Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky prodejů jsou zkreslené, ovlivňují tak dynamiku herního trhu

aktualizováno 
Oficiální žebříčky jsou založené pouze na prodejích v kamenných obchodech, a neodpovídají tak skutečnosti. Například na PC se většina titulů prodává převážně v digitálních distribucích a pro některé nezávislé hity vůbec krabicová verze neexistuje. Případně využívají model free 2 play.

Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak však upozorňuje Ian Dransfield ve svém článku pro Kotaku UK, hudební průmysl přitom digitální prodeje do statistik zahrnuje již deset let.

Statistiky z kamenných obchodů jsou výtečné například pro přehled o prodejích konzolí a doplňkového hardwaru. Některé z nejhranějších her jako DOTA 2 či Minecraft v žebříčku zcela chybí. DOTA 2 je totiž v základu zdarma a Minecraft se prodává především prostřednictvím internetového obchodu.

Problém však spočívá v tom, že přední digitální distribuce Steam, Xbox Live, Nintendo eShop a PlayStation Network prodejní čísla odmítají sdílet. Čísla mohou nabízet také vydavatelství, některé z nich však statistiky odhalovat nechtějí. Hrozí totiž, že tím prozradí úspěch her v méně saturovaných žánrech či překvapivý úspěch specifického obchodního modelu. Mohou to vnímat jako obchodní tajemství.

Podle nezávislého vydavatelství Paradox Interactive však existují důvěryhodné žebříčky, jenž společnost sleduje, a které jsou dostupné i veřejnosti. Jejich konkrétní jména však firma nezmiňuje.

Letní slevové akce na Steamu v roce 2014 potrvají jedenáct dní.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Statistiky z kamenných obchodů přitom zkreslují a vedou některé vydavatele k neustálému vývoji klonů. Právě to je údajným důvodem, proč vychází tolik stříleček a her s otevřeným světem. Jsou to totiž tituly, které se v kamenných obchodech dobře prodávají.

Statistiky zahrnující digitální prodeje by přitom mohly posloužit i zákazníkům jako upozornění na zajímavé nové tituly. Prodejům v kamenných obchodech totiž zpravidla vévodí hry s bombastickým marketingem, ale v digitálním světě úspěchu dosahují i menší nezávislé tituly, jejichž pověst se šíří především šeptandou.

Žebříčky vycházející z prodejů v kamenných obchodech také vytvářejí začarovaný kruh pro celý videoherní průmysl. Řada prodejců totiž do regálů umisťuje pouze několik nejúspěšnějších her a tím jejich pozici částečně udržují. Ze stávajícího systému tak profitují především vydavatelští giganti typu Activision.

Jediným řešením situace jsou tedy žebříčky, které budou zahrnovat i statistiky z digitálních distribucí. Jedině pak videoherní průmysl získá opravdový přehled o úspěchu her a zájmu o jednotlivé žánry.

Autor:




Nejčtenější

Bojovka Dead or Alive se proslavila především svými sexy bojovnicemi.
Když se DLC vymknou z rukou. Virtuální obsah za desítky tisíc korun

Balíčky s přídavným obsahem sice pro spuštění hry nejsou nutné, často však přidávají spoustu lákavého obsahu. V extrémních případech vás ale mohou přijít až na...  celý článek

Vanquish (PC)
Kvůli chybě je hra Vanquish tím těžší, čím rychlejší máte počítač

Akce Vanquish vyšla po sedmi letech na PC a zatím sklízí samou chválu. Obsahuje však zrádnou chybu, díky níž hráč dostává více zranění, pokud mu hra jede...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Forza Horizon 3: Hot Wheels
RECENZE: Ve Forze Horizon 3: Hot Wheels si zajezdíte v angličácích

Umění přídavného obsahu spočívá v tom, že se známé věci z originální hry obohatí o něco nového a nevídaného. Jako ve Forza Horizon 3: Hot Wheels.  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Další z rubriky

Destiny: Rise of Iron
Porazili všechny bosse v Destiny bez jediného výstřelu

Přes 60 hodin zabralo skupině hráčů porazit ty nejtěžší záporáky ve hře Destiny, bez jediného výstřelu, pouze za využití útoků na blízko a speciálních...  celý článek

Mirror’s Edge
Fallout 3 lze dohrát za 18 minut, Prey za 8. Fenomén speedrunningu

Speedrunning je zvláštní herní disciplína, jejímž cílem je dokončit danou hru co nejrychleji. Kromě základních pravidel, jakými jsou především zákaz používání...  celý článek

Jak dlouho bude trvat, než digitální kopie zcela nahradí ty fyzické?
Konec krabicových her na dohled? Prodeje digitálního obsahu rostou

Dvě z největších herních vydavatelství letos oznámily, že částky utržené z digitálního prodeje převýšily ty z prodeje fyzických kopií. Konec krabicovek se tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.