Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Privateer's Bounty: Age of Sail II

  12:00aktualizováno  1:49
Plavčík se vyklání: „Loď na pravoboku kapitáne!“ Kapitán reaguje okamžitě: „Kurz 160 stupňů, napnout plachty, připravit k palbě!“ Loď se pomalu otáčí, zdá se, že obrátka trvá věčnost. Konečně dorazí na místo a zjistí, že plavidlo je úplně opuštěné - kromě jedné krabičky s manuálem a CDčkem s nápisem Privateer's Bounty: Age of Sail II.

Privateer's Bounty: Age of Sail IILidé milují hrdiny. Ovšem hrdinou, tak jak ho známe a jak si ho představujeme, nemůže být jen tak někdo. Většinou jde o lidi, kteří něčím vynikají. Ať schopnostmi duševními a fyzickými, nebo vůlí, odolností a hlavně – odvahou. Právě ta je hlavním atributem hrdiny. Kdyby ji neměl, nestal by se hrdinou. Roland Amundsen by patrně svoji polární výpravu "zapíchl“ v první hospodě u cesty, Lindberg by skončil na Kubě a třeba Columbus by plul do Indie starou cestou a dnes by stála socha svobody na náměstí v Bombaji. A hrdinové jsou, přirozeně, povětšinou hlavním námětem počítačových her. Ty mají za úkol zprostředkovat zážitky, které bychom jinak nemohli okusit. Jedním z těch, jichž se nám za život mnoho nedostane, je právě pocit, že nás masy lidí obdivují pro to, co jsme udělali (nebo neudělali). Kdo by nechtěl být skvělým pilotem stíhačky, který sestřelí nepřítele na potkání, hrdinou ze středověku, ale hlavně především zachráncem lidstva. Spasitelé a odvratitelé konečného, definitivního zla jsou ve hrách na denním pořádku a, přiznejme si, trochu se začínají přejídat. Právě proto je občas dobré zaměřit se na hru jiného typu. Těmi jsou především simulátory, které, jak z názvu vyplývá, se snaží o věrné napodobení reality. Leteckých simulátorů je asi nejvíce, pak budou následovat automobilové, vlakové, simulátory ponorek, prostě napodobení všeho možného. Všechny druhy mají své zaryté příznivce, Privateer's Bounty: Age of Sail IIkteří se jim plně věnují a často mají větší znalosti než recenzenti. Nicméně občas se vyskytne simulátor, který je originální a přináší zvěčnění nové činnosti, kterou lze simulovat. Třeba právě teď tu jeden máme. I když se o něm nedá přímo říci, že by byl originálem.

Privateer's Bounty: Age of Sail II je simulátor velkých námořních bitev. Ale nikoliv, jak byste se mohli mylně domnívat, bitev moderních dějin. Není tu Midway, ani žádná jiná. Jak název napoví, půjde o plachty – tedy historické období zhruba od poloviny osmnáctého do začátku devatenáctého století. Právě velké námořní bitvy této doby jsou dnes mnohdy opomíjeny, a přitom se ve své době důležitostí mohly klidně srovnat s proslulými bitvami druhé světové války. Absence letecké dopravy a zároveň vzdušných sil jasně činila loďstvo jedním z nejdůležitějších projevů suverénního státu – především proto, že ten, kdo ovládal například Gibraltar, měl naprostou kontrolu nad tím, kdo ze severu Evropy pojede nakupovat zboží do Indie. Zdánlivě maličkost, ale tehdy šlo o postavení státu v tehdejší evropské konkurenci. Zpočátku kralovali, jak jinak, Britové. Ti těžili především z náskoku při budování loďstva – přeci jen se Británie rozkládá na ostrově a spojení lodí bylo tehdy jedinou možností, Privateer's Bounty: Age of Sail IIjak se dostat do kontaktu s ostatními, pevninskými, státy. Avšak i ty záhy pochopily, že bez válečného loďstva to nepůjde. Logicky se pak střety přesunuly z pevniny i na moře. Mnohdy šlo o několikadenní bitvy do posledního muže. Stávalo se, že posádka lodi s pokácenými stěžni (nemaje jaderného reaktoru k pohonu) vymřela hlady. Vše záleželo jenom na umu a strategických znalostech a schopnostech kapitána (buď lodi, nebo i svazu lodí) a život posádek závisel na jeho rozhodnutích. Bylo to zcela jistě vzrušující povolání, které dávalo prostor k tomu, stát se hrdinou. A přesně stejnou možnost máte teď vy – stačí si vybrat stranu, rok a bitvu, do které se vrhnete.

Celá hra je rozdělena na dvě části. Ta první obsahuje tři relativně dlouhé kampaně, které ale s historií mnoho společného nemají. Na druhou stranu nepostrádají náznaky děje, takže zase můžou přinést jiné uspokojení. Všechny tři zapadají časově do osmnáctého století a obsahují poměrně velký počet variabilních misí. V čem však vidím těžiště hry, jsou single scenária. Těch je velké množství, a co více, měla by věrně popisovat skutečné jednotlivé bitvy, které se v těchto dobách odehrály. To bude pro mnoho fanoušků historie jistě dobrou zprávou. Proč si trošku nepohrát a nezměnit dějiny Privateer's Bounty: Age of Sail IIrevizí výsledku bitvy? U každého single levelu máte samozřejmě na výběr, za jakou stranu budete hrát, a tak si můžete vyzkoušet všechny role, které jsou k dispozici. Země, jejichž lodě a bitvy jsou zvěčněny, jsou tři. Jedná se o největší mocnosti té doby – Anglie, Francie a pozdější USA (v té době mělo ale i Německo relativně početné námořnictvo). Každá bitva má historickou konotaci, která vás stručně uvede do děje, ovšem bez zbytečných průtahů. Zde je vidět, že nejde přímo o historickou hru. Fakta sice věrohodná jsou, ale hráči s nimi nejsou konfrontováni příliš, tedy spíše tak akorát, že to moc neotravuje. Po krátkém brífinku stačí kliknout na tlačítko start a vylézt na kapitánský můstek.

V samotné herní části pak již pouze kontrolujete lodě, rozdáváte příkazy a vymýšlíte strategii. Hra dělá žánru simulátorů opravdu čest. S loděmi můžete vyvádět opravdu psí kusy. Naleznete nastavitelný typ střeliva (klasická koule, více menších koulí, kartáčové střely nablízko), mířit můžete buď na plachty, nebo plášť lodi, uprostřed boje můžete klidně zakotvit (což bych však moc nedoporučoval :o). Hra nabízí také poměrně vyspělý fyzikální model, takže lodě se pohybují velmi realisticky. Samotné bitvy jsou chvílemi rozvleklé, proto je zde "kompresor“ času, který vám umožní dění až Privateer's Bounty: Age of Sail II32x urychlit. Celou obrazovku vám zaplní i ostatní kontrolní panely. Třeba seznam všech lodí na bojišti, stav jejich poškození, stav vašich plachet, poloha plachet, kotvení, kurzů, vidíte také čas potřebný k manévru (otočení lodi) a mnoho dalších.

Na druhou stranu je ale hra doslova prolezlá chybami a nedodělávkami. Hlavním nedostatkem je opravdu velmi špatná umělá inteligence. Soupeř se v průběhu bitvy chová velmi naivně. Velmi často se stane, že ho přimějete k útěku, nicméně tím nemáte vyhráno, poněvadž hra trošku nepochopitelně nepočítá s možností "vzít do zaječích“. Například se mi stalo, že jsem zničil sedm nepřátelských lodí a jedna nepoškozená unikla a prchala. Dohonit ji s pěti loděmi s (dohromady) třemi stěžni bylo opravdu nadlidským úkolem. Další věcí, kterou jsem úplně nepochopil, je Crew Management, tedy ovládání činnosti posádky. Té můžete nařídit, aby třeba opravovala plachty, avšak po určité době na tento rozkaz zapomene a začne se věnovat jiné činnosti s nižší prioritou. Stejně tak se mi nikdy nepovedlo opravit děla. Ačkoliv jsem posádku velmi důrazně instruoval, děla byla stále zničená. Podobné problémy provázejí chování lodí při vytvoření několika waypointů. Některé lodě přikázaný směr drží, avšak jiné se prostě zatoulají a vyznačenou trasu odmítnou respektovat. Stejně tak to pokračuje po technické stránce.

Privateer's Bounty: Age of Sail II

Hra je kompletně vyvedená v 3D enginu, což je na Talonsoft, který je výrobcem tohoto titulu, poměrně novinka a trochu i odvážný krok. Grafika je vcelku pěkná, až na poměrně statickou animaci moře (která by ale jinak nehorázně zatěžovala počítač). Jenže ouha, i v grafice jsou velké chyby. Při popojíždění lodí přeskakují textury, někdy se dokonce špatně načtou, grafické efekty jsou zpožděné za zvuky a podobné chybky. A nejde jen o chyby v grafice. Privateer's Bounty: Age of Sail II je také velmi nestabilní a opravdu často padá - nejvíce při nahrávání uložených her, při spouštění misí a někdy prostě jen tak ve hře. Dle vyjádření TalonSoftu to může zapříčinit hardware v počítači, ale spíše bych řekl, že někdo neodvedl dobrou práci. Ve zprávě pro média se také oznámilo vydání velkého patche. Osobně jsem velmi zvědav, protože tyto chyby jsou poměrně závažné, hru degradují a bylo by dobré, je rychle opravit. Jediné, k čemu nemám prakticky žádné výhrady, je zvuk. Hudba je kvalitní, vkusně vybraná a zvukové efekty jsou na lehce nadprůměrné úrovni. Jedinou věcí, která mne opět rozladila, jsou komentáře a průpovídky námořníků. Pokud hrajete za Francouze, stále mluví anglicky (s francouzským přízvukem). Menším problémem by pro někoho mohla být náročnost na vybavení, v případě větších bitev celkem znatelná. Pokud budete mít na obrazovce patnáct lodí, grafická karta se určitě pěkně zapotí. Těžko říct, jaký díl na tom nese celková nevyladěnost hry.

Privateer's Bounty: Age of Sail II

Rád bych podotknul, že Privateer's Bounty: Age of Sail II není v žádném případě špatná hra. Disponuje velkým množstvím dobrých nápadů, má kvalitní grafiku a obsahuje atraktivní mise. Ale v tomto stadiu bych ji bral jako betaverzi, s nutností počkat si na opravný patch. A pro koho je hra určena? Nenechte se mýlit množstvím ovládacích prvků na screenshotech, ovládání není příliš složité a vcelku rychle se dá naučit. Díky časové kompresi hra uspokojí i netrpělivější hráče. Je tedy pro všechny, jimž nejsou cizí námořní bitvy a plachetnice. A nakonec mi přísluší hru celkově posoudit. Byl jsem ve velkém pokušení hodnotit tak, jak by měla fungovat v opravené verzi. Nicméně hodnotíme dle toho, co vidíme, a já jsem celou dobu viděl zajímavý, avšak nedotažený produkt.

Privateer's Bounty: Age of Sail II
Výrobce: Akella
Vydavatel: Global Star Software
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://www.akella.com/priv/news-en.html/
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 32 MB RAM, 50 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 700 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Dalo by se říci, že jde o betaverzi kvalitní hry, která ve své finální podobě (po aplikování opravného patche) rozvíří vody námořních simulátorů a strategií.
Hodnocení 59%

Autor:




Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.