První pohled na Mrazíka, Ivana a Nastěnku

Máme tady konec října a spolu s ním aktuální informace o netrpělivě očekávaném herním projektu Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce, na němž pracuje Bohemia Interactive Studio. Jak daleko je nyní vývoj, co zbývá dodělat, jak hra vypadá, jak se hraje a kdy se jí dočkáme? Odpovědi na tyto otázky naleznete v tomto preview.
Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

Po první neslané a nemastné novince vycházející z tiskové zprávy a následně po velice šťavnatém a chutném interview vám přinášíme první pohled na nový počin z dílny Bohemia Interactive Studio - Pohádku o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce (dále jen Mrazík), hru na motivy známé ruské pohádky, která by se měla v našich obchodech objevit koncem listopadu. No a protože jsem se odvážil přímo do centra "výrobního štábu" za grafikem Karlem Matějkou, což byl vzhledem k neplnění "pětiletky" a měsíčnímu zpoždění titulu kousek nadmíru husarský, můžete se nyní spolu se mnou začít těšit na hru skutečně pro celou rodinu a vychutnat si ty nejčerstvější informace, jaké do dnešního dne svět neviděl.

První, co si v tomto článku vysvětlíme, je to, proč se nejedná o recenzi, když hra měla být koncem října na pultech, ale "pouze" o preview. Problém je v tom, že se proti autorům spikly všechny nekalé živly a jak scénárista Jan Kraml, tak i grafik Karel Matějka ochořeli a po dlouhé tři týdny se doma či v nemocnici léčili, z čehož vyplývá ono měsíční zpoždění. "Hra je již téměř hotova, nyní se zasazují modely předmětů a postaviček do jednotlivých lokací a rozcházejí se, přičemž i tento proces je již z velké části hotový. Ještě se také pracuje na hudbě a pochopitelně se intenzivně připravuje dabing," popsal současný stav projektu Karel Matějka.

A jak to zatím vypadá? Více než dobře. Jak už jsme psali v dřívějších článcích, autoři si hodně slibují od roztomilé a propracované grafiky. Nutno říct, že tato se jim opravdu povedla a jak pozadí, tak objekty a veškeré animace, Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce kterých je opravdu obrovská spousta (řádově stovky, přičemž jenom na Nastěnku samotnou jich bylo "vyplýtváno" zhruba tři sta) jsou zpracovány do nejmenšího detailu a přitom nejsou příliš náročné na hardware - obyčejné stařičké Pentium 133 MHz s 32 MB RAM by mělo stačit, přičemž optimum bude nejspíš nějaké to Pentium 200 MHz s 64 MB RAM, čili v dnešní době již podprůměrná herní konfigurace.

Ostatně kvalitu vizuální stránky hry do jisté míry zaručoval také způsob, kterým se na grafice pracovalo. Veškeré postavy a objekty byly totiž modelovány ve 3D - samozřejmě podle nákresů a skic, jak je ostatně zvykem při tvorbě většiny her. Adventury se však podobným způsobem dělají pouze málokdy, ty české bývají z valné části kreslené ručně a ačkoliv vůbec nevypadají špatně, řekl bych, že Mrazíkovi nesahají ani ke krku a podobně je tomu v animacích. Mrazík je bezesporu první českou adventurou, na jejíž tvorbu byl použit motion capturing, což znamená, že se ve speciálním studiu nasnímaly reálné lidské pohyby a ty se následně použily ve hře kvůli co možná největší realističnosti. A věřte mi, že i v tomto případě se grafici a animátoři vyznamenali a předvedli něco v českých luzích a hájích dosud nevídaného. A to mají bezesporu obrovskou konkurenci, neboť adventury jsou u nás nejsilnějším herním odvětvím, co se jejich vývoje v České republice týče.

Samotná grafika však nedělá hru hrou a hodně důležitý je příběh, zvláště když má jít o hru pro celou rodinu. Scénář k Mrazíkovi psal Jan Kraml a ačkoliv se jedná o jeho debut, čili prvotinu, nutno říct, že se svého úkolu zhostil opravdu výborně. Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce Pochopitelně tak lze těžko soudit ještě předtím, než dohraji celou hru do konce; z toho, co jsem však měl možnost hrát a vidět, jsem si svým tvrzením stoprocentně jist. Hra vás totiž vede za ručičku a přesně vám říká, co máte a nemáte udělat tak, abyste zbytečně nezakysli, na druhou stranu je vše optimálně vyvážené tak, abyste nemuseli mít strach z přílišné "dětinskosti" a jednoduchosti. Upřímně řečeno, podobná rovnováha se hledá opravdu velice těžko a dle mého subjektivního dojmu to autoři zvládli na výbornou.

Jak jsem tedy myslel to "vození za ručičku"? Pokud jste při hraní pozorní a nejde vám jen o to hru co nejdříve dohrát, ale vychutnáváte-li si i animace a dialogy (a věřte mi, že v Mrazíkovi vám budou opravdu chutnat), uvidíte sami. Nestačí? No dobrá, prozradím vám více. Tak kupříkladu jste-li se svým stařičkým otcem ve vetché chaloupce a chudák tatíček se choulí zimou v koutku, Nastěnka prohodí, že by nebylo od věci trošičku přiložit do kamen. Ve chvíli, kdy tak učiní, většinu z nás trkne, vezmeme ze země polínka a použijeme je na krb, čímž docílíme jednak pěkné animace a jednak toho, že tatínkovi přestane běhat mrazík po zádech a bude mu zase teplo. Díky tomu si budeme moci s otcem v klidu popovídat a zjistíme další údaje potřebné k úspěšnému dohrání hry, což svědčí také o skvělé dějové linii, díky níž u hry budete trávit hodiny a hodiny a nedáte si pokoj, dokud ji nedohrajete a až ji dohrajete, budete se k ní neustále vracet.

Nyní se asi ptáte, proč byste se ke hře vraceli, když už jste ji jednou dohráli, viďte? Pochopitelně vám prozradím i toto. Jednak bude váš neutuchající zájem o hraní Mrazíka vzbuzovat skvělý příběh, humor ve hře a parádní zpracování a jednak vás k tomu budou neustále přemlouvat Mrazík, Nastěnka, Ivánek, Baba Jaga, Marfuška, Loupežníci, Dědeček Hříbeček (cink, cink) a další a další postavičky známé z filmového zpracování. No a v neposlední řadě vám bude v uších znít libozvučná hudba a hlasy jednotlivých postaviček.

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

Jak jsme se tak dostali ke zvukové a hudební stránce, vzpomněl jsem si, že o ní jsme vám na BonusWebu ještě nikdy nereferovali, takže tady jsou veškeré informace. Pokud byl zvuk v demoverzi na Invexu, tak jsem jej vzhledem k rámusu v Game Hall neslyšel, avšak při předváděčce v Bohemia Interactive Studio jsem si nechal všechno pěkně předvést a vysvětlit a mohu vám říct - zvučí to pěkně. Hudba je milá, nevtíravá a jistě bude mnoha lidem povědomá z filmu (tedy pokud jste ho viděli, ale neznám snad nikoho, kdo by Mrazíka alespoň jednou neviděl), navíc nehraje pořád. Autoři totiž vymysleli jednu docela chytrou věc - hudební smyčky, kterých je celkově něco kolem třiceti a na CD zabírají pětatřicet minut, se totiž spouští podle děje a lokace, takže se vám nemůže stát, že při různých in-game animacích dotvářejících příběh uslyšíte jinou hudbu, jak by tomu bylo v hrách, kdy se vám neustále dokola přehrávají stejné motivy nezávisle na průběhu hry. Dostanete se tudíž do "hluchých lokací", kdy slyšíte jenom zpěv ptáčků a žádnou muziku, tato se však následně spustí ve chvíli, kdy se rozjede animace k ní přiřazená nebo kdy se dostanete do fáze, v níž hudba může nějakým způsobem ovlivňovat vaše pocity, vnímání hry a vnoření do děje.

Poslední věcí, o které se zmíním, je dabing. Dialogy jsou již připraveny a titulky ve hře zasazeny, samotné namluvení se však teprve chystá a zatím není ani jisté přesné herecké obsazení. Nás pochopitelně zajímalo, bude-li Ivánka mluvit Josef Zíma, který mu propůjčil hlas ve filmovém ztvárnění této ruské lidové pohádky. "Abych řekl pravdu, ještě nevím, kdo bude Ivánka namlouvat, protože to má na svědomí jiné oddělení. My, autoři, bychom ho pochopitelně chtěli, byla by to určitě bomba," informoval nás Karel Matějka, z čehož vyplývá, že se budeme muset nechat překvapit a já věřím, že ono překvapení bude příjemné.

Co říci závěrem? Snad jen, v jakém stádiu je hra právě teď. Nechme tedy opět slovo Karlovi Matějkovi. "Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce je těsně před dokončením. Nyní už mi chybí pouze čtyři obrazovky a čtyři postavy, co se grafiky týče, dále se hra musí nadabovat a pak už mi zbývá pouze vyrenderovat intro a outro. Na trh by se tedy měla hra dostat koncem příštího měsíce a to za cenu lidovou." No a já už jen upřesním, že "cena lidová" je v tomto případě standardních 599,- Kč.