Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pro Evo 2 vs FIFA 2003 vs TIF 2003 - díl druhý

  12:00aktualizováno  11. března 9:35
Tak jsme tady znovu, tentokráte s definitivním rozluštěním tajenky, kteráže fotbalová hra minulého roku se etablovala na pozici té nejlepší (nejlépe hratelné) kopané nejenom na platformě PS2.

Pro Evolution Soccer 2

Ještě než se pustíme do pokračujícího rozboru z minulého dne, pár vět pro připomenutí. Ze vzájemného srovnávaní anatomie hnedle tří rozříznutých her by velice snadno mohl bez nějakého systémečku vzniknout nepřehledný zmatek. Proto nebude od věci vytvořit si určitá kritéria, ta klasicky desetibodově ohodnotit, sečíst a výsledky pak postavit vedle sebe a nechat je tak mluvit samy za sebe. Z kritérií se sami nabízejí zažité: prezentace, grafika, ozvučení, ovládání, životnost a hratelnost. Dosažené hodnocení u hratelnosti pro její význam ještě vynásobit pěti (dělá totiž minimálně polovinu hry) a "voilá", maximální hranice zisku je rovných 100, díky čemuž se dá výsledný součet všeho brát i jako celkové hodnocení v u nás zažité bodové stupnici. Ale protože jde jen kostru vytvořenou pro účely tohoto porovnávání, nečekejte, že se výsledky budou nutně shodovat s výsledky našich recenzí. Tak, máme jasno a pokračujeme v již započatém zápase jeho druhým poločasem.

OVLÁDÁNÍ
Pro Evo Soccer 2. Dokonalost je ošklivé slovo s bumerangem v rukávě a proto je lepší jej nepokoušet, nicméně v tomhle případě by to mohlo projít. Ovládání v PES2 je... dokonalé. Optimální rozmístění tlačítek (takřka plně konfigurovatelné mimochodem) pak nejenže se v zásadě už celé roky nemění, ale je pravidelně přebíráno konkurencí. Na tomto základě, umožňujícím vám pohodlně vykonávat jakoukoliv herní činnost (na rozdíl od Fify), staví PES2 při svém dalším rozvoji především o čitelnější promítání se schopností jednotlivých Pro Evolution Soccer 2 hráčů do hry a přidáváním nových pohybů, které rozšiřují vaše herní možnosti. Při tom všem zůstává ovládání na první omak intuitivní, na druhý a třetí neskutečně propracované a komplexní, k jehož plnému zvládnutí budete potřebovat hodně cviku. Samozřejmostí je maximální přesnost, citlivost i rychlost odezvy, umožňující vám bez problémů realizovat vaše myšlenky. A až kompletně zvládnete všechny libůstky, jež vám ovládání umožňuje a naučíte se je adekvátně využívat, uvidíte, že vám hra ve fotbalovém myšlení dává takřka naprostou svobodu. Čemuž pochopitelně zásadně napomáhá bezkonkurenční fyzika pohybu míče, mající na celkový realistický charakter a přínos ovládání jasný vliv. Hodnocení: 10/10

FIFA 2003. Po loňském propadu s Fifou02 EA neodolali a využili příležitosti začít "konečně" postupně pracovat na fotbalu podle svého gusta :). Ovládání bylo logicky první na řadě. Implementace realistické fyziky pohybu míče dopadla "celkem" slušně a její vliv na naroubovaný ovládací systém PES celkem funguje. Ony "celkem" pak odkazují na existenci rezerv, které v tomto ohledu EA oproti Konami mají. Chce to tak ještě sice dost vyladit, ale jde bez debaty o krok správným směrem. V rámci procesu "zrealističtění" se ovšem Fifě03 dostalo i jedné, už o něco méně prospěšné kůry. Zatímco předchozí díly série bez mrknutí oka popíraly kolektivní pojetí fotbalu super výkonnými "klabzubáky"s nadlidskými schopnostmi, letošní kousek se rozhodl takřka pro úplnou negaci minulého trendu a obrazně řečeno provedl násilnou kolektivizaci individualismu ve hře. Ve výsledku tak jste nuceni hrát kolektivně, protože všichni hráči jsou si takřka rovni a bez ohledu na osobní atributy umí FIFA 2003 všichni všechno stejně dobře/špatně. Individuální charakteristiky hráčů tu sice jsou, ale v momentě, kdy se nepromítají čitelně do ovládání jsou k ničemu. Je tu sice tlačítko pro parádičky, které jsou u každého trochu jiné, jenže to činí reakci hráče v podstatě nečitelnou a tudíž těžko využitelnou. Navíc umístění parádiček na pravou páčku není ideální, protože musíte přehmatávat, díky čemuž se ihned po kličce velmi těžko dá něco udělat. Dalším problémem ovládání u Fify je - už dlouhodobě - poněkud malá citlivost a pomalejší rychlost odezvy na stisk tlačítka (resp. rychlost nárůstu ukazatele síly). Díky tomu se ze hry vytrácí bezprostřednost a střely či přihrávky do volného prostoru jsou poněkud křečovité. Dobrý nápad v podobě pokynu naběhnutí si hráče do prostoru tak díky nepříliš efektivním přihrávkám do "uličky" ztrácí na síle. Zvláštní je rovněž, že centry jsou naprosto neefektivní, díky čemuž je i zásluhou vymazání individualismu jediným smysluplným prvkem přihrávka po zemi. Rychlé přechody vám ovládání prakticky neumožní a výsledek působí hrozně staticky. Série je tak sice skutečně na dobré cestě, ale jak vidno, čeká EA ještě hodně práce. Hodnocení: 7/10

This Is Football 2003. TIF má své jisté a to mu, jak se zdá, zatím stačí. Možná i proto Team Soho - tak jak dopředu avizovali - strávili nejvíce času nad "veledůležitými" obličeji hráčů a na stěžejní prvek interpretace skutečného fotbalu se nedostalo. Fifa se přinejmenším snaží, TIF03 nikoliv a tak se pro jistotu nezměnilo v ovládání skoro nic. Fyzika pohybu míče je stále u TIF03 ještě na houbách, takže není příliš o čem mluvit, a o realismu tak nemůže být příliš řeč. Nicméně navzdory arkádovému charakteru ovládání disponuje i This Is Football 2003 nadále některými výbornými vychytávkami (simulovaný faul, pokyn k asistenci při bránění, dobře vyřešená narážečka, sensitivní tlačítka...), které dávají ovládání určitou hloubku a především se dají na rozdíl od Fify03 efektivně využít. Navrch je ovládání stále rychlé, přesné a vcelku intuitivní, což je ale samozřejmě dáno letitou neměnností a vylaďováním ovládacího systému (notně inspirovaného sérií od Konami). Z vlastností hráčů se do ovládání promítá prakticky jen rychlost, ale to hře vzhledem k její povaze stačí. Nadále přítomná automatičnost s nevalnou (resp. nereálnou) interní fyzikou omezují variabilitu hry, která se ovšem z arkádových intencí vymanit nesnaží a je se svým jednoduchým a zažitým ovládáním spokojena. Otázkou je, jak dlouho s tím TIF vystačí. Hodnocení: 8/10

HRATELNOST
Pro Evo Soccer 2. Věrná své skutečné předloze. Tak věrná jak jen může v současnosti kolektivní sportovní hra být. Perfektním ovládáním, věrnou interní fyzikou a okleštěním hry od automatismů vytváří PES2 obrovský prostor pro vaši kreativitu. Jak s tím naložíte je čistě už jen na vašem přístupu a vašich dovednostech. Abych citoval kolegu T. H. z d.:): "PES2 JE o odhodlanosti, vůli, nadšení, umu a pilném trénování, dává čest sportu jako takovému a nic vám nedá zadarmo...". Co vám "zadarmo" dá, je příležitost. Příležitost k realizaci toho, co vás napadne a na co máte. Nic vám nenutí, ničím vás nebrzdí. Proto je zkrátka nej...ší (v rámci zbytečné dramatizace byl kořen slova vypuštěn). Samotnému vám nabídne důvod i prostor, FIFA 2003 kde hrát proti důstojnému soupeři ve velmi vyvážených stupních obtížnosti, je-li vás víc, dostane se vám toho nejlepšího, co momentálně sportovní hry nabízejí. Jistě, nadále je tu prostor ke zlepšování; AI soupeřem i vámi ovládaných hráčů, schopná mj. pružně reagovat na okamžitou změnu herní strategie, je sice nejlepší ze všech tří prezentovaných, ale především v obranné fázi jsou viditelné rezervy. Rovněž by trochu neškodilo vybalancovat osobní souboje ve prospěch bránících hráčů a doladit přepínání mezi nimi. Ovšem tohle všechno jsou jen drobnosti viditelné toliko ve světle perfekcionalismu hry a ostatně i věci, které se těžko mohou přestat vyvíjet a tudíž prostor ke zlepšení tu bude vždy. Výsledné hodnocení v tomto zlomovém okamžiku konfrontace tudíž neznamená dokonalost, ale pouze poklonu nej...mu (a zase ta dramatizace:)). Nej...mu nikoliv mezi slepými. Hodnocení: 50/50 (10/10 - 10x5)

FIFA 2003. Změna je život a život je změna. Neustálá a nezastavitelná. Proto bylo jen otázkou času, kdy zaklepe na dveře i u Fify a vezme si ji do parády. Přišla sice za pět minut dvanáct, ale přišla. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že vyléčit pajdajícího skoro mrzáka a udělat z něj opět fotbalistu první velikosti bude stát hodně času a odříkání, protože změna sama o sobě zázraky neumí (obzvláště přijde-li skoro před funusem). Těžko tedy čekat, že Fifa03 se za tu krátkou dobu, kterou strávila ve vývoji, změní jak mávnutím kouzelného proutku a bude hrát stejně dobře jako PES2, jehož základy se správným směrem vyvíjejí už roky. Stále tu jsou velké rezervy v interní fyzice, ovládání, chování vašich i soupeřových hráčů, vyváženosti This Is Football 2003 všech fází hry, ve variabilitě přechodů do útoku a koneckonců díky tomu všemu i ve variabilitě hry samotné, protože všechno souvisí se vším a ona samotná schematičnost čistě "přihrávkových" akcí je místy do očí bijící. Nicméně skutečně JE důležité, že Fifa je na správné cestě, díky čemuž má konečně po dlouhé době kam jít a na čem stavět. Letošní ročník je bezesporu slušným základem, který pochopitelně nemá na PES2 ani náhodou, ale bude-li další prací zúročen a zušlechtěn, můžeme se těšit na velké věci. Potenciál tu je. A právě vnímatelný potenciál je základním charakteristickým znakem hratelnosti Fify03. Hodnocení: 35/50 (7/10 - 7x5)

This Is Football 2003. Sázka na osvědčené, zažité a snadno přístupné se TIF03 letos vyplatila. Díky tomu, že PES2 je realistická skoro simulace pro fanoušky a letošní Fifa se jí pomalu snaží být, zůstal TIF03 v podstatě jedinou alternativou pro ty, kteří chtějí něco méně náročnějšího, ovšem na úrovni. Dokáže především vlky samotáře dobře motivovat řadou nápadů v herní struktuře, tempem a efektivností hry samotné, vyburcovat adekvátní AI, svést atmosférou a bavit jednoduchou přímočarostí, která ovšem nepostrádá hloubku, umožňující vlastní zlepšování. Problémem ovšem je, že kromě inovované herní struktury a větší vyladěnosti nenabízí nic víc, co předchozí díly. Pravda, zatím to stačí, ale je nutné si uvědomit, že v tomto směru už není dalšího místa pro další přínosnou evoluci. V rámci arkádovějšího ladění totiž vede cesta už jen k parodii na fotbal a zábavným úletům typu Red Card Soccer. Tam ovšem Sony svůj Team Soho jít nenechá a tak nechce-li se TIF brzy přejíst, bude muset chtě nechtě následovat Fifu a dotlačit k většímu realismu i hru samotnou, protože tohle skutečně je asi jediný směr disponující dostatkem prostoru pro další vývoj a inovace. Nicméně to je zatím otázka budoucnosti, momentálně je TIF03 ještě stále pro svou "alternativnost" velmi slušným kouskem, byť hodnota kroku Fify je z dlouhodobého hlediska bezesporu větší. Hodnocení: 35/50 (7/10 - 7x5)

Pro Evolution Soccer 2

ŽIVOTNOST
Pro Evo Soccer 2. Jedním slovem nekonečná. Dvěma a více slovy říkající více méně totéž: pro jednoho i vícero hráčů tu najdete tolik možností, že máte do vydání příštího dílu co dělat, což ale není to hlavní. Hlavní je, že vás to bude ten rok opět bavit, protože je tu jednoduše dost nápadů i inovací na to, aby vás to bavilo. Fifa je ukázkovým případem, že tucty herních módů ještě sami o sobě hráče na židli před obrazovkou dlouho neudrží. PES2 je ukázkovým příkladem opaku. Stěžejní singleplayerový režim "Master League" (stojící na budování si vlastního týmu od nuly za v zápase získané body) doznal kýženého rozšíření jak po manažerské stránce, tak po té herní (víc najdete v 10/10

FIFA 2003

FIFA 2003. Ano, je tu tradičně zatraceně hodně herních módů, ale jak už padlo, to samo o sobě neznamená nic. Ono totiž to kvantum pohárů a národních lig je obsahově nadále takřka identické a hrát každoročně neustále to samé není zrovna to pravé ořechové. Budování vlastního týmu nestojí a nepadá jako u PES2 s vašimi úspěchy či neúspěchy a navíc profily jednotlivých hráčů se do jejich herní činnosti promítají poněkud nečitelně, takže důvodem k jejich koupi jsou toliko jejich jména, případně osobní sympatie. Kvantita prostě sama o sobě nestačí. Stále přežívající schematičnost a poněkud omezující ovládání variabilitě hry příliš nepomáhají a multiplayer tak trochu postrádá kouzlo, sílu a vytrvalost PES2. Hodnocení: 7/10

This Is Football 2003. Syntéza kvantity s kvalitou obsahu. V Sony si vzali z obou konkurentů to lepší a výsledek je překvapivě skoro optimální. Krom toho, že v TIF03 (8/10

Pro Evolution Soccer 2

AND THE WINNER IS...
Tak a je to. Hvízdající ochozy a plechovky mířící si to směrem na hlavu hlavního arbitra či alespoň některého z čárových, dávají celkem srozumitelně najevo, že je nejvyšší čas to celé odpískat. O všem podstatném je koneckonců už rozhodnuto a každý, kdo umí počítat, má jasno. Těm, kdo počítat neumí nebo pravděpodobněji nechtějí už pak jen zbývá zamávat s výsledkovou tabulí před očima a odskočit si do recenzí kolegy Mlynáře pro poděkování za pozornost. Dramaticko analytické závěry nechť se jdou protentokrát bodnout, čísla mluví tentokrát důstojněji za ně.

PES2: 91/100
FIFA 03: 75/100
TIF 03: 75/100

"Děkuji za pozornost."

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 28

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 28

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 28

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 12

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

novinky 27. 4. 2024 4

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

novinky 3. 5. 2024 1

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

novinky 3. 5. 2024 1

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

novinky 3. 5. 2024 2

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

magazín 3. 5. 2024 1

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...