Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky prodejů jsou zkreslené, ovlivňují tak dynamiku herního trhu

aktualizováno 
Oficiální žebříčky jsou založené pouze na prodejích v kamenných obchodech, a neodpovídají tak skutečnosti. Například na PC se většina titulů prodává převážně v digitálních distribucích a pro některé nezávislé hity vůbec krabicová verze neexistuje. Případně využívají model free 2 play.

Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak však upozorňuje Ian Dransfield ve svém článku pro Kotaku UK, hudební průmysl přitom digitální prodeje do statistik zahrnuje již deset let.

Statistiky z kamenných obchodů jsou výtečné například pro přehled o prodejích konzolí a doplňkového hardwaru. Některé z nejhranějších her jako DOTA 2 či Minecraft v žebříčku zcela chybí. DOTA 2 je totiž v základu zdarma a Minecraft se prodává především prostřednictvím internetového obchodu.

Problém však spočívá v tom, že přední digitální distribuce Steam, Xbox Live, Nintendo eShop a PlayStation Network prodejní čísla odmítají sdílet. Čísla mohou nabízet také vydavatelství, některé z nich však statistiky odhalovat nechtějí. Hrozí totiž, že tím prozradí úspěch her v méně saturovaných žánrech či překvapivý úspěch specifického obchodního modelu. Mohou to vnímat jako obchodní tajemství.

Podle nezávislého vydavatelství Paradox Interactive však existují důvěryhodné žebříčky, jenž společnost sleduje, a které jsou dostupné i veřejnosti. Jejich konkrétní jména však firma nezmiňuje.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Statistiky z kamenných obchodů přitom zkreslují a vedou některé vydavatele k neustálému vývoji klonů. Právě to je údajným důvodem, proč vychází tolik stříleček a her s otevřeným světem. Jsou to totiž tituly, které se v kamenných obchodech dobře prodávají.

Statistiky zahrnující digitální prodeje by přitom mohly posloužit i zákazníkům jako upozornění na zajímavé nové tituly. Prodejům v kamenných obchodech totiž zpravidla vévodí hry s bombastickým marketingem, ale v digitálním světě úspěchu dosahují i menší nezávislé tituly, jejichž pověst se šíří především šeptandou.

Žebříčky vycházející z prodejů v kamenných obchodech také vytvářejí začarovaný kruh pro celý videoherní průmysl. Řada prodejců totiž do regálů umisťuje pouze několik nejúspěšnějších her a tím jejich pozici částečně udržují. Ze stávajícího systému tak profitují především vydavatelští giganti typu Activision.

Jediným řešením situace jsou tedy žebříčky, které budou zahrnovat i statistiky z digitálních distribucí. Jedině pak videoherní průmysl získá opravdový přehled o úspěchu her a zájmu o jednotlivé žánry.

Autor:




Nejčtenější

Gravity Rush 2
RECENZE: Gravity Rush 2 je další parádní exkluzivita na PlayStation 4

Jedna z nejlepších her pro handheld PlayStation Vita se dočkala pokračování, které jde mnohem dále než originál. Na první pohled možná vypadá obyčejně, ale...  celý článek

The Division
Na filmu podle hry The Division bude pracovat Oscarem oceněný režisér

O scénář i režii snímku The Division se postará Stephen Gaghan, držitel cen Emmy a Oscar. v minulosti napsal scénář řadou sošek oceněného filmu Traffic -...  celý článek

Raft
Ve hře na přežití Raft bojujete proti hladu, žízni i dravým rybám

Ve hře na přežití Raft se ocitnete v ještě horší situaci, než je ta, kdy jste sami na pustém ostrově. Jediné, co vás odděluje od smrti v oceánu, je jedna...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.