Project IGI - sabotérem v Rusku

  • 462
Práce vojenského agenta na nepřátelském území není žádné peříčko. A lehký není ani úděl vývojářského týmu, který chce toto téma zpracovat do počítačové hry. Pokud vás zajímá, jak zatím vypadá netrpělivě očekávaná hra, která nese název Project IGI, najdete podrobnější informace zde.

Project IGINení to ani tak dávno, co jsme vám přinesli recenzi na špionážní 3D akci No One Lives Forever, a již vám nabízíme preview na další hru velice obdobného žánru. Nejedná se sice o bondovské téma, ale o člena speciální jednotky vycvičeného pro práci v týlu nepřítele, přesto se však domníváme, že obojí má k sobě velice blízko. Project IGI tedy neunikne kromě samotného popisu a hodnocení také srovnáním s vynikajícím produktem společností Monolith Productions a Fox Interactive.

S jistými podrobnostmi o této hře jste se mohli setkat již v tomto článku, případně shlédnout pár obrázků v sekci screenshoty, ale zatím jste neměli možnost seznámit se s tím, co nám Project IGI nabídne doopravdy po herní stránce. Hned na úvod tedy přinášíme dobrou zprávu - většina věcí, která čtenáře nadchla v předchozích článcích, je pravdivá. Opravdu na vás čeká množství realisticky ztvárněných zbraní. Jen v preview jich je cca 10, přičemž v plné verzi jich bude ještě mnohem více. Je zde deset různých typů zbraní (pistole, automaty, nože, granáty, pušky...), ze kterých si můžete libovolně vybírat, a dále přesněji specifikovat, co z arzenálu právě chcete použít. Všechny zbraně jsou navíc přesně realisticky zpracovány včetně kadence, průraznosti a dostřelu, takže na své si přijdou nejen běžní hráči, Project IGIale i skuteční znalci. Co mi zde však trošku chybělo, byla možnost přidávání různých tlumičů či zaměřovačů. V preview verzi zbraň tyto vylepšení buď má, nebo nemá, vy s tím nic nenaděláte. Možná se to však v ostré verzi ještě změní.

A tím se dostáváme k použitému fyzikálnímu modelu. Tomu nelze vytknout snad nic, jednotlivé materiály se opravdu chovají jako ve skutečnosti. Pokud chcete střílet skrz sklo, rozbije se při nárazu libovolného projektilu. Tenkými fošnami proletí i kulka z pistole, zatímco na pevnější (avšak stále průstřelné) materiály si již musíte vzít na pomoc poněkud silnější kalibr.

Ve srovnatelné kvalitě je zpracována i grafika tohoto akčního titulu. Jak vidíte na okolních obrázcích, detaily jsou hezky propracované, stejně tak i celkové ztvárnění úrovně. Tvůrcům se zdařily i animace postav, na které bylo použito technologie motion capture. Snad jediné, co chybí, je záběr na hlaveň, ze které po úmorné střelbě stoupá kouř a vy jej s kovbojským výrazem ve tváři odfouknete :o).

Celková atmosféra hry Project IGI tak dobře odpovídá své reálné předloze - Project IGIpohybu specialisty na nepřátelských základnách. Vyhýbáte se bezpečnostním kamerám, nepřátele se snažíte likvidovat někde v klidu a tichu, splnění úkolu je prioritou číslo jedna. Na druhou stranu vás tvůrci nikterak nenutí k tomu, abyste se chovali jako praví špióni. Pokud vám nevadí, že spustíte poplašné systémy a půjdou po vás všichni vojáci na základně, můžete misí proběhnout „urááá stylem“ rudoarmějské pěchoty. To lze však doporučit pouze v případě, že si jste opravdu jisti, že proti máte alespoň nějakou šanci uspět proti útočící přesile nahněvaných nepřátel.

A tímto se dostáváme k prvkům hry, které bych rozhodně za klady nepovažoval. Jako drobný nedostatek mi přijde způsob nastavení obtížnosti. To je řešeno pouze tím způsobem, že je protivníky těžší zabít. Proč s tím nesouhlasím? Protože zbytek fyzikálního modelu je opravdu kvalitní. Jak je tedy možné, že na nejjednodušší obtížnost stačí k odstranění strážného jedna střela do hlavy, zatímco na nejtěžší mu do ní musíte vpravit celou dávku? Lepší řešení bych viděl spíše ve zvýšení počtu nepřátelských vojáků nebo v doplňkových úkolech.

Čím mne však Project IGI zcela odrovnal, byla AI protivníků. Chápu, že ruští Project IGIvojáci mají zřejmě speciální výcvik , který jim umožňuje nebrat na vědomí ani ty nejobtížnější situace, ale co je moc, to je moc. Když vedle sebe stojí dva strážní, já zpoza rohu zastřelím jednoho (pistolí bez tlumiče, ze vzdálenosti cca 2 metry) a ten druhý se ani nehne, přijde mi to až jako mírně přehnaná lhostejnost - nebo nedotažená umělá inteligence. Samozřejmě, do vydání finální verze hry je stále ještě čas všechno vylepšit. Doufám tedy, že se tvůrci nebudou i nadále soustředit pouze na realističnost misí a zbraní, ale zapracují i na AI.

A nyní slíbené srovnání s No One Lives Forever. Těžko říci, kdo by se stal vítězem pomyslného utkání. NOLF obsahuje výborný systém misí, báječnou kampaň, kvalitní umělou inteligenci nepřátel a celým svým zpracováním krásně napodobuje bondovské filmy do těch nejmenších detailů. Project IGI oproti tomu disponuje širokou škálou zbraní, dobře zpracovaným fyzikálním modelem a perfektní grafikou. Hodnocení by tedy bylo těžké, a navíc neobjektivní, protože jeden ze soutěžících se ještě nepředstavil ve finální podobě. Ta by se naštěstí měla na pultech obchodů objevit již brzy, takže konečné rozhodnutí, která z těchto dvou 3D akcí je lepší, vám přineseme co nevidět.