Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rocky - biografie jednoho boxera

  12:00
Slavný boxerský snímek ""Rocky"" - oceněný po zásluze Oscarem - se postupem času rozrostl na komerčně velmi úspěšnou filmovou řadu, přičemž všech pět dílů si nyní můžete dokonale zopakovat na PS2.

Rocky

Kvalita her vytvořených na základě filmu byla a vždy bude do značné míry diskutabilní. Většinou totiž snaha tvůrců směřovala k tomu, aby hra vyšla když ne zároveň, tak alespoň co nejdříve po vydání filmu. Proto tvůrčí proces probíhal nepřirozeně rychle, mnoho věcí muselo být vynecháno a nakonec to obvykle podle toho vypadalo. Povětšinou byly výsledkem bezduché akční slátaniny, které neměly ani hlavu ani patu a dokonce i s filmem samotným je spojovalo tak maximálně logo na úvodní obrazovce, nebo nějaká fotka "hlavního hrdiny" na pozadí menu. Varovným příkladem budiž již zaniklá společnost OCEAN, která na začátku 90. let minulého století zahltila trh nadprodukcí vyloženě brakových titulů, z nichž prakticky žádný nestál ani za uplivnutí. Nutno dodat, že na to OCEAN také dojel. V současné době pak roli producenta podobných propadáků s úspěchem převzala společnost Vivendi Universal Games, za níž hovoří například příšerný LOTR: Fellowship of the Ring (předlouhou této hry byla údajně kniha, ale po zahrání se tomuto tvrzení pouze s chutí směji).

Rocky

Moji důvěru zpočátku neměla ani britská společnost RAGE, která dlouho dopředu ohlašovala, že ve své hře Rocky spojí jak kvalitní zpracování sportu, v tomto případě boxu, tak i koupenou filmovou licenci. Nakonec se ukázalo, že jejich sliby nebyly plané a dostatek času na výrobu hry, který vzhledem ke stáří filmu měli, dokázali patřičně využít. ROCKY je v první řadě hlavně skvělá simulace boxu a až na druhém místě se jedná o adaptaci slavné filmové série.

V současné době již neexistující studio RAGE dostalo od Ubi Softu k dispozici licenci na prvních pět dílů filmové série ROCKY. Jedná se o licenci kompletní, včetně reálné podoby a hlasů všech filmových postav, hudby a také děje. Všechen tento materiál je také ve hře náležitě využit v Movie módu. Jeho koncepce je poměrně jednoduchá. Do rukou dostanete téměř zkrachovalého italského hřebce (Italian Stallion) Rocky Balbou, s nímž se postupně probojujete, stejně jako ve filmu, až na samotný vrchol. Do cesty se vám pak postaví několik (zpravidla 3-4) řekněme obyčejných boxerů, po nichž následuje klíčový finální střet dané herní fáze, kterých je hned pět. Dvakrát se vám tedy postaví Appolo Creed (Rocky I a Rocky II), poté Clubber Lang (Rocky III), dále Ivan Drago (Rocky IV) a nakonec vás v souboji na ulici čeká (stejně jako v Rocky V) Tommy Gun.

Rocky

Na to je však ještě dost času, zatím je Rocky pouze netrénovaný, téměř ztracený boxerský talent. Po prvním souboji se jej ovšem ujme kouč, pod jehož vedením bude možné po každém zápase zdokonalovat některou ze základních vlastností, kam patří - síla, rychlost, pohyb, výdrž a předvídání soupeřových úderů. Záleží jen na vás a vámi preferovaném stylu boje, které vlastnosti se budete věnovat více a které méně. Naráz je totiž možné trénovat pouze dvě z pěti shora uvedených schopností a proto je třeba volit s rozmyslem. V tomto ohledu je velmi sympatická možnost auto-train, jejíž volba automaticky zvýší danou vlastnost o 5 bodů. Proč je mi tato funkce sympatická? Trénink není žádná legrace. Ať už se skáče přes švihadlo anebo buší do boxovacího pytle, vždy je bezpodmínečně nutné koordinovat přesné načasování se správnou kombinací tlačítek. Právě pro ty hráče, kterým to prostě nejde (nebo se jim jenom nechce) je určena volba auto-train, která sice nikdy nevynese tolik bodů jako úspěšný trénink, ale aspoň ušetří prsty a čas. Za zmínku stojí také skvělé renderované animace, jež uvidíte před každým rozhodujícím soubojem, přičemž tyto jsou vytvořené přesně podle filmové předlohy. Svou kvalitou se rozhodně vyrovnají těm několika ukázkám převzatým přímo z filmu. Movie režim je zkrátka srdcem této hry a to srdcem pořádně zdravým a silným (poslední čtyři boxeři vám dají zatraceně zabrat :o).

Jeden hlavní herní mód by však před náročnými hráči jen tak neobstál, proto autoři přidali ještě následující. Ve Sparingu Rocky je možné cvičit údery proti počítači (soupeře lze nastavit jako zcela pasivního - blokuje - bojuje), Exhibition je klasický match jeden na jednoho - proti CPU nebo živé osobě. A konečně posledním režimem je Knock-out Tournament, který snad ani není třeba blíže představovat. Ovšem jenom pro úplnost - na začátku je do turnajového pavouka vybráno 16 postav a na konci zůstane pouze jeden – vítěz. Všechny zde zmiňované herní varianty se zpřístupní až po dokončení Movie módu a ani jeden se mu zábavností nevyrovná (až na exhibiční zápas proti živému soupeři samozřejmě), ale stále jsou příjemným zpestřením a nikoli pouze vycpávkou prázdného místa na DVD.

To, co činí tuhle hru v mých očích tak dobrou, však není jistě drahá filmová licence, ale samotné jádro, tedy zpracování boxu jako sportu. Po absolvování Movie módu se rázem zpřístupní 30 boxerů (25 unikátních a pak Rocky pětkrát jinak), každý se svým vlastním unikátním stylem. Zde musím Rocky vyzdvihnout potěšující počet více než 150 možných a díky jednoduchému ovládání i snadno proveditelných úderů. Tenhle široký útočný potenciál tak prakticky každému hráči poskytuje dostatek možností vytvořit si pomocí několika nejpoužívanějších úderů svůj vlastní rámec boje. Výhodu však budou mít ti, kteří se jich naučí větší množství a lehce se tak přizpůsobí stylu soupeře.

Samotný zápas pak působí jako přímý přenos opravdového boxerského matche. Rohovníci nastoupí, promotér zápasu je oba představí, rozhodčí dá pokyn k boji a všechno začne. Levý hák, pravý hák, úkrok stranou, zvedák zprava, zleva, direkt, úhyb stranou, další direkt a knock-out. Tyto a mnoho dalších úderů lze lehce spojovat do efektivních sérií, které soupeři pořádně upraví fasádu, v lepším případě jej pošlou rovnou k zemi. Každá mince má však dvě strany a tak lze to samé čekat i od protivníka. Když si pak vaši postavu vezme výše popsaným stylem do parády, může se vám z toho udělat černo před očima a proberete se až když nad vámi stojící rozhodčí odpočítávající ...7,8, 9, ...knock-out – konec zápasu.
Rocky Momentální stav obou hráčů je na obrazovce vizuálně znázorněn dvěma ukazateli. Jeden indikuje zdravotní stav a druhý momentální míru únavy. Je přitom jasné, že když je hráč unavený, má pomalejší reakce, vláčněji se pohybuje a stává se snadnějším terčem pro soupeře. Ukazatel únavy klesá nejen díky zásahům, které inkasujete, ale také po zásazích, které rozdáte. Tento způsob se mi zdá ideální a přímo vybízí k taktizování, které představuje uhýbání a ukrývání se v koutě ringu před rozběsněným soupeřem. Není však možné utíkat donekonečna. Kola jsou samozřejmě časově omezená a navíc se za pasivitu, stejně jako ve skutečnosti, trestá.

Právě u bodování zápasů se však skrývá jedna z menších chyb, kterých se vývojáři nevyvarovali. I při velké převaze jednoho z boxerů totiž skóre nikdy nebude jiné než 10:8, nebo 10:9 ve prospěch jednoho z nich. Můžete kohokoli během jednoho kola poslat k zemi třebas třikrát po sobě a pořád zvítězíte nejvíce o 2 bodíky, tedy 10:8.

Rocky

Oblastmi, v nichž Rocky exceluje, je kromě hratelnosti také grafika, hudba a zvuk. Každý boxer tady má svoji vlastní píseň, která zazní při nástupu do ringu. Každé téma navíc daného boxera přesně vystihuje (myslím jeho styl boje, chování v ringu a vzhled) a koresponduje s prostředím, kde se zápas odehrává.
Co se týče grafiky, jsou největší předností hry opravdu velké a dobře pohybově i vizuálně zpracované postavy. Pohybují se totiž jako ve skutečnosti a daným jednotlivcům pak navíc vtiskli autoři lehce rozpoznatelný styl. Jestli jste viděli filmovou sérii, tak to jistě potvrdíte, jestli jste ji neviděli, budete mi holt muset věřit. Povedené jsou i různé obměny textury obličeje, kdy se s přibývajícím počtem inkasovaných úderů objevují krvavé šrámy, podlitiny, roztržené obočí atd. Tento prvek jen umocňuje pocit, že se účastníte opravdového zápasu. Jediné, co na postavách hráčů může vadit jsou disproporcionální hlavy. Ty jsou v mnoha případech poněkud větší - v porovnání se zbytkem těla. Všimnout si toho můžete třeba právě u Rockyho. Bez výčitek svědomí se to však v zápalu férového boje dá přehlédnout.

Rocky

Stejně kvalitně jako postavy je zpracováno i okolní prostředí. Zápasy se odehrávají téměř vždy na jiném místě. Ať již v baru, ve velké aréně, nebo v ringu uprostřed vrakoviště. Velkou devizou je aktivní divácká kulisa. Ano, diváci jsou sice tvořeni jenom ze spritů a jejich pohyby se neustále opakují. Ale vždy je jich dostatečné množství, takže si toho možná ani nevšimnete. Mnohem důležitější je jejich okamžitá reakce na průběh zápasu - povzbuzují, skandují, někdy dojde i a hučení a bučení a sem tam do ringu přilétne plechovka. Tohle všechno dotváří opravdu skvělou atmosféru, o níž si jiné sportovní hry mohou nechat pouze zdát.

Celkem vzato tedy před sebou máme především vynikající box disponující udivující úderovou škálou, velkým počtem boxerů pro výběr, skvělou atmosférou, povedenou grafickou i zvukovou stránkou a v neposlední řadě také výborně využitou filmovou licencí. Mezi menší chyby lze zařadit špatné hodnocení zápasů, občasné grafické excesy ve zpracování postav boxerů a také poněkud kratší, ovšem neskutečně zábavný hlavní mód hry. Výsledné hodnocení tedy nemůže být jiné než výtečné. A komu lze tento počin doporučit ? Jednoznačně příznivcům filmové předlohy, dále pak fanouškům sportovních her a boxu obzvlášť - ostatně nic lepšího v daném žánru na PS2 nenajdete. A koneckonců - čekali jste snad něco jiného? Rocky přece vždycky nakonec zvítězí.

Rocky
Výrobce/Vydavatel Rage/Ubi Soft
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 61kB
Verdikt: Výtečná filmová licence, parádní box. Co si více přát?
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
Témata: Xbox
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...