Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro Evo Soccer 3 vs FIFA 2004 - naostro?!

  12:00aktualizováno  22. ledna 1:53
Sníh s mrázem si sice ještě nesbalili kufry z trávníků našich hřišť a obývákům fotbalových fanoušků národní a klubová čutaná pořád ještě chybí, což ale neznamená, že není příhodná doba pro bilancování virtuální kopané.

PES3

Loňský rok možná nebyl z pohledu fanouška nejpopulárnější míčové hry natolik štědrý, jako ten jemu předcházející, zato určitě byl pro fanouška našich barev rokem lepším. "Naši" s přehledem postoupili na Euro - a to způsobem, kterým se rázem pasovali na jednoho z hlavních favoritů; Sparta nejenže postoupila, ale dokonce i přezimovala v Lize mistrů; Pavel Nedvěd získal, co mu už nějaký pátek právem patří, a kromě listí jsme od podzimu dostali i tradiční příděl stálic virtuálního fotbalového nebe. Nového Pro Evo Socceru (FIFA 2004). Ve výčtu tentokrát možná trochu překvapivě absentuje od Sony, kolem kterého je zatím stále ticho po pěšině a maximálně zmínění hodnému a nepříliš vydařenému experimentu

Ještě než se do ní pustíme, poslední brzdící drobnost. Ze vzájemného srovnávaní vnitřností dvou "rozříznutých" her by velice snadno mohl bez nějakého systémečku vzniknout menší zmatek. Proto nebude od věci opětovně si vytvořit určitá kritéria, ty klasicky desetibodově ohodnotit, sečíst a výsledky pak postavit vedle sebe a nechat je tak mluvit za sebe. Z kritérií se sami nabízejí zažité: prezentace, grafika, ozvučení, ovládání, životnost a hratelnost. Dosažené hodnocení u hratelnosti pro její význam ještě vynásobit pěti (dělá totiž minimálně polovinu hry) a "voilá", maximální hranice zisku je rovných 100, díky čemuž se dá výsledný součet všeho brát i jako celkové hodnocení v u nás zažité bodové stupnici. Ale protože jde jen o kostru vytvořenou pro účely tohoto porovnávání, nečekejte, že se výsledky budou nutně shodovat s výsledky našich recenzí. Tak, máme jasno a jedem.

PES3

PREZENTACE
Pro Evo Soccer 3. V základě jako vždy tradiční a stylově ve všech směrech čitelná, byť - jak naznačuje P. L. Colina na obalu - konečně aspoň lehce modernizovaná. Klasické intro nezapře rukopis autorů, ani jejich přístup ke zpracovávané tematice. Technicky je řemeslně výborně zvládnuté a navrch k tomu je i obsahově o něčem. Neuvidíte v něm sice jednu jedinou hvězdu, žádné provařené značky a dokonce ani příliš efektních parádiček, zato v něm uvidíte všechno podstatné, co dělá fotbal fotbalem. Pot, dřinu, nadšení, zklamání, radost, smutek, infarktové situace i krásné góly. Takřka čistou esenci fotbalu, kterou najdete i ve hře samotné. Na pohled sice možná ne dvakrát efektivní, ale rozhodně působivé a v duchu hry. Interface je opětovně v prvé řadě podřízen účelnosti a nikoliv prvoplánové efektnosti, takže je jednoduchý, přehledný a dokonale funkční, byť vzhledově navzdory určité modernizaci stále trochu archaicky působící. V porovnání s letošní FIFOU ovšem PES3 ukazuje, že sázka na účelnost a funkčnost má něco do sebe. Vstupní animačky pokračují v zajetých kolejích a trocha variability by neuškodila. Poločasové a pozápasové sestřihy jsou nadále po všech myslitelných stránkách (výběr okamžiků, kamera, provedení) bezkonkurenční a o kus lepší než minule.
8/10

FIFA 2004. EA se stejně jako Konami drží svého receptu a v tomto směru je prezentace FIFY 2004 stejně tradiční jako prezentace PES3. V licencovanou hudbou ozvučeném, digitalizovaném intru se prohánějí fotbalové hvězdy první velikosti a předvádějí ani ne tak fotbal, jako samy sebe. Finančně jistě mastné, nicméně příliš lacině pompézní, řemeslně nenápaditě provedené a obsahově prázdné intro o ničem, v němž fotbalisté provádějí FIFA 2004 věci, které paradoxně ve hře samotné dělat nemůžete. Interface je na pohled jako obvykle moderní a dá-li se to tak říct tak i "sexy", pozitivně umocňovaný spoustou jedničkové licencované muziky. Bohužel EA prakticky úplně vypustili z vlastností interfacu přehlednost s funkčností a výsledkem je menší chaos prakticky ve všech myslitelných aspektech. Už jen najít a vybrat nároďáky je menší peklo, o sestavování mančaftu nemluvě. Prostřihy v zápase jsou poměrně kvalitní, což bohužel neplatí o pozápasových opakovačkách, které nadále působí ve srovnání s PES3 po všech stránkách dost lacině. Ztrátu ovšem FIFA dohání všude viditelnými licencemi prakticky na všechno.
8/10

GRAFIKA
Pro Evo Soccer 3. Konami letos poprvé opustili Renderware a udělali si svůj vlastní engine, což sice není na první pohled díky identické vizuální stylizaci příliš patrné, nicméně na pohled druhý už začnou vyplouvat na povrch viditelná zlepšení. Hráči jsou proporcionálně věrohodněji provedení a díky přidaným polygonům vymodelovaní i tak, že se mnohem více a v mnohem větším počtu podobají svým reálným předlohám. O krok blíž k realitě je opětovně animace hráčů, která je, co se kvality i kvantity týče, bezkonkurenční a prakticky za všech situací maximálně přirozená a věrohodná, což se pochopitelně patřičně odráží i v kvalitách opakovaček, jejichž vysokou jakost ještě umocňuje nově přidaný "deep field" efekt. Uff :-). Stabilních 50/60 fps je samozřejmostí. Modely stadionů zůstaly na stejné úrovni jako v minulém dílu, proti loňsku poněkud hůře zvládnutý antialiasing jim ale trochu ubírá na kráse, stejně jako nadále nepříliš dobře zvládnuté publikum.
8/10

FIFA 2004

FIFA 2004. Tradičně špičková a na první pohled mimořádně působivá, blýskající se především perfektně otexturovanými modely stadionů i hráčů, kteří mají ke svým reálným předlohám bezprecedentně blízko v bezprecedentně velkém počtu. Bohužel ale vypadají tak trochu jako voskové figuríny a kvalita jejich animace nadále o třídu zaostává za PES3, což společně s odbytým provedením pozápasových sestřihů ve výsledku snad poprvé po grafické stránce znamená plichtu mezi sériemi.
8/10

OZVUČENÍ
Pro Evo Soccer 3. Ozvučení nikdy nepatřilo k nejsilnějším stránkám série a sluší se podotknout, že stále ještě nepatří a těžko říct, jestli patřit bude. Achilovou patou je jako obvykle obsahově průměrný a hrou nezaujatý komentář, který je ještě stahován skutečností, že na řadu jmen hráčů nemá PES3 licenci, díky čemuž vyslovují komentátoři pouze čísla jejich dresů. Výsledek JE tak rozpačitý, jak na papíře vypadá. Hudba - tentokrát čistě z domácí produkce Konami, se kromě doprovodu k intru také příliš nevyznamenala a tak celé ozvučení musí vytáhnout z průšvihu pouze perfektně zvládnutá divácká kulisa při zápase. Pískání na hostující a mohutné povzbuzování výborně nasamplovanými chorály domácích slyšitelně přitápí pod kotlem fotbalové atmosféry. Bohužel chybí podpora ze zálohy, tedy komentátorského stanoviště.
7/10

FIFA 2004. EA mají peníze a neváhají je použít:-). Což je nejen všude vidět, ale i slyšet a tak má FIFA 2004 tradičně na fotbalovou hru až nebývale bohatý a kvalitní soundtrack plný licencované muziky. Jeho doprovod vám budiž alespoň nějakou FIFA 2004 náplastí na zdlouhavé přehrabování se ve zmatených menu hry. Komentář je obsahově tradičně vynikající, ale stále poněkud emočně plochý a kvalitativně velmi těžko rozeznatelný od toho přítomného v loňském dílu. Divácká kulisa je zvládnuta rovněž velmi slušně, ale její neschopnost nějak bouřlivěji reagovat na zápas samotný ji sráží za tu pseudo interaktivní "baníkovskou" kulisu z PES3, což je ale jediný aspekt, ve kterém FIFA 2004 svého soka... nepřehluší.
8/10

OVLÁDÁNÍ
Pro Evo Soccer 3. Dlouhá léta v základě identický, jen zlehka doplňovaný a jemně laděný ovládací model série je dnes už prakticky dokonalý. Rozložení tlačítek a jejich využití je mimo jakoukoliv myslitelnou kritiku, nehledě na to, že ovládání je samozřejmě stále plně konfigurovatelné, nově včetně možnosti rychlosti automatického přepínání mezi hráči. Mírné zrychlení tempa hry se pozitivně podepsalo na intuitivnosti a přesnosti, což lze opětovně kvitovat s povděkem. Nově byly na osvědčený model velmi citlivě nabaleny některé nové pohyby (překopnutí si míče za sebe, nové stahovačky apod.), úplnou novinkou pak je přenesení některých lahůdkových parádiček na pravou analogovou páčku, s níž se poměrně logickým způsobem provádějí (obkroužení vykouzlí "Zidanovku", pohyb nahoru a dolů zase překopnutí si míče přes protihráče). Pravda, s tímto nápadem přišli minulý rok EA, ale na rozdíl od Konami se jim ho nepodařilo zdaleka tak efektně a smysluplně využít. Výsledkem je jednoduše ovládání, které vám nikdy nebude strkat Dual Shock 2 pod nohy a s postupným zvládnutím jeho fines vám umožní pohodlně realizovat prakticky cokoliv, co vás napadne. Jiným slovem dokonalé!
10/10

PES3

FIFA 2004. Jedním ze svědků, usvědčujících ovládání PESu z perfekcionismu je skutečnost, že je přebíráno i největším rivalem série a FIFA se tak rok od roku ovládá (ale i chová) PESovitěji. Letos doznal ovládací mechanismus FIFY kýženého zlepšení rovněž v rámci rychlosti odezvy na stisk tlačítka a tudíž i větší přesnosti a intuitivnosti a to navzdory tomu, že tempo hry bylo fakticky zpomaleno. Vybalancování není zdaleka tak optimální jako u konkurence, nicméně přínos je nezanedbatelný. Úplnou novinkou je pak už víc než dost propraný koncept "Off the Ball", který na papíře vypadá působivě, ale jeho realizace v rámci ovládání nedopadla dvakrát slavně. Přílišná těžkopádnost, kterou ani zvyk přesvědčivě nezpacifikuje a přílišný důraz na jeho používání je nakonec spíš než přínosem pro variabilní, kombinační a týmovou hru její brzdou. Výsledkem je poměrně stereotypní přihrávaná před pokutovým územím soupeře. Bohužel nadále se do ovládání prakticky žádným způsobem nepromítají osobní atributy jednotlivých hráčů, což jen umocňuje nutnost kolektivizační přihrávané. Na první pohled z pohledu ovládání nápadité vyřešení standardních situací vede obdobným způsobem ke stereotypu, protože možnost efektivních řešení redukuje na zcela minimální počet a vnucuje tak opětovně hráči autory vybraný styl hry. V EA by možná udělali lépe, kdyby se soustředili nejdříve na vybalancování a vypilování základu a nesnažili se na něj za každou cenu nabalovat další prvky, které samotné potřebují optimalizaci.
7/10

HRATELNOST
Pro Evo Soccer 3. Pro hratelnost u fotbalových her jsou naprosto zásadní dvě věci - poskytnout hráči na pravidly vymezeném plácku co největší volnost ke kreativitě a dát mu adekvátní prostředky k její faktické realizaci. Jedno bez druhého ztrácí smysl. Zatímco PES3 první věc je vytvářena co nejvěrohodnější interní fyzikou, odstraňováním automatismů a schematičností (resp. nahrazováním manuální korekcí), kvalita druhé je závislá na funkčnosti, flexibilitě a zvládnutelnosti možností ovládání a úrovni AI. Ve všech těchto ohledech je PES3 měřítkem pro všechny a podle toho se taky hraje. Taktické možnosti hry (umožňující onu manuální korekci schematičností hry hráčů) jsou bezbřehé, dokonale zvládnutá fyzika pohybu míče i hráčů je způsobilá vytvořit skoro jakékoliv v reálu myslitelné situace a možnosti ovládání vám je umožňují - opět skoro - beze zbytku využít a vytvořit. AI pak je samozřejmě na takové úrovni, že zvládá vaše pokyny a nepřekáží vám, díky čemuž skutečně je prostředkem k realizaci vašich nápadů. Ukázková symbióza obou klíčových aspektů je patrná na hřišti ve všech fázích, tj. i při standardních situacích, na nichž se dá krásně demonstrovat. Počítáte-li s realistickou fyzikou při odhadnutelném chování hráčů, může vás napadnout celá řada řešení jednotlivých situací. Ovládání vám žádný způsob nediktuje, ale naopak vám dává co nejširší možnosti k provedení toho, co vás napadne. A funguje to. Rohy tak můžete zahrávat nakrátko, klasicky, nakopnutím míče po zemi do vápna, centrem na nabíhající hráče před vápno anebo zkusit přímo střílet. Přímáky můžete zkusit zahrát kromě klasiky i podstřelením zdi, signálem, nebo to prostě naprat mimo zeď do chumlu na teč. Ostatně řadou způsobů můžete řešit i bránění při standardkách. A tak je to při zápase v PES3 zjednodušeně řečeno prakticky se vším. S každou herní činností, s každou herní situací máte k dispozici tolik možností i prostředků, jako nikdy předtím. Křivka obtížnosti zvládnutí všech fines ovládání je navíc naprosto optimálně vybalancovaná takovým způsobem, aby vás adekvátně motivovala na vlastním zdokonalování se praxí. Výsledky, které se časem dostaví, vám pak poskytnou dostatečně silný pocit satisfakce, kvůli kterému se stojí za to trochu potit. Motivačně je pak singleplayer podchycen i mimo rámec zápasu samotného výborně koncipovaným tréninkem a ústředním single módem "Master League". Díky promítání se FIFA 2004 atributů hráčů do ovládání a perfektní struktuře módu má zdejší budování si týmu pořád neuvěřitelně hodně co do sebe. Motivaci v rámci multiplayeru u hry, v níž jsou výsledky čistě záležitostí vašeho umu a nápaditosti, netřeba rozebírat.
50/50 (10/10)

FIFA 2004. Letošní FIFĚ se bez debaty povedlo jak výrazně zlepšit interní fyziku, která je už velmi blízko úrovni minulého PESu, tak i odstranit řadu automatičností, jež v minulosti možnosti herního projevu dost snižovaly. Nicméně pouze tohle k patřičně hratelnému fotbalu nestačí. Taktické možnosti hry jsou naprosto minimální a provedeny naprosto chaoticky, čímžto se prakticky úplně vytrácí možnost ovlivňovat hru vašeho týmu, kterážto redukce prostoru ke kreativitě by ještě nebyla zas až tak zásadním problémem. Tím je spíš způsob provedení prostředků poskytnutých vám k její realizaci. Tentokrát se všechno točí kolem "Off the Ball", který má na hru vliv ve všech směrech. AI vašich spoluhráčů je záměrně na takové úrovni, aby vás nutila vymyšlenou koncepci využívat. Hráči si tak sami o sobě do volného místa nijak aktivně nenabíhají a v obraně rovněž nejsou dvakrát soběstační a aktivní. Taktická schémata na ovlivnění jejich hry neexistují a pokud tedy chcete produkovat nějaké jakostní akce, musíte "Off the Ball" využívat. Ten je v rámci útočné hry žel proveden dost těžkopádně a tak místo koncentrace na myšlenku jste nuceni koncentrovat se na ovládání několika věcí najednou, což nějakým rafinovanějším kombinacím rozhodně nenapomáhá. To, co vám mělo přinést větší možnosti tak paradoxně přináší jen větší stereotyp, který je jako následek "Off the Ball" nejvíce patrný při standardkách. Bohužel i nadále letos absentují jakékoliv funkční prostředky při situacích jeden na jednoho, protože hráči kromě základních činností navrch nic nezvládají a co se týče projevu úrovně jejich PES3 atributů na hru, jsou si všichni prakticky rovni. Když si k tomu připočteme šíleně mechanickou hru soupeřovy AI, postrádající jakékoliv známky živelnosti, která u PES3 vede k celé řadě zajímavých situací (kiksy, přečíslení, brejkové situace...), dostáváme onu již zmíněnou poměrně stereotypní přihrávanou. Přihrávanou, která pro své omezené možnosti není v porovnání s PES3 příliš zábavná ani v singlu, ani v multiplayeru. Loni šlo kvitovat kýženou snahu o změnu stylu ze strany EA s povděkem, výsledný minimální letošní posun (navzdory nebo díky přidanému "Off the Ball") dopředu už nikoliv.
30/50 (6/10)

ŽIVOTNOST
Pro Evo Soccer 3. Tady rovněž není o čem příliš debatovat; PES3 se stejně jako jeho předchůdci dá hrát prakticky bez přestání do doby, než vyjde další díl a pořád vás bude bavit. Propracovaný ovládací systém vám poskytuje obrovský prostor pro sebezdokonalování i pro realizaci vašeho fotbalového myšlení. Bez problémů se vám tak může stát i po měsících hraní, že uvidíte fotbalovou akci, jakou jste do té doby ještě neviděli nebo se vám ji nepodařilo zrealizovat. Vnitřní systém PES3 je ve své komplexnosti natolik propracovaný, že v něm existuje i něco, čemu se nedá říkat jinak než "náhody". Každý zápas je tak naprosto jedinečný, v každém se může přihodit něco, nad čím vám bude i po měsících hraní plesat srdce radostí nebo budete rudnout vzteky. Především díky těmto aspektům je multiplayer nekonečnou záležitostí a z jeho pohledu je pro fotbalového fanouška PES3 tou nejlepší hrou na PS2. Singleplayer je pak "zvnějšku" motivačně podchycen výbornou AI, širokou škálou herních módů (včetně do puntíku propracovaného tréninku) v čele s tím nejlepším - "Master League". Ta je díky propracované manažerské části - umožňující vám PES3 budovat od nuly tým vašich snů - a provázanosti ligy s pohárovými soutěži obdobnými Lize mistrů a UEFA sama o sobě několikaměsíční záležitostí. Výsledkem je z pohledu životnosti jedna z nejtrvanlivějších her vůbec.
10/10

FIFA 2004. Databáze FIFY 2004 je, co se týče nejen hráčů, ale i nároďáků a klubových týmů bezprecedentní. Bez debaty. Tato skutečnost se nemůže pozitivně neprojevit na množství hratelných lig, které výrazně obohacují jinak nepříliš variabilní herní režimy a dávají široké zázemí ústřednímu módu "Career", podvázanému manažerskou částí a provázanému obdobně jako "Master League" u PES3 s dalšími soutěžemi. Jeho spíše nakupovatelské než budovatelské struktuře není moc co vyčítat a jako vnější motivační faktor funguje výborně, nota bene když všechny ligy a kluby jsou licencované. Bohužel ale jádro hry v podobě samotného zápasu je, jak už bylo výše rozebráno, poněkud nedotažené a trpí stereotypností. Navíc absence vlivu atributů jednotlivých hráčů na ovládání minimalizuje přínos posil pro hru vašeho týmu, čímžto podřezává trávu pod nohama vašemu zájmu na jejich získávání. Díky tomu všemu je tak toho ve FIFě 2004 sice hodně co hrát, ale bohužel vás to pravděpodobně nebude příliš dlouho bavit. Přílišnou stereotypností a schematičností hry samotné pak trpí samozřejmě i samotný multiplayer, který má k zábavnosti tomu z PES3 daleko a moc dlouho tak u něj rovněž nevydržíte.
8/10

AND THE WINNER IS...
Tak a je to. Hvízdající ochozy a plechovky mířící si to směrem ku hlavě hlavního arbitra či alespoň nějakého sudího dávají celkem srozumitelně najevo, že je nejvyšší čas to celé odpískat. O všem podstatném je koneckonců už rozhodnuto a každý, kdo umí počítat, má jasno. Těm, co počítat neumí nebo pravděpodobněji nechtějí už pak jen zbývá zamávat s výsledkovou tabulí před očima. Dramaticko analytické závěry nechť se jdou protentokrát bodnout, čísla mluví jasně za ně.

Výsledné skóre

Pro Evolution Soccer 3: 93 / 100
FIFA 2004: 69 / 100

Autor:




Nejčtenější

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Další z rubriky

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.