Pro Evolution Soccer - zábavný fotbálek

12:00aktualizováno  22. března 4:18
Zeptejte se fotbalových maniaků, která hra je nej. My již tušíme, co by odpověděli, vy to můžete posoudit na základě této recenze nejnovějšího fotbalového simulátoru Pro Evolution Soccer od Konami. Co myslíte, bude nejlepší právě on, či konkurenční hry od Sony či Electronic Arts? Inu, posuďte sami.

Pro Evolution Soccer

Z mého pohledu standardního hráče, který není šílenec do sportů, ale docela rád si je zahraje, existují na poli fotbalových simulátorů tři rivalové: PC kult FIFA, PSX série This is Football (TIF) a ISS. FIFA se graficky i hratelnostně opakuje už od verze 99. Na PC je to možná dobrá hra, v konkurenci výše zmíněných titulů na PS2 však výrazně pokulhává. Nic jí není platná pěkná prezentace, vylepšená grafika ani zvučná jména hudebních interpretů. Jak dopadlo TIF se můžete dočíst v naší nedávné recenzi. No a Pro Evolution Soccer (dále zkráceně PES - nezaměňovat s domácími mazlíčky!) rozeberu do podrobna v následujících odstavcích…

Nejlepší asi bude začít hratelností, jelikož ta je opravdu nejsilnější stránkou tohoto fotbalu. Nejprve ale malou poznámku: PES není zrovna nejjednodušší fotbalovou simulací a odvážím se dokonce tvrdit, že slovo sportovní simulace je v tomto případě 100% odpovídajícím přirovnáním k hernímu žánru. Já osobně bazíruji například na ovládání a u PES se nesetkáme s pohodovým držením míče jako v TIF, zde je práce s ním mnohem náročnější. Hlavně proto, že ho nemáte "přilepen" na noze; chová se totiž realisticky a vy o něj můžete poměrně snadno přijít. Kontrola balónu je téměř přesná, jako v realitě. Stejně tak je to i se střelami, ty točené směřují tak, jak by měly, centry už nejsou zdaleka tak přesné, jako v předešlých dílech, hlavičkování není zase až taková legrace, a tak bych mohl pokračovat dál. Začátečník, který ještě nepřičichl ke gradující hratelnosti ISS bude i na tu obyčejnou obtížnost dostávat od černé skříňky ostudné výprasky. A největší síla PES je právě v tom, že čím déle jej Pro Evolution Soccer hrajete, tím více přicházíte práci s ovladačem a jeho synchronizaci s postavičkami na chuť. Po určité době se postupně vaše herní pokusy začnou obracet a nakonec ostrouhá PS2. Následuje vyšší obtížnost a silnější týmy. Kromě toho vezměte ještě v úvahu fakt, že když se u konzole sejdou dva borci, kteří mají 100% zmáknuté ovládání, přemění se dění na obrazovce v učiněný fotbalový balet.

Samozřejmostí při zvládnutí všech těchto operací je kvalita daného hráče, která se projevuje v opravdu velkém množství jednotlivých položek jeho vlastností. Pokud aktivujete editor, budete téměř vyděšeni, co všechno se dá u takového fotbalisty v PES vylepšovat. Kromě přehršle standardních zkušeností, jako je pravák - levák, rychlost, agrese, obrana, schopnost udržet míč ad. jsou zde i tzv. speciální dovednosti, indikované hvězdičkou - driblování, pozice, reakce, přihrávky atd. V praxi to znamená, že váš charakter bude extrémně šikovný ve vybraném směru. A světe div se, ono je to opravdu vidět! Zde smekám před autory klobouk. A to jsem ještě nezmínil takové vychytávky, jako je např. editace All-star týmů, kde můžete přemisťovat jednotlivé hvězdy národních mančaftů, volba kompletního vytvoření vlastního fotbalisty, včetně obličeje, postavy (tady je potřeba zmínit obrovské množství položek) atd.

A není všem chválám konec. Herní módy pokračují v monstrózně nastavené fotbalové laťce. Exhibice národních, klubových a all-star týmů, sloužící jako klasická Pro Evolution Soccer položka pro rychlý match, to nikoho neuzemní. Ale liga, pohár a master liga s postupným vývojem vašeho družstva, jako absolutního nýmanda až k nebeským výšinám, to jsem v takovém provedení ještě neviděl… Není nad to prokopat se z vidlácké ligy až k národnímu hrdinovi, takový pocit si zkrátka musíte zažít! Každý ze zmíněných módů je opravdu velmi zábavný a vydrží opravdu na dlouho. K jejich postupnému vyhrání vás také stimuluje galerie, kde si schováváte poháry získané za jednotlivá umístění…

Má první a bohužel zásadní výtka se týká zkomolených jmen u některých týmů. Zkuste hádat, proč jsem tak rozčílený? Ano, i když nejsem fotbalový maniak, podivné bláboly namísto správných jmen borců, hájících naše barvy, mne opravdu pohoršily. Prskal jsem jako vzteklá krysa. Proč mohou mít třeba frantíci realistická jména a my, stát, který exportuje fotbalové špičky jako na běžícím pásu, v soupisce zkomolené trotly? Fuj! Malou náplastí budiž právě položka editace, kde si můžete jména dát do pořádku. Ale ne všichni na to mají nervy, že? Konami tady silně zakulhali! Mínus 10 %, jelikož Česká republika není v tomto průšvihu sama…

Přejděme nyní ke grafické stránce hry! Prezentačky: nástup mužstva, seřazení, focení, to vše vypadá moc hezky. Při realisticky zvolených postavách a obličejích to umocňuje fotbalovou atmosféru. Bouřící diváci, v tomto případě vměstnaní na Pro Evolution Soccer tribunách v opravdu velmi hojném počtu, přidávají na atmosféře zápasu. Po úvodu se kamera nenásilně přesune k záběrům utkání. Tady je třeba ocenit větší počet kamer, při němž si každý vybere opravdu tu svou. Grafika stadiónu je velmi pěkná; nechybějí dýmovnice a poletující papírky, světelné efekty, reklamy a další běžné propriety. Modely stadiónů odpovídají realitě, změna denní doby je pěkně vyřešena (stejně má hra při reflektorech něco do sebe!). Sluníčko hází pěkné odlesky, lens flare tu vyhlíží opravdu zajímavě. Kde ale PES pokulhává za TIF jsou animace a grafika hráčů při zápasu. Veškeré animace působí poněkud "automatovým" dojmem, kde obzvláště běh působí lehce nepřirozeně. Celkový počet framů bych označil za nižší než v konkurenci od Sony. Kdo zná grafiku ISS, jistě chápe, o čem zde píši. Nemohu ale říci, že by grafika fotbalistů byla špatná, to bych si nedovolil, jen v TIF je opravdu na vyšší úrovni. -5%.

Kde ale získává navrch PES nad veškerou konkurencí? Ve reálnosti fotbalového přenosu. Tak vymakané opakovačky jsem už dlouho nikde neviděl; vytažené jsou tu všechny důležitější momenty ve hře - fauly, úniky, či střely na bránu, i když neskončily úspěchem. A aby toho nebylo dost, všechny tyto momenty jsou jakožto tzv. highlights shrnuty ve filmu po poločase. Skvostné!

O střídání dne a noci, které si nastavíte v menu, jsme už mluvili; roční období zde můžete posunout také. Zarazila mě ale kombinace zima - déšť. V PES chybí sníh - Pro Evolution Soccer jedna puntíčkářská poznámka! Jinak je počasí vyvedeno opravdu pěkně, mlha mlží, v jasném počasí vás oslňuje věčně žlutý nepřítel všech gamesníků…

Po grafice následuje zhodnocení zvuků. Hudba v menu je prostě od Konami. Šílená japonská coin-op muzika, kterou jsme slyšeli už mnohokrát. Tady bych si bral snad jediný příklad z FIFY; trošku svižnější hudby a obměňujících skladeb by neuškodilo. Zvuky během zápasu jsou takové, jaké mají být. Zvuky v pozadí také. Kde ale PES kulhá je komentář. Běs a bída! Nejenže komentátor snad u zápasu usíná, což slyšíme z jeho unaveného vokálního projevu. On ani není schopen reagovat na to, co se děje na obrazovce! V dnešní době opravdu zarazí, když už na hřišti pohasínají návaly radosti ze vstřelené branky a Gabo Zelenaj se probudí a minutu poté zařve Gól! Nechápu, co to má být za úlet… -5% za tuto neodpustitelnou chybu!

Tak a je odpískáno. PES nám prosvištěl turnajem a získal pohár. Na druhém místě těsně TIF 2002, bronz drží z leknutí FIFA. Máme před sebou rozsáhlou fotbalovou sportovní simulaci s hvězdnou hratelností, skvělou atmosférou a nadčasovým replay systémem. Genialitu tohoto díla trošku kazí grafika, ve které bylo převálcováno konkurencí TIF, zkomolená jména u některých týmů a hlavně notně přiblblý komentář. Jinak je ale PES tím nejlepším fotbalem, který se doposud objevil. Uvidíme ale, co přinese čas. V budoucnu u pokračování se bude těšit

P.S. Jestli vám do finálního skóre chybí - 5 %, jste velmi pozorní čtenáři. Tato položka byla stržena za to, že tato solidní gameska je na nosiči CD, nikoli DVD. Ošklivě hlasité a pomalejší načítání se k fotbalu dneška nehodí, že by KONAMI šetřili na výliscích?

Pro Evolution Soccer
Výrobce/Vydavatel Konami Computer Entertainment Tokyo
Multiplayer: ano, 2-8 hráčů (MultiTap)