Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři palčivé problémy World of Tanks z pohledu ostříleného hráče

aktualizováno 
Autorům World of Tanks končí období monopolu a naslouchat komunitě tak může být důležitější než kdy dříve.

World of Tanks | foto: Wargaming

Zatímco donedávna hra byla jasným králem na poli tankových her, v současnosti jí na paty šlape další projekt a svou část koláče se nově pokoušejí ukrojit i ostřílené vývojářské týmy. Třeba Obsidian Entertainement.

V článku Čtyři největší hříchy World of Tanks jsme proto nastínili některé z nejzásadnějších problémů, které hru v současné době provázejí (čtěte text).

Šlo o systém balancování týmů, jenž nebere v potaz kvalitu hráčů, a tvoří tak nehratelné bitvy. Problém představuje i umělé zkracování zápasů prostřednictvím upravených map, infrastrukturní komplikace i špatná optimalizace, která způsobuje zbytečně vysoké nároky na hardware.

S ohledem na diskusi, která se u předchozího článku strhla, jsme se původní článek rozhodli rozšířit ještě o další čtyři témata. I ty podle nás autoři hry musejí obratem řešit, jinak budou přicházet o hráče.

World of Tanks

Programy, které hrají za vás

World of Tanks využívá systém free to play, titul je tedy v základu zdarma. Pokud si chcete zahrát i s větší technikou, musíte ji nejdříve odemknout za zkušenostní body a poté koupit za kredity.

Oboje dostáváte po každé bitvě podle svého výkonu a získat tím lze třeba techniku, která opravdu bojovala ve druhé světové válce. Tou je například původní československý tank LT-38, slavná sovětská T-34, nebo německý tank Tiger.

Problémem začátečníků však je, že se jim ani jednoho nedostává. Část hráčů se proto uchyluje k používání nedovolených programů, které hrají za ně. Ti jednodušší "boti" se zvládnou jen přihlásit do bitvy, kde celou dobu stojí na místě a čekají, jestli jejich tým náhodou nevyhraje.

World of Tanks

Ty lepší je možné naprogramovat pro střelbu na nepřítele, nebo donutit k automatickým průjezdům mapou. Vždy ale platí, že jde jen o pouhé programy, které nikdy kvalitou "hraní" nedosáhnou člověka a znevýhodňují tak tým, v němž se objeví.

Přestože Wargaming právě v těchto dnech ohlásil tažení proti neaktivním hráčům (a tedy i těm nejjednodušším botům), sofistikovanější programy jsou stále nad jeho síly. Pokud tedy World of Tanks spustíte mezi půlnocí a ránem, máte velmi reálnou šanci, že jedním z vašich spolubojovníků není člověk, ale pár řádků kódu.

Utajené prvky ve hře

World of Tanks má svou přesně danou herní mechaniku, která se skládá z desítek různých pravidel. Je jasně stanoveno, za jakých podmínek dojde k průstřelu pancíře nepřátelského tanku a za jakých už nikoli. Vývojáři matematicky určují, kdy váš stroj uvidí nepřítel a kdy se můžete pohybovat nepozorovaně.

Fotogalerie

Vzorce existují například i na výdělečnost jednotlivých tanků ve hře. Mimo těchto známých a zdokumentovaných částí herní mechaniky však existují i části utajené. Ty komunita kritizuje, protože je provozovatel hry využívá k "neviditelným" úpravám kvality tanků.

Zhruba před rokem  se tak na ruských diskusních fórech jeden z vývojářů prořekl, že některé typy strojů (stíhače tanků) mají speciální povýstřelový kamuflážní bonus.

Ještě předtím se provalilo, že síla motorů a hmotnost tanků není to jediné, co ovlivňuje jejich pohyblivost. Existuje ještě jakýsi odpor terénu, který je pro každý tank odlišný a vývojáři ho zatajovali.

Drtivá většina hráčů již také sama zažila léta popíraný, ale mnohokrát prokázaný syndrom předposledního výstřelu. Pokud střílíte na tank, kterému zbývá posledních pár bodů života, jakoby zázrakem ho nezničíte. A to i přestože by se to podle matematické pravděpodobnosti stát mělo.

Na tajné herní principy má provozovatel právo, jenž si koneckonců vymínil i v registračních podmínkách. Pokud jsou ale uplatňovány na bojovou techniku, zůstává v uživatelích nepříjemný pocit, že s nimi společnost Wargaming nehraje fér. Své by o tom mohli vyprávět majitelé čínského tanku Type 59, který vývojáři potají upravili zřejmě mnohokrát.

World of Tanks

Česká pobočka Wargamingu

Podle provozovatele hry je v České republice do World of Tanks zaregistrováno 800 000 lidí, což činí československou komunitu jednou z největších v Evropě. Je větší než komunita italská, francouzská, britská nebo třeba španělská.

Díky tomu se českým hráčům dostalo výsady jak hru, tak její oficiální weby využívat ve svém rodném jazyce a pod křídly evropské pobočky společnosti Wargaming vznikla česká sekce zahrnující externí překladatele, pracovníky technické podpory, moderátory diskusních fór a členy středního managementu, kteří jsou zodpovědní za bezproblémový vývoj české komunity.

Na českou pobočku se však už od jejího založení snáší neutuchající proud kritiky. Největší kauzou, která komunitou otřásla, bylo provalení soukromé komunikace jednoho z členů oficiálního komunitního týmu.

Díky tomu vyšla najevo například manipulace se soutěžemi, nebo nábor moderátorů, kteří nesplňovali formální požadavky. Kvůli kauze nakonec třetina českého komunitního týmu přišla o zaměstnání.

World of Tanks

Dlouhotrvajícím stížnostem také čelí čeští moderátoři diskusních fór, kteří jsou obviňováni ze selektivního uplatňování pravidel. Několik nejkritizovanějších jich sice již odešlo, problémy ani kritika však neutuchají.

Jako drobnost pak působí nedostatky v překladech, hloupé chyby při vyhlašování slevových akcí, nebo všeobecná nespokojenost s kvalitou technické podpory, která však nepramení ani tak ze zlé vůle, jako z nedostatečných kapacit a pravomocí jejích zaměstnanců.

Historické bitvy

Hráči World of Tanks se dají obecně rozdělit do dvou základních kategorií. Jsou to buďto fanoušci on-line her, nebo fanoušci vojenské techniky.

Minimálně druhá skupina lidí už od spuštění hry žadoní, aby pro ně Wargaming vytvořil speciální mód, ve kterém se nebudou v jednom týmu potkávat německé a sovětské stroje, ale kde se bude hrát podle historických pravidel. Sověti nebo Američané proti Němcům, žádné smyšlené tanky a "bezejmenné" mapy.

Blýskat na lepší časy se začalo před několika měsíci, kdy do World of Tanks přibyl teoreticky atraktivní mód. V tom proti sobě stály týmy tvořené tanky jedné země.

World of Tanks

Tento mód bylo ale velmi těžké vybalancovat, a Wargaming jej proto ze hry brzy stáhl. Stalo se tak přesně v době, kdy spustil plnohodnotný mód Historické bitvy, inspirovaný bitvami u Kurska, v Ardenách nebo u Tobrúku.


Bohužel už od uvedení stíhala tento mód řada problémů s hratelností. Lidé nechtěli hrát s lehkými a středními tanky, které byly v tomto typu bitev prakticky bezmocné. Stávalo se proto, že proti sobě stály například jen německé Tigery a sovětské SU-152 zcela bez účasti dalších typů tanků.

Bitvy proto byly nerealistické a nezáživné. Komunita, která se na tento mód tak těšila, jej proto zcela zavrhla. Provozovatel hry na to zareagoval zrušením celého módu a zahájením prací na nové verzi, které však zaberou minimálně několik dalších měsíců.

Problémů ve World of Tanks je stále mnoho. Autoři hry se některé z nich snaží odstranit, jiné však dlouhodobě přehlíží. Když proto srovnáte počty inzerátů na prodej herních účtů před rokem a dnes, zjistíte, že došlo k jejich razantnímu nárůstu.

Z této informace však není jasné, zda hráči odchází ke konkurenci, s tanky zcela končí, nebo si jen snaží přivydělat.

Jisté však je, že doba, kdy šéfové Wargamingu mohli na fórech ukazovat hráčům vztyčený prostředníček, vědomi si své neohroženosti na trhu, je ta tam. A bude jen na Wargamingu samotném, zda dokáže s World of Tanks chytit druhý dech.

Autor o titulu píše na serveru WOT.cz.

Autor:


Témata: World of Tanks




Nejčtenější

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Assassin's Creed 3
Stáhněte si zdarma PC verzi akce Assassin's Creed III

Assassin's Creed III je poslední hrou, kterou získají hráči na PC zdarma v rámci oslav třicátých narozenin společnosti Ubisoft.  celý článek

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.