Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

aktualizováno 
Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Řada proslulých herních návrhářů přiznává, že s demoverzí síťové hry pro Quake strávili i stovky hodin.

U moderních velkorozpočtových her však demoverze působí jako zjevení. Hlavní výjimku tvoří on-line hry na hrdiny, které často můžete na čtrnáct dnů vyzkoušet zdarma. Aby také ne, když od hráčů jinak vyžadují měsíční poplatky.

Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje. Pojetí her se proměňuje a roste detailnost úrovní. Například střílečky tak většinou sází především na předem připravené filmové momenty, které je pro každou mapu třeba vytvářet zvlášť.

Oproti tomu v minulosti byly akce poháněny především herními mechanismy, které bylo možné aplikovat prakticky na všechny mapy. Obětovat jednu úroveň pro demoverzi proto dnes představuje mnohem větší ztrátu než v minulosti.

Tvorba každé mapy je dnes totiž nepoměrně nákladnější a při průměrné hrací době okolo šesti až osmi hodin je to i citelná část finálního produktu. Herní doba se zkrátila právě pro onu filmovost her, která vyžaduje vytváření nespočtu unikátních situací. Na ty pak hráč narazí jen jednou a zřejmě i to vede řadu vývojářů k arogantní práci s filmovými scénami, které hráči vytrhnou kontrolu z ruky a často mu ani neponechají možnost je přeskočit.

Demoverze proto bývají běžnější pro některé žánry, například strategie. Ty totiž častěji staví na univerzálních herních principech a tvorba zkušební verze pak není tak náročná. Příkladem budiž titul Civilization 5, kde lze v demu odehrát pouze sto tahů.

Jako demoverze dnes mnohdy slouží i betatesty her, ty se však zpravidla týkají titulů hraných on-line. Vývojářům to totiž umožňuje testování kontrolovat, protože ho spustí jen po omezenou dobu. U některých síťových akcí přitom nebylo výjimkou, že řada hráčů trávila čas s demoverzí i dlouho po vydání.

Vypouštění videí ze hry má pro vývojáře ještě jednu nespornou výhodu. U ukázek lze konstruovat určitou marketingovou zprávu. Tvůrci jednoduše vyberou ty nejlepší momenty a i jinak zcela ubíjející hra rázem působí jako kandidát na příští hit. A když zjistíte, že tomu tak není až po nákupu ... vývoj má alespoň šanci se zaplatit. Demoverze ke špatné hře oproti tomu může titulu značně ublížit.

Zajímavě situaci řeší společnost Nintendo. Ta pro některé hry pro konzole Wii U a 3DS nabízí demoverze s omezeným počtem spuštění. Například závodní tituly si tak vyzkoušíte, ale nemůžete je hrát donekonečna.

Těžko si lze představit, že by se situace měla v dohledné době změnit. Z nevydávání demoverzí je v současné době trend a vývojářská studia by si sama podkopávala nohy, kdyby k takové praktice opět přistoupila. Že to škodí hráčům, to je věc jiná.

Vzpomínky na demo Warcraftu 1

Demo pro první Warcraft zahrnovalo tři úrovně a končilo netradičním způsobem. Zatímco většinu zkušebních verzí bylo možné dohrát, ta pro Warcraft končila masivním útokem, kterému se nebylo možné ubránit. Jako dítě jsem však koncept nechápal a s kamarádem jsme se opakovaně snažili zvítězit. (Andrej Brabec)

Autor:


Témata: Testování


Nejčtenější

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Další z rubriky

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.