Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stal se jedním z nejbohatších lidí světa, pro zaměstnance to byla zrada

aktualizováno 
Prodej studia vyvíjejícího hru Minecraft se neobešel bez zlé krve. Zaměstnanci prodej společnosti Mojang vnímali jako zradu, firma totiž stavěla na přátelské atmosféře a upřímnosti.

Autorem Minecraftu a spoluzakladatalem společnosti Mojang byl Markus Persson.

O akvizici, za kterou Microsoft loni v létě zaplatil 2,5 miliardy dolarů (zhruba 60 miliard korun), se totiž většina vývojářů v Mojangu dozvěděla teprve po jejím dokončení.

Rozhořčení byli především na spoluzakladatele studia a autora Minecraftu Markuse Perssona. Ten totiž v médiích opakovaně prohlašoval, že je Mojang nezávislým studiem a není na prodej. Jenže Microsoft za společnost nabídl částku, která Perssona katapultovala na 1 415. místo mezi nejbohatšími lidmi na světě.

Zřejmě v nejhorší pozici byl vývojář Jens Bergensten, který od konce roku 2011 vedl práce na Minecraftu. Na rozdíl od ostatních zaměstnanců se totiž o prodeji dozvěděl s předstihem, informaci však nesměl prozradit ostatním lidem z firmy. Pokud by totiž zprávy unikly na veřejnost, mohlo to plánovaný obchod ohrozit.

Fotogalerie

Bergensten předpokládá, že se o prodeji dozvěděl jen kvůli technickým náležitostem prodeje. Microsoft totiž potřeboval prozkoumat kód hry.

Firmy se tím při akvizicích standardně ujišťují, že program neobsahuje například kradené prvky. Cílem je také ověřit, že způsob naprogramování nebude nijak bránit dalšímu rozvoji aplikace.

Bergensten tak musel sedávat mezi nic netušícími kolegy. Z těch přitom často čišela dobrá nálada z práce ve společnosti, ke které měli pozitivní vztah.

Microsoft si však uvědomoval, že odchod Perssona ze společnosti může mít na zaměstnance devastující vliv. Hrozilo, že po oznámení akvizice dojde k hromadným výpovědím. Řešením proto byly štědré finanční nabídky.

Každý, kdo ve společnosti zůstal alespoň šest měsíců po jejím prodeji, měl získat dva miliony švédských korun. Tedy zhruba 5,9 milionu českých korun.

V Mojangu vznikla také hra Scrolls. Ta se však úspěchu srovnatelného s Minecraftem nedočkala.

V Mojangu vznikla také hra Scrolls. Ta se však úspěchu srovnatelného s Minecraftem nedočkala.

Řada ze zaměstnanců přesto s nabídkou nebyla spokojená, nepovažovali ji totiž za dostatečný podíl z úspěchu Minecraftu. Markus Persson je přitom v rámci oslav rozličných milníků zval na výlety za peníze společnosti. V květnu 2013 například vyrazili do Monaka, kde strávili několik dnů ježděním v závodních autech, létáním v helikoptérách a večírky na luxusních jachtách.

Zaměstnanci standardně nemají nárok na peníze z prodeje společnosti. Mojang si však zakládal na přátelské kultuře, ve které si všichni měli být rovní. Pracovat pro firmu měla být radost a prestižní pozice. Šéfové společnosti tím navíc platy zaměstnanců drželi níže, a vývojáři proto akvizici vnímali jako nekorektní.

Když zástupci Microsoftu společnost navštívili poprvé, na povrch vyplula základní motivace pro akvizici. Korporaci nezajímalo nic jiného než Minecraft. Naznačoval to například fakt, že zástupce Microsoftu několikrát společnost oslovil jako Minecraft místo Mojangu. Celek zkrátka nebyl významný.

Díky některým modifikacím Minecraft může vypadat velmi působivě.

Díky některým modifikacím Minecraft může vypadat velmi působivě.

Věděl, že ho internet rozdrtí

Pro zakladatele firmy Markuse Perssona prodej představoval ještě jednu specifickou výzvu. Chápal totiž, že prodej bude vnímat jako zradu i řada lidí z hráčské komunity. Očekával pobouřené reakce a plánoval si od internetu na chvíli odpočinout.

Hra o trůny

Podívejte se na prostředí inspirované seriálem Hra o trůny, vytvořené v Minecraftu.

Prostředí inspirované seriálem Hra o trůny

Prostředí inspirované seriálem Hra o trůny

Prodej však mohl pro Perssona kromě finančního zajištění znamenat ještě něco dalšího. To naznačil Daniel Rosenfield, který pro Minecraft složil hudbu. Rosenfielda informace o akvizici nejprve rozhořčila, později však pochopil dodatečnou rovinu celé situace.

Persson totiž nikdy nestál o místo v záři reflektorů. Toužil po anonymním vývoji malých her a to mu práce v Mojangu už neumožňovala. Prodej studia proto mohl znamenat návrat k původním cílům. Persson ostatně v minulosti hovořil o úvahách, že nové hry začne vytvářet pod pseudonymem. Tlak na vytvoření dalšího úspěšného titulu byl po vývoji Minecraftu zkrátka příliš velký.

Informace v tomto článku vycházejí z knihy Minecraft: The Unlikely Tale of Markus Notch Persson and the Game that Changed Everything, jejíž ukázku přetiskl časopis Wired. Kniha se totiž 16. června dočká druhého vydání, které je doplněno právě o události po prodeji Mojangu.

Autor:


Témata: Microsoft


Nejčtenější

Obličej v MLB The Show 17
Baseballisté kvůli chybě ve hře vypadali jako zrůdy

Technická chyba ve sportovní hře MLB The Show 17 proměňovala postavy na příšery připomínající hororové hry. Potíže způsoboval editor postav, kde táhlo pro...  celý článek

Ryse: Son of Rome
Dubnové hry zdarma s Xbox Live Gold: akce Ryse a seriál Walking Dead 2

V dubnu se majitelé s aktivním předplatným Xbox Live Gold mohou zdarma vydat ve hře Ryse: Son of Rome v kůži římského generála zabíjet barbary. Ale i zbylé hry...  celý článek

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

Další z rubriky

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

Natalie Dormerová při nahrávání dabingu pro Mass Effect: Andromeda
Manažer tvrdil, že Mass Effect bude vesmírné porno. Prohlášení odvolal

Pokus o humor se prý nezdařil. Generální manažer studia BioWare nejprve prohlásil, že Mass Effect: Andromeda rozhodně bude obsahovat lehčí formy pornografie....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.