Project IGI – zvláštní agent útočí

12:00aktualizováno  10. července 10:42
Jestli si myslíte, že dokážete z kalašnikova sestřelit na 300 metrů bezpečnostní kameru nebo vám nedělá problém počkat si na tu pravou chvíli, zezadu překvapit stráž a nožem pěkně potichu si udělat cestu do nitra nepřátelského tábora, pak se vám možná bude líbit dlouho očekávaná taktická simulace vojáka speciální jednotky od norských Innerloop.

Project IGIPostupem času, tak jak se začalo na herním poli objevovat čím dál tím víc všelijakých 3D akčních her, se až na výjimky potvrzovalo, že kolikrát stačí hezký kabát a bezhlavá střílečka se může začít dobře prodávat. Když jsem v půlce loňského roku usedal k špičkové Deus Ex, nechtělo se mi ani věřit, že se konečně někomu podařilo skloubit kvalitní grafickou úroveň propracovaného enginu s excelentní zábavou v podobě RPG 3D střílečky. V angličtině dostal tento typ hry nálepku "thinker shooter", dost nepřeložitelnou, ale naprosto všeříkající. S trochou fantazie se dá tento název opsat zhruba jako "střílečka, u které se musí přemýšlet". Nejde tedy jen o bohapusté střílení s tisícovkami méně či více tupých nepřátel libovolného druhu, ale o takticko strategické hry, kde dříve, než vstoupíte do místnosti, se třikrát kouknete oknem, kolik že tam je lidí a jakou asi zbraň máte zvolit, není-li někde druhý a pro vás výhodnější vchod... Důležité je zdůraznit, že pohled je primárně z pohledu očí hlavního hrdiny, tj. klasicky "first person shooter".

Abych se ale dostal k jádru pudla, novinku, kterou si dnes vezmeme na paškál, je hra spadající do výše popsané kategorie, hra, o které se do světa dostávaly velmi kusé, ale zato zajímavé informace - Project IGI. Graficky excelentní screenshoty a popisy toho všeho, čím Project IGI má vynikat mě upoutaly natolik, že jsem se nemohl dočkat finální verze.

Project IGIOd Project IGI ale nečekejte, že se vám dostane jinak zpracovaného Deus Ex, kdepak. Absence RPG prvků asi bude některým z vás proti srsti, ale myslím si, že vám během prvních minut hraní přestane vadit. Tím hlavním, čím Project IGI exceluje, je akce samotná. Nebudu se rozepisovat o příběhu, který volnou nitkou propojuje jednotlivé epizody, stanovuje cíle vašich misí - od banálních projdi-a-všechny-zastřel, přes diverzní, až po individuální a specifické (např. infikuj centrální počítač virem, osvoboď vězně) nadefinované přitažlivou kolegyní z vašeho HQ. Dojde tak na uplatnění všech schopností pořádného ex speciálního vojáka-agenta.

Výzbroj a výstroj tvoří rozmanité množství zbraní, munice a dalších věcí, které buď dostanete v základní výbavě, nebo je odeberete těm, kteří vaší rukou spí spánkem spravedlivých. Klasicky tedy od nože (mimochodem nepodceňovat, v této hře se bez něj obejdete jen těžko), po pistole několika ráží (Glock 17 - 9x19 mm, Desert Eagle - 0.44/0.50 mm nebo Colt Anaconda - 0.44 mm). Samozřejmě oblíbené jsou i krátké automatické zbraně jako třeba Uzi nebo H&K MP5SD, dlouhé automaty àla AK-47 či M16A2, brokovnice Spas 12 nebo ostřelovačky (např. Druganov SVD). Navíc budete potřebovat i tříštivé granáty, raketomet LAW 80 (má pouze jeden náboj), občas i C4ku nebo Flashbank (tzv. stun granát). Zapomněl Project IGIjsem možná na některé kulomety (Browning M2HB nebo FN Minimi) a kdoví co ještě. Zkrátka přehršel zbraní je ideální k taktizování a testování různých metod průniku :o).

Nepočítejte ale ani náhodou s tím, že se chopíte třeba AK-47, vtrhnete do nepřátelského tábora a všechny je vykillíte. Přežili byste v lepším případě jen do té doby, než se nepřátelským vojákům podaří vyhlásit poplach a sehnat červené barety. Na vaší pouti Ruskem po stopě nukleární bomby tak musíte našlapovat jemně a jen velmi pozorně používat hlučné zbraně a metody.

Každý si asi vybuduje vlastní taktiku, každopádně nutností je optimálně využívat terénních nerovností, používat dalekohled (umožňuje kromě přiblížení i identifikovat nepřátelské vojáky červenými čtverečky - velmi často jedna z mála možností, jak je vůbec, zelené na zeleném pozadí, objevit). Snajperka to umí také, stane se určitě vaší oblíbenou zbraní, dávejte si ale pozor na nepřátelské ostřelovače, jsou z dálky a zejména z různých věží velmi nepříjemní.

Účinnost zbraní je naprosto realistická, nikdo nepřežije zásah raketometem jako v Doomu, Project IGItaké zásah z brokovnice nablízko udělá pěknou paseku. Bohužel zde je první drobná chybička Project IGI, při zásahu sniperkou do vojákovy nohy zasažený umírá úplně stejně jako by byl střelen do hlavy. Neexistuje totiž model lokalizace zranění/poškození tak jako například v Soldier of Fortune. Dá se toho docela dobře občas zneužívat, například voják pochodující v dálce za nákladním autem jde pohodově zastřelit v okamžiku, kdy ho snajperka zasáhne do kotníku.

S tím ale také trošku souvisí druhá chybička Project IGI, a to jest snížená inteligence vašich nepřátel. Někdy se chovají prazvláštně, jako by nereagovali na smrt kolegy stojícího metr od nich, pokud ho zastřelíte zbraní s tlumičem nebo z dálky sniperkou. Sejmete-li ho kalašnikovem, hned jdou po vás, ale sesune-li se po dávce z MP5, tak dál tupě koukají z okna. Občas se stane, že okolo vás projdou a až teprve potom se otočí, běží k vám a začnou střílet, jako by předtím museli dojít k předdefinovanému waypointu, který není potom aktuálně vymazán. Na druhou stranu se i docela snaží házet granáty, střílet z dálky (a docela přesně). Dokonce si mezi sebou povídají a v případě napadení křiknou na poblíž stojící vojáky a pak mnoho psů - zajícova smrt.

Project IGINyní krátce k technické stránce hry. Grafický engine je na špičkové úrovni, interiéry i venkovní prostory jsou členité, pečlivě designované tak, aby se opravdu bylo na co koukat, bohužel postupem hry dochází k částečnému opakování objektů a budov. Kvalitní zvuky jsou naprostou nutností, každé šustnutí a výstřel jsou kritické, neopatrný pohyb znamená vyvolání alarmu a opět většinou - smrt. Po základnách jsou dále umístěny i bezpečnostní kamery a propojené systémy, které sice je možné různými způsoby (výstřelem nebo vyhackováním z terminálu) zneškodnit, ale dá to docela práci.

Hardwarové nároky nejsou nikterak krvavé, samozřejmostí je nutnost 3D karty. Engine je rychlý, poměrně propracované jsou i ingame animace propojující jednotlivé mise do lineálního příběhu. Celkem tedy ve 14ti misích pomocí grafického enginu, který Innerloop vyvinuli pro letecký simulátor, uvidíte hezké textury budov a povrchů a cca. 10 různých typů vojáků-nepřátel. Vytknout se mu toho moc nedá.

Když se tak teď jemně ohlížím zpět, možná je o dost logičtější přirovnávat Project IGI k Delta Force, realističnost této simulace se k Project IGI blíží asi více než styl Deus Ex (ten mě ale chytil mnohem víc). Vadí snad jen omezení pohybu na chůzi, běh a podřep Project IGI(plus samozřejmě skákání), nepočítám-li specifické pohyby a funkce inicializované pomocí "action key" (položení miny, lezení po žebříku nebo drátu, ovládání některých speciálních zbraní). Chybí mi například možnost lehnout si ke střílení nebo plazit se a minimalizovat tak možnost odhalení.

Třetí, počítám-li dobře, mojí drobnou poznámkou k Project IGI, je vlastní obtížnost hry. Dalo by se říct, že sice chvíli trvá, než si zvyknete na ovládání a taktizování a potom už se jen držíte svého (převážně velmi opatrného) stylu, každopádně nemožnost ukládat si pozici v průběhu mise (hra se uloží až po úspěšném absolvování), dělá z Project IGI občas oříšek. Stane se vám naprosto běžně, že po patnácti či dvacetiminutovém hraní, šetření nábojů a schovávání se za rohem, uděláte jednu malou chybu a končíte. Poté vše začíná znova. Asi to k tomuto typu her bude patřit, ale věřím tomu, že jedincům se slabšími nervy se možná nebude chtít třeba alespoň třicetkrát opakovat jednu a tu samou misi jen proto, že pozdě vystřelil nebo se pozdě schoval za roh. Vlastně nevím, jestli tohle je dobře nebo ne, asi bude mít každý jiný názor, nebo snad autoři z Innerloop Studios chtěli opravdu realistický simulátor speciálního vojáka. Dokonce se prý očekává patch, který by měl savování umožňovat, uvidíme.

Project IGIA nyní k multiplayeru. Bohužel popis je jen velmi krátký a stručný, prostě žádný není, tak jako nebyl z počátku k Deus Ex, není multiplayer u IGI.

Poslední poznámkou ke hře a věcí, která se mi moc nelíbí, je skutečnost, že vojáci se znovu objevují (respawnují) v již vystřílených lokalitách, na předem definovaných místech, a několikrát, třeba hned po tom, co odejdete do další místnosti. Trpí tim jinak opravdu velmi kvalitní realističnost dovedená občas do takových lahůdek, jako je možnost střelby přes zeď (pokud je tedy např. dřevěná).

Shrneme-li si tedy, co o Project IGI víme, do jedné věty, dá se říct, že je to špičková simulace takticko-strategické 3D akce z pohledu hlavního hrdiny, s výbornou grafikou a tuhou, avšak férovou hratelností s trochou chyb především v AI. Rozhodně ale nemůžu nedoporučit k hodinám zábavy (nebo vztekání se nad neúspěchem, který vážně občas dokáže vytočit :o) ). Simulaci trochu k akčnosti upravují i takové detaily, jako je možnost nést si s sebou vlastně všechny zbraně najednou a jen se do nich přepínat, to by se asi baret pronesl (teda chci říci Mr. David Llewelyn Jones).

Project IGI
Výrobce: Innerloop
Distributor: Eidos Interactive