První pohled - Planescape: Torment

  • 4869
Když se ke mně poprvé dostala zpráva, že je opravdu vyvíjeno RPG na základě AD&D světa Planescapu, zhrozil jsem se. Byl jsem tehdy docela náruživým hráčem této stolní hry (podobné českému Dračímu Doupěti) a nedokázal jsem si představit, jak by mohl někdo převést jeho temnou a komplikovanou jsoucnost na monitory počítačů. Ale když do redakce před týdnem dorazila originálka hry a já se pustil do hraní, došlo mi to - došlo mi, jak moc jsem se mýlil.
Planescape: Torment

Když se ke mně poprvé dostala zpráva, že je opravdu vyvíjeno RPG na základě AD&D světa Planescapu, zhrozil jsem se. Byl jsem tehdy docela náruživým hráčem této stolní hry (podobné českému Dračímu Doupěti) a nedokázal jsem si představit, jak by mohl někdo převést jeho temnou a komplikovanou jsoucnost na monitory počítačů. Ale když do redakce před týdnem dorazila originálka hry a já se pustil do hraní, došlo mi to - došlo mi, jak moc jsem se mýlil. Autoři nejenže naprosto bezchybně převedli Planescape do podoby počítačové hry, ale navíc, navíc jde o nejpropracovanější RPG současnosti! Důkladný popis si ale ponechám až na recenzi, na kterou se vás teď pokusím navnadit.

Planescape je tedy jedním ze světů Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) jako například Forgotten Realms (Baldurs Gate), ale je to něco dočista jiného - jeho základní koncepcí je sdružit všechny světy a jiné dimenze do několika rovin (neboli "planes"), což jsou jakoby takové samostatné vesmíry. Planescape: Torment Celkově je oněch rovin šest - existují Roviny Vnitřní, Vnější, Elementární, Astrální, Prvotní Materiální a Éterické, a každá z nich v sobě sdružuje nespočet světů. Hráč se do každého z nich může dostat skrze centrální město Sigil, což je neutrální území, kde vedle sebe mohou žít nejrozličnější stvoření - od obyčejných lidí až třeba po samotné Bohy.

Tolik tedy k AD&D, o hře samotné se dá říci jen jediné - je to čiročirá dokonalost! Nikdy jsem nic takového neviděl - příběh Tormentu je spletitý a plný nečekaných dějových zvratů, rozhovory s postavami jsou nezměrně rozsáhlé a propracované, Torment obsahuje stovky postranních úkolů, má přenádhernou, krystalicky čistou grafiku, precizní zvukové zpracování i emotivní hudební doprovod. Ve hře se setkáte se spoustou těch nejoriginálnějších postav - levitující lebkou Mortem, ohnivým mužem Ignem (od Ignus), se strašlivými krysodlaky i příslušníky filosofických frakcí. Tohle všechno a mnohem, MNOHEM víc dohromady tvoří zcela velkolepou podívanou, kterou si nemůžete nechat ujít, stejně jako naši recenzi, kterou přineseme příští týden.