Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky prodejů jsou zkreslené, ovlivňují tak dynamiku herního trhu

aktualizováno 
Oficiální žebříčky jsou založené pouze na prodejích v kamenných obchodech, a neodpovídají tak skutečnosti. Například na PC se většina titulů prodává převážně v digitálních distribucích a pro některé nezávislé hity vůbec krabicová verze neexistuje. Případně využívají model free 2 play.

Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak však upozorňuje Ian Dransfield ve svém článku pro Kotaku UK, hudební průmysl přitom digitální prodeje do statistik zahrnuje již deset let.

Statistiky z kamenných obchodů jsou výtečné například pro přehled o prodejích konzolí a doplňkového hardwaru. Některé z nejhranějších her jako DOTA 2 či Minecraft v žebříčku zcela chybí. DOTA 2 je totiž v základu zdarma a Minecraft se prodává především prostřednictvím internetového obchodu.

Problém však spočívá v tom, že přední digitální distribuce Steam, Xbox Live, Nintendo eShop a PlayStation Network prodejní čísla odmítají sdílet. Čísla mohou nabízet také vydavatelství, některé z nich však statistiky odhalovat nechtějí. Hrozí totiž, že tím prozradí úspěch her v méně saturovaných žánrech či překvapivý úspěch specifického obchodního modelu. Mohou to vnímat jako obchodní tajemství.

Podle nezávislého vydavatelství Paradox Interactive však existují důvěryhodné žebříčky, jenž společnost sleduje, a které jsou dostupné i veřejnosti. Jejich konkrétní jména však firma nezmiňuje.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Statistiky z kamenných obchodů přitom zkreslují a vedou některé vydavatele k neustálému vývoji klonů. Právě to je údajným důvodem, proč vychází tolik stříleček a her s otevřeným světem. Jsou to totiž tituly, které se v kamenných obchodech dobře prodávají.

Statistiky zahrnující digitální prodeje by přitom mohly posloužit i zákazníkům jako upozornění na zajímavé nové tituly. Prodejům v kamenných obchodech totiž zpravidla vévodí hry s bombastickým marketingem, ale v digitálním světě úspěchu dosahují i menší nezávislé tituly, jejichž pověst se šíří především šeptandou.

Žebříčky vycházející z prodejů v kamenných obchodech také vytvářejí začarovaný kruh pro celý videoherní průmysl. Řada prodejců totiž do regálů umisťuje pouze několik nejúspěšnějších her a tím jejich pozici částečně udržují. Ze stávajícího systému tak profitují především vydavatelští giganti typu Activision.

Jediným řešením situace jsou tedy žebříčky, které budou zahrnovat i statistiky z digitálních distribucí. Jedině pak videoherní průmysl získá opravdový přehled o úspěchu her a zájmu o jednotlivé žánry.

Autor:




Nejčtenější

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Half-Life 2
Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta...  celý článek

Heroes of the Storm 2.0
Heroes of the Storm čekají výrazné změny a amazonka z Diabla 2

Heroes of the Storm 2.0. Za tímto názvem se ukrývá řada systémových změn, které výrazně změní způsob, jakým bude arénová strategie od Blizzardu odměňovat...  celý článek

Film Tomb Raider
Alicia Vikanderová jako nezkušená Lara v chystaném filmu. Podívejte se

Povedený restart známé herní série Tomb Raider z roku 2013 ukázal Laru jako křehkou, nezkušenou dívku. Zároveň se stal předlohou i pro restart filmové série.   celý článek

Syberia 3
VIDEO: V příběhovém traileru Syberie 3 potká Kate starého přítele

Od vydání očekávané adventury Syberia 3 nás dělí méně než měsíc a ačkoliv trojka má být podle autorů úplně jiná, na konci nového traileru se hlavní hrdinka...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Half-Life 2
Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta...  celý článek

Syrian Warfare
Strategie Syrian Warfare ve zkratce: Kontroverzní téma a krutá obtížnost

Tvůrci hry Syrian Warfare se žánr strategií rozhodli pojmout nezvyklým způsobem. A to hned na několika rovinách. Netěžíte v ní suroviny a nestavíte základnu,...  celý článek

Patriot marketing group s.r.o. - Petra Marvanová
prodejce/prodejkyně

Patriot marketing group s.r.o. - Petra Marvanová
Pardubický kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.