Proč hrát online hry?

  12:00aktualizováno  22. ledna 5:22
Online hry u nás nemají na růžích ustláno. Jejich rozšíření brání řada pověr, rozšířených lží a snad i nedostatek obecných informací. Přesto jsou online hry jedním z nejlepších způsobů, jak trávit volný čas. A také jedním z nejlevnějších.

Online hraní jako takové má dvě podoby, první jsou nadstavby pro hru více hráčů v případě běžných her jako jsou střílečky nebo strategie. Smysl těchto nadstaveb spočívá v přímé možnosti měření sil s lidským soupeřem. Hráč v herním světě nezanechává žádné trvalé stopy a možnosti hry jsou velice omezené. Protože multiplayerem u těchto her se zabývají reportáže z ProGaming scény a zmínky nechybí ani u většiny recenzí her, které tyto možnosti poskytují, soustředíme se raději na oblast čistě online her typu MMORPG, které ve světě zažívají bouřlivý rozvoj.

Historie online her založených na fantasy prostředí a inspirovaných pravidly Advanced Dungeons and Dragons, u nás známých spíše v poněkud omezené podobě Dračího doupěte, sahá daleko do historie internetu. V době, kdy vrcholem grafických možností počítačů byla sada znaků ASCII, vznikaly textové online hry typu Multiuser Dungeon, které stejně jako stolní hry nechávaly většinu práce na představivosti hráče, ale nabízely mu prostředí, ve kterém nemusel házet pěti typy kostek a mohl navíc komunikovat a plnit úkoly s dalšími hráči. I když je věk MUDů za námi, tyto hry stále existují a mají tisíce fanoušků, kteří nepřijali za svou masovou oblibu grafických online her na hrdiny. Obyčejné hráče přilákaly k online hraní zkušenosti z her na hrdiny pro jednoho hráče. Meridian 59, snad první grafická online hra tohoto typu jen předznamenala to, co přišlo s online verzí oblíbené série Ultima. Známé prostředí s možností žít v daném světě a ovlivňovat dění v něm se pro stovky tisíc hráčů stalo splněným snem. Další hry následovaly a králem mezi nimi je EverQuest, který hrají statisíce lidí. Nyní přichází na trh další generace podobných her, které se snaží nabídnout více možností a herních stylů. Proč tedy hrát online hry, když je k nim potřeba internetové připojení, které není zadarmo a ve většině případů ještě pravidelný měsíční poplatek?

Důvod první – zábava
Hlavním důvodem, proč lidé hrají hry, je touha bavit se. Hraní online her nabízí většinou více zábavy než hra s počítačovým soupeřem. To platí i pro hru dvou hráčů proti sobě v online strategii, ale v případě MMORPG jde o zábavu na úplně jiné úrovni. I když nejčastější činností v klasické hře na hrdiny je boj s nestvůrami, doprovází tuto aktivitu řada dalších věcí. Hlavní z nich je komunikace. Ať už jde o hraní role vybrané postavy a rozhovory o kvalitách mečů či zbrojí nebo posledním vývoji při dobývání města nemrtvých nebo o rozhovory o počítačovém vybavení nebo pokusy o navázání milostného vztahu, možnosti komunikace jsou téměř neomezené. Zvláště když místo výměny psaných zpráv můžete zapojit mikrofon a s lidmi ve hře si přirozeně povídat.
Když vás přestane bavit boj, máte většinou možnost uchýlit se do samot, třeba s krumpáčem, a těžit suroviny nebo vyrábět různé předměty. K tomu přibude prvek smlouvání se zákazníky a z hry na hrdiny můžete mít hned simulaci orientálního bazaru. Nebo si můžete zajít do krčmy a zahrát v kostky nebo s ďáblovými obrázky – opět proti živému protivníkovi. Na zábavnosti přidávají neustálé změny. Ať už jde o přídavky za peníze nebo bezplatné, online hry nabízejí většinou jednou za měsíc či dva něco nového. Kus nové země, nové potvory, předměty nebo alespoň hudbu a zvuky.

Důvod druhý – možnost seberealizace
Tento titulek může svádět k odsouzení hráčů online her jako snílků, kteří se snaží ve hrách dosáhnout to, co se jim v reálném životě nepodaří. A vlastně to tak je. Snad každý kluk chtěl být někdy kosmonautem (to v případě sci-fi MMORPG) nebo rytířem. Online hry tuto možnost seberealizace nabízejí. A možná je lepší snažit se něco dosáhnout mezi lidmi než trávit hodiny při hraní sólové hry, kde váš úspěch nikdo neocení. Podle studie Facets existuje pět hlavních motivačních prvků, kvůli kterým lidé hrají online hry.
Prvním z nich jsou vztahy. Tento prvek popisuje, jak důležité pro hráče je vytváření vztahů s ostatními, budování komunit a pomáhání si navzájem. Část takto motivovaných hráčů používá online hry jako graficky realizovaný chatroom. Hráči tohoto typu se často realizují tak, že pomáhají nováčkům nebo působí přímo v rolích dobrovolných průvodců hrou, jak je tomu zvykem v EverQuestu nebo v systému mentorů v Rubies of Eventide.
Druhou motivací je touha nechat se pohltit herním světem, vžít se do role postavy a nechat se překvapit tím, co hra pro hráče přichystala. Takovým hráčům samozřejmě nabízejí živé světy online her mnohem více než statické hry pro jednoho hráče. I když některé RPG hry nabízejí obrovská území k prozkoumání, možnosti interakce se světem jsou omezené a předem definované. MMORPG prostě nabízejí víc.
Může se to zdát divné, ale pro část populace online her je hnacím motorem snaha znepříjemnit ostatním život. Existence tohoto jevu v neregulovaném prostředí samozřejmě není nejlepší reklamou pro online hry, ale popřít jeho existenci není možné. Na druhou stranu je touha vyniknout nad ostatními přirozenou částí lidské psychiky. Ve většině her není s lidmi tohoto typu většinou nutné přijít do styku, konflikty mezi hráči jsou zejména v novějších hrách velice přísně limitovány a obtěžování spoluhráčů může být důvodem k uzavření herního účtu. Zjednodušeně se dá říct, že podobný typ motivace lze najít zejména mezi teenagery, kteří si prostě snaží něco dokázat. A nejlepší obrana? Buď být lepší než oni a dát jim to vyžrat a nebo.... najít si hru, kde se s podobných chováním nenajdou. Nicméně i postavy hrající ty zlé mají ve hře na hrdiny své místo, jen se s nimi musí umět zacházet.
Další motivační prvek, snaha o dosažení úspěchu, ať ve formě zabití silné potvory nebo získání kvalitního nebo ještě lépe jedinečného vybavení, je jedním z nejsilnějších hnacích motorů každé online hry. Touha po větším, lepším a dražším vybavení je společná mužům i mimo online hry a tak se není čemu divit. S myšlenkou srovnávat hodnotu zbroje v online hře s velikostí pohlavního údu ještě nikdo nepřišel, ale když to funguje třeba u automobilů, není to možná úplně od věci. Ale přesto, touha mít něco zvláštního, pěkného nebo užitečného není nic špatného a online hry dávají svým uživatelům přeci jen větší šanci něčeho takového dosáhnout.
Touha stát se vůdcem a organizovat je poslední z pětice základních motivačních prvků pro hraní online her. Ne každý člověk má vlohy k vedení a ne každý, kdo je má, může tuto vlohu uplatnit třeba ve svém profesním životě. V Online hře není nic snazšího než najít několik lidí a vytvořit cech, stálou skupinu lidí, kteří se snaží pracovat a bojovat společně, což samozřejmě přináší lepší výsledky než nekoordinované individuální úsilí. Těžko by se hledal člověk, který by postrádal alespoň jednu z pěti hlavních motivací a většinou v sobě hráči objeví sklony k více z nich. Proč taky ne, když je ve hře možné skoro všechno?

Důvod třetí – jazyk
Mezi lidmi, kterým je dnes mezi dvaceti a třiceti, najdete velké množství mladých mužů, kteří vládnou výbornou psanou angličtinou, i když jejich mluvený projev nestojí za nic. A angličtinu se ve škole třeba vůbec neučili. I za to můžou hry. Dnes se většina titulů překládá, ale před sedmi či pěti lety hraní her určitou úroveň znalosti angličtiny prostě vyžadovalo. A online hry se dnes nepřekládají a tak hráče motivují rozšiřovat si své jazykové znalosti. Navíc nejde jen o pochopení herního systému nebo zadání úkolů ve hře, ale o možnost komunikovat s lidmi kolem vás. Online hra se tak, pod dohledem dospělého, klidně může stát výborným způsobem výuky angličtiny i pro děti na základní škole. Vážně to funguje.

Důvod čtvrtý – je to technicky možné
I přes zvýšení DPH a tristního stavu vysokorychlostního připojení k internetu přes služby ADSL společnosti Český Telecom je infrastruktura v ČR schopná poskytnout hráčům dost možností, jak online hry hrát. Podíl broadbandu se stále zvyšuje a optimalizace síťového kódu navíc umožňuje většinou i rozumné hraní přes obyčejný modem. Pro hraní je nejvýhodnější připojení přes kabelový internet. Pro rok 2004 plánuje jak UPC tak Karneval výrazně zvýšit pokrytí domácností a snad se dospěje ke změnám k lepšímu i v případě ADSL. Komunitní sítě na formátu Wi-Fi a komerční bezdrátové sítě kvetou i v malých městech a nabízejí přijatelné připojení za zajímavé ceny. Šance, že získáte trvalé připojení k internetu, je tak historicky nejvyšší.

Důvod pátý – je to levné
O online hrách se tvrdí, že jsou drahé. Trochu to připomíná golf, o kterém se také tvrdí, že je to hra pro horních deset tisíc, ačkoliv vyjde na mnohem méně peněz než třeba lyžování nebo i obyčejné plavání. Stejné je to i u online her. Pokud pomineme militantní odpůrce placení za jakýkoliv software, pak jsou online hry mnohem výhodnější z finančního hlediska než hry pro jednoho hráče. Jako zářný příklad může posloužit Max Payne 2 - záležitost za 1500 Kč, která vydrží slabšímu hráči na dva dny zábavy. Za online hru nemusíte, když skutečně nechcete, zaplatit ani korunu, kromě internetového připojení, které ale používáte tak jako tak.
Většina online her, které jsou na trhu už nějakou dobu nabízí možnost hru zdarma vyzkoušet, většinou potřebujete pro hraní kreditkartu, ale jejich penetrace je už také vysoká a navíc lze použít třeba InternetCard od eBanky, která stojí 100 Kč a pracuje s obyčejným účtem a navíc ji můžete po každém nákupu na internetu uzamknout, aby nedošlo k jejímu zneužití. Další možností, jak hru vyzkoušet, je zúčastnit se veřejného testování hry před jejím vydáním.
Nakonec také existují servery, které umožňují hru zdarma, to se týká zejména Ultimy Online nebo Ragnaroku Online. Kvalita serverů zdarma samozřejmě není nijak závratná, ale slovo zadarmo dokáže české ucho oslovit. Měsíční poplatky v profesionálně provozovaných hrách se pohybují kolem 13 dolarů a při předplatném mohou klesnout až na 10. Samozřejmě, že tři stovky měsíčně může být dost peněz. Na druhou stranu je to přibližně hodnota dvou lístků do kina. A v kině se s přítelkyní člověk baví přibližně dvě hodiny a možná něco potom. V online hře má člověk možnost bavit se celý měsíc. I při deseti hodinách měsíčně, by byla cena za hodinu zábavy jen 30 korun. A kolik stojí návštěva plaveckého bazénu, kolik za hodinu vypijete piv nebo redbullů?

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...