Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft

Ilustrační fotografie krabicové verze World of Warcraft | foto: Petr Topič, MAFRA

Statistiky prodejů jsou zkreslené, ovlivňují tak dynamiku herního trhu

  • 2
Oficiální žebříčky jsou založené pouze na prodejích v kamenných obchodech, a neodpovídají tak skutečnosti. Například na PC se většina titulů prodává převážně v digitálních distribucích a pro některé nezávislé hity vůbec krabicová verze neexistuje. Případně využívají model free 2 play.

Jak však upozorňuje Ian Dransfield ve svém článku pro Kotaku UK, hudební průmysl přitom digitální prodeje do statistik zahrnuje již deset let.

Statistiky z kamenných obchodů jsou výtečné například pro přehled o prodejích konzolí a doplňkového hardwaru. Některé z nejhranějších her jako DOTA 2 či Minecraft v žebříčku zcela chybí. DOTA 2 je totiž v základu zdarma a Minecraft se prodává především prostřednictvím internetového obchodu.

Problém však spočívá v tom, že přední digitální distribuce Steam, Xbox Live, Nintendo eShop a PlayStation Network prodejní čísla odmítají sdílet. Čísla mohou nabízet také vydavatelství, některé z nich však statistiky odhalovat nechtějí. Hrozí totiž, že tím prozradí úspěch her v méně saturovaných žánrech či překvapivý úspěch specifického obchodního modelu. Mohou to vnímat jako obchodní tajemství.

Podle nezávislého vydavatelství Paradox Interactive však existují důvěryhodné žebříčky, jenž společnost sleduje, a které jsou dostupné i veřejnosti. Jejich konkrétní jména však firma nezmiňuje.

Obrázek z letních slevových akcí na Steamu. Řadu her v kamenných obchodech vůbec neobjevíte.

Statistiky z kamenných obchodů přitom zkreslují a vedou některé vydavatele k neustálému vývoji klonů. Právě to je údajným důvodem, proč vychází tolik stříleček a her s otevřeným světem. Jsou to totiž tituly, které se v kamenných obchodech dobře prodávají.

Statistiky zahrnující digitální prodeje by přitom mohly posloužit i zákazníkům jako upozornění na zajímavé nové tituly. Prodejům v kamenných obchodech totiž zpravidla vévodí hry s bombastickým marketingem, ale v digitálním světě úspěchu dosahují i menší nezávislé tituly, jejichž pověst se šíří především šeptandou.

Žebříčky vycházející z prodejů v kamenných obchodech také vytvářejí začarovaný kruh pro celý videoherní průmysl. Řada prodejců totiž do regálů umisťuje pouze několik nejúspěšnějších her a tím jejich pozici částečně udržují. Ze stávajícího systému tak profitují především vydavatelští giganti typu Activision.

Jediným řešením situace jsou tedy žebříčky, které budou zahrnovat i statistiky z digitálních distribucí. Jedině pak videoherní průmysl získá opravdový přehled o úspěchu her a zájmu o jednotlivé žánry.