Jak je vidět, Microsoft bere přípravu uvedení své nové herní konzole Xbox velice vážně. Ačkoliv se Xbox dostane na evropský trh až někdy na začátku příštího roku, je už jasné, které vývojářské a distribuční společnosti budou tuto platformu zásobit hrami. Není se ostatně čemu divit, pokud se Xboxu nástup na trh povede lépe než druhé generaci PlayStationů, jejichž uvedení na evropský trh by se nedalo označit jinak než jako fiasko, přijde si Billovo impérium na pár slušných miliard dolarů.
Xbox ovšem neznamená jen nabušenou mašinku, jejíž srdce tepe rychlostí přes 700Mhz, je perfektní v podstatě po všech stránkách - zvládne ty nejnáročnější grafické efekty, při nichž by vaše pécéčko lapalo po dechu, nabídne vám dokonalý zvuk Dolby Surround a pomocí skvělého, ergonomického a především feedbackového ovladače vás vtáhne přímo do středu dění. Pojďme si tedy představit dvě nejnadějnější hry, které si na Xboxu zahrajeme.
Oddworld: Munch's Oddysee
Oddworld: Munch's Oddysee je zástupce série, kterou snad není třeba žádnému náruživému hráči představovat. Když se před lety objevil její první díl, byl to svým způsobem takový malý převrat. Umírajícímu žánru "plošinovek" vdechl novou krev do žil a sklidil pozitivní ohlasy snad u všech herních kritiků. O něco později se potvůrka Abe vrátila s druhým dílem, který sice někteří pokládali za nastavovanou kaši, nicméně dotáhl myšlenku prvního dílu téměř k dokonalosti.
V Munch's Oddysee je vám svěřena dvojka zelených potvůrek - starý známý Abe a Munch. Tentokrát to ovšem nebudou mít tak snadné, úkolů mají na svých bedrech víc než dost. Jako obvykle musí osvobodit tlupy laboratorních zvířátek, která jsou pod nadvládou zlých Glukkonů a jejich přisluhovačů Vykkersů, ale jako návdavek také zachránit Abeho matku, obnovit Munchovu zaniklou rasu, Gabbity, a dostat pod kontrolu svoji plynatost. Naštěstí budete mít k dispozici své psychické síly (doufejme, že ve hře bude i notoricky známé "prdění" :-)) a zbraně hromadné intoxikace, které zatím autoři úzkostlivě tají.
Další změnou je přechod od příjemného, leč omezujícího 2D zobrazení do technicky náročného, ale hráčsky nepoměrně zajímavějšího zobrazení trojrozměrného. Neuvěřitelný výkon Xboxu navíc umožní plynule zobrazit scénu s mnoha postavami, propracovanými efekty a nádhernou grafikou. Navíc se na vás budou díky force feedbackovému ovladači přenášet obdržené údery, takže se lépe vžijete do své postavy.
Přestože byla na tiskové konferenci týkající se Xboxu představena pouze raná verze hry, která ještě navíc nevypadala graficky nijak odlišně od podobných her na PlayStation 2, představitelé Microsoftu se dušují, že při zobrazení několika pohyblivých objektů v jedné scéně půjde výkon Xboxu daleko za hranice možností všech současných herních platforem.
Malice
6. ledna 2001 byla v Las Vegas na výstavě CES za účasti Billa Gatese představena nová hra společnosti Argonaut Games, která je samozřejmě také vyvíjena pro Xbox. Zbrusu nový engine Shadow-Caster, který je ve hře Malice použit, dokáže s náročnými efekty a rozsáhlými scénami pravé divy, a tak asi nikoho nepřekvapí, že právě Malice se stala hrou, která byla během projevu Billa Gatese použita k demonstraci výkonnosti Xboxu.
V roli malé zrzky Alice, vyzbrojené bizardními, ale efektními zbraněmi, musíte projít třiceti náročnými úrovněmi a učit se magické dovednosti, abyste mohli na konci změřit síly se samotným bohem ohně. Budete procházet mnoha různorodými prostředími tak, jak budete postupně zvládat zacházení s různými magickými elementy. Probojujete se královstvím žhnoucích červů či bludištěm hodinového stroje, budete se bát v pekle boha ohně, postaveném na přeměně jakéhokoliv tvora ve zlý opak sama sebe, a brodit se světem zaplavovaným vodotrysky slz - a to vše v nádherné grafice za použití efektů jako antialiasing (v demoverzi nebyl implementován). V průběhu hry také projdete několika mutacemi hlavní hrdinky, aby se z vás nakonec stala kočka - bohyně v boji proti psu - bohovi.
Ovládání je naštěstí velice jednoduché a intuitivní. Jedno tlačítko pro útok, druhé pro skok a polohový ovladač pro pohyb. Ovládat můžete také pohyb kamery, ale její pohyb po scéně je zpracován velmi zdařile, takže to zřejmě nebude potřeba.
Nový engine ShadowCaster umožní zobrazovat detaily a textury ve vysokém rozlišení, využít stíny jak ve venkovních, tak v interiérových scénách, simulovat mnohobarevné osvětlení atd., a dokáže tak plně využít omračující výkon Xboxu, což můžete posoudit také na okolních screenshotech.
Při příležitosti veletrhu CES byla v Las Vegas představena také řada dalších nadějných herních projektů, které budou tvořit portfolio nové konzole Xbox. Za všechny jmenujme například Tony Hawk 2, WWF: Raw is War či New Legends.