Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

aktualizováno 
Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Řada proslulých herních návrhářů přiznává, že s demoverzí síťové hry pro Quake strávili i stovky hodin.

U moderních velkorozpočtových her však demoverze působí jako zjevení. Hlavní výjimku tvoří on-line hry na hrdiny, které často můžete na čtrnáct dnů vyzkoušet zdarma. Aby také ne, když od hráčů jinak vyžadují měsíční poplatky.

Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje. Pojetí her se proměňuje a roste detailnost úrovní. Například střílečky tak většinou sází především na předem připravené filmové momenty, které je pro každou mapu třeba vytvářet zvlášť.

Oproti tomu v minulosti byly akce poháněny především herními mechanismy, které bylo možné aplikovat prakticky na všechny mapy. Obětovat jednu úroveň pro demoverzi proto dnes představuje mnohem větší ztrátu než v minulosti.

Tvorba každé mapy je dnes totiž nepoměrně nákladnější a při průměrné hrací době okolo šesti až osmi hodin je to i citelná část finálního produktu. Herní doba se zkrátila právě pro onu filmovost her, která vyžaduje vytváření nespočtu unikátních situací. Na ty pak hráč narazí jen jednou a zřejmě i to vede řadu vývojářů k arogantní práci s filmovými scénami, které hráči vytrhnou kontrolu z ruky a často mu ani neponechají možnost je přeskočit.

Demoverze proto bývají běžnější pro některé žánry, například strategie. Ty totiž častěji staví na univerzálních herních principech a tvorba zkušební verze pak není tak náročná. Příkladem budiž titul Civilization 5, kde lze v demu odehrát pouze sto tahů.

Jako demoverze dnes mnohdy slouží i betatesty her, ty se však zpravidla týkají titulů hraných on-line. Vývojářům to totiž umožňuje testování kontrolovat, protože ho spustí jen po omezenou dobu. U některých síťových akcí přitom nebylo výjimkou, že řada hráčů trávila čas s demoverzí i dlouho po vydání.

Vypouštění videí ze hry má pro vývojáře ještě jednu nespornou výhodu. U ukázek lze konstruovat určitou marketingovou zprávu. Tvůrci jednoduše vyberou ty nejlepší momenty a i jinak zcela ubíjející hra rázem působí jako kandidát na příští hit. A když zjistíte, že tomu tak není až po nákupu ... vývoj má alespoň šanci se zaplatit. Demoverze ke špatné hře oproti tomu může titulu značně ublížit.

Zajímavě situaci řeší společnost Nintendo. Ta pro některé hry pro konzole Wii U a 3DS nabízí demoverze s omezeným počtem spuštění. Například závodní tituly si tak vyzkoušíte, ale nemůžete je hrát donekonečna.

Těžko si lze představit, že by se situace měla v dohledné době změnit. Z nevydávání demoverzí je v současné době trend a vývojářská studia by si sama podkopávala nohy, kdyby k takové praktice opět přistoupila. Že to škodí hráčům, to je věc jiná.

Vzpomínky na demo Warcraftu 1

Demo pro první Warcraft zahrnovalo tři úrovně a končilo netradičním způsobem. Zatímco většinu zkušebních verzí bylo možné dohrát, ta pro Warcraft končila masivním útokem, kterému se nebylo možné ubránit. Jako dítě jsem však koncept nechápal a s kamarádem jsme se opakovaně snažili zvítězit. (Andrej Brabec)

Autor:


Témata: Testování


Nejčtenější

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
Nechte hráče na pokoji, obořil se australský politik na vládu

Australská cenzura přiměla senátora David Leyonhjelma k razantnímu vystoupení. Kritizoval v něm přístup státu k videohrám a volal po změnách.  celý článek

Další z rubriky

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Zaklínač 3: Krev a víno
Vybíráme nejbláznivější recenze her: Nic pro dospělé, ti rádi zabíjejí

Při čtení uživatelských recenzí je jednou za čas možné narazit na perly, které vás posadí do židle. Ať už svým humorem nebo nezamýšlenými kvalitami. Vybíráme...  celý článek

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.