSTI.
Dalším charakteristickým rysem minulých princových eskapád byly a jsou různé nástrahy a tak se na ně podíváme trochu blíže.
Máme tu od všeho něco. Od klasických propastí, ostnů, ozubených kol, ohňů až po logicky řešená puzzle a ovládání dvou postav.
Některé pasti můžete dokonce zničit, na jiné použít osvědčený fígl s časem a na další upotřebíte zase svůj sluch. Na všechny ale
budete potřebovat nějakou tu dovednost a pevnou ruku.
Dokonalým zpestřením je pak hra za jinou postavu, která využívá luk a dokáže tak aktivovat spínače, ke kterým byste se jinak nedostali. Díky postupnému získávání dovedností se budete moci navracet do předchozích úrovní a objevovat nové cesty se zcela novými nástrahami, které jsou na vás nachystány. Úrovně jsou dostatečně velké a hlavně skvěle navržené, nikdy se nemůže stát, že byste hráli to samé. A díky kompletně otevřenému světu a možnosti se vracet se nadějete více cest směřujících kupředu. Bludiště je to tedy pořádné a připomíná to hry z dob minulých. Vyzdvihnout musím i skvěle vytvořené a podrobné menu, do něhož se zapisuje úplně vše. Od mapování světa, přes sběr svitků až po všechny důležité zlikvidované protivníky.
STARÝ ČI NOVÝ, POŘÁD JE DOBRÝ.
Po grafické stránce skutečně nemám sebemenších výtek a rozhodně nic ani proti animaci, počítaje v to i vaše nepřátele. Vše je
naprosto skvěle rozpohybováno a navrženo, včetně povedených statických obrázků doprovázejících příběh. Jenže se neubráním
subjektivnímu dojmu, že by přeci jen téhle legendě více slušela kreslená grafika, ale jak říkám, je to čistě můj osobní názor vycházející z jisté nostalgie při hraní této hry. Jejíž délka je na rozdíl od předchozích dílů mnohem větší, pochopitelně také díky avizované možnosti se vracet. Takže další plus!
A co říci na závěr? Několika slovy - Prince of Persia se skutečně povedl a opět mám na jazyku přání na další hru, která by si rozhodně podobné vzkříšení zasloužila a na GBA by se vyjímala více než důstojně. Neboli chceme Flashback!
Prince of Persia: The Sands of Time | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|