Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Profi hraní počítačových her šlape tradičním sportům na paty

aktualizováno 
Soutěžení v počítačových hrách se nachází v paradoxní situaci. Početná část společnosti o něm neví, případně na něj nahlíží skrz prsty. V tomto odvětví se přitom hraje o více peněz a sleduje ho více diváků, než v případě některých klasických sportů.

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy. | foto: Fnatic.com

Loňské mistrovství v titulu League of Legends na internetu sledovalo 8,5 milionu diváků. Tedy stejný počet jako finále hokejové NHL a více než u finále basketbalové NBA.

V letošním turnaji ve hře DOTA 2 se pro změnu soutěžilo celkem o 18 milionů dolarů, což je více než v golfovém turnaji PGA Championship. V tom se sportovci dělili o 10 milionů dolarů a v minulosti na něm zazářil například Tiger Woods.

A že nejede o náhodu, potvrzuje i prodej lístků na letošní mistrovství světa v League of Legends v Berlíně, pro které se všechny dostupné vstupenky prodaly během minuty. Byly jich tisíce a nových do oběhu půjde již jen velmi omezené množství.

Proč se tedy profesionální hraní her (e-sports) dostává na výsluní a proč se to děje právě v současné době? Stávající popularita je podmíněna několika faktory. Jedním je technologická infrastruktura, druhým dostupnost her a třetím je stoupající obliba videoherního průmyslu u většinové společnosti.

Adaptace mapy Inferno je graficky povedená. Je věrná předloze a zároveň působí...

Counter-Strike patří mezi tituly, které odstartovaly profesionální hraní. Na obrázku je Global Offensive.

E-sports v Jižní Koreji získaly takřka status národní zábavy již koncem devadesátých let. Situaci tam pomohla čerstvě vybudovaná internetová síť, která byla tou nejrychlejší na světě. V řadě internetových kaváren navíc bylo možné objevit sci-fi strategii Starcraft a soutěžení v ní se věnovaly i televizní kanály. Například Ongamenet.

V Koreji také v roce 1998 vznikla první profesionální liga KPGL a finálové zápasy lákaly tisíce diváků. Zbytek světa však za Koreou zaostával. Pro seriózní soutěžení v něm totiž nebyl dostupný dostatečně rychlý a stabilní internet.

Hraní počítačových her navíc v minulé dekádě holdoval jen zlomek lidí. Když Quake 3 v roce 1999 během tří dnů prodal 50 tisíc kopií, byl považován za jednu z nejžhavějších značek a výsledek byl úctyhodným úspěchem. Zaklínač 3 oproti tomu letos prodal 1,5 milionu kusů jen v předprodejích.

Za posledních patnáct let tak exponenciálně narostl počet hráčů a zvýšila se dostupnost her. Některé z nejpopulárnějších titulů využívají model free2play a v základu jsou zdarma. Není tedy náhodou, že několik z nich patří i mezi ty nejhranější v rámci e-sports.

World of Tanks - FURY

World of Tanks původně jako soutěživá hra nevznikal. Popularita titulu však vedla k profi ligám.

Podle loňských statistik vyčnívají především League of Legends (7,5 milionu souběžně hrajících lidí), World of Tanks (1,1 milionu souběžně hrajících lidí) a DOTA 2 (840 tisíc souběžně hrajících lidí). Zmiňované tituly tak měsíčně přilákají desítky milionů hráčů.

Profesionální soutěžení díky tomu může zůstávat okrajovou záležitostí a zároveň se tradičním sportům blížit ve sledovanosti a penězích, o které se soutěží.

Většina diváků totiž titul sama hraje a ohromné uživatelské základny s velmi specifickou demografií jsou pastvou pro marketéry. O e-sports se totiž nejčastěji zajímají muži ve věku 18 až 35 let, tedy skupina jinak těžko zasáhnutelná tradičními kanály.

Plnohodnotnému přechodu do populární kultury však v současné době brání špatná sledovatelnost některých z oblíbených her. Většina titulů totiž vzniká s ohledem na zábavnost při hraní, a nejsou tak primárně diváckým sportem.

DOTA 2

DOTA 2 patří mezi divácky vděčné počiny. To ovšem nelze prohlásit o každém e-sports titulu.

Řada her totiž vyžaduje taktiky, při kterých dochází k přílišné fragmentaci týmu, a jejich sledování proto není příliš zábavné. Tento problém typicky sužuje například týmové střílečky. Jmenovat lze třeba Counter-Strike či Call of Duty.

U tradičních sportů oproti tomu zpravidla máte kompletní přehled o klíčovém dění. Například ve fotbalu i hokeji jako divák vidíte celé hřiště, případně televize může jednoduše předvídat, která místa sledovat. Problém pak zpravidla mizí u her a sportů, kde soupeří jen dva lidé. Při sledování jednoho z nich totiž můžete vnímat hloubku zápasu.

Výjimku tvoří i tituly ve stylu Defense of the Ancients, tedy například DOTA 2, League of Legends, či Heroes of the Storm. V pozdějších fázích hry totiž velká část akce probíhá v rámci kompletních týmů a přehlednost zápasu se tak blíží třeba hokeji.

Pokud však e-sports budou usilovat o získání zájmu většinové společnosti, musí se sejít několik faktorů. Nejhlavnější jsou divácky zábavné tituly a dostatečná popularita videoherního průmyslu.

To první zůstává úkolem herních vývojářů, to druhé je generační záležitostí. Jinak řečeno: až většina lidí vyroste ve světě plném videoher, přestane sledování profesionálních hráčů působit jako příběh z bláznivého sci-fi.

Autor:




Nejčtenější

Sniper: Ghost Warrior 3
Snažit se o otevřený svět byla chyba, kají se tvůrci zabugované hry

Sniper: Ghost Warrior 3 byla ambiciózní hra, která se však nevydařila úplně podle tvůrčího záměru. Autoři přiznávají, že pustit se do vývoje otevřeného světa...  celý článek

Days Gone
V krvavém Days Gone budete zabíjet zombie po stovkách

Chystaná akční hra vás zavede do světa, kde se zbytky lidstva snaží přežít ať to stojí, co to stojí. Stovky zombies najednou a až nechutně realistické násilí...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

John Romero prodává svoje originálky s Doomem 2
Kupte si originální diskety Dooma 2 přímo od Johna Romera

Slavný vývojář prodává originální kopii jedné ze svých nejslavnějších her. V tuto chvíli je cena zhruba 11 000 Kč a stále stoupá.   celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Další z rubriky

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
Snažit se o otevřený svět byla chyba, kají se tvůrci zabugované hry

Sniper: Ghost Warrior 3 byla ambiciózní hra, která se však nevydařila úplně podle tvůrčího záměru. Autoři přiznávají, že pustit se do vývoje otevřeného světa...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.