Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Profi hraní počítačových her šlape tradičním sportům na paty

aktualizováno 
Soutěžení v počítačových hrách se nachází v paradoxní situaci. Početná část společnosti o něm neví, případně na něj nahlíží skrz prsty. V tomto odvětví se přitom hraje o více peněz a sleduje ho více diváků, než v případě některých klasických sportů.

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy. | foto: Fnatic.com

Loňské mistrovství v titulu League of Legends na internetu sledovalo 8,5 milionu diváků. Tedy stejný počet jako finále hokejové NHL a více než u finále basketbalové NBA.

V letošním turnaji ve hře DOTA 2 se pro změnu soutěžilo celkem o 18 milionů dolarů, což je více než v golfovém turnaji PGA Championship. V tom se sportovci dělili o 10 milionů dolarů a v minulosti na něm zazářil například Tiger Woods.

A že nejede o náhodu, potvrzuje i prodej lístků na letošní mistrovství světa v League of Legends v Berlíně, pro které se všechny dostupné vstupenky prodaly během minuty. Byly jich tisíce a nových do oběhu půjde již jen velmi omezené množství.

Proč se tedy profesionální hraní her (e-sports) dostává na výsluní a proč se to děje právě v současné době? Stávající popularita je podmíněna několika faktory. Jedním je technologická infrastruktura, druhým dostupnost her a třetím je stoupající obliba videoherního průmyslu u většinové společnosti.

Adaptace mapy Inferno je graficky povedená. Je věrná předloze a zároveň působí...

Counter-Strike patří mezi tituly, které odstartovaly profesionální hraní. Na obrázku je Global Offensive.

E-sports v Jižní Koreji získaly takřka status národní zábavy již koncem devadesátých let. Situaci tam pomohla čerstvě vybudovaná internetová síť, která byla tou nejrychlejší na světě. V řadě internetových kaváren navíc bylo možné objevit sci-fi strategii Starcraft a soutěžení v ní se věnovaly i televizní kanály. Například Ongamenet.

V Koreji také v roce 1998 vznikla první profesionální liga KPGL a finálové zápasy lákaly tisíce diváků. Zbytek světa však za Koreou zaostával. Pro seriózní soutěžení v něm totiž nebyl dostupný dostatečně rychlý a stabilní internet.

Hraní počítačových her navíc v minulé dekádě holdoval jen zlomek lidí. Když Quake 3 v roce 1999 během tří dnů prodal 50 tisíc kopií, byl považován za jednu z nejžhavějších značek a výsledek byl úctyhodným úspěchem. Zaklínač 3 oproti tomu letos prodal 1,5 milionu kusů jen v předprodejích.

Za posledních patnáct let tak exponenciálně narostl počet hráčů a zvýšila se dostupnost her. Některé z nejpopulárnějších titulů využívají model free2play a v základu jsou zdarma. Není tedy náhodou, že několik z nich patří i mezi ty nejhranější v rámci e-sports.

World of Tanks - FURY

World of Tanks původně jako soutěživá hra nevznikal. Popularita titulu však vedla k profi ligám.

Podle loňských statistik vyčnívají především League of Legends (7,5 milionu souběžně hrajících lidí), World of Tanks (1,1 milionu souběžně hrajících lidí) a DOTA 2 (840 tisíc souběžně hrajících lidí). Zmiňované tituly tak měsíčně přilákají desítky milionů hráčů.

Profesionální soutěžení díky tomu může zůstávat okrajovou záležitostí a zároveň se tradičním sportům blížit ve sledovanosti a penězích, o které se soutěží.

Většina diváků totiž titul sama hraje a ohromné uživatelské základny s velmi specifickou demografií jsou pastvou pro marketéry. O e-sports se totiž nejčastěji zajímají muži ve věku 18 až 35 let, tedy skupina jinak těžko zasáhnutelná tradičními kanály.

Plnohodnotnému přechodu do populární kultury však v současné době brání špatná sledovatelnost některých z oblíbených her. Většina titulů totiž vzniká s ohledem na zábavnost při hraní, a nejsou tak primárně diváckým sportem.

DOTA 2

DOTA 2 patří mezi divácky vděčné počiny. To ovšem nelze prohlásit o každém e-sports titulu.

Řada her totiž vyžaduje taktiky, při kterých dochází k přílišné fragmentaci týmu, a jejich sledování proto není příliš zábavné. Tento problém typicky sužuje například týmové střílečky. Jmenovat lze třeba Counter-Strike či Call of Duty.

U tradičních sportů oproti tomu zpravidla máte kompletní přehled o klíčovém dění. Například ve fotbalu i hokeji jako divák vidíte celé hřiště, případně televize může jednoduše předvídat, která místa sledovat. Problém pak zpravidla mizí u her a sportů, kde soupeří jen dva lidé. Při sledování jednoho z nich totiž můžete vnímat hloubku zápasu.

Výjimku tvoří i tituly ve stylu Defense of the Ancients, tedy například DOTA 2, League of Legends, či Heroes of the Storm. V pozdějších fázích hry totiž velká část akce probíhá v rámci kompletních týmů a přehlednost zápasu se tak blíží třeba hokeji.

Pokud však e-sports budou usilovat o získání zájmu většinové společnosti, musí se sejít několik faktorů. Nejhlavnější jsou divácky zábavné tituly a dostatečná popularita videoherního průmyslu.

To první zůstává úkolem herních vývojářů, to druhé je generační záležitostí. Jinak řečeno: až většina lidí vyroste ve světě plném videoher, přestane sledování profesionálních hráčů působit jako příběh z bláznivého sci-fi.

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Fotball Managaer 2017
Fotbalový tým oznámil novou posilu pomocí hry Football Manager

Fotbalový tým Watford FC oznámil příchod nového útočníka pomocí krátkého videa, ukazující fotbalistovy statistiky v populární počítačové hře.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.