Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytvořil modifikaci, která zpětinásobila prodeje původní hry. Fenomén DayZ

aktualizováno 
Akce DayZ zcela mění zavedené formulky. Její zápletka je sice klišé, hra však poukazuje na lidskou přirozenost a vede hráče k chování typickému pro katastrofický scénář. DayZ se totiž odehrává ve fiktivní zemi Černorusko, kde neznámý virus proměnil většinu populace v zombie.

Doposud nekomerční projekt DayZ dosahuje popularity, kterou by mohla řada vývojářů závidět.

Arma 2 vyšla v roce 2009, kdy od BonusWebu získala hodnocení 75 %. "Jde o nezvykle propracovanou a trestuhodně nedopracovanou hru," hodnotil Michal Kuliš.

(čtěte recenzi)

Modifikace pro spuštění vyžaduje titul Arma 2, hraje se po síti a jedinými lidmi jsou v ní skuteční hráči. Někteří jsou solidární, jiní na ostatních parazitují. Herní mechaniky však vytváří jen rámec pro příběhy, jejichž strůjci jsou sami hráči.

Na internetu tak lze objevit stovky poutavých zážitků ze hry. A jeden z nich rád zmiňuje i autor projektu, kterým je Novozélanďan Dean Hall.

Herní mechaniky jsou jen rámec. Příběhy tvoří sami hráči

Příběh je o skupince nováčků, kteří se do hry připojí poprvé a nadšeně pobíhají po poli. Každý nový hráč se ve Černorusku objeví beze zbraně a jakýkoliv arzenál je třeba nejprve objevit přímo ve hře. A tak i zmiňovaná skupinka skotačí v poli neozbrojená.

K nováčkům po chvíli přiběhne tichý hráč, který si je jen beze slova prohlíží a zanedlouho každého udeří lopatkou do nohy. DayZ je totiž variací na hru o přežití a zahrnuje detailní simulaci poškození. Hráči si proto mohou zlomit například nohu či krvácet.

Spojenec nebo nepřítel? V DayZ to nikdy není jasné.

Spojenec nebo nepřítel? V DayZ to nikdy není jasné.

Úder tak členy zmiňované skupinky ochromí a nezbývá jim než se bolestivě plazit. Neznámý příchozí jen tiše sleduje marné pokusy o útěk. Po chvíli bezbranné hráče opět napadne a lopatkou je umlátí k smrti.

Smrt je totiž v DayZ stálá. Hráč se pochopitelně může objevit znovu, jenže opět bez výbavy. Právě to činí hru tak chytlavou a vytváří vskutku hutnou atmosféru. Přílišná důvěra se jednoduše nevyplácí a kořist ve vašem batohu vede řadu hráčů k hrůzným činům.

Mrazivě uvěřitelné

Jediným cílem hry je přežít co nejdéle. To komplikují přirozené lidské potřeby, tedy jíst a pít. Zásoby se totiž zpravidla nachází v rozličných stavbách a v jejich okolí se zase obvykle pohybují skupinky zombíků. A ony infikované zrůdy tu nejsou žádné křehotinky.

I několik zombíků představuje reálnou hrozbu, a mnohdy je lepší se střetu vyhnout. Zrak infikovaným sice příliš neslouží, zato zvuk vnímají výtečně. Většinu času se tak hráči krčí či plazí. Případnou střelbou lze navíc přilákat další skupinky a zemřít v neřešitelné situaci.

Hra tak mnohdy prověřuje vaši morálku a vytváří prostor pro hraní rolí. Rabujete například dům v opuštěném městě a z okna spatříte neznámého hráče, kterého pronásleduje trojice zombíků. Zcela odpovídajícím řešením je hledět si svého a nic raději neriskovat. Pokud však nešťastníkovi došly náboje, pravděpodobně brzy zhyne.

Fiktivní země Černorusko má silnou atmosféru.

Fiktivní země Černorusko oplývá působivou atmosférou.

Infikované také můžete postřílet, potenciálně tím přilákat další nepřátele a přivést do záhuby oba. Hrozí také, že pronásledovanému nějaké náboje zbyly, a za vlídný krok vás zastřelí. Hráči se v DayZ zkrátka chovají jako při skutečné katastrofě.

Hra svým pojetím připomíná film Cesta. Je plná utahaných pasáží, kdy hráč jen prochází zemí nikoho. Ačkoliv hrozba mnohdy není na obzoru, zbrklé chování vás může stát život. Řešením sice může být spolupráce s jinými hráči, neznámí cizinci vás však mohou kdykoliv zradit.

Ke komunikaci dochází zejména prostřednictvím textového kanálu, který je v rámci světa sdílený. Umístění ostatních hráčů nic neukazuje a mapu je třeba nejprve objevit. Hráči se tak mohou sdružovat do skupinek stejně tak jako lákat do pastí.

Ve hře se též střídají den a noc. Denní cyklus kopíruje čas serveru a herní styl se značně odvíjí od momentálního času. V noci může být zdrojem světla měsíc, který však plně svítí až po několika hodinách. V mezičase je herní svět temný a nečekaná přepadení jsou pravděpodobnější.

Vzniká samostatná hra

Hra rychle získává na popularitě. Během čtyř měsíců ostatně vytvořila hráčskou základnu dvakrát početnější než je populace Lucemburska. DayZ totiž hraje přes milion hráčů, a to je hra teprve v alfa verzi, ve které je značně nestabilní. Pro její hraní je navíc třeba zakoupit českou střílečku Arma 2, kterou DayZ modifikuje.

Tři roky stará Arma 2 se tak díky modifikaci dostala mezi nejlépe prodávané hry prostřednictvím digitální distribuce Steam. Tam po několik týdnů trůnila na prvním místě a letní slevové akce ji opět vyšvihly na přední příčky. Po vydání modifikace se Army 2 během dvou měsíců prodalo přes 300 tisíc kusů. Současné prodeje hry se tak znásobily až pětkrát.

Z moderské scény ostatně v minulosti vzešla řada herních hitů jako Counter-Strike, Defense of the Ancients či Team Fortress. Od vydání poslední senzace však uběhla řada let. K dispozici jsou dnes totiž vývojářské nástroje jako Unreal Development Kit či editor Crysis, a vývojáři tak mohou vytvářet hry nezávislé na jiných titulech. Zdálo se tedy, že éra úspěšných modifikací končí.

Maják může skrývat zásoby pro přežití ale i smrt.

Maják může skrývat zásoby pro přežití ale i smrt.

DayZ nicméně jejich zašlou slávu opět oprášil. Autor modifikace má ostatně s herním průmyslem profesionální zkušenosti, pracoval totiž jako herní producent. Koncept DayZ nicméně inspirovalo jeho předchozí působení v armádě. Tam musel čelit obtížným situacím, které do hry částečně promítl.

Nejspíše tak vytvořil nový herní žánr a titulů v tomto duchu se v budoucnu objeví celá řada. Autor projektu velkým společnostem připomněl, že hráči prahnou po nových zážitcích. Herní průmysl to nicméně k inovativnějšímu přístupu pravděpodobně nepovede.

Vývojář se DayZ díky úspěchu může věnovat naplno jako zaměstnanec společnosti Bohemia Interactive, která stojí za titulem Arma 2. A podle svých slov některé dny tráví čtyři až pět hodin pročítáním diskuzních fór. Herní komunita je pro něj totiž zcela klíčová.

Autor modifikace též začátkem srpna ohlásil, že projekt vyjde i jako samostatná hra s obchodním modelem ve stylu nezávislého hitu Minecraft.

Hru tedy bude možné zakoupit a hrát již v alfa verzi a to za výrazně nižší cenu. Jak bude vývoj titulu postupovat, bude se zvyšovat i cena. Autor projekt však slibuje, že bude i nadále podporovat a aktualizovat původní modifikaci. A příběh tvořený hráči tak může (ne)vesele pokračovat.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Propagační kufřík od Blizzardu
VIDEO: Rozbalujeme propagační kufřík od Blizzardu

Do redakce nám dorazil balíček, který se týká karetní hry Hearthstone. Podívejte se, jakými předměty Blizzard propaguje nejnovější rozšíření Mean Streets of...  celý článek

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.